Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Det er mulig den rette strategien for Fana GK og banen er å gjøre den til par 68, eller noe sånt. Jeg må innrømme at jeg er skeptisk til en sånn plan, fordi det vil gjøre banen veldig preget av forholdsvis korte par 3 hull. Noe jeg tror vil føre til at endel medlemmer takker for seg. I øyeblikket så er det ett hull som peker seg ut som ett litt merkelig kompromiss, #5 er ikke veldig bra i sin nåværende form. Men ett Fana hvor #4, #5, #7, #8, #13, #15, #16 er par 3 blir liksom veldig likt andre by-nære tilbud og da forsvinner endel av argumentene for prisene på andeler og avgifter. Og da kan vi risikere at hele klubben dør.

Jeg skal innrømme at jeg synes det er gøy å spille på for eksempel Herdla noen ganger i året, det er en bane som er preget av par 3 hull og nærspillet mitt får virkelig kjørt seg der ute. Men det blir rett og slett for lite utfordrende i lengden til å spille 30+ runder pr sesong.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Helt enig i at man står igjen med noen lite spennende hull i flere av tilfellene. Jeg liker banen, syns det er mange fine hull der og setter pris på Fana GK, men den bærer preg av kompromiss og slukte kameler på en rekke av hullene.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Helt enig i at man står igjen med noen lite spennende hull i flere av tilfellene. Jeg liker banen, syns det er mange fine hull der og setter pris på Fana GK, men den bærer preg av kompromiss og slukte kameler på en rekke av hullene.
Derom hersker det ingen tvil!
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Det dumme er at en del av kamelene ble bygget[sic] etter at banen var ferdig :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Hvis vi gjør om hull 16 til par 3 fordi det har kommet noen hus i etterkant, hva blir da det neste?
Hull 1 pga de nye husene langs høyresiden? Det kan jo komme flere hus der?
Landingsområdet langs venstresiden på hull 2? Hva med høyresiden på de siste 100 meterne på hull 2? Sikkert mange som vil bygge der også. skal det da bli 2 par 3 hull?
På hull 3 har vi jo han tullete bonden..
Hull 4 får vel være i fred hvis ikke bybanetrikken skal gå der? Dessuten er det allerede par 3.
Hull 5 er jo allerede ødelagt.
På hull 6 er det plass til flere hus langs høyresiden. Da kan man vel lage green foran dammen slik at det blir par 3 her også?
7 og 8 er par 3.
Hull 9, 10 og 11 får kanskje være i fred.
På hull 12 kan bonden på venstresiden finne på og gi seg som bonde og heller satse på et boligområde slik at hull 12 må gjøres om til par 3. I så fall må greenen legges i nedslagsområdet for utslagene på hull 11. Da må også hull 11 bli par 3 og ikke par 5 pga sikkerhet.
14 får kanskje være i fred en stund?
13 + 15 er allerede par 3.
Hull 16 har vi snakket om.
Hull 17. Her må kanskje teestedet flyttes frem til rød tee? Da blir det par 4 i stedet for par 5.
På hull 18 kan det også komme flere hus langs høyresiden...
Nei, jeg tror ikke at golfklubben skal gi etter og lage hull 16 om til par 3 fordi det har kommet hus i etterkant. Det kan ha en svært uheldig smitteeffekt.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Hvor var forresten hun lokalpolitikeren som krangler så mye på hull 16 når byggetillatelsen til huset ved greenområdet ble gitt?
Som politiker har hun vel et visst ansvar om å fortelle hvor farlig det er å bygge så nærme en golfbane? Har hun holdt munnen godt lukket i påvente om å få en ny alliert i kampen mot golf og golfbaner?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Har du ikke lyst på par 3 bane GG? Trodde det var litt mer din stil. Hvis man skal gi etter i alle situasjoner så kunne det blitt dramatisk, men jeg tror det er snakk om å gi og ta. At det skaper presedens er selvsagt farlig men overfor kommunen kan det være viktig å vise at man har vilje til samarbeid og tilretteleggelse.

Noe positivt i hele den banegreien er omtalen klubben får gjennom Børsheims innsats. Det syns jeg at de skal bruke for alt det er verd for å promotere golf som positivt for nærmiljø, ungdom og ikke minst Bergen kommune og Fana bydel. Når KB en dag kommer hjem til Flesland etter å ha vunnet på ET så blir han ønsket velkommen av en politiker som har utslettet banen han tilhører? Det hadde ikke vært bra.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Det er mange eksempler på at klubben viser samarbeidsvilje og -evne overfor kommune og naboer.
Jeg kan jo nevne alle nettene som er satt opp og bekostet av klubben. At området er tilrettelagt for turgåere og joggere 6 mnd i året. Vi kunne spilt på vintergreener i stedet! At man er restriktiv med å bruke singelklippere på greenene pga høyere støynivå fra disse. At spillere ikke får lov til å bruke golfbil osv. osv.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Du har rett, det er gode eksempler.

Det går helt greit dette her. Vi får sikkert en fin sesong. Nå er det varslet 7-8 grader i en ukes tid. Regner med at det holder seg slik hele vinteren og at det blir rekordtidlig åpning :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Fana

Post by Smilende Sam »

Tror Fana må legges ned. Greengresset kan brukes på Stadion og så blir det et fint turområde med Sæverud profil istedet. Nok baner i Bergen fra før....


Tapatapatapatalking right now!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Fana

Post by furu »

Neida Sam. Fana har enormt potensiale. Beliggenheten er ikke bare en byrde men også en enorm fordel.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Fana

Post by Smilende Sam »

Mye sutring om naboer, veier, kulturminner, lange avstander, pause mellom back og front (helt vanlig mange steder) og diverse andre temaer ;-)

Tenkte kanskje det var lettere med litt store grep istedet ;-)


Tapatapatapatalking right now!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

@Smilende Sam, du vet det at det er ca 250 000 bergensere og derav følger ca 250 000 meninger om hva Sportsklubben Brann skal gjøre for å vinne serien og vinne cupen. I alle fall frem til en ikke bergenser blander seg inn... Jeg er ikke bergenser, innflyttet fra østlandet til og med. Så trust me I know.

Spøk til side, hadde hele greia blitt pløyd opp så tror jeg naboen ikke hadde vært fornøyd med det heller.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

To simulatorer skal være klare i februar. Typen heter Foresight. Sikkert bra saker, blant annet Fujikura bruker den til fitting.

Prisen er 240,- 9-16 og 290,- 16-22, helg og helligdager. Junior 100,- 14-16 (sikkert en grei tid rett etter skolen). Tilfeldig at 240,- er nøyaktig samme pris som Bergen Golfsenter har fram til kl.16 :?: :lol:

Jeg syns det er glimrende at Fana kjøper inn disse to simulatorene. Klubben har vel rundt 1700 (?) medlemmer så potensialet er stort. Satser på å prøve med en gang det er klart og kommer selvsagt med tilbakemelding.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Fikk årsmøtepapirene i dag, noen flere som har lest forslaget om ny hullrekkefølge?

Jeg er ikke ferdig med å gjøre meg opp en mening, men førsteinntrykket er at det kanskje er litt i overkant ambisiøst. Jeg har ingen problemer med å se argumentene for å la hovedtyngden av spillet foregå på riktig side av veien. Men oppnår man så mye mer med 12 hulls runder vs 9? Slik jeg ser det så kunne man bare snudd banen og spilt dagens backnine som front og dagens front som back. Fått de samme fordelene i med hensyn på toalett, vann og mat i klubbhuset etc. Ved å introdusere 12 hulls runder så må man operere med starttider front og back, det vil bli konflikter når 12 og 18 hulls rundene møtes - gjerne rett før solnedgang osv osv.

Er det andre som har synspunkter?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Leste dem natt til i dag. Mye bra.

Jeg vet ikke hvordan de skal løse dette med 12-hulls runder. Det vil bli problemer der uansett hvilken rekkefølge man har på hullene. De dagene eller tidspunktene der det kan spilles 12 hull så må de seks på "feil side" stenges og de 12 på "riktig" side brukes. Da kan juniorene eller andre grupper trene på dagens 2-7. De kan brukes til VTG. Det er mange muligheter.

Den nye rekkefølgen betyr så vidt jeg husker at 10, 13 og 14 havner på back nine. Vi "mister" der et par fine hull i den sløyfen de fleste pleier å like og spille, men det er sikkert viktig å unngå at back nine blir veldig lite attraktiv.

Jeg bet meg merke i;
- Det enorme fallet i greenfee. Ned med over 30% i forhold til 2010, tilsvarte vel rundt en kvart million.
- At det ikke er økonomi til forbedringer av banen.
- Prisen på "årskort greenfee" blir satt opp siden det har blitt et populært medlemskap. Kan de ikke kalle det medlemskap? Jeg har i 2011 blitt omtalt på en måte som om jeg ikke er medlem siden jeg ikke har andel.
- De vil og må fortsette med grundig dugnadsarbeid på dagtid ved pensjonister og alle andre som har tid. Det er eneste måten vi klarer å opprettholde en viss standard.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

furu wrote:Leste dem natt til i dag. Mye bra.

Jeg vet ikke hvordan de skal løse dette med 12-hulls runder. Det vil bli problemer der uansett hvilken rekkefølge man har på hullene. De dagene eller tidspunktene der det kan spilles 12 hull så må de seks på "feil side" stenges og de 12 på "riktig" side brukes. Da kan juniorene eller andre grupper trene på dagens 2-7. De kan brukes til VTG. Det er mange muligheter.
Jepp - det er flere muligheter, men min reaksjon i forhold til at 12 hulls runder vil skape problemer er ganske enkel: La være å lage problemet, det finnes 9 og 18 hulls runder, det gir en positiv opplevelse for begge grupper siden de starter fra samme tee. Det er virkelig ikke store forskjellen på 9 og 12 hull ... ..

furu wrote:Jeg bet meg merke i;
- Det enorme fallet i greenfee. Ned med over 30% i forhold til 2010, tilsvarte vel rundt en kvart million.
- At det ikke er økonomi til forbedringer av banen.
Ja det la jeg merke til også, tror deler av forklaringen på fallet i greenfee inntekter må være prisene som ble satt på begynnelsen av sesongen, det ryktes fort og selv om det blir korrigert så tar det laaaaaang tid før det når ut. Det var jo også fryktelig dårlig vær mesteparten av sesongen, det får også få sin rundelige andel av skyld.

Vi betaler prisen nå for at klubben har levd på høyere fot enn det har vært økonomisk grunnlag for å gjøre, trøsten min er at de har gjort en veldig god jobb med reduksjon i utgifter ol så langt, forhåpentlig så fortsetter det samtidig som vi får økt inntektene noe. Jeg tror det er lys i enden av tunnelen, men det vil nødvendigvis ta flere år før det er mulig å gjøre noe skikkelig med banen. Endel av sikkringstiltakene er vel heller ikke helt billige, den svære jordvollen på fairwayen på hull 17 har neppe vært gratis.
furu wrote: - Prisen på "årskort greenfee" blir satt opp siden det har blitt et populært medlemskap. Kan de ikke kalle det medlemskap? Jeg har i 2011 blitt omtalt på en måte som om jeg ikke er medlem siden jeg ikke har andel.
Helt enig, tror det kan være greit å stikke fingeren i jorda. Markedskreftene har gjort innskudd til latter og Medlemskap med, (og uten), spillerett til det hotteste. Regner med at det er ønskelig å selge flere sånne.. Skjønt - det er helt greit å slappe av med en sigar og single malt mens du vasker wedgene mine .. ;-)
furu wrote: - De vil og må fortsette med grundig dugnadsarbeid på dagtid ved pensjonister og alle andre som har tid. Det er eneste måten vi klarer å opprettholde en viss standard.
Helt klart, det er bare å ta av seg hatten for de pensjonistene som tar seg tid til dette. Det gir et fantastisk bidrag til klubben og de fortjener virkelig ros og anerkjennelse for det.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana

Post by Keyser »

Synes Fana gjør et genialt grep med de nye sløyfene. Kan ikke se at det blir særlige konflikter mellom de som skal gå 9, 12 eller 18 hull, utenom på nye #18 (gamle #14), der både 12- og 18-hulls sløyfene skal avsluttes/flettes. Ifølge min "kilde" skal man booke 9 eller 18 hull i Golfbox. De som booker 9, skal spille første 9, de som booker 18 hull, spiller da 12 eller 18 hull.

Når det gjelder green-fee, priset Fana seg ut i fjor. Når de har samme eller høyere pris enn Meland, så blir prisen for drøy i forhold til kvalitet/opplevelse (IMHO). Ihvertfall har det gjort at jeg bare hadde en tur til Fana i fjor, mot vanligvis 3-4. En liten dråpe...men
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Keyser wrote:Synes Fana gjør et genialt grep med de nye sløyfene. Kan ikke se at det blir særlige konflikter mellom de som skal gå 9, 12 eller 18 hull, utenom på nye #18 (gamle #14), der både 12- og 18-hulls sløyfene skal avsluttes/flettes. Ifølge min "kilde" skal man booke 9 eller 18 hull i Golfbox. De som booker 9, skal spille første 9, de som booker 18 hull, spiller da 12 eller 18 hull.
Jeg er enig med deg. Jeg er faktisk mektig imponert over hvor kreativt de nye sløyfene er satt opp. Kudos!
Keyser wrote:Når det gjelder green-fee, priset Fana seg ut i fjor. Når de har samme eller høyere pris enn Meland, så blir prisen for drøy i forhold til kvalitet/opplevelse (IMHO). Ihvertfall har det gjort at jeg bare hadde en tur til Fana i fjor, mot vanligvis 3-4. En liten dråpe...men
Du har nok helt rett og det innrømmer også Fana. Vi får jo se om en ukes tid hva de nye prisene blir, men det er ingen tvil om at det var altfor høyt i fjor.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Fana

Post by CharlieB »

Jeg må innrømme at jeg ikke helt ser det geniale i det, men jeg må prosessere litt mer før jeg uttaler meg .. ;-) Først må jeg dog jobbe gitt...
Post Reply