ET 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: ET 2015

Post by Snowman »

Det må jo være veldig gøy å være på plass der, med så mye både etablerte og lovende spillere i feltet!

Det er verd å heie litt ekstra på de yngste nordiske, for vi trenger at noen av dem også blir toppspillere. Mange av de sterkeste nordiske kortene er skikkelige veteraner nå, så det begynner å nærme seg tiden for et generasjonsskifte. England, Irland, USA og flere land i Asia har fått fram diverse unge lovende spillere, så det gjelder at Norden henger seg på.

Her er noen av de vi kan håpe på:

Lucas Bjerregaard (23), Danmark, 320 på OWGR
Joakim Lagergren (23), Sverige, 398 på OWGR
Thorbjørn Olesen (25), Danmark, 110 på OWGR
Jens Dantorp (26), Sverige, 461 på OWGR
Morten Ørum Madsen (27), Danmark, 196 på OWGR
Kristoffer Broberg (28), Sverige, 202 på OWGR
Johan Carlsson (28), Sverige, 345 på OWGR
Rikard Karlberg (28), Sverige, 298 på OWGR

Hele den gjengen der er under 30 år og inne på topp-500 i verden. Dette er spillere Norden kan håpe på, med potensial for å bli blant neste generasjons toppspillere.

Sverige har jo også med to kjempesterke unge kort i Noren (32) og Blixt (31), allerede beviste og etablerte vinnere, riktignok rundet tredve, men bare litt eldre enn de åtte på lista ovenfor.

( Får redigere inn en parentes her: Nå ble det sideskift, siden dette ble post 181, men vel verd å klikke seg tilbake til post 180, folkens, med diverse om turneringen fra Kevin på plass. )
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: ET 2015

Post by Snowman »

47 nordiske i felter, men ingen av dem er norske. Burde normalt betydd at vi kunne kritisere svenskene for å være kjipe med invitasjoner, som ikke inviterte med noen over gjerdet fra naboen. Men det er vanskelig å kritisere arrangøren for ikke å invitere inn noen av våre, for det er jo ingen som leverer godt nok for tiden.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Noen norske stilte i kvalet til turneringen, men var langt å kvale inn. Bertheussen fikk invitasjon til turneringen i Danmark i fjor, men takket nei fordi han ville fokusere på Nordic league. Noe som sikkert var en riktig prioritering.

Synd det ikke finnes noen norske å følge, men jeg får heie på de gode golferne. Skal ut til banen i ettermiddag, og får med meg de siste gruppene.

I går blåste det sjukt mye, da ville en score på par vært fantastisk bra. Mindre vind i dag, men noe lettskyet nå på morgenen. Mens her inne i Malmø er det nesten skyfritt og svak vind.

David Lipsky har startet med back to back birdies.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: ET 2015

Post by Snowman »

Det er 5 spillere i feltet som ikke har noen OWGR-poeng, dvs. at de er dårligst ranket i feltet.

En av disse ligger nå T3, med -4 etter 15 spilte hull, han her:

http://www.owgr.com/en/Ranking/PlayerPr ... erID=18517
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Dagen i går begynte ganske kald og endel vind, men det ble bedre utover. Mer sol og mindre vind på slutten av dagen. Det var mange bra scorer da.

Selv fulgte jeg gruppa til Richard Green, Magnus Carlsson og Søren Hansen. Det gjorde en gruppe nordmenn også. Carlsson spilte veldig bra og kom inn på -3. Green misset endel greener, men reddet par mesterlig flere ganger.

Dagens spiller var utvilsomt 18 år gamle Markus Kinhult. Han er ranket som verdens 3.beste amatør og har vunnet to store amatør-turneringer i år. Han er i delt ledelse på -5. Han ble faktisk nr.21 her i fjor, så helt overraskende er det ikke for de som har fulgt med på hans karriere. Får se om han holder i fire dager. Morsomt å se Dantorp gjøre det bra også. Han er jo lokal og har mange fans ute langs banen. Ledet her i fjor etter 1.runde og ble til slutt nr. 57

Det var ikke så mange folk ute på banen på ettermiddagen, ihvertfall ikke der jeg gikk. Men så på tv-sendingen senere at det var endel som fulgte andre grupper. Men fikk ikke inntrykk av at det var enormt mye folk. Blir nok flere i dag, og mye mer i helgen.

Banen er i kjempebra stand, bedre enn da jeg spilte den i april. Greenene ser fantastiske ut. Men uten mye vind er ikke banen spesielt vanskelig for disse gutta. Roughene er ikke veldig vanskelige, men de nyplantede trærna kan skape problemer på noen hull, om man er skikkelig skjev. Det var satt endel pinneplassering langt bak, som f.eks hull 8. Banens lengste hull og motvind. Spiltes ca.525m i går.

