Ny grense for netthandel - 500,-

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by CharlieB »

200 eller 500 kroner har aldri hatt betydning for hva og når jeg handler noe på nett. Som regel kjøper jeg ting fra utlandet fordi jeg ikke får det jeg vil ha her hjemme eller fordi leveringstiden er horribel. ( eller fordi servicen er ræva, noe den dessverre ofte er i Norge).

Når du tar med alle kostnadene så går vinninga opp i spinninga veldig ofte for min del i alle fall.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Golffreak »

500 vs 200 har veldig stor effekt, ikke bare i golfbransjen men også mange mange andre bransjer. Man kan ikke sammenligne med handel på Svinesund, for da betaler du svensk mva og du får lov til å ta med deg varer for noen kroner over grensa uten å betale norsk mva (og evt toll). Butikkene på begge sider av grensa betaler mva. Det vi derimot vil se er storstilt handel av varer over grensene, og med relativt billig frakt så vil det lønne seg å kjøpe alt mulig rart fra utlandet. Golfballer, golfhansker, sko, klær, shampoo etc etc etc. F.eks. kan du handle ca.4 premium golfhansker fullstending mva fritt (verken engelsk eller norsk mva) og spare ca. 50% ift pris i norske butikker. Halvparten av dette fordi den engelske nettbutikken slipper å betale mva noe sted.. Plasser en ny ordre på 1-2 pakker golfballer og noen pegger, så har du en sesongs forbruk av baller og hansker til halv pris.

Så kan du spørre om de norske butikkene, enten fysisk eller på nett, har for store marginer..? Vel, for det første så oppnår de ikke samme innkjøpspriser som sine engelske konkurrenter pga lavere volum. Lønnskostnader er lavere, og når volumet er lavere så har alle faste kostnader større betydning. Det siste de trenger er at de utenlandske nettbutikkene får en 25% prisfordel sponset av den norske staten.

Dette er konkurransevridning, og mange norske nettbutikker har allerede lagt planer for enten å flytte lager og forretning til utlandet eller å sende varene fra Norge til Sverige og tilbake...

Klart, hadde Norge vært med i EU hadde dette vært mye enklere. Da hadde vi betalt mva i EU-landet vi bestilte varen og ferdig med det. Fraktkostnadene hadde også gått ned, da transportørene tar ekstra betalt til Norge pga. fortolling.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by kevin »

Finnes ikke noe som heter like vilkår på tvers av landegrensene. Det har det aldri vært, og det vil det aldri bli. At det ligger en liten konkurransevridning i den 200kr grensa er det liten tvil om. Den blir ikke 300kr høyere nå, for den grensa inneholder også frakt og forsikring. Noen i utlandet har veldig billig frakt pga spesielle regler for post/frakt, andre har dyrere frakt. Noen har også tilnærmet gratis frakt. http://netthandel.no/derfor-kan-utenlan ... til-norge/

Handelen vil øke, kanskje spesielt for de varene som koster 200-250-300. Dette er små beløp og vil neppe velte noen norsk handelstand eller netthandel. Ta eksemplet med shampo da. En flaske Redken eller KMS koster f.eks 300,- hos frisør eller lignende utsalgsted. De kan du kjøpe hos en norsk nettbutikk i dag til 149,-, eller ned mot 100,- når de kjører ekstra salg. Det er paralell-importerte produkter, uten alle de fordyrende mellomleddene. Om du skulle finne de billigere i en utenlandsk butikk, så er det snakk om småpenger. Ikke verdt bryderiet med å sjekke en gang.

Når du handler i Norge eller i norske nettbutikker, har du helt andre rettigheter enn hos utenlandske, i de fleste tilfeller. Garantier, reklamasjonsrett, angrefrist, trygg e-handel osv. Ting som også bør verdsettes, ikke bare pris.

Når det gjelder marginer, så er det veldig store forskjeller fra bransje til bransje. Kjenner en som driver klesbutikk og har sett noen av prisene. Her snakker vi ikke 3-gangen nei. Noen butikker og bransjer hadde hatt godt av mer konkurranse. Også han som har skreket mest i media i det siste, som også selger shampo grisebillig i forholdt til mange andre. Og allikevel er mange-millionær.

Posten kan selvsagt ikke fjerne fortollingsgebyret. De er pålagt å utføre oppgaver som faktisk koster penger. De kan jo ikke gjøre dette gratis. Da må man isåfall endre hele regelverket og ta bort fortolling, og erstatte det med selvbetjent fortolling. Litt som å be folk gå på rødt på flyplassen, eller når de kjører over grensa. Jepp jepp, det funker sikkert. Ang tax-free, her snakker vi virkelig handelslekkasje og tapte arbeidsplasser. Og helt andre summer. Men det er en annen skål.
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

Og noen leverer KUN fraktfritt.
Grensa får ihvertfall betydning for det jeg handler på dx.com, som vel er en av de største(og rimeligste) webbutikkene på kloden, og alltid har fraktfri levering.
(Selv om det ikke er noe særlig utvalg av golfutstyr der.)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by yuran »

Hvis det alltid er fri frakt så har de bakt inn dette i prisene sine. Strategi :)

Hvis de har fri frakt over en viss sum så er det naturligvis for å få folk til å handle mer.

Tror ikke dette får enorme ringvirkninger, netthandel (også norsk) har allerede betydd konkurs for mange innenfor ulike bransjer.

Det er en del varer man ikke får tak i her i landet også, jeg har f. eks. slitt med å få tak i Blackburndrakter opp igjennom årene, nå kan jeg kanskje handle uten at det koster mer enn det gjør her hjemme.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

"Hvis det alltid er fri frakt så har de bakt inn dette i prisene sine. Strategi :)"

Nei, de har nok ikke noen spesiell mark up på produktene for å dekke inn frakt spesifikt.
Men leveringstiden kan være lang, opptil 4-5 uker, men det er jo nettopp fordi de ikke sender varene før de har "fylt en båt", slik at de får lavest mulig fraktkostnader. (dx.com er kinesisk)

"Hvis de har fri frakt over en viss sum så er det naturligvis for å få folk til å handle mer."

De som kjører denne ordningen gjør det nok ikke først og fremst for at folk skal handle mer, men for at ordrestørrelsen er stor nok til at de allikevel sitter igjen med akseptabel margin totalt sett på ordren. Og da kan man jo reklamere med at det er fraktfritt, med visse betingelser.
Det er jo ikke gitt at de tjener mer på en ordre rett over "fraktfritt-grensen", enn en som er noe under, hvor kunden belastes med en fraktkostnad.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by raysv »

Shankern wrote:"Hvis det alltid er fri frakt så har de bakt inn dette i prisene sine. Strategi :)"

Nei, de har nok ikke noen spesiell mark up på produktene for å dekke inn frakt spesifikt.
Men leveringstiden kan være lang, opptil 4-5 uker, men det er jo nettopp fordi de ikke sender varene før de har "fylt en båt", slik at de får lavest mulig fraktkostnader. (dx.com er kinesisk)
Hvor har du dette fra? selvfølgelig har de tatt høyde for dette, ikke nødvendigvis som et eget punkt, men shipping kostnader er garantert tatt høyde for når man beregner ut hvor høyt dekningsbidrag man trenger på et produkt for å få sjappa til å tjene penger.
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

Dette sporet av fælt men...

Hvor har jeg hva fra? Når du har flere hundre tusen produkter som koster fra en halv dollar og oppover, så har man ikke spesifikt bakt inn fraktkostnaden i prisen på hvert produkt. Man budsjetterer jo med å sitte igjen med en viss %DG av det totale salget, men enkelte ordre vil man tape penger på når man alltid leverer fraktfritt, men det er jo totalen som teller.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by yuran »

Shankern wrote:"Hvis det alltid er fri frakt så har de bakt inn dette i prisene sine. Strategi :)"

Nei, de har nok ikke noen spesiell mark up på produktene for å dekke inn frakt spesifikt.
Men leveringstiden kan være lang, opptil 4-5 uker, men det er jo nettopp fordi de ikke sender varene før de har "fylt en båt", slik at de får lavest mulig fraktkostnader. (dx.com er kinesisk)

"Hvis de har fri frakt over en viss sum så er det naturligvis for å få folk til å handle mer."

De som kjører denne ordningen gjør det nok ikke først og fremst for at folk skal handle mer, men for at ordrestørrelsen er stor nok til at de allikevel sitter igjen med akseptabel margin totalt sett på ordren. Og da kan man jo reklamere med at det er fraktfritt, med visse betingelser.
Det er jo ikke gitt at de tjener mer på en ordre rett over "fraktfritt-grensen", enn en som er noe under, hvor kunden belastes med en fraktkostnad.
Hvis de har fri frakt på alt så tar de naturligvis høyde for dette i prisingen sin. Det er ikke bare kinesiske firmaer som sender via båt som har fri frakt - Sportamore har f. eks. også det.

"De som kjører denne ordningen gjør det nok ikke først og fremst for at folk skal handle mer, men for at ordrestørrelsen er stor nok til at de allikevel sitter igjen med akseptabel margin totalt sett på ordren. "

Motsier du ikke deg selv her? Ikke for å handle mer, men for å at ordrestørrelsen er stor nok...?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

Motsier meg ikke nei,for det er jo et valg kunden tar, og det er ikke sikkert at butikken tjener mer penger ved at kunden overstiger fraktfritt-grensen. Butikken kan tjene mer ved at ordren ligger noe under grensen, og kunden betaler for frakta.

