Endelig en interessant video om specs på nye jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Endelig en interessant video om specs på nye jern

Post by mciljoy »

Høres ut som en meget god ide, furu. Bare det å skrive lengden på skaft og loft er jo mangelvare og dette vil bedre testene mye, synes jeg :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Endelig en interessant video om specs på nye jern

Post by furu »

Årets første nummer ble ikke helt som forventet men det blir bra fra #2. Litt tidsnød i #1, produktene kommer sent.
Instagram @christianfuru
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Endelig en interessant video om specs på nye jern

Post by Nerd »

mciljoy wrote:Høres veldigbra ut, blir spennende lesning :-)

Hadde også vært interessant å sett en test på putteres tilgivenhet og evne til å sette rull på ballen. Lurer personlig på om groovesene på putteren har noe som helst å si for rullen på putten... stoler ikke helt på reklamen der heller ;-) Og hvor mye tilgivenhet trenger vi på en putter? Har personlig aldri merket forskjell
Du missforstår noe voldsomt om du tror en slik prøve kan laves...det fungerer ikke slik min venn :-)

Hva er forresten tilgivelse ? Dine miss med putteren behøver ikke være ens med mine, så den tilgivelsen du har behov for er ikke den samme som jeg har behov for, men vi har begge et behov i en eller annen retning. En test av "tilgivelse" kan derfor aldri bli epler mot epler.

Om vi skulle bedømme tilgivelse ved putts vi rammer ut mot toe siden på en Anser type putter, kunne vi gjøre det i en robot, men testen vil ikke gi oss det riktige svaret. Jo mere vægt som ligger ute i tå siden, jo mere "tilgivende" vil putteren være om du rammer her, men real life vil 2 puttere som har foskjellig MOI eller toe resistance, gi forkjellig face angle ved impact, og da går hele tilgivelsen fra MOI til spille. Ved en fitting må vi derfor tilpasse toe resistance til dit putter stroke slik at du kommer square på bolden, og da kan vi IKKE heve vækten i toe UTOVER dette for og lage tilgivelse for roe shots. Det vil hinndre deg i å komme square på bolden, du vil ramme med åpen face, og da kan ingen tilgivelse bli stor nok.

Testen du ønsker deg er derfor utopi, og kan ikke brukes i det virkelige liv, for vi kan ikke omsette noen av disse data slik at de er gyldige for alle spillere. Her er det KUN det individuelle for spilleren som avgjør, INTET annet.

Rull er "litt" enklere, men også her er der grundparameter som IKKE har noe som helst med putteren å gjøre.
- Underlaget du skal putte fra, samt din angrebsvinkel på bolden bestemmer behovet for loft, slig at du skal opnå optimalt rull. Vi kan selvfølgelig teste 2 puttere fra det samme underlag, der begge har identisk loft, begge ført i hånden på en spiller som har ens angrepsvinkel på bolden fra gang til gang, men så går vi skoene av oss.....huffda ikke kun skal loft være ens, vi må også finne 2 puttere som er ens på offset, skaft, toe hang, total vægt og vægt balanse, sååååå nermer vi oss mulighetene til at prøven kan gjennomføres.

Virker grooves spør du ? NEI er svaret, og dette er IKKE teori for jeg har selv lavet putter face med grooves i den helt EXTREME klassen som overgår alt dere har sett, for jeg ville ikke godtage det jeg kunne lese meg til.
- Grooves virker IKKE, selv når de er oppe i den groteske skarphet som de jeg har laget, og årsaken er ikke vanskelig å finne.... Vi har loft på en putter, og om du får bedre tag i bolden, forsterker du effekten av loft = mere backspin og derav lengere tid før bolden starter å rulle forover, så jo bedre de griper fatt, jo mere virker de MOT sin hensikt.

Går du den andre veien, slik Tom Wishon har gjort i putter serien "Smooth" har han laget et insert som har NULL friksjon, og som derfor IKKE griper tak i bolden. Resultatet er rull på en mye tidligere stadige, sammenlignet med en putter som har grooves av typen Yes eller Nike Method. Her utnyttes altså loftet KUN til å løfte bolden, men der kommer ikke backspin på, og derfor ruller den frivillig fra et tidligere stadie. Grooves i en putter er altså like effektive som laser grooves i en wedge, det er ren PR svada uten realiteter i den retning reklamen forteller oss.

På Golfmessen nede i Herning var jeg å besøkte Cleveland som har utvidet med smidde wedger, så jeg tok en titt på de. Jeg viste ikke om jeg skulle le eller gråde når representanten fra Cleveland skulle forklare meg om fortreffeligheten av Micro grooves, og at den ene modellen hadde mere spin end den andre på grunn av typen Micro grooves.

DA USGA kom frem til dagens grooves regler, konstaterte de at grovves IKKE virker eller gjør noe som helst med spin før de har OVER DOBBET OPP av tillat grovhet. USGA har også i de nye regler skrevet, at selv om en wedge i alt og et er laget iht, reglene, men spinner mere enn de liker, blir den unnerkjent. Det er derfor helt hysterisk dumt at vi flere år etter skal pumpes full med løgn og svada som dokumenterbart IKKE er riktig fra offisielt hold, de som selger oss utstyret.

Beklager jeg har vekket en gammel tråd til live, men det er ikke så ofte jeg ser innom:-)
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Endelig en interessant video om specs på nye jern

Post by mciljoy »

Takk for god innsikt, Nerd... selv om du skriver at jeg "missforstår noe voldsomt" ;-)

Jeg etterspurte testing av putteres tilgivenhet, men var egentlig bare på jakt etter litt objektivitet fremfor reklamen vi alltid presenteres for.

Det er jo her redaktører for golfmagasiner og testere har et visst ansvar ved å skrive det de faktisk vet noe om/erfarer fremfor å bare skrive det de får presentert.
Post Reply