Image

Hull 18 blir et svært interessant hull på søndagen. Spiltes ikke så veldig vanskelig i går

Image

Skal ut igjen i ettermiddag og regner med å følge gruppa til Stenson på siste 9 i dag. Der kommer det til å være mye folk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

18-åringen imponerer i dag og. -3 etter 11 hull i dag. Ikke mye vind i dag, og mulighet for lave scorer
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: ET 2015

Post by Rotten »

Bra Kevin! Kult med denne typen rapporter...
Eneste minus: Misunnelse :D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Stenson slår ut på hull 11 i dag, bra med folk som fulgte han i dag

Image

Alle pinnene hadde danske flagg i dag, feiring av den danske nasjonaldagen

Image

Paratore med ryggen til, på hull 8

Image

Fantastisk vær i dag, her på hull 17. Ingen har vunnet bilen her ennå. Tøft par 3. BMW I8 i premie

Image

Jocke Rask var veldig skjev på hull 18, her ute er det faktisk endel rough.

Image

Image

Kommer noen ord om spillet snart :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Mye mer folk i dag, spesielt siden både Stenson og Dantorp spilte sent. Måtte parkere ganske langt unna, ute på åkeren. Rakk gruppa til Stenson når de var på 10.greenen og fulgte gruppa hans resten av runden.

Tittelforsvarer Jaidee, hadde ingen god runde. Han spredte utslagene i hytt og pine en stund. Irish Open-vinneren Kjeldsen, spilte veldig solid. Stenson var iskald på greenene, og misset flere korte putter. Med normal putting hadde han vært 3-4 slag bedre, minst. Men avsluttet med en birdie, etter et sjukt bra innspill på 18. Stor lettelse. Litt trøblete før runden i dag også. Han ble heftet i trafikken og måtte stå ekstra lenge i kø, ble ingen optimal oppladning. I morgen får han starte ganske tidlig, og det passer bra. Familien Stenson skal ha barnedåp i morgen, og har en spesiell avtale med presten angående tiden. Blir litt senere på ettermiddagen enn normalt.

I morgen er det svensk nasjonaldag og flaggene blir nok blå-gule, det samme blir lederballen. 18 år gamle Kinhult og Dantorp i går sist ut.

Senere gikk jeg tilbake og skulle følge Dantorp, som var i delt ledelse etter gårsdagen. Spilte bra i dag også. Han har en stor heiagjeng med seg. Det morsomme var at da han kom ned langs hull 16, da kom Karlberg sin gruppe ned på hull 8. De hullene ligger paralellt. Og Karlberg har med seg en enda større heiagjeng. Han var en periode på +6 i dag og helt ute av det. Opphentingen startet på hans 12.hull, hull 3 på banen. Og det bare fortsatte. Han slo seg inn på to på det nevnte hull 8, og satte eagle-putten. Da var han tilbake på +1 for dagen og en liten sjanse for å klare cut. Gjorde par på siste og måtte vente litt. Et par andre spillere gjorde bogeys, og vips så var Karlberg og fan-klubben hans med videre i helgen. Utrolig små marginer. Litt mer vind på ettermiddagen var nok avgjørende til at cut-grensa gikk til par.

Tyskeren Kieffer spiller bra denne uka også. Det samme gjør en av de beste vind-spillerne, Eddie Pepperell. Han var god her i fjor også. Noren spiller også veldig bra. Det samme gjør flere av de mindre meritterte spillerne fra Sverige.

I morgen kan det skye til og komme en regnbyge eller to, og faktisk noe tordenvær. Men senere skal det bli veldig fint igjen.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: ET 2015

Post by TheBigEasy »

Herlig rapport Kevin. Og flotte bilder.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Noen bilder fra i dag:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Interessant dag i dag. Startet med spilleavbrudd tidlig pga lyn og torden. Kom en skikkelig regnskur inne i sentrum også. Så ble det bedre.

Jeg brukte endel tid rundt treningsområdene, som dere ser av bildene. Der kommer man nære innpå spillerne, uten å forstyrre de. Man får sett hvordan de forbereder seg, og hvordan de varmer opp. Franskmennene holdt seg sammen og spøkte og lo masse. Hadde små interne puttekonkurranser. De er kjent for å ha veldig bra miljø. Gallacher stod lenge og pratet med Finch. Sistnevnte prater ikke akkurat skole-engelsk, ikke lett å forstå hva han sa, selv om jeg hørte han godt.

Svensker i sine nasjonale farger på dagen deres. Oliver Fisher hadde veldig matchende Nike antrekk, både bag og alt han hadde på seg. Caddiene ordner alt for spillerne sine. Caddien til Pepperell kom med bagen og la den ned, la fram putteren og tilogmed la en ball inntil den. Alt klart for trening. Tom Lewis sin caddie, den kjente Duncan, hilste pent på meg når han kom. Han er en cool fyr, der han går i sandalene sine.

Jeg fulgte Stenson på første delen av runden hans, og han startet jo forrykende med eagle-birdie. Han fullførte med stil på 68 slag og ligger bra til. Var enormt mange som fulgte han, kan sees på noen av bildene.

Så kom vinden.....og da mener jeg sjukt mye vind. Arrangørene og TD`n forventet mye vind og tillot ikke klipping av greener på morgenen. De rullet bare 10.7" på stimp i går, og faktisk ikke mer enn 10.3" i dag. Men det var smart, for det ble fryktelig vanskelig der ute. Da endret jeg planen min og valgte å følge Pepperell, kjent for å være veldig god i vind. Men han slet på greenene i starten og mistet mer flyt etterhvert. Bak han kom en enda bedre vindspiller, nemlig Noren. Han vant i 2011 på Bro Hof, da blåste det og sjukt mye. Fatter ikke hvordan han kunne såpass mye under par i dag, det var nesten unaturlig bra. Jeg så noen av innspillene hans. Imponert!

18 år gamle Kinhult fikk det tungt i vinden, men fikk rettet opp noe med birdie på siste. Dantorp og Söderberg imponerer stort og er med der oppe. Det samme er Kieffer. Og noen til.

I morgen skal det også blåse, det blir en tøff dag. Og det blir ikke like varmt som i dag.

Flere av spillerne bor på samme hotell som meg, og jeg tok heisen sammen med Pepperell i kveld. Vi vekslet noen ord, og han var svært misfornøyd med dagen i dag

Nå begynner oppsummeringen på SVT1 for de som vil se det :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Ble en ganske kald affære den siste dagen. Temperatur på maks 15gr og like mye, eller mer, vind som lørdagen. Forskjellen var at i går var den skikkelig kald. Hadde shorts på siden det så ut til å være sol og varmt, men måtte tilbake til bilen etter en stund og på med bukse. Ble kaldt når man satt stille og så på.

Spillerne frøs også til tider, det var mye av og på med klær og luer. Selv om været egentlig så ganske bra ut.

Gikk litt rundt i starten, fulgte forskjellige grupper. Gruppene til de beste svenske spillerne hadde store mengder tilskuere som fulgte etter. Tok en tur ned til treningsområdene igjen og der var det mange tilskuere som ventet på de siste gruppene. Rundt rangen stod det tettpakket med folk og så på

Image

Når Noren trakk ned mot treningsgreenene, fulgte jeg etter. Han stod en stund i bunkeren og slo baller mot de forskjellige flaggene. Variert, relativt raskt og med veldig høy presisjon. Han hadde 75% sandsave på sisterunden sin.



Ganske mange fulgte unge Kinhult, som til slutt ble nr.33. Han sloknet litt på de to siste rundene, men har fått med seg mye erfaring. Her er han på hull 1, hvor han gjorde birdie.

Image

Det ble en HIO denne uka, men dessverre på feil hull. Mark Foster gjorde det på hull 4 på andrerunden sin. 6`er jern fra 215 yards, litt nedover. Det burde vært på hull 17, da hadde denne blitt hans

Image

Jeg skrev tidligere at banen spilles ganske lett når det ikke blåser, og at det ikke er så mye rough å snakke om. Da må man være ganske skjev. Lee Slattery missa innspillet til hull 16 med betydelige meter, og havna oppe ved et av tribuneanleggene, på hull 8. Der var det endel buskas, som det ble umulig å slå ut av. Han droppet istedenfor å prøve. Lå veldig bra an før det, og den dobbelbogeyen ble kostbar. Ble nr.7 til slutt.