For å komme tilbake til golf; Laser til ca kr 120,- (fraktfritt levert).

http://www.dx.com/p/digital-7x-golf-ran ... DaWPbDkdKg

Noen som har erfaring med "billiglasere"? Vurderer å gi det i gave til en som spiller lite, bare som en "gadget", men den bør jo fungere.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by CharlieB »

Det er åpenbart at en heving på 300 kroner vil ha effekt, *noe* vil skje.

Jeg er usikker på om golfmarkedet er det mest utsatte, de har allerede levd med dette i flere år og jeg har kjøpt veldig lite golfutstyr fra utenlandske butikker. (Da kun fordi det ikke var tilgjengelig lokalt). Ikke fordi det ligger noe prinsippielt i det, prisforskjellen på de tingene jeg har hatt interesse av å kjøpe har ikke vært stor nok.

Det er jo grunn til å tro at denne endringen er populistisk fra regjeringens side, men jeg synes det krisemaksimeres i øyeblikket. To dusin pro v1 er ikke i nærheten av mitt ballforbruk pr sessong. For noen så er ikke dagen komplett uten en bestilling til det store utland, om disse vil endre oppførsel tviler jeg på, de ville shoppet uansett - men det er ikke gitt at de vil shoppe MER.

Jeg tror handelslekkasjen vi har til Sverige på grunn av kjøtt og alskens annet har hatt vesentlig mer å si for den norske handelstand.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by GunnarBull »

Shankern wrote:Noen som har erfaring med "billiglasere"? Vurderer å gi det i gave til en som spiller lite, bare som en "gadget", men den bør jo fungere.
Har ingen erfaring med denne, men første laser jeg kjøpte var en billigvariant til ca 1.500 kroner (var ihvertfall billig da). Den var i praksis ubrukelig og bare irriterende, fordi jeg ikke klarte å "fange" flagget på stort lengre avstander enn 100 meter.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by furu »

Shankern wrote:
For å komme tilbake til golf; Laser til ca kr 120,- (fraktfritt levert).

http://www.dx.com/p/digital-7x-golf-ran ... DaWPbDkdKg

Noen som har erfaring med "billiglasere"? Vurderer å gi det i gave til en som spiller lite, bare som en "gadget", men den bør jo fungere.
Dette er ikke en laser, men en kikkert med "målestige" på glasset. Helt fullstendig ubrukelig.

Jeg kjøpte en laser for $70 inkl. frakt fra Kina. Den er dønn lik alle billigmerkene som selges her i Norge for rundt 1500,-. Som GB sier - du klarer ikke å treffe en dritt med dem. Låvedør på 80 meters hold går ok, alt over det på lengde og under på størrelse er umulig. De måler fullstendig nøyaktig når du først treffer noe, det er ikke problemet. Den beste løsningen med slike kikkerter og billiglasere er å fysisk kaste dem mot målet og høre hvor lang tid det tar før dunker i noe.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by GunnarBull »

furu wrote:Den beste løsningen med slike kikkerter og billiglasere er å fysisk kaste dem mot målet og høre hvor lang tid det tar før dunker i noe.
Haha, well put :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by DuffyDuck »

GunnarBull wrote:
furu wrote:Den beste løsningen med slike kikkerter og billiglasere er å fysisk kaste dem mot målet og høre hvor lang tid det tar før dunker i noe.
Haha, well put :-)
Du mener vell pøt
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

furu wrote:
Shankern wrote:
For å komme tilbake til golf; Laser til ca kr 120,- (fraktfritt levert).

http://www.dx.com/p/digital-7x-golf-ran ... DaWPbDkdKg

Noen som har erfaring med "billiglasere"? Vurderer å gi det i gave til en som spiller lite, bare som en "gadget", men den bør jo fungere.
Dette er ikke en laser, men en kikkert med "målestige" på glasset. Helt fullstendig ubrukelig.

Jeg kjøpte en laser for $70 inkl. frakt fra Kina. Den er dønn lik alle billigmerkene som selges her i Norge for rundt 1500,-. Som GB sier - du klarer ikke å treffe en dritt med dem. Låvedør på 80 meters hold går ok, alt over det på lengde og under på størrelse er umulig. De måler fullstendig nøyaktig når du først treffer noe, det er ikke problemet. Den beste løsningen med slike kikkerter og billiglasere er å fysisk kaste dem mot målet og høre hvor lang tid det tar før dunker i noe.
Hahaha.., takk for infoen, håper jeg hadde oppdaget det om jeg ikke hadde spurt..hehe..
kevin
Guru
Guru
Posts: 17377
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by kevin »

Det hjalp med all skremselspropaganda, grensa ble satt til 350,- inkl frakt og forsikring. Omtrent ingen økning i det hele tatt, i praksis.

http://www.nrk.no/norge/slik-blir-grens ... 1.12056806
aust
Rookie
Rookie
Posts: 11
Joined: 26 Jan 2012, 10:52
Hcp: 16

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by aust »

Noen forslag til butikker med lav frakt? Har handlet en del selv fra gamola hvor fraktkosten er ganske lav, men utvalget er jo noe begrenset.
Post Reply