Golfliga 2010

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Det var egentlig en liten sak i starten men opplysningene som har kommet fram gjør det til en ganske kjedelig affære. Vi er opptatt av rettferdig oppførsel og spill i golf. Dette er en latterliggjøring av de andre lagenes spill og holdninger. Andy Cap er et bra lag som fortjener å bli tildelt seieren i ettertid. Hakadal Elite må bli disket.

Jeg har ikke fått med meg en eneste positiv kommentar til fordel for "vinnerlaget". Bortsett fra at de faktisk spilte bra så er det ingen som støtter det som har blitt gjort. Og da snakker vi Scangolf, Golfsnakk og Golfsiden.

Jeg har sendt mail til Golfliga og NGF. Stilte noen spørsmål og sa at jeg skal omtale dette på nettsiden min 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Saken ruller videre :D

Brev fra NGF til lagkapteinene;
Til deltakere Norgesfinale Golliga

Først og fremst takk for en hyggelig helg på Hakadal GK i forbindelse med Norgesfinalen i Golfliga 1.

I ettertid har vi fått en del henvendelser vedrørende at Hakadal Elite spilte i finalen og vi innser at vi har gjort noen feilvurderinger vedrørende dette.

Vi ønsket fullt startfelt og for at lagene skulle spille mot hverandre og etter hverandre i både runde 1 og etter lederballprinsipp i runde 2 ønsket vi et partall antall lag.

Skulle vi ende opp med et oddetall antall lag hadde vi to alternativer, finne et ekstra lag eller finne markører. Sistnevnte alternativ er erfaringsmessig en nødløsning og førstnevnte ville erfaringsmessig ha vært utfordrende for et lag som da ville ha blitt forspurt på så kort varsel.

Videre hadde vi ikke beskrevet fra hvor (geografisk region) et slikt ekstra lag skulle komme fra.
Denne problemstillingen (hva gjør vi hvis vi får et oddetall antall lag?) hadde vi på forhånd diskutert med Hakadal GK.

Da vi endte opp med 15 lag torsdag ettermiddag forespurte vi Hakadal GK om å stille et lag i finalen slik at ”kabalen gikk opp”.

Siden Hakadal GK stiller banen til rådighet en travel helg på høsten og i tillegg hadde mulighet å stille opp med laget sitt på så kort varsel syntes vi da det var en god løsning og en hyggelig gest overfor en ivrig og positiv golfklubb at de spilte som det 16. laget.

Rett før premieutdelingen tilbød Hakadal Elite selv å overlate 1. plassen til Andy Cap fra Bjørnefjorden GK da de følte seg svært usikre på om det var riktig og fair at de skulle vinne turneringen.

VI konkluderte da med at de hadde spilt best og fortjente 1. plassen, siden de hadde fått klarsignal til å spille i turneringen og ikke spilt kun som et markørlag.

I ettertid innser vi imidlertid at vi ikke skulle ha forespurt Hakadal Elite om å spille i turneringen, men kun forespurt dem om å spille som et markørlag (utenfor konkurranse).

Vi anser at den korrekte, og mest rettferdige løsningen overfor alle deltakerne i finalen, er er at vi stryker Hakadal Elite fra resultatlisten i årets Norgesfinale og at Andy Cap fra Bjørnefjorden GK er årets Mestere i Golfliga 1. Dette er også etter ønske fra Hakadal Elite.

Vi synes også det er svært synd at spillere fra Hakadal GK beskyldes for at vi valgte denne løsningen. Det er viktig å understreke at Hakadal GK sine spillere ikke har hatt noen som helst rolle i dette annet enn å si ja til å hjelpe oss.

Vi tar med oss alle disse erfaringene videre når lignende problemstillinger dukker opp i fremtiden.

Golfliga er kun i sin spede barndom og vi er overbevist om at Golfliga er et konkurranseformat som vært mange golfspillere vil ha glede av å delta i og at det også er et konkurranseformat som både bidrar til at flere spiller mer golf og at det genereres ekstra inntekter til golfklubbene.

Med vennlig hilsen
NORGES GOLFFORBUND
Thore Wilhelmsen
Norges Golfforbund
0840 Oslo
Mob: 90 15 17 56
Tlf: 21 02 91 50
Faks: 21 02 91 51
www.golfforbundet.no
Måtte ha det 16.laget for at det skulle gå opp :lol: 15 lag med 2x2 spillere er ikke så veldig vrient å få til å gå opp :lol: Elsker når unnskyldninger er dårlig planlagt.

