PGA tour 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote:Tror helt sikkert at tv-selskapene i USA kan beskrive hva som skjedde før/etter Tiger-gate, og hva de håper på de neste 5-10-20 årene.
Selv begynte min golfinteresse noen få år etter at Tiger entret scenen, og jeg har siden (på godt og vondt?) fulgt ham og håpet at han skal vinne alt!!
Turneringer uten Tiger er kjedelige! :)
Mulig jeg er sær og spesiell, men jeg tror ikke det egentlig. Det er mange der ute om som ikke gidder å se golf hvis deres favoritter ikke spiller. Og sånn er det jo at en eller annen må være favoritt, og i denne tidsalderen er fortsatt Tiger den største, no matter what.
Så kan man jo selvsagt håpe at det kommer en ny kul, flink og karismatisk type som spiller super golf. ROry er en type, og mitt største håp, og det er stadig noen jyplinger som vinner en og annen turnering, men foreløpig er det ingen som viser den storheten som Tiger har gitt meg, i golf, vel og merke!
Men du kommenterer ikke det at ulike nasjonaliteter som har sine egne med, ofte vil synes det er viktigere enn Tiger. Hadde ikke du også - sett fra Norge - hatt full interesse på dersom vi hadde hatt med Kofstad i 1/8-finale akkurat nå?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Tv-tallene stuper når Tiger ikke er med. Det ble skrevet før denne turneringen at interessen ville stupe om både Tiger og Rory røk ut i 1.runde. Da det var et faktum ble det skrevet at NBC var den største taperen.

Selv synes jeg det er gøy å følge med uansett, men skulle gjerne sett de beste spillerne med til slutten. Ihvertfall til semi-finalene
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: PGA tour 2013

Post by sirandrew214 »

Hvis jeg ikke hadde sett på golf noe særlig, og vi (Norge) plutselig fikk en nordmann med, så hadde jeg nok muligens fulgt med litt ekstra ja, selvfølgelig. Og jeg hadde nok også fulgt med nå, selv om Tiger er ute, hvis Kofstad fortsatt hadde vært med. Også selvfølgelig, det ligger i nasjonal-ånden. Og det hadde vært kult hvis Kofstad til og med hadde gakk hen og vunnet! :) Igjen, selvfølgelig... :) Fordi han er norsk. Man skal ikke kimse av nasjonal-følelsen. Men det hadde vært det samme for meg om det hadde vært Kofstad, Lund, Monnee eller Bjørnstad, det hadde kun vært det nasjonale, og ikke MIN favoritt.
Ser du forskjellen? Tror kanskje dette "problemet" gjelder mest for de som ikke er trofaste følgere, men som får det servert igjennom tv/radio, når det skjer noe stort?

Og som Kevin rakk å skrive. Tallene lyver ikke! ;)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Tv-tallene stuper når Tiger ikke er med. Det ble skrevet før denne turneringen at interessen ville stupe om både Tiger og Rory røk ut i 1.runde. Da det var et faktum ble det skrevet at NBC var den største taperen.

Selv synes jeg det er gøy å følge med uansett, men skulle gjerne sett de beste spillerne med til slutten. Ihvertfall til semi-finalene
En kommentar om at NBC taper seere og penger, det må jo være en amerikans seer- og markedsbetraktning, eller hva?

Men vet du at Tiger er viktigere for antall seere i England enn deres egne, hvorav Poults fortsatt er med? Og er han viktigere for seertallene i Belgia enn Colsaerts? Og vet du at irene mister interessen med Rory ute, når de nå kan se GMac snart klar for kvarten? Og bryr ikke svenskene seg like mye om å følge sin Fredrik i den spennende matchen som pågår?

Jeg tror - uten å ha tall for det - at det mange steder handler om at de fortsatt har inne noen av sine egne. Så jeg spør også deg: Ville ikke interessen i Norge også vært mye større dersom Kofstad nå hadde spilt 1/8-finale, selv om Tider var ute?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Jeg stoler på det NBC og Golf Channel registrerer selv. Det er de som produserer sendingene.

Når alle svenskene er slått ut kan det hende at færre svensker ser på, men føler meg ganske sikker på at flere svensker hadde sett på om Tiger og Rory var med helt til slutt.

Det med kofstad vet jeg ikke, men interessen i Norge hadde nok vært større om han var med i dag. Men jeg tror at om han hadde gått ut i dag og Tiger/Rory var videre, så ville minst like mange sett på

Men det blir jo litt gjetting. Det med tv tall og Tiger er statistikk som er vanntett, mer enn 13 år tilbake i tid. Ubestridelige fakta
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

matchplay turneringen er også litt spesiell, høy risk for å stå igjen med 2 ganske uinteressante spillere. Selv om de har slått 5 andre først.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

sirandrew214 wrote: Og som Kevin rakk å skrive. Tallene lyver ikke! ;)
Tiger vant nylig Farmers Insurance Open, en turnering med 7 amerikanere øverst på leaderboarden, mens beste europeer var Ross Fisher på T21.

Det kan godt hende en sånn turnering får bedre seertall i USA fordi de har Tiger i golf som en Jordan i basket eller Gretzky i hockey. Men kom ikke og fortell meg at en sånn turnering får store seertall f.eks. i UK. Der tror jeg flere fulgte med på ET den helgen, fra qatar, og der gjorde faktisk jeg også.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: PGA tour 2013

Post by sirandrew214 »

Tror rett og slett vi diskuterer forbi hverandre, eller at du vil at vi diskuterer forbi hverandre...
Du prater om nasjonal interesse, mens jeg snakker om generell interesse, som Kevin nevner.... Og da blir vi aldri "enig".
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

btw: startfeltet i Farmers Insurance var bedre enn det i Qatar iflg poengene på verdensrankingen. Jeg fulgte begge turneringene, siden de ikke gikk samtidig :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

Vi snakker nok litt forbi hverandre. Seertall i USA, der er Tiger ekstremt viktig, og siden USA er det klart største markedet for golf, preger det også de generelle seertallene mye. Mitt poeng er bare at andre spillere er viktige ut fra nasjonal interesse, i sine markeder, men det ser ikke vi så godt her fra Norge, for vi er ikke vant til å relatere vår interesse ut fra å ha med egne spillere.

Den ultimate finalen i USA hadde vært Tiger mot omtrent hvem som helst, eller aller helst Phil, hvis han hadde vært med, og norske seere ville også tenkt på det som toppen av alt. Men en slik helamerikansk finale ville ikke nødvendigvis vært toppen for TV-seere i England. De vil nok like gjerne se en av sine egne, dvs nå evt Poulter, hvis han kan fortsette å spille bra!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:btw: startfeltet i Farmers Insurance var bedre enn det i Qatar iflg poengene på verdensrankingen. Jeg fulgte begge turneringene, siden de ikke gikk samtidig :)
... men i Qatar var det 10 nasjonaliteter innenfor T9. I disse spillernes hjemland ble vel da dette en viktigere turnering enn Farmers i USA, med amerikanere på de 7 øverste plassene?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Jeg skjønner at du tror det, jeg vet ikke
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Kvartfinalene er i gang, de giddet ikke vente på at sneglen Simpson skulle bli ferdig

Neste runde:

Gmac - Day
Simpson - Mahan
Garrigus - Kuchar (helt åpent, men tipper med hjertet)
Stricker - Poulter
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

Jason Day sa at å spille match-play, det er som å spille søndagsrunder hver dag. Ja, og der er vel nettopp hemmeligheten bak hvorfor Tiger har tapt tidlig de siste årene, mens han nesten alltid vant denne turneringen for en del år siden. Tidligere skremte han motstanderne sine til å spille dårligere på søndager og i match-play, slik at motstanderne psyket ut seg selv til å få flere bogeys enn birdies. Men den magien er borte. Nå syns jeg stadig oftere at folk greier å spille opp mot sitt beste når de går mot Tiger.

Selvfølgelig har det jo også med at man må sette noen sånne umulige slag som får motstanderen til å deppe, og Tiger selv gjorde vel det oftere tidligere. Denne lørdagen var det vel heller Poulter som presterte den type slag, hvor stakkars Stricker et par ganger sikkert fikk følelsen av å spille mot noe litt overnaturlig. Særlig den tidlige langputten til Poulter, det var akkurat som skjebnen bestemte allerede da at han kom til å vinne matchen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Mahan og Kuchar feiet over Poulter og Day. Hel-amerikansk finale

Mahan har satt 56 av 57 putter innenfor 3m, sjukt bra putting
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: PGA tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Mahan og Kuchar feiet over Poulter og Day. Hel-amerikansk finale

Mahan har satt 56 av 57 putter innenfor 3m, sjukt bra putting
Mange amerikanere gjør jo nå et stort poeng av at mannen som DL3 ikke ga wild-card til RC, nå kanskje vinner årets store match-play-turnering for andre året på rad. Det er litt sånn "in your face DL3"! :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Godt at han innser selv at det var en tabbe da:

@Love3d admits feeling bad about leaving @HunterMahan off Ryder Cup team, saying, "It's one thing I'll forever and ever look at."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: PGA tour 2013

Post by kevin »

Imponerende seier av Kucher i går, i finalen mot Mahan. Tøff og kald dag, noen gikk med votter mellom slagene for å holde varmen. Med tanke på antrekkene så det mer ut som vår-golf i skandinavia.

8.turnering for året, og med 8 forskjellige amerikanere som vinnere.

Honda Classic denne uka, endelig flytter touren seg til Florida og litt varmere klima. Og en turnering som ikke har hatt amerikansk vinner siden 2007, ved Mark Wilson. McIlroy vant her i fjor.

Bra startfelt denne uka med både Rory og Tiger på start. Halvparten av topp-10 fra OWGR stiller her.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: PGA tour 2013

Post by TheBigEasy »

På tide Rory våkner fra dvalen. Ikke så lenge til Masters.:-o

Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
Play your best.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: PGA tour 2013

Post by Franz »

Snowman wrote:
kevin wrote:Mahan og Kuchar feiet over Poulter og Day. Hel-amerikansk finale

Mahan har satt 56 av 57 putter innenfor 3m, sjukt bra putting
Mange amerikanere gjør jo nå et stort poeng av at mannen som DL3 ikke ga wild-card til RC, nå kanskje vinner årets store match-play-turnering for andre året på rad. Det er litt sånn "in your face DL3"! :)
Til DL's forsvar: Hunter la vel ikke inn tidenes RC-søknad i 2010 :)
Post Reply