Fiasko bestilt! Erre mulig???

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

GunnarBull wrote:
Freud wrote:Poenget med livet er ikke å bli godt likt, men å sette spor etter seg. Om 100 år vil mange huske den kontroversielle Freud, som ergret så mange og gledet så få. Men hvor mange vil huske Kevin, Gunnar Bull og andre forståsegpåere?
Ny diskusjon: Freud påstår at poenget med livet er å sette spor etter seg. Det er jeg sterkt uenig i. En alt for stor andel av de som setter spor etter seg etter sin død, har i beste fall vært småsprøe mennesker, i verste fall klin gærne. Og jo færre de har gledet, desto verre personlighet har de hatt.
Vel, foreløpig, Gunnar, har du satt 764 spor etter deg her i forumet, mens jeg har satt 1576. Freud er ganske beskjeden med sine 350 spor, mens Kevin har vært over hele åkeren med sine 9740. Jeg håper tross alt at vi bare er småsprø hele gjengen, dvs ikke klin gærne! Og sporene vi setter er heldigvis neppe særlig dype:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Der tar du heldigvis grundig feil, Bull.
Dersom du leser leksikon så vil du oppdage at forholdet mellom de gode menneskene og gærningene som har fått en biografi der, er som 1000 til 1.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by eivaan »

Åsså sies det jo at de gærne har det godt....
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by jenstf »

It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

UTDYPING PÅ TEMAET ALDER:

De som har fulgt denne tråden, vil vite at det er stor forskjell på hvilken betydning hhv. særlig Kevin og jeg legger i Kofstads alder. Den viktigste forskjellen er dette:

Kevin legger størst vekt på hvilken alder spillere har hatt når de har nådd toppen sin karrieremessig, bl.a. hvilken alder spillere har hatt da de ble verdensenere. For den som er enig i det perspektivet, skjønner jeg jo at det går an å mene at historien viser at en som Kofstad kan bli verdensener.

Jeg legger imidlertid størst vekt på hvor langt karriere- og utviklingsmessig disse spillerne hadde kommet da de var på Kofstads alder, dvs. de som senere ble verdensenere. Det var derfor jeg skrev at empiri viser at en som Kofstad i praksis er sjanseløs til å bli verdensener. Han burde i så fall ha vist mer allerede, i likhet med hva verdensenere erfaringsmessig har gjort.

Furu presenterte tidligere i tråden her en slags karrieremessig utviklingstrapp. Det var et interessant bidrag! La meg derfor bruke den til å illustrere det perspektivet jeg har på alder og utvikling. Jeg har da tatt for meg Kofstad pluss alle som har vært verdensenere siden OWGR ble opprettet, og så har jeg sett på hvor langt de hadde kommet i Furus utviklingstrapp da de var 27 år 5 mnd gamle. Dette er hva jeg fant ut, med alle navn nevnt en gang, så langt ut i utviklingstrappa som mulig:

- Topp 10 i større ET turnering: KOFSTAD*
- Topp 3 i større ET turnering:
- Beholde kortet på ET:
- Vinne på ET: SINGH
- Vinne stor turnering på ET: WOOSNAM
- Kvalifisere seg til PGA Tour: LEHMAN
- Topp 10 PGA Tour: NORMAN
- Topp 3 PGA Tour:
- Vinne på PGA Tour: COUPLES, PRICE
- Topp 50 i verden: DUVAL, DONALD
- Vinne WGC turnering:
- Vinne Major:
- Topp 10 i verden: LANGER**, FALDO**, ELS, WESTWOOD, SCOTT
- Best i verden: BALLESTEROS**, WOODS, KAYMER, MCILROY

Det er altså 17 stk som har vært verdensenere siden OWGR kom. Av disse var 4 stk best i verden før de var like gamle som Kofstad er nå, og over halvparten (9 av 17) var i den alderen allerede topp-10 i verden. Hele 16 av 17, alle unntatt Tom Lehman, hadde vunnet på ET eller PGA såpass tidlig.

Dette viser at det er flere måter å vurdere betydningen av alder på, og jeg er rett og slett saklig uenig når Kevin hevder at: "Å trekke inn Kofstad sin alder på 27 som et argument imot er rimelig O/B."

Jeg ser jo ut fra "likes" at Kevin sitt synspunkt er mye mer populært enn mitt, men det ser jeg som et utslag av overpositiv ønsketenkning mer enn realisme. Det er jo morsommere å tro på julenissen enn ikke. Time will show:)

Fotnoter:

*) Kofstad ble topp-10 i Open de Espana 2013, og det var jo ikke pengemessig en "større ET turnering", men jeg definerte det sånn likevel ut fra deltakelsen. Alle de store spanske var med, som Garcia, Jimenez, Cabrera-Bello, Fdez-Castano, Canizares, Quiros, Larrazabal og Olazabal. Og blant kjente navn av andre nasjonaliteter var 2x Molinari, Manassero, Casey, Luiten, Uihlein, Lowry og Dubuisson. Så å greie topp-10 i det selskapet var veldig sterkt av Kofstad.

**) Siden det interessante er alder på 27 år 5 mnd, måtte jeg for noen av de som senere ble verdensenere på OWGR, se hvor de hadde vært på "Mark McCormack's world golf rankings", dvs. forløperen til OWGR. Seve Ballesteros ble der verdensener som 26-åring. Berhard Langer var som 27-åring nr.5 og Nick Faldo nr.6 i verden. Flere av de andre eldste kan i den alderen ha vært topp-50 i verden, men det vet jeg ikke, for jeg har bare funnet lister med topp-10.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Alle som leser her er vel passe lei av det, men jeg gjentar at jeg igjen er enig med Snowman i hans argumentering.
Utviklings-historikk og empiri er avgjørende for vurderingen av hvordan en 27-åring vil kunne gjøre det fremover, særlig når målet er å bli verdensener!

Men husk at min karma er - 4, så egentlig er mine meninger undermåls og null verdt hos leserne av Golfsnakk.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by GunnarBull »

Freud wrote:Men husk at min karma er - 4, så egentlig er mine meninger undermåls og null verdt hos leserne av Golfsnakk.
Feil Freud. -5 :-)

Men godt nyttår - det skal du ha.

Klarte ikke å dy meg, men du skal få den tilbake :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by kevin »

Kevin legger størst vekt på hvilken alder spillere har hatt når de har nådd toppen sin karrieremessig, bl.a. hvilken alder spillere har hatt da de ble verdensenere. For den som er enig i det perspektivet, skjønner jeg jo at det går an å mene at historien viser at en som Kofstad kan bli verdensener.
Feil. Jeg la ikke vekt på det, jeg nevnte bare hva snittet er og at det finnes mange eksempler på de som ble nr.1 i senere alder. Flere ble også nr.1 flere ganger. Har ikke sagt noe om "toppen sin karrieremessig". Jeg er som oftest opptatt av hvor gammel man er som golfpro, sånn sett er Kofstad fortsatt veldig ung. Og Tiger/Rory er helt eksepsjonelle og skiller seg veldig fra de andre.

De færreste, inkl.meg, tror at Kofstad blir nr.1. Men det er svært lite i tallene dine som sier at han ikke kan bli det. Sjansen er uansett liten, men like mye tilstede. Singh ble nr.1 som 41-åring, sånn sett har Kofstad hele 14 år på seg. Stenson er 38 år og kan bli nr.1 i år. Og Kofstad kan vinne en turnering i år. Og så kan vi leke med tall som støtter vår egen teori, så mye vi vil.

Den største forskjellen på meg og deg Snowman, er at jeg holder med Kofstad, jeg håper han lykkes og synes det er bra om han setter seg skyhøye mål. Du er mer opptatt av å ta han for å være urealistisk, og du håper at du får rett i dine spådommer. For da kan du si "hva var det jeg sa" (eller pakke det litt inn, som du pleier).
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by kevin »

Freud wrote:Alle som leser her er vel passe lei av det, men jeg gjentar at jeg igjen er enig med Snowman i hans argumentering.
Utviklings-historikk og empiri er avgjørende for vurderingen av hvordan en 27-åring vil kunne gjøre det fremover, særlig når målet er å bli verdensener!

Men husk at min karma er - 4, så egentlig er mine meninger undermåls og null verdt hos leserne av Golfsnakk.
Nei, det er ikke overraskende at du er enig. Noe annet ville vært rart.....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

kevin wrote:Den største forskjellen på meg og deg Snowman, er at jeg holder med Kofstad, jeg håper han lykkes og synes det er bra om han setter seg skyhøye mål. Du er mer opptatt av å ta han for å være urealistisk, og du håper at du får rett i dine spådommer. For da kan du si "hva var det jeg sa" (eller pakke det litt inn, som du pleier).
Det der er det rene og skjære sprøyt, men det er en hersketeknikk du har brukt i flere år nå. Hvis noen er saklig uenige med deg, slik jeg er en del ganger, da tyr du veldig lett til å stemple oss som å ha slemme og ondsinnede motiver. Du er selv den gode, snille og velmenende supporteren, derfor er selvfølgelig de som er saklig uenige med deg det motsatte. Og siden jeg ikke skriver rett ut hvor slemt jeg tenker, så må du forklare andre hvor slem jeg egentlig er og at jeg bare pakker det inn.

For øvrig, jeg har også støttet at Kofstad bør sette seg skyhøye mål. Den type ting som å nå topp-50 i verden, det å få en ET-karriere som f.eks. Ilonen, det å bli topp-12 i Europa og Ryder Cup-spiller, er ikke det skyhøye mål?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Freud »

Kevin, jeg har ikke skrevet at noen vil finne det overraskende at jeg er enig med Snowman. Jeg skrev at mine meninger er null verdt her, siden jeg av leserne er dømt nord og ned med karma på - 4.
Bull - med karma + 5 - påstår at min er - 5, men jeg holder meg til det som står ved siden av innleggene mine.

Det er noe som heter "å komme i dårlig selskap", og det er det jeg frykter rammer Snowman i denne debatten.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

27. oktober 2012, da skrev jeg dette, rett etter at Kofstad hadde vunnet CT-finalen:

<...

Dette er det største som noen herrespiller har gjort noen gang, så bra er det! Det er noe eget ved det faktisk å bokføre seire, dvs ikke bare å være en av flere som kvaler inn etter jevne og gode resultater. Det store er å få proffseire på CVn! Og hva har til sammenligning Henrik Bjørnstad av seire som proff? Vestfold Open 2005?

Jeg syns det er synd at det ikke blir mye mer positiv medieoppmerksomhet for Espen i dag, for dette er jo litt som da Mats Zuccarello Aasen, ble MVP i den svenske eliteserien, dvs årets spiller i en liga litt under de beste. Men golfmiljøet må selv ta mye av skylden for manglende engasjement utenfor menigheten!

Man må nemlig by på seg selv i både medgang og motgang, dvs tørre å sette ord på både suksess og fiasko. Det å klage når de beste utøverne gjør det dårlig, gjerne så det blir litt temperatur og harde ord, det er å investere i en desto større revansje når man lykkes. Det bør være mye mer svart og hvitt fra et miljø som bobler litt, for hvis ikke blir det gjerne litt grått og kjedelig det hele!

Tutta opplever litt bobling, som den eneste, men også hun burde hatt mer. Hadde hun fått mer pepper for å dette fra nr.2 til 9 i verden, da hadde hun også fått mye mer skryt og oppmerksomhet når hun nå klatrer igjen. Hadde vært veldig gøy hvis hun vinner igjen i morgen, for har hun vunnet back-to-back før? Håper veldig hun greier det!

Snowman

...>

Det er dette som viser hvordan jeg tenker og hvordan jeg skriver om oppturer og nedturer. Jeg må ha skrevet hundrevis av innlegg hvor jeg skriver positivt når norske spiller bra. Men fordi jeg er nyansert nok til å gjøre det motsatte når det går dårlig, har Kevin altså avslørt meg som ikke å holde med de norske.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Freud wrote:Det er noe som heter "å komme i dårlig selskap", og det er det jeg frykter rammer Snowman i denne debatten.
Det trenger du ikke å frykte, for jeg er ikke redd for verken å være enig eller uenig med deg eller andre:) Jeg får konsentrere meg om å sette ord på hva jeg mener selv, uavhengig av hvem som er enig eller uenig.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by eivaan »

Kan ikke dere finne en egen tråd kun for dere....så kan dere sitte å hive ballen fram og tilbake, tilbake å fram......
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

eivaan wrote:Kan ikke dere finne en egen tråd kun for dere....så kan dere sitte å hive ballen fram og tilbake, tilbake å fram......
Det er vel ca 20 stk som har funnet denne tråden interessant nok til at de har deltatt. Du kan jo telle hvis du gidder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by eivaan »

Interessant...eller et forsøk på veiledning, realitetsorientering!!!!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

eivaan wrote:Interessant...eller et forsøk på veiledning, realitetsorientering!!!!
Du har vel skrevet 4-5 ganger på ulike måter hvor dum du syns denne tråden er. Hvorfor fortsetter du å lese videre hele tiden da?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by eivaan »

Snowman wrote:
eivaan wrote:Interessant...eller et forsøk på veiledning, realitetsorientering!!!!
Du har vel skrevet 4-5 ganger på ulike måter hvor dum du syns denne tråden er. Hvorfor fortsetter du å lese videre hele tiden da?
Godt spørsmål!!!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Snowman »

Hockeynatt med Viasat, med litt surfing i nyere norsk golfhistorie i pausene.

Børsheim ville inn på PGA-tour:
http://www.bt.no/lokallokal/arnaogoster ... 82932.html

Thorp ville bli topp-50 i verden:
http://www.vg.no/sport/golf/vil-bli-top ... /a/131254/

Treneren mente Bjørnstad kunne bli topp-20:
http://www.aftenposten.no/nyheter/sport ... 60332.html

Dette var målsettinger av den typen jeg syns det ville vært mer naturlig også å snakke om når det gjelder Kofstad, f.eks. som det Thorp sa til VG. For ingen norsk har jo greid ennå å innfri noe sånn som topp-50 i verden. Og feilen var ikke da at man ikke var enda større i kjeften og sa man skulle bli best i verden. Feilen satt ikke i kjeften, for disse gutta sa faktisk mye jeg støtter.

Den skal lete lenge som vil finne noe harselerende fra meg knyttet til disse guttas målsettinger eller det at de ikke nådde dem.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Fiasko bestilt! Erre mulig???

Post by Pepper »

Denne tråden har vel tidvis sklidd litt ut dessverre, men ser ut til å ta seg inn igjen.

For ordens skyld, det var Jon Karlsen og ikke Espen selv som kom sa at målsettingen var å bli best i verden.

Jeg sliter imidlertid fortsatt med hvorfor det er helt greit å ha som målsetting å bli nr. 20 eller 50 i verden er helt greit, men at en målsetting om å bli verdens beste er fiasko bestilt, nærmest tåpelig, ødeleggende og annet ille. Men det er vel meg....
Post Reply