Handicapets paradoks?!?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

kevin wrote:men det man ser når man leser mange resultater er at det er mange av de samme navnene som går igjen i slike turneringer....
Såpass gjentagende at det ikke nødvendigvis er nevnte herrer som skal henges ut? Er det en mulighet for at disse faktisk er god i lagspill og at det er noen snurte tapere som driver en svertekampanje?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

det kan det selvfølgelig være, at noen driver en svertekampanje. Men noen av resultatene er så gode at jeg tror ikke noe på at de spiller med riktig hcp. Spillere som spiller Drøbak til godt opp på 90-tallet går ikke f.eks Holtsmark og Nøtterøy på så gode scorer, selv om de spiller som lag og diverse spilleformer. Under P4 golfen er jo reglene at man SKAL hulle ut, og med minst 6 tellende utslag.

Svakheten ligger vel i systemet og reglene her. Man kan spille fantastisk bra i en turnering og knuse resten av feltet, og slippe å regulere hcp sitt. Slik det ser ut så har vel disse to justert hcp sitt oppover i det siste, ikke nedover.

Jeg kjenner ikke de to og har ei heller behov for å henge ut noen, men det er vel sjelden røyk uten ild....if walks like a duck, talks like a duck......

Drøbak kunne jo gjort en skjønnsmessig vurdering etter forrige helgs 2 seire, og justert hcp deres ned. Det hadde det stått respekt av. Istedenfor å hevde at man ikke kan agere på anonyme forum-debattanters påstander. Se på fakta, drit i hva folk skriver på nett da. Hvordan er det mulig å å skrive seg opp i hcp, og samtidig vinne flere lag-turneringer med veldig gode scorer?

Under P4 golfen på Nøtterøy i fjor slo de blant et lag som hadde Tom-Arne Tollefsen på laget (+0.7 i hcp). Jada, god dag vs dårlig dag osv.....
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Vil bare skyte inn at jeg kjenner til vedkommende som tipset turneringsarrangør m/flere på mandag morgen, og vedkommende er ingen "dårlig taper" da han og partner ikke var i nærheten av å vinne noen av turneringene, og ikke har noen verdens ting å tjene på denne saken, selv om spillerne dette angår skulle bli disket.. Vedkommende har bare en høy rettferdighetssans, og ville si fra om noe som ikke virket som riktig, og han har heller ikke vært på noen forum for å ytre sin mening, derimot har han holdt seg i skyggen.. Så ingen vendetta altså.. :D
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

bra info, det er viktig å få fram. Slik Drøbak og P4 golfen fremstår nå så er det som om dette bare er ondsinnede rykter fra diverse forum, noe det altså ikke er
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by BomBom »

Jeg vil tro at Per Gullberg, med sin årelange erfaring som turneringsansvarlig og Pro, ikke ville kommet med sitt innlegg på Golfsiden.no om han ikke var ganske sterk i troen på at det var noe som ikke stemte. Per kjenner Holtsmark bedre enn noen av oss andre, og med den banetilstand som var i helgen, våt og med lite rull, så mener nok Per at det skal være veldig vanskelig for et par med ca 41 i hcp å gå på -12. Jeg spilte selv på søndag, og kan fortelle at banen var tøff, det blåste i tillegg, og noen av de lange hullene hadde motvind, og da er ikke Holtsmark noen kort bane.. Har fått mitt pass påskrevet noen ganger for å si det sånn.. :lol: En svertekampanje er det nok ikke, det er erfarne folk som har reagert, men det har kanskje gått litt varmt på forumene til tider... Der får vi alle kanskje ta litt skyld.. :roll:
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

For ordens skyld. Jeg stilte spørsmålene over for å åpne en mulighet. For meg fremstår disse to karene som enten: for dum til å skjønne reglene eller eksepsjonelt sleipe
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by furu »

Nå har jeg inntrykk av at denne saken snur seg fullstendig. Jeg måtte sjekke hva som skriver på Golfsiden, p4golfen.no og Golfnews. Nå vris det rundt slik at offeret her er disse to karene og P4 Golfen/Kracht. Det er snakk om tidenes heksejakt. At man er uskyldig til det motsatte er bevist.

For det første er det umulig å bevise dette. Det blir bare moral, etikk og det vi ser på som normal golf - altså ingen konkrete regelbrudd. Derfor er det - som også nevnt tidligere i tråden - umulig å legge fram bevis i ordets rette forstand. Når det gjelder heksejakt så er dette bare diskusjoner rundt temaet. Vi har ingenting til overs for juksere men absolutt ingen her inne har sagt noe stygt eller gått over streken. Det er ingen heksejakt. Vi må slutte å slenge rundt oss slike ord (heksejakt, mobbing osv.) i alle mulige situasjoner. Når det virkelig skjer og vi skal bruke dem så betyr de lite for oss.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Yngvebol »

furu wrote:....

Når det gjelder heksejakt så er dette bare diskusjoner rundt temaet. Vi har ingenting til overs for juksere men absolutt ingen her inne har sagt noe stygt eller gått over streken. Det er ingen heksejakt. Vi må slutte å slenge rundt oss slike ord (heksejakt, mobbing osv.) i alle mulige situasjoner. Når det virkelig skjer og vi skal bruke dem så betyr de lite for oss.
Jaha??

Denne skjønte jeg ikke...
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Jeg tror at den første pressemeldingen som kom, ble laget litt i panikk/stress uten at man hadde tatt seg tid til å tenke gjennom konsekvenser eller vurdere hvor forbanna folk faktisk er. Jeg antar at litt kjøligere hoder har tatt styringen og at man nå vurderer veldig nøye hva man skal foreta seg. Tipper at det ikke kommer til å skje noe mer utad før neste uke, men at det helt sikkert er tatt endel besluttninger om hva som skal skje på Miklagard til helgen og hvordan forskjellige eventualliteter skal følges opp. At det nå er annonsert at folk fra handicap komiteen skal være til stede etc etc er vel ett tegn på at de tar dette alvorlig.

Hvorvidt de omtalte herremenner vil stille er ett åpent spørsmål, jeg tviler.

Det er liten tvil om at de er hengt ut rimelig offentlig til tørk, det er neppe noen avis som ville trykket uten videre endel av de tingene som har blitt sagt på nett de siste dagene, (ikke nødvendigvis her på golfsnakk - det finnes andre nettsteder). Sannsynligheten for at de ville blitt saksøkt er tilstede - i alle fall hvis de er uskyldige. Nå er ikke jeg jurist eller advokat, men jeg innbiller meg at anonyme nett innlegg kan saksøkes like så vel som overskrifter i aviser.

Uansett, det som slår meg er at det er veldig mange scorer der ute som er veeeeeeldig bra - ikke bare de vi omtaler her. Og at det er veldig bra at dette får litt fokus, for det er sånn at jeg som middelhavsfarer på handicap siden neppe noensinne vil vinne en stableford turnering uten at jeg *virkelig* har dagen. Samtidig så ville jeg ikke tørre å tenke tanken på å vinne en turnering med mer enn 40 poeng - de blikkene jeg ville få ....
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

Jeg vant i fjor to turneringer med med 40+ poeng(lurer på om den ene var med 3/4 hcp også) og fikk en del stygge blikk. Jeg var i nedskrivningsfasen som de fleste av oss på ett eller tidspunkt er i og gikk ned 6 hcp poeng i løpet av noen måneder før jeg stabiliserte meg der jeg er nå. Det er vel en god del av oss her på forumet som vant noen stablefordkonkurranser i den perioden? Er ikke særlig kult når du har gjort alt rett og bare spilt bra og så vet du at det hviskes om sandbagger? Det er det som er faren her. Vi hører bare hva den ene parten sier og har egentlig ikke all informasjon nødvendig for å dømme. Dermed skal vi være svært forsiktig med hva som blir knyttet til navn på internett. Jeg håper virkelig disse gutta er skyldig etter tiltale eller så har de noen kjipe ufortjente stunder foran seg.

Edit: For å ikke avspore
Last edited by Kaffekannen on 16 Sep 2011, 00:31, edited 1 time in total.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Friedman »

Sandbaggere eller ikke...det enkelte svært ivrige nettdebantanter/krigshissere på en viss .com-side som bør komme seg ut i frisk luft og bort fra tastaturet for resten av sesongen.
No laying up
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by CharlieB »

Kaffekannen wrote: PS. Synes forresten det er noe merkelig at redaktøren på golfsiden, som ellers ikke tillater kritikk av navngitte(offentlige) personer, ikke sensurer dette?
LOL +1

Fra tid til annen så lurer jeg på hvilken journalistiske standard msieu redaktøren bekjenner seg til .. så stryker jeg journalistisk og verden kommer tilbake til normalen.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kristianffs »

Kaffekannen wrote:Jeg vant i fjor to turneringer med med 40+ poeng(lurer på om den ene var med 3/4 hcp også) og fikk en del stygge blikk. Jeg var i nedskrivningsfasen som de fleste av oss på ett eller tidspunkt er i og gikk ned 6 hcp poeng i løpet av noen måneder før jeg stabiliserte meg der jeg er nå. Det er vel en god del av oss her på forumet som vant noen stablefordkonkurranser i den perioden? Er ikke særlig kult når du har gjort alt rett og bare spilt bra og så vet du at det hviskes om sandbagger? Det er det som er faren her. Vi hører bare hva den ene parten sier og har egentlig ikke all informasjon nødvendig for å dømme. Dermed skal vi være svært forsiktig med hva som blir knyttet til navn på internett. Jeg håper virkelig disse gutta er skyldig etter tiltale eller så har de noen kjipe ufortjente stunder foran seg.

Edit: For å ikke avspore
En "nedskrivingsfase" varer vel ikke over flere år samtidig som man faktisk går opp noe i denne perioden - og enda vinner turneringer med 40+ poeng?

Å vinne en og annen turnering med mye poeng er greit nok. Kommer man ofte høyt opp derimot, og ikke skriver seg ned - da lukter det snusk.

Å tro at et slikt system, med de premiene det gjelder her - ikke ville bli utnyttet en eller annen gang er vel naivt. Jeg sier ikke at disse gutta har gjort det, men jeg synes det virker merksnodig uansett.
Golf.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

Er ikke det rare her at de to har et mønster der de spiller knallbra som par og dårlig som single, ref kevins oversikt. Det er for meg pussig at et slikt mønster kan gå år etter år....men man kan kanskje ikke utelukke at de er en dynamic duo som ikke klarer seg alene, en slags golfens siamesiske tvillinger?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Kaffekannen »

Noe som fascinerer meg i denne sammenhengen er tanken på å spille dårlig med vilje. Å slå bort ballen for ikke å få for mye poeng. Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde klart. Selv ikke når jeg spilte med en fryktelig dårlig taper som utbetalte lønnen min klarte jeg å tape med vilje. I et tenkt tilfelle ville man altså tenke "faen heller" hvis ballen traff et tre i OB og spratt tilbake på fairway? "maken til uflaks" når man leste linjen feil og langputten gikk i? Det er jo helt absurd!!

Papirjuks og godkjenning av hverandres scorer kan liksom nesten forstås hvis de etterhvert har overbevist seg selv(hverandre) om at ALLE ANDRE GJØR DET og det er ikke så farlig, men derfra til å tilbringe 5 timer i en stablefordturnering og ikke gjøre sitt beste(langt der i fra) er et langt stykke.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by kevin »

på generelt grunnlag kan jeg si at jeg har personlig sett flere ganger at folk "lar være å fullføre med stil" når det ligger an til mye nedskriving. Blir litt ukonsentrert, bruker kortere tid og slagene er ikke fullt så viktig lengre. Det har jeg sett og i samband med diverse uttalelser så skjønner man at det å skrive seg ned mye ikke er bra. Spesielt hvis det er få dager før en turnering. Litt sånn "f***, da mister jeg jo et slag"! Med den mentaliteten så skjønner man at det finnes de som bruker hcp systemet til sin fordel når de kan

Jeg brukte litt tid på å hente litt forskjellige resultater, også fra klubbturneringer og som enkeltspiller. Og igjen, det er ikke noe der som beviser juks. Men jeg tviler på at klubbene bruker så mye tid ellers på å vurdere hcp så når de får så mange indisier så burde de sjekke det nøye.

- spiller få klubbturneringer og hevder seg sjelden med gode resultater - spiller dårligere enn sitt hcp
- spiller en god del par-turneringer hvor det er store premier og hevder seg ofte veldig bra - spiller som oftest mye bedre enn sitt hcp
- har de registrert runder ellers i løpet av året, isåfall har de skrevet seg opp eller ned? eller begge deler?

Dette er kanskje et mye større og utbredt problem enn det vi har hørt om i det siste, kanskje burde NGF og klubbene ta fram alle bekymringsmeldinger og gjennomgå de. Golfen er ikke tjent med å ha disse spekulasjonene

I tennissporten så man noen slike superpar som var helt enorme sammen, men som sjelden hevdet seg i toppen som singelspillere. Men så spilte de ikke med handicap heller...
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Yngvebol »

Kaffekannen wrote:Noe som fascinerer meg i denne sammenhengen er tanken på å spille dårlig med vilje. Å slå bort ballen for ikke å få for mye poeng. Det tror jeg faktisk ikke jeg hadde klart.
Jeg har faktisk opplevd å spille med en som hadde en slik reaksjon når hun passerte 35 poeng etter 15 eller 16 hull. Det opplevdes veldig spesiellt samtidig med at jeg i samme periode var veldig nøye med å registrere alle runder for å være sikker på å ha riktig hcp. Den jeg spilte med uttalte også tydelig at "å nei, nå har jeg fått for mange poeng".

Sandbagging finnes overalt, bevisst eller ubevisst. Jeg er litt overbærende med de som ikke tror de klarer å leve opp til resultatet etter en fantastisk runde, men ikke de som gjør det bevisst for å hevde seg bedre i konkurranser.

Kanskje vi burde kutte ut hcp og bare spille match eller slagspill. Den som bruker færrest slag er den beste spilleren.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Handicapets paradoks?!?

Post by Smilende Sam »

http://drobakgolf.no/publish.asp?avd=1& ... &nid=12404" onclick="window.open(this.href);return false;

Får ikke dette helt til å stemme med premielisten folk har funnet på nettet, men nå tar de ihvertfall ordet selv.


Tapatapatapatalking right now!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by Knut »

Etter å ha arrangert simulatorturneringer de siste 10 årene har vi på BGS merket at det er litt egne regler på simulator.
Vi synes det er påfallende at spillere som har spilt strålende golf de første hullene, "totalsprekker" når de har nådd 36 poeng.
Det er ikke uvanlig at spillerne oppnår 36 poeng på de første 14 hullene for så å stryke de siste 4.
Da er handicapnedskriving(på simulator) vanskelig.

Kan neppe tenke meg at noen gjør dette ute...
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Handicapets paradoks?!?

Post by goffy »

Jeg synes det er greit med diskusjon angående HCP juks, men denne heksejakten bør man være for god til.
Golf er en gentlemans sport og da bør vi ta med oss den oppførselen inn i en diskusjon også!
Jeg forsvarer ingen men vil bare at man tenker seg godt om før man slenger ut påstand etter påstand og forhåndsdømmer disse folkene før all fakta ligger på bordet.
Ja til diskusjon men nei til heksejakt :)
Post Reply