Nå er det vrient å vite om folk faktisk tuller eller er den de sier inne på Scangolf. Det er prisen man betaler for å ha et slikt forum. Bedre her inne 8-) Uansett, dette innlegget ble åpenbart skrevet av Tim Wilkinson, en av dem som spilte på Hakadal Elite i helgen.
La oss starte her nå!

1. Til alle som sitter å skriver her ( miklagard & Losby) Kanskje på tide å slutte å sutre? Her Tok NGF en avgjørelse om å dele ut et wildcard for å få det til å gå opp! Å gi et Wildcard er vel opp til NGF om de har lyst til eller ikke! Det er ALDRI unormalt i turerningspill i NORGE at arrangør får et wildcard eller 2! At dette ikke ble sagt på forhånd, ja synd trist leit for dere sutre unger!

2. Hvem som har gjort hva spiller liten rolle! hakadal stilte med et lag, som igjen knuste alle andre! og alle sier jo at hakadal er så lett, da trenger du jo ikke å være noe fordel for hjemmeklubb! At folk sitter her å skriver at Bjørnefjorden er den verdige vinner? DERE trenger å bli slått med an spade i bakhue! De tapte fair and square! Og det er latterlig at klagene kommer fra KLUBBER SOM ALDRI VILLE HA VUNNET! hvor er klagene fra Bjørnefjorden? nei de klager ikke for de skjønte at de hadde gjort alt, men nådde ikke helt opp denne helgen!

3. Når dere føler for å snakke her kan dere jo faktisk skrive med navn sånn at dere viser at dere er litt eldre enn 2 år gamle som gjemmer dere bak en IP adresse! Nå er det på tide at det faktisk skrives noen unnskyldninger til Hakadal GK og Torve som hadde de fineste buksene!

4. Nå har jeg mista all respekt for norges dårligste klubber Miklagard og broren Losby golfklubb! Dette er beklagelig at enkelt personer skal ødelegge et rykte for en klubb! men det gjør dere idioter noe helt utrolig bra! Så mitt forslag til Losby og Miklagard er = kast ut disse idiotene og få rykte og æren tilbake som disse banene fortjener!

5. Hvordan er det en velfortjent seier til et lag som ikke vant? Godt å se at folk har glemt hvordan golf fungerer, laget som scorer lavest vinner var det ikke? seieren går til laget som klager mest om at et annet lag skulle ha vunnet ! JA.. nei stemmer det er alle taperene som skriver sånt! :)

Lykke til med livet gutta! kanskje på tide å legge vekk golfkløllene for dere har ikke noe på golfbanen å gjøre!

Mvh

Tim Andre Wilkinson en av de verdige vinnerne på hakadal!
Snakker om å gå på trynet :!: :lol: Noen mennesker må beskyttes mot seg selv. Dersom dette faktisk er Tim Wilkinson så tror jeg han kommer til å angre i morgen. Det er ikke ett eneste punkt eller ord i det innlegget som har et bitte lite snev av fornuft eller selvinnsikt.

Dette har vært en underholdende dag i Golf-Norge :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Kaffekannen »

Heldigvis for Hakadal kom det et bedre innlegg fra markedssjefen
Deltar ikke på disse forumene som noen ivrige golfentusiaster har det moro med, men gjør et unntak nå. Det etterspørres om jeg kan legge meg flat, det er jo fysisk umulig slik jeg ser ut men gjør et forsøk:-)

Saken kort oppsummert
1. Hakadal er Golfligaambassadører og takket ja til å hjelpe NGF med to runder med 64 spillere på en sen høsthelg

2. Etter semifinalen begynte planleggingen av finalen og arbeidet med å informere lagene fra NGF, jeg sa tidlig i fra til NGF at hvis de ble ”odde” kunne vi stille et lag på kort varsel. ( både jeg og NGF trodde vi måtte ha 16 lag for at det skulle gå opp. ( Noe vi nå har lært, vi ikke trenger å gjøre)

3. Jeg sendte mail til de tre andre ”faste” spillerne vår tirsdag kveld med følgende tekst: Husk at vi kan (kan) få Wild Card til Norgesfinalen i Golfliga til helgen og spurte om de kunne hvis vi fikk? , og alle 3 svarte at de var opptatt med andre ting.

Torsdag kveld fikk jeg beskjeden fra NGF om vi kunne stille og jeg kontaktet da Tim og Johnny som var med i semifinalen samt Michael som jeg har spilt noen runder med og som er en likandes kar og god golfspiller. Vi ønsket jo å hjelpe NGF og så er det jo gøy å spile golf)

4. Jeg hadde også ansvaret for Golfbox og registreringen av spillere på lørdag og hadde ansvaret for alle endringer som lagene ville ha. Derfor måtte jeg gå i siste ball og hadde det vært opphold og tørt på morgenen og begynt å regne å blåse på ettermiddagen hadde ikke vi fått den fordelen vi faktisk fikk med noe tørrere bane enn de som gikk ut kl 09:00. Men det var planlagt allerede torsdag kveld når jeg begynte å legge inn navnene i golfbox fra lista til NGF og lagoppsettet. Men ja de 4-5 siste ballene som gikk ut lørdag fikk litt bedre forhold enn de første ballene.

5. Vi spiller to supre runder alle sammen på laget og vi vinner.

Jeg tok et møte med våre spillere før premieutdelingen og loddet stemningen på at vi skulle si fra oss førsteplassen da jeg mente det var lurest. Spillergruppa sa det var helt greit men vi ba NGF avgjøre det.

NGF mente at vi burde stå som vinnere og motta premien da vi hadde deltatt på lik linje med alle andre. Det er jo her både NGF og vi går på ei blemme.
Vi burde overkjørt avgjørelsen. Og jeg burde i min noe ”teite tale” takket NGF for Wild Cardèt men samtidig takket nei til premien og løftet frem Andy Cap på podiet igjen da de var det beste laget av de som da faktisk var kvalifisert til finalen.
Man lærer så lenge man lever og vi golfere lever heldigvis lengre enn de fleste iflg forskning:-)

6.Har nå lest gjennom store deler av ”entusiasmen” her inne og er helt enig i at vi kun burde spilt utenfor konkurranse eller aller helst, ikke i det hele tatt, beklager at vi har skapt så mye negativ debatt men jeg gleder meg til å se dere alle igjen neste år på forskjellige baner og jeg skal i alle fall spille Golfliga neste år og da skal laget jeg skal spille på hete HAKADAL WILD CARD:-)

Ønsker alle en fortsatt fin golfhøst med få slag pr runde!
MVH
Tor Oddvar Torve
Spiller Hakadal Elite 2010 og Markedssjef Aas Gaard Golfpark
Dessverre for Torve så gjorde han, sammen med NGF, noen grove feilvurderinger i forrige uke. Det at Hakadal ved Torve, sa at de kunne stille på kort varsel, er noe merkelig sett i lys av at det står helt klart i reglementet for golfliga hvem som eventuelt skal inn som reserve. Dermed burde man selvsagt spurt lagene som kom som nesten kvalifiserte seg om de kunne stille lag.

Tim Andre Wilkinson, eller (h)ærlige Tim som jeg kaller ham, er vel den som i etterkant kommer verst ut av hele episoden. heldigvis til vår underholdning :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Jeg skjønner ikke dette med oddetall vs. partall som Thore Wilhelmsen i NGF hele tiden maser om. I fourball slagspill spiller man jo ikke mot ett spesielt lag - man spiller alle mot alle. Det er nettopp derfor man ikke trenger 16 lag og klarer seg helt fint med 15. Så lenge hvert lag stiller med 2x2 spillere og deltar i 2xfourball så er det umulig at det ikke går opp. Tar jeg feil?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfliga 2010

Post by Keyser »

Du har selvfølgelig rett :-)

Men, dersom man har som krav at man skal gå ut etter lederball-prinsippet på avslutningsdagen, går det ikke opp med et odde antall lag. F.eks for 15 lag, skal lag 14 og 15 etter dag 1 skal spille sammen i de første 2 flightene på dag 2, osv. Følges dette slavisk vil det beste laget etter dag 1 havne i en flight for seg selv...

Løsbart? Selvfølgelig. De 12 beste lagene kunne spilt etter lederball-prinsippet, og man kunne mikset de 3 dårligste lagene sammen utenom dette.

Å bruke lederball-prinsippet er vel ikke helt hensiktsmessig i dette tilfellet uansett? Lagene er jo splittet i 2 flighter, og man vet jo bare hvordan man ligger an i forhold til det 2-manns laget man spiller med, og ikke de andre på laget eller "motstanderene".

Jaja...er vel bare å konstatere at "noen" har tatt beslutninger som man ikke burde ha tatt, og det virker vel som de fleste har lagt seg rimelige flate nå
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Kaffekannen »

Keyser wrote:Jaja...er vel bare å konstatere at "noen" har tatt beslutninger som man ikke burde ha tatt, og det virker vel som de fleste har lagt seg rimelige flate nå
"Rimelig" er et passende ord i denne sammenheng. Unnskyldningene er litt sånn Gerd-Liv Valla. Jeg beklager at DU føler DEG urettferdig behandlet. At Hakadal på sine hjemmesider kun har fjernet artikkelen fra turneringen og ikke sier ett ord om hvem som faktisk vant er ganske illustrerende. Sammen med Tim (The toolman Taylor) fremstår ikke Hakadal veldig sympatisk. Har vi noen hyggelige medlemmer på denne siden som kan fungere formildende?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Golfliga 2010

Post by Grønne greener »

I denne saken har det skjedd så mye rart at det er kun ett ord som dekker det. Og det er juks.
Å ta navnet til et annet lag for så å fylle opp laget med gode spillere med lavt hcp som er vant til å spille slagspill fordi konkurransen nå har skiftet fra stableford til slagspill. Hmm. At det opprinnelige laget ikke fikk vite noe om dette. Hmm. Ikke være i stand til å se det sportslig umoralske i disse handlingene. Hmm.
Planlagt juks, spør du meg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Kaffekannen wrote:
Keyser wrote:Jaja...er vel bare å konstatere at "noen" har tatt beslutninger som man ikke burde ha tatt, og det virker vel som de fleste har lagt seg rimelige flate nå
"Rimelig" er et passende ord i denne sammenheng. Unnskyldningene er litt sånn Gerd-Liv Valla. Jeg beklager at DU føler DEG urettferdig behandlet.
Akkurat det jeg mener. Unnskyldningene er slik formulert at de fremdeles mener at de gjorde det rette. Den eneste grunnen til at de endrer på ting nå er at flertallet er mot dem.

Jeg får ikke svar fra NGF/Golfliga på mail jeg sendte dem. Skrev ned noen spørsmål jeg ville ha svar på slik at jeg kan skrive noe på nettsiden min. Nå skriver jeg noe allikevel, uten at de får uttale seg. De har fått muligheten. Skal vedde på at Ramnefjell hadde fått svar........

Artikkelen på Golferen er ganske dårlig. De samme merkelige uttalelsene gjentas. Jeg liker også uttalelsen fra deres reporter;
Jeg hørte ikke ett ord. Jeg satt ute og pratet med folk på benker og pratet med folk inne i klubbhuset, jeg snakket med mange deltakere, jeg var ute på banen, og hørte ikke ett eneste ord om at noe skulle være feil, hevder en forbauset Ann-Sophie Stene.
Må man skrike ut med en gang for at noe skal skje? Er det ikke mulig at folk var usikker på hva som faktisk hadde skjedd og derfor ikke ville lage oppstyr? Er jo mulig at noen ville ha alle fakta på bordet først. Det er også mulig at de rett og slett var høflige og ikke laget problemer.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Kaffekannen »

Rettelse fra norsk golf. Den trodde jeg faktisk ikke ville komme.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Jeg sendte mail til NGF og Golfliga angående dette. Hadde noen spørsmål jeg ville ha svar på og tenkte å skrive noen ord på siden min. De har selvsagt ikke svart meg. Sendte mail samme dag som diskusjonen startet på Scangolf. Tror dere Ramnefjell hadde fått svar fra dem? Sikkert.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by Smilende Sam »

Så kan man ihvertfall her på dette - det siste frie forum - spekulere i hvorfor Scangolfs forum ble lagt ned som følge av Golfliga tråden. En ting er sikkert; Hakadal GK skal jeg ikke spille noen gang igjen. Både medlemmer som Tim W, markedssjefen og andre har demonstrert at de aksepterer juks helt til de blir tatt, at de forsøker å kneble oppmerksomhet rundt det og at de ikke går av veien for noen grep overhodet.

Alle som spilte ut tidlig lørdag på finaledagen sier det samme; Hakadal Elite hadde kjempefordel av å gå ut sist (i motsetning til andre lag fra Oslo/Akershus - som gikk ut først). Begrunnelsen for tidlig start var at markedssjefen som arrangerte det hele "måtte" gå ut sist fordi han arrangerte. Slo det ham aldri at det å blande rollen som arrangør og spiller i seg selv var uheldig?

At NGF ikke besvarer mail fra Furu synes jeg er unødvendig og dumt.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply