Straffeslag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Straffeslag

Post by Snowman »

Agn wrote:Da kan det være verdt å ta turen tilbake til Asker for egen del :-) - så kan jeg heller irritere meg over mine elendige slag, heller enn idiotiske OB staker :-)
Jeg syns faktisk Holtsmark har bedre policy på valg av røde eller hvite staker enn hva Asker har. Holtsmark merker helst rødt når det er ned i ulike søkk i skogen, så der får du droppe langt framme uten å miste så mange meter.

Hvis Asker hadde gjort det samme, da kunne de hatt røde pinner til høyre på hull 4, til høyre på hull 11, til venstre på hull 16, for å nevne steder som ligner på der Holtsmark har valgt å sette rødt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Straffeslag

Post by veggiss »

Er enig med deg ang hull 4. Det hullet er så vanskelig i utgangspunktet at de fint kunne endret til røde pinner til høyre for green, men beholdt OB bak. I herreturneringene på torsdager er det spilt 910 ganger på det hullet hittil i år, det har gitt 2 (!!) birdies, og snittscore på 4,5. Tror ikke snittscore hadde falt så veldig mye med røde pinner til høyre, men vi kunne fått noen flere birdies om ikke annet siden det da er mer interessant å spille aggressivt.

Hull 11 er det helt greit at har OB høyre etter min mening, den er jo knapt i spill uansett, og dessuten er hullet så kort at OB der tvinger spillerne til å være litt konservative fra tee for å ikke sette OB for mye i spill.

Hull 16 mener jeg definitivt burde ha OB venstre, så lenge man ikke har en bjelle der. Det er ikke mulig å se folk over kanten, og med røde staker vil de fleste prøve å drive så langt ned i bakken som mulig, mens med dagens løsning så spiller da folk heller konservativt og legger seg rett over kanten. Hullet er uansett også så kort at driver fra tee ikke er nødvendig, og da skal ikke OB venstre egentlig ikke være noen trussel.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Straffeslag

Post by Golffreak »

OB merking bør ikke brukes til å påvirke køllevalg/spillestrategi, det blir helt feil etter min mening. Er det potensielle farer på banen, som på hull 16 på Asker, så får de heller sette opp en bjelle e.l. Er jo flere steder der de burde hatt varsling, og i Sverige har mange baner gule blinkende lys som spillerne slår av/på med brytere på tee/etter landingssonen. At det er OB når det er andre eiendom er naturligvis riktig (selv om det ofte ikke er til skade å chippe en ball ut fra en skogskant...). Hvis man setter opp OB for å "tvinge" spillerne til å spille konservativt, enten på grunn av fare eller for å holde oppe spillehastigheten, får man heller gjøre noe med banen. Hvis det er mulig å tjene noe på å slå mot feil fairway er det svakt banedesign i utgangspunktet, og mener at de bør gjøre andre tiltak enn OB (hindere, trær etc). OB bør bare markere ytterkantene av baneområdet
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Agn
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 29 Aug 2014, 08:08

Re: Straffeslag

Post by Agn »

Golffreak wrote:OB merking bør ikke brukes til å påvirke køllevalg/spillestrategi, det blir helt feil etter min mening. Er det potensielle farer på banen, som på hull 16 på Asker, så får de heller sette opp en bjelle e.l. Er jo flere steder der de burde hatt varsling, og i Sverige har mange baner gule blinkende lys som spillerne slår av/på med brytere på tee/etter landingssonen. At det er OB når det er andre eiendom er naturligvis riktig (selv om det ofte ikke er til skade å chippe en ball ut fra en skogskant...). Hvis man setter opp OB for å "tvinge" spillerne til å spille konservativt, enten på grunn av fare eller for å holde oppe spillehastigheten, får man heller gjøre noe med banen. Hvis det er mulig å tjene noe på å slå mot feil fairway er det svakt banedesign i utgangspunktet, og mener at de bør gjøre andre tiltak enn OB (hindere, trær etc). OB bør bare markere ytterkantene av baneområdet

Bifalles 100%!!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Straffeslag

Post by Snowman »

Golffreak wrote:OB bør bare markere ytterkantene av baneområdet
Men selv om det er ut av baneområdet, kan det jo med fordel brukes rødt, hvis det ikke er noe der, dvs ikke jorder eller hager eller range eller noe sånn. På Holtsmark er det rødt f.eks. til høyre på hull 3 og 4 selv om det er ut av baneområdet, det samme til venstre på hull 8 og 15, alt dette yttergrenser i den forstand at det ikke er andre hull bortenfor. Men sånne steder har Asker en del hvitt hvor de også kunne hatt rødt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Straffeslag

Post by veggiss »

Venstre på Asker hull 16 er banens ytterkant, så det er greit nok. Ja, det kunne vært rødt, men det hadde bare gjort hullet lettere, og en fra før kort par 5 som spillere når med to jernslag trenger ikke gjøres lettere i mine øyne.

Høyre på hull 4 er jeg derimot helt enig at kunne hatt røde staker. Det hadde spart tid, og gjort hullet hakket mer spillbart.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply