Kurant kølle for lengde på fairway

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Kurant kølle for lengde på fairway

Post by TJW »

Heisann,

Som nybegynner, så savner jeg en kølle som jeg kan få litt lengde og høyde med fra fairway. Jeg bruker i dag primært 6,7 jern fra fairway, da jeg synes 4 og 5 er litt vanskelige å bruke for å få noe særlig høyde, og savner litt ekstra "trøkk".
Har en eldre 4 hybrid jeg har brukt noe, men jeg synes det er vanskelig å få rene treff med den, og såvidt jeg har forstått er den ikke spesielt tilgivende heller.

Har vurdert feks RBZ 3HL som jeg har forstått har de egenskapene som jeg ønsker i forhold til tilgivende egenskaper og det lille ekstra vs jern. Men er det andre alternativer?
Har ikke spilt i mange uker (HCP 48), og ville gjerne hatt noe jeg kan bruke både fra fairway, litt rough og tee når det skal tilbakelegges litt avstand. Lest en del bra om XHOT også, men tenkte kanskje noe her hadde noen tips, evt kanskje også har noe å selge..

TJ
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Kurant kølle for lengde på fairway

Post by yuran »

Tror du er inne på riktig tanke med hybrid i alle fall. Jeg supplerte settet min med en for et par år siden og den ble min 'go to'-kølle ganske kjapt. Vanskelig å anbefale konkret, men har du lest utstyrstesten til Furu i Norsk Golf? Den tar for seg en del hybrider også.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Kurant kølle for lengde på fairway

Post by liverglimt »

Hybrid 25-30 grader vil gjøre susen for ditt spill fra fw. Da får du høyde og lengde.
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Kurant kølle for lengde på fairway

Post by TJW »

Er hybridene ganske ok fra "lett" rough også? Tar gjerne imot noen forslag til en god, tilgivende modell som kan finnes brukt til en hyggelig pris.

RBZ 3HL som nevnt over er en wood som jeg har forstått er litt mer som en 4 hybrid?
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Kurant kølle for lengde på fairway

Post by JonasB »

Jeg gikk for en 5w med offset når jeg startet med golf. En Cobra S2 offset 5w. De er grisebillige på e-bay nå og det er fortsatt god-kølla. Har ikke lenger driver i bagen, bruker den som utslagskølle og den er gull fra fairway. Tilgivende er den og.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Kurant kølle for lengde på fairway

Post by TJW »

@JonasB Hva vil det si at den har offset? Høres ut som noe jeg kanskje bør sjekke :) Andre forslag mottas med takk!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Kurant kølle for lengde på fairway

Post by liverglimt »

Alt som ligger oppå gresset kan slås med det meste. Jeg anbefaler sjelden å spille fra rough med hybrid om ballen ligger nedi. Da er det jern til FW som gjelder. Spill sikkert. Med 200 meter til hullet så kan det ofte være smartere med 8er jern ut av rough så har man fort bare 80-110 meter igjen fra FW istedet for å prøve noe tull med en hybrid som aldri når inn på green.

Offset er hvordan fjeset på kølla er i forhold til skaftet. Har du en slice å slite med kan en kølle med offset hjelpe deg. Har du ikke slice, så vil det være helt feil å ha mye offset.
Post Reply