Putter kvinner dårligere enn menn?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Putter kvinner dårligere enn menn?

Post by Freud »

Dette er et postulat fra min side, og ikke dokumentert, i hvert fall ikke det jeg vet: kvinner putter dårligere enn menn. Finnes det empiri for dette? Jeg tenker da på LPGA kontra PGA, for å gjøre sammenligningen mest mulig realistisk. For vi amatører putter vel ikke bedre enn en LPGA-spiller?
Dersom det er sant; hva er årsaken? I putting kreves hverken kondisjon eller styrke; altså de egenskapene der menn er overlegne kvinner. Det kreves derimot en viss teknikk, konsentrasjon og "blikk". Hvorfor er menn bedre på dette enn kvinner? Dersom vi er det, så må det jo være medfødt. Menn og kvinner er genetisk forskjellige, så dette slår ut på putting også.

I andre idretter der det ikke kreves kondisjon eller styrke, bare konsentrasjon og planlegging, ser vi det samme. Menn er bedre enn kvinner i dart, snooker, bridge, sjakk, curling.
Lawinth
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 383
Joined: 11 May 2011, 23:36
Hcp: 12
Hjemmeklubb: TYGK
Has thanked: 28 times
Been thanked: 1 time

Re: Putter kvinner dårligere enn menn?

Post by Lawinth »

Vet ikke hvor interessant dette temaet er, men et uventet innspill som du jo også viser til skal stemmer i flere idretter.
om det er tilfelle så må vel dette ha noe med at vi gutta er bedre til å håndtere en og en ting av gangen, mens jentene vel rokker oss gutta når det gjelder multitasking.
Vil tro at det ikke skiller veldig om vi også tar med terningspill? :D
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Putter kvinner dårligere enn menn?

Post by goffy »

Det er vel en kjensgjerning av gutter er smartere og bedre i det meste enn jenter, derav kan man også konkludere med at gutter putter best!
Ferdig snakket :P
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Putter kvinner dårligere enn menn?

Post by yuran »

Vanskelig å peke på én forklaring, men en medvirkende faktor er vel bredden i kvinneidrett kontra herreidrett. Medfødte forskjeller eller ikke, herreidrett er ekstremt spisset og marginal, og får ut det beste av de beste. Jeg tror kvinner, gitt at det var større bredde, ville løftet seg i takt med utviklingen.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Putter kvinner dårligere enn menn?

Post by Snowman »

Hvis damer putter dårligere enn menn, da får jeg bare innrømme det, at jeg putter som ei kjerring! (sukk...)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply