golfsko

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: golfsko

Post by Pepper »

TaylorMadeGolfer wrote:Sorry for å gå off-topic; men noen som vet hvor man kan få kjøpt FJ Icons billigst mulig?

Helt sikkert en sko å anbefale for OP, selvom de ikke er rimelige..
Jeg kjøpte et par FJ Icon på supersalg på Miklagard, men det er jo ikke akkurat en billigbutikk normalt. Jeg vil imidlertid ikke kjøpe Icon igjen, de var stive og jeg har slitt med å gå de inn.
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: golfsko

Post by TaylorMadeGolfer »

Pepper wrote:
TaylorMadeGolfer wrote:Sorry for å gå off-topic; men noen som vet hvor man kan få kjøpt FJ Icons billigst mulig?

Helt sikkert en sko å anbefale for OP, selvom de ikke er rimelige..
Jeg kjøpte et par FJ Icon på supersalg på Miklagard, men det er jo ikke akkurat en billigbutikk normalt. Jeg vil imidlertid ikke kjøpe Icon igjen, de var stive og jeg har slitt med å gå de inn.
Endte med å bestille et par på eBay og et av Discount Dans. Sparer dem til sesongen her i Norge, da de sikkert ikke er de beste skoene å bruke en hel dag første gangen.

Føler at jeg går litt mot strømmen, men har bare lest positivt om Icons. :)
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: golfsko

Post by Friedman »

TaylorMadeGolfer wrote:
Pepper wrote:
TaylorMadeGolfer wrote:Sorry for å gå off-topic; men noen som vet hvor man kan få kjøpt FJ Icons billigst mulig?

Helt sikkert en sko å anbefale for OP, selvom de ikke er rimelige..
Jeg kjøpte et par FJ Icon på supersalg på Miklagard, men det er jo ikke akkurat en billigbutikk normalt. Jeg vil imidlertid ikke kjøpe Icon igjen, de var stive og jeg har slitt med å gå de inn.
Endte med å bestille et par på eBay og et av Discount Dans. Sparer dem til sesongen her i Norge, da de sikkert ikke er de beste skoene å bruke en hel dag første gangen.

Føler at jeg går litt mot strømmen, men har bare lest positivt om Icons. :)
Er på mitt tredje par med Icons nå. Jeg oppfatter de overhodet ikke som stive, og har hoppet rett inn i alle parene uten å merke det på føttene i det hele tatt. Synes de er like komfortable som feks Dryjoys. Prisen er litt stiv, men så får man en stilren og klassisk sko.
No laying up
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: golfsko

Post by Pepper »

Selv om det tok lenger tid for meg enn for andre å gå inn skoene er de veldig bra nå.
De skoene jeg egentlig har vært mest fornød med er Etonic, men allikevel har jeg brukt FJ mest. Ecco er også veldig bra, men på det siste paret sprakk sålen på tvers etter et års bruk.
TaylorMadeGolfer
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 17 Dec 2011, 18:15

Re: golfsko

Post by TaylorMadeGolfer »

Hvordan vedlikeholder dere skoene?

Har aldri vært noe flink med sko, men har nå fått med meg at sko holder ganske mye lenger med litt omtanke. :)

Bortsett fra "skotre" og rengjøring mellom runder, er det noe annet som bør gjøres?
TM SuperTri TP 9.5 Accra TourZ+ M4 75
TM RBZ Tour 3w 14.5* ProForce V2 96S
TM MB TP Shimada Tour S 2-P
Titleist Vokey 252.08 Oil Can DG TI X100
Scratch 8620 Custom DG X100 Spinner
Byron Morgan 006 Custom
ProV1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfsko

Post by furu »

Skinnsko må først og fremst tørke naturlig. Litt blank skopuss - type Kiwi eller annen bra kvalitet - kan være greit å bruke. Jeg tar også av lissene av og til. Skyller dem litt, bytter ut hvis de er utslitt. Liker når klubber har trykkluft utenfor. Alltid greit å blåse skoene helt rene.
Instagram @christianfuru
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: golfsko

Post by mully »

Kjøpte NIKE TW 13 i dag, virker utrolig god på foten. Noen som har testet disse?
TaylorMade
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfsko

Post by furu »

mully wrote:Kjøpte NIKE TW 13 i dag, virker utrolig god på foten. Noen som har testet disse?
Gode sko. De sitter litt tettere på foten enn forventet. Plasserer seg mellom vanlige golfsko som Lunar Control og barfotsko som True og Vivo. Et veldig bra "første forsøk" på denne typen sko fra Nike. Kommer sikkert mer ;)
Instagram @christianfuru
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: golfsko

Post by mully »

furu wrote:
mully wrote:Kjøpte NIKE TW 13 i dag, virker utrolig god på foten. Noen som har testet disse?
Gode sko. De sitter litt tettere på foten enn forventet. Plasserer seg mellom vanlige golfsko som Lunar Control og barfotsko som True og Vivo. Et veldig bra "første forsøk" på denne typen sko fra Nike. Kommer sikkert mer ;)
tnx :)
TaylorMade
User avatar
Sending
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 Apr 2013, 00:02

Re: golfsko

Post by Sending »

Kikker litt etter ett par sko til min første sesong på golfbanen. Etter litt lesning her inne, kom jeg inn på http://www.footjoy.com . Er dette altså ett merke som anbefales? Og ser de har veldig mange forskjellige modeller, hva er det jeg må tenke på/kikke etter her? Regner med det ikke bare er "jo dyrere, jo bedre" prinsippet?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfsko

Post by furu »

Footjoy er et av de absolutt største merkene. De lager noen veldig bra modeller og har noe for alle. FJ Sport er en glimrende sko for de fleste.

Å finne riktig sko er noe bare din egen fot kan gjøre. Du kan lese tester og finne ut litt om egenskapene. Stive, myke, vanntett, god kvalitet, sømmer som løsner, såler som sprekker osv. Men du bør prøve selv. Passform varierer veldig.

Av andre merker vil jeg anbefale;
ECCO - BIOM serien er strålende.
Adidas - mange svært bra sko.
Nike - Spesielt Lunar Control og TW13 er gode sko.
Puma - Cell skoene er strålende.

Andre skomerker er True Linkswear, Vivobarefoot, Kikkor, Callaway, Stuburt, Ashworth, Oakley ++ en haug mindre produsenter. Som du skjønner har du mye å velge blant. Har du en golfbutikk eller proshop i nærheten? Eller kanskje en ECCO butikk?

Velg vanntette sko :D Og ikke kjøp de aller billigste. Du går mye når du spiller golf. Det er ikke der du bør spare penger.
Instagram @christianfuru
User avatar
Sending
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 Apr 2013, 00:02

Re: golfsko

Post by Sending »

Takker for utfyllende svar!
Tanken var igrunn å bestille på nett, for å spare litt penger. Men akkurat når det kommer til sko, så kan det vel kanskje være greit å prøve litt i butikk før kjøp.
Jeg bor i nærheten av Oslo, så regner med det er flere butikker jeg kan dra innom for å kikke på forskjellige typer. Noen anbefalinger i Oslo?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfsko

Post by furu »

onlinegolf.no har veldig bra tilbud på sko for tiden. Nike Lunar Control 2012-modell er en sko som passer i din vanlige størrelse i 99 av 100 tilfeller. Kjempesko :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Sending
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 Apr 2013, 00:02

Re: golfsko

Post by Sending »

furu wrote:onlinegolf.no har veldig bra tilbud på sko for tiden. Nike Lunar Control 2012-modell er en sko som passer i din vanlige størrelse i 99 av 100 tilfeller. Kjempesko :)
Ikke noen farger jeg liker i min str desverre. Men om jeg bestiller disse fra utlandet, blir det vel ca den samme prisen uansett?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfsko

Post by furu »

Sending wrote:
furu wrote:onlinegolf.no har veldig bra tilbud på sko for tiden. Nike Lunar Control 2012-modell er en sko som passer i din vanlige størrelse i 99 av 100 tilfeller. Kjempesko :)
Ikke noen farger jeg liker i min str desverre. Men om jeg bestiller disse fra utlandet, blir det vel ca den samme prisen uansett?
25% mva på kjøp over 200,-. Prisen på varen + frakt x 1,25 + Postens gebyr = prisen du betaler.

Foreslår Adizero 6-spike som er et røverkjøp - http://onlinegolf.no/golfsko/sko/adidas ... spike.html

FJ Sport som jeg nevnte tidligere. Sikkert kjøp. http://onlinegolf.no/golfsko/sko/footjoy-sport.html
Instagram @christianfuru
User avatar
Sending
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 03 Apr 2013, 00:02

Re: golfsko

Post by Sending »

Total (ink.mva) kr 2 028,00

FootJoy Sport
Farge
Hvit
Størrelse
42
FJSPORT-Hvit-42
kr 995,00


Puma Golf Cotton City Shorts
Størrelse
32
puGOCCSB-32
kr 350,00

Nike DriFit Tour Hanske Herre
Hånd
Venstrehanske (høyrehendte spillere)
Størrelse
Medium
NKDRFIHA-M-LH
kr 99,00

Nike Starter Pack
NISTAP
kr 239,00

Puma Golf TransDRY Pique
Størrelse
Small
GOTDPPB-S
kr 195,00

Liten bestilling fra onlinegolf.no :) Da er det golfsett neste!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: golfsko

Post by kevin »

Noen som har testet/kjøpt Footjoy D.N.A?
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: golfsko

Post by Sharky »

Har slitt ut et par av Ecco Biom sko allerede og likte dem veldig godt. God demping i såle og veldig komfortable sko til bruk over lenger tid.

Mitt siste par av golfsko er av typen Vivobarefoot Hybrid Golf shoe. Ser du bort i fra at de ikke har noen form for demping i sålen, er disse skoene de beste jeg har prøvd så langt. Sitter som støpt på foten og har et veldig bra grep i tillegg til å være veldig bevegelige.
Du kommer mye nærmere bakken og får en litt anderledes feeling når du spiller. Ikke noe problem å spille 36 hull med disse skoene :)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: golfsko

Post by furu »

Jeg har alle delene til DNA. Mangler bare lim og instruksjoner :D De som har prøvd DNA sier den er strålende. "Alle" skal ha denne i år hvis de vil ha tradisjonell sko med spikes.

Lunar Control og Biom Golf er de to andre favorittene med spikes.

Spikeless har nå så mange gode sko at det er vanskelig å velge. Puma Biofusion Mesh, Monolite og Faas Lite er utrolig gode. Har alle tre. Rett og slett fantastiske sko alle sammen. Zero drop såle, altså ikke en tradisjonell sko.

Vivo Hybrid er en kul sko. Har den også. Ekstremt minimalistisk. Jeg føler meg friskere i føttene når jeg bruker slike sko.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: golfsko

Post by yuran »

I forhold til å gå i mange timer så vil jeg tro barefoot er uproblematisk på forholdsvikt mykt underlag uansett. Tunge, klumpete sko med spikes er nok hardere mot knær og hofter da.

Jeg skal ha nye sko i år, men ikke bestemt meg for hvilke. Hvor fikk dere tak i VIVO hen?
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply