Driver lengde

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Driver lengde

Post by krillep85 »

Post nettopp men det fungerte visst ikke. Så prøver meg på nytt!

Jeg er relativt ny i sporten. 1 år ca med 20 i hcp.

Har hatt samme drivere hele tiden. En callaway razr x black som jeg er fornøyd med. Mine slag går så å si alltid rakt, 200-210meter. Trenger i utgangspunkt ikke mer enn det.

Men si at jeg gått til en pro eller noe, og testet en masse drivere å styrt noe jævlig. Er det noe særlig lengde man kan øke gjennom at finne "den riktige"? Er det verdt besøket hvis dere skjønner.
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Driver lengde

Post by kevin »

Tror ikke du skal ha så mye håp om å slå veldig mye lengre med en evt ny driver. Det måtte isåfall være om du har helt feil skaft nå og får riktig. Pro-timer kan være en ide. Jeg har ikke hatt så mye utbytte av det, men har heller ikke hatt timer jevnlig. Spørs jo litt hva som gjør at du ikke slår lengre. Men har du lyst til å bli bedre og evt slå lengre/rettere osv, så er pro verdt å prøve.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver lengde

Post by furu »

Trenger du mer lengde? Trolig ikke.

Kan du få mer lengde? Absolutt.

Jeg har sett spillere med ok lengde få 15-25 meter mer etter driver fitting. Men det er ingen garanti for at det skjer med deg. Hvis lengden noen gang blir et problem bør du gjøre noe. Fram til det skal du være fornøyd med å slå ganske langt og veldig rett :)

200-210 meter er forøvrig lengre enn de aller fleste. Folk driver egentlig ikke så langt.
Instagram @christianfuru
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Driver lengde

Post by krillep85 »

Takk for tips! :)

Jeg er egentlig veldig fornøyd. Men lurte på om man kanskje ble eeeenda mer fornøyd etter litt styr å mekk. Har 10,5grader på driveren. Ganske fin høyde, å rakt. Skjer jo av å til at jeg pusher ut de til venstre. Kanskje 1 av 10. Men hva skjer egentlig dersom jeg bytter til 9,5grader eller 8,5 eller lignende?
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Driver lengde

Post by Gundersen »

Ved og gå ned i loft, er sannsynligheten for at du blir skuffet ganske stor. Lavere loft gjør det bare vanskeligere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver lengde

Post by furu »

Effekten av loft varierer i forhold til tyngdepunktets plassering. En driver som SLDR med tyngdepunkt langt framme = trenger høy loft. En driver som Ping G25 med tyngdepunkt lavt og langt bak = kan bruke lavere loft.

Nå er det rull mange leter etter. Noen foretrekker å kun tenke carry med driver. Andre foretrekker å ha masse rull i tillegg til nesten lik eller helt lik carry. Spinn og launch angle er det du skal se etter.

Men nå begynner det å bli så avansert at du må gå til noen som virkelig har veldig god peiling. Ikke bare teste forskjellige drivere men gjøre det på launch monitor med kvalifisert hjelp.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver lengde

Post by furu »

Razr X Black er forresten en veldig fin driver. Fullstendig undervurdert. Kan kjøpes drittbillig på ebay.
Instagram @christianfuru
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Driver lengde

Post by krillep85 »

Tusen takk!!

Veldig fine tips Furu.

Ja, jeg liker den og, drivern. Men leste på Golf Digest at den skulle være litt dårlig.

Grunnen at jeg begynte å lure i utgangspunkt :)
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Driver lengde

Post by liverglimt »

Teoretisk distanse regnes ut på følgende måte:
Clubheadspeed(mph) * 2,5 = total lengde målt i yards

En gjennomsnittlig amatør har under 90 mph clubheadspeed med driver og kan med dette teoretisk med middels fairway nå 225 yards.

Les Tom Wishons 12 myths så tenker jeg at dette er oppklart.

Til krillep85, skal du bytte driver så få målt din clubheadspeed med driver så finner du enkelt ut hvor mange graders driver du trenger. En god klubbmaker utfører dette og mer til.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Driver lengde

Post by krillep85 »

Takk! Men er det något de gör på min golfklubb tro?

Har ju denna razr x black drivern nu. Har en tendens att pusha de ut till vänster ibland har jag märkt. Det är det enda jag gör fel. Så läser jag en gammal recension om den. Då står det att testaren ibland kör ut den till vänster. Med just den klubban. Testaren skriver också att han tycker det är märkligt. Jag gör precis detsamma. Så då kommer min "pryltokighet" in i bilden. Och då vill man ha nya saker. För nya saker är roligt :D

Så då är jag inne på en Taylormade Jetspeed. Men vet liksom inte hur stor skillnad de skulle vara. Har bara slagit med denna driver i hela mitt liv typ :)
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver lengde

Post by furu »

Prøve de mot hverandre på range og/eller bane. Det er den eneste måten å finne ut om det er indian or the arrow.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Driver lengde

Post by TheBigEasy »

http://www.golfwrx.com/202229/2014-gear ... t-drivers/
Her har GolfWRX testet "årets" drivere og satt de inn i tre kategorier. De fleste av oss vil vel tjene på å velge noe innen "Foregiveness".
Ping G25 er vel noe av det aller tryggeste å velge, men 45,75" skaft er ikke akkurat lett. Titleist 913 D2 er også på lista og de har std lengde på 45".
Vil ikke det i bunn og grunn være en minst like god (eller bedre) løsning ?

PS! Har begynt å tenke på ny driver til neste sesong. (Er nok litt "golf utstyr junkie") :oops:
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Driver lengde

Post by furu »

To valg hvis du vil ha ny driver neste år.

- Vente og se hvordan 2015-modellene blir.
- Vente og se prisfallet på 2014-modeller.

Titleist 915 og Ping G30 kommer - etter min mening - til å dominere i 2015. Begge er imponerende. Det er selvsagt nye drivere på vei fra alle andre merker. Spennende med Mizuno, men ingen forventer noe stort for å være helt ærlig. Callaway ble nylig avslørt på ulovlig vis med sine to nye drivere. Og de har nettopp lansert Big Bertha V-series. Det bringer meg til neste punkt :)

Med G30 i butikk er G25 "gammel". Prisen faller ikke mye på Ping, men det er mulig å få ok priser på glimrende G25. Hvis du vil ha skikkelig prisfall ser du på Cobra BiO Cell. De er allerede drittbillige på ebay. Helt ekstremt faktisk. Hybrid og fw går for rundt 700-800. Har sett drivere gå for 900-950. Og ikke minst nevnte Callaway. Med ny Alpha og andre modeller på vei får du trolig to knallgode drivere billig snart. BB Alpha og BB er utrolig gode. Litt dyre, men på tilbud - ja takk.

Når det gjelder skaftlengden vil jeg påstå at du må ned i 44.5 for å merke særlig forskjell. 45.75 vs 45 er for lite.
Instagram @christianfuru
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Driver lengde

Post by TheBigEasy »

Et meget godt og velformulert svar. Veldig nyttig innspill. Tar meg nok tid til å vurdere 2015 modellene også. Siden jeg har Callaway og Ping fra før, har de vel en slags fortrinn.
Play your best.
Post Reply