Image

Det var et bra arrangement, og nå går diskusjonen på om de skal arrangere neste år også. Egentlig har Bro Hof kontrakt på at de skal ha turneringen neste år, men vi får vel se. Mange vil ha det i Skåne, også de som eier turneringen. Kort summert:

- perfekt beliggenhet
- bane i fantastisk stand. Men litt synd at det blåste så mye og at de måtte bremse greenene
- bra transportmuligheter
- enkel adkomst med bil
- billig billetter om man kjøpes ukespass, ikke billig for dagsbilletter
- litt for dyr parkering, til tross for ukespass.
- alt for lite toaletter rundt på området
- for få serveringsteder, spesielt merkbart i helgen når det var mye folk
- Veldig bra for publikum, man kommer nære på spillet på hele banen.
- MEN, tribuneopplegget kunne vært bedre. Spesielt rundt hull 17 og 18. Der var det stort sett bare VIP/Sponsorplasser, og ikke plass til vanlige folk.
- litt for lite stemning, svenskene er stort sett ganske forsiktige. Mye mer liv i Danmark i fjor på Himmerland.
- 78 000 tilskuere totalt er bra, men stor nedgang fra året før. Og mindre enn på Himmerland

Fantastisk morsomt med seier til Norèn, jeg var på Bro Hof i 2011 da han vant der. Veldig likt da, mye vind og han vant ganske klart. Er en utrolig vindspiller. Utrolig morsomt at mange yngre svenske spillere hevdet seg så bra. Dantorp og Söderberg, som normalt spiller på CT. Blixt, Hanson og Stenson er veteraner. Kinhult, Forsström og Hellgren er med. Svensk herregolf er mye mer enn Stenson.

Jeg kommer gjerne igjen neste år, det er veldig gøy å være på plass og se hvor gode disse spillerne egentlig er.

Avslutter med et oversiktsbilde fra tee 18. Colsaerts slo ut en drive som må ha vært ca 330m der på siste dagen, litt med/sidevind og god rull. Men allikevel, gjorde eagle da.

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

Ikke rekord, men en bragd i seg selv. 6 baller i vannet på ett hull :!:

Image
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: ET 2015

Post by Gundersen »

Tin Cup
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: ET 2015

Post by Gundersen »

Eller på en annen måte.
Den som gir seg er en dritt[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: ET 2015

Post by kevin »

If I had it to do all over again, I'd still hit that shot.
Tin Cup
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: ET 2015

Post by Snowman »

Scottish Open akkurat nå:

En svenske leder foran en danske.
11 svensker, 7 dansker og 2 finner i feltet.

Tre tanker jeg gjør meg:

1) For det første er jeg rett og slett misunnelig på golffans fra våre naboland, som har så mange egne spillere å følge med på.
2) For det andre nekter jeg å tro på det vi ofte hører i Norge om at golf er så fordømt mye verre enn alle andre idretter å hevde seg i.
3) For det tredje, dette handler ikke om at vår beste er skadet, dette handler om at de andre har et antall der oppe, ikke bare en spiller hver.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2015

Post by Freud »

For å illustrere enda mer (eller strø mer salt i såret): på ukens CT deltar det 12 svensker, 7 dansker, 4 finner og 1 nordmann. Tilsammen i "Europa" blir dette
23 svensker, 14 dansker, 6 finner og 1 nordmann.

Golf er en vanskeligere idrett enn andre å hevde seg i toppen. Det er hundrevis av like gode spillere på hvert nivå, og marginene er bittesmå. På den annen side er golf den idretten der det er flest forskjellige vinnere i løpet av sesongen. Det som skal til for å hevde seg i toppen - og holde seg der! - er en kombinasjon av ambisjoner, tålmodighet, sterk psyke, flaks og mye talent. Slagmessig, teknisk og treningsmessig tror jeg ikke det er utslagsgivende forskjeller på disse spillerne som konkurrerer på samme nivå/tour.
Hvorfor Norge er så mye dårligere enn våre nordiske naboer er en gåte. NGF må jo vite det. Personlig tror jeg det ligger i sum på det man kaller mentalitet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: ET 2015

Post by Snowman »

Jeg tror det handler mye om antall juniorer med golf som konkurranseidrett. Norsk golf virker mer opptatt av å rekruttere pensjonister, voksne damer og andre hobbyspillere, istedenfor å ha en klar førsteprioritet på å rekruttere mange barn og unge.

Hvis man har bare et lite antall ungdommer som satser på golf, da tåler man ikke det som er normalt i all idrett, og det er at de fleste lovende ungdommer aldri kommer til å bli til noe. Men de store talls lov gjør at hvis man har veldig mange i bånn, deretter også et stort antall unge lovende, som følges opp av kompetente trenere, da kommer antakelig noen utøvere til å ta stegene og bli gode også på ET-nivå.

... i mellomtiden, denne helgen heier jeg på Olesen og Carlsson og håper de greier å ta to av de tre plassene som skal deles ut til neste ukes The Open. Da må de bli blant de tre beste ikke-kvalifiserte spillerne innenfor topp-10.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply