Nybegynner...

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
runema
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2015, 20:11
Hjemmeklubb: Sorknes

Nybegynner...

Post by runema »

Hei. Takk for fint forum. Jeg tok VTG kurset for to uker siden. Har brukt mye tid på driving, putting og green. Kanskje litt for mye... Av en eller annen grunn har jeg ikke ønsket å gå ut på banen og føle at jeg slår kun på måfå...
Vel, har nå hatt 2 uker med ferie og vært på drivingrangen rundt 4 timer x 7 dager (dårlig vær=inne) [SMILING FACE WITH SMILING EYES].
For tre dager siden spilte jeg 18 hull på Sorknes. Gikk med en kompis som ikke vet opp ned på en kølle, men koselig selskap.
Gikk på 112 slag den runden. To dager siden gikk jeg 18 på 106 slag. I går gikk jeg på 98.
Etter alle timene på drivingrangen føler jeg at jeg vet sånn ca hvilke køller jeg må bruke for å komme meg fremover til hullet. (Ved "perfekte" slag vel og merke). Er det noen som kan si om dette er en grei fremgang? Jeg føler at jeg ikke får til de lengste slag med driver (150-200m). Det fine er at jeg enda ikke har vært i skog/kratt/vann. Spiller ganske kjapt og trenger kanskje å være mer tålodig. Forøvrig spiller jeg med "no name" sett som jeg kjøpte for 800,- for 15 år siden i Groruddalen[PARTY POPPER][PARTY POPPER][PARTY POPPER].


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Nybegynner...

Post by JonasB »

Har spilt i 3 år uten å komme under 100 slag..... med andre ord vil jeg si at du har en kjempegod progresjon.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nybegynner...

Post by Gundersen »

Først og fremst, velkommen til forumet og til gleden og forbannelsen golf kan være.

Kan ikke si annet enn at den progresjonen du beskriver i forhold til antall slag er formidabel med tanke på at du startet med golf for kun få uker siden.
Kjenner ikke Sorknes, men ut fra slopetabellen, så spiller du med 98 slag på en par 72 bane til et hcp tilsvarende 22-24
Dette er helt supert, fortsett treningen og du vil få mye glede av golfen fremover. Du vil garantert gå på noen smeller etterhvert, men det er det som er golf for oss glade amatører. Sørg også for å registrere alle dine runder i golfbox slik at du får regulert ditt hcp riktig.

G
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynner...

Post by GolfMickey »

bryte 100 en av de første rundene må jeg si er godt innafor, da viser du at du begynner å få dreisen på det, og at du trener riktig. Kjøp et bedre sett så bryter du også 90 :P
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Nybegynner...

Post by jenstf »

Gratulerer, jeg har brukt første året bare på klare å spille til mitt handicap på 54 (i praksis er jeg nok på 40-tallet, må bare få spillt litt mer med markør) :p

Men du må ikke være redd for å spille på banen, har lært mer av det enn tusenvis av baller på rangen. Og du får jo prøve deg rett på 18 hull. Hos oss (Mørk GK) må vi skrive oss ned til hcp 36 for å spille på hovedbanen alene uten å måtte gå sammen med noen med <=36.

De fleste rører nok ikke driveren på de første ukene. Jeg har så smått begynt å bruke den nå, men slår foreløpig like langt med hybrid.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
runema
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2015, 20:11
Hjemmeklubb: Sorknes

Re: Nybegynner...

Post by runema »

Hei. Tusen takk for gode tilbakemeldinger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
runema
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2015, 20:11
Hjemmeklubb: Sorknes

Re: Nybegynner...

Post by runema »

Ser at jeg kanskje bør ha et annet sett.... Noen som har noen meninger om dette? http://m.finn.no/bap/forsale/gallery.ht ... e=62054500


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Nybegynner...

Post by liverglimt »

Syk pris, men ser det er solgt...
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynner...

Post by GolfMickey »

kjøp et bra jernsett til 5-6 tusen, istedet for noe mæl til 1500,
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Nybegynner...

Post by JonasB »

Sjekk ebay. Cobra amp cell er vel billig og bra ennå. Som et eksempel altså, finnes mye bra der ute og det trenger ikke koste 5-6 Tusen for et jernsett. Men for alle del er det jo bare å kline til om man vil :)
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
runema
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 07 Jul 2015, 20:11
Hjemmeklubb: Sorknes

Re: Nybegynner...

Post by runema »

GolfMickey wrote:kjøp et bra jernsett til 5-6 tusen, istedet for noe mæl til 1500,
Har allerede noe "ræl" og trenger ikke mer av det :-) Problemet er at jeg ikke vet hva som er bra og hva som er ræl... Tenkte på rundt 5000,- og bør vel få noe duganes til den prisen?
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynner...

Post by GolfMickey »

runema wrote:
GolfMickey wrote:kjøp et bra jernsett til 5-6 tusen, istedet for noe mæl til 1500,
Har allerede noe "ræl" og trenger ikke mer av det :-) Problemet er at jeg ikke vet hva som er bra og hva som er ræl... Tenkte på rundt 5000,- og bør vel få noe duganes til den prisen?
Titleist ap1 koster rundt det og det er absolutt et sett det er verdt og bruke penger på. Ellers så vet jeg om Nike vapor speed som har køller som passer for de fleste og til en rimelig pris.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Nybegynner...

Post by jenstf »

Callaway Big Bertha eller XR, om BB er for dyrt :)
Med selskap av Big Bertha eller X2 Hot hybrid, X2 Hot eller Optiforce driver, Mack Daddy 2 wedger (MD3 kommer vel snart, så da blir det nok fin pris på MD2) og Odyssey putter.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Nybegynner...

Post by JonasB »

For 5000,- får man ganske mye å velge mellom :D Cobra sin nye serie skal være veldig gode, jeg anbefaler å teste mest mulig og se hva du liker best.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nybegynner...

Post by GolfMickey »

JonasB wrote:For 5000,- får man ganske mye å velge mellom :D Cobra sin nye serie skal være veldig gode, jeg anbefaler å teste mest mulig og se hva du liker best.
Hørt mye skryt om cobra, till og med på bladkøller så kanskje ikke så dumt det
Post Reply