European tour 2013

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

furu wrote: Kan du gi eksempler på spillere eller lag som oftere har marginene med seg?

Et ferskt eksempel er de norske skiskytterne.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Hvilke marginer er det snakk om? Du må nok komme med eksempler her. Og eksempler på at de andre har negative marginer.

Jeg hørte flere ganger om norske skyttere som hadde "kanttreff" (vet ikke om det er riktig ord) som ble registrert som bom. Andre lands utøvere hadde samme type kanttreff og fikk registrert det som treff. Altså de som taper hadde marginer på sin side.

Klarer du seriøst å bevise at noen spillere eller lag har positive marginer med seg i større grad enn andre? Jeg må google dette for å finne ut om det i det hele tatt er mulig. Før jeg googler det så er i hvert fall min påstand at det er umulig å finne noen som helst sammenheng.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Poenget et at jeg tror Ingmar Stenmark hadde rett, fjerde sitat her:

http://sv.wikiquote.org/wiki/Ingemar_Stenmark
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Ja, det er sikkert mye rett i det utsagnet. Var det Nicklaus som sa "the more I practice the luckier I get"?

Det er oppfatningen. De spiller mer og trener mer. Opplever ofte at marginer er positive. Men de opplever sikkert like mange negative marginer.

Med en positiv og en negativ hendelse husker man gjerne veldig godt den negative. Hvis de positive blir så mange som 100 vil de dominere tankene dine selv om du også har opplevd 100 negative. De utligner hverandre i antall men positive dominerer i følelsene og tankene dine.

Poenget mitt er at marginer utjevner seg for alle. Uansett nivå. Men når du kommer opp på et høyt nivå vil det være så stort antall positive at det er de du sitter igjen med.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

... men er det "marginer" eller er det noe annet når Kofstad allerede flere ganger i år har sprukket på siste 9 i fredagsrunden, etter å ha ligget an til å klare cuten?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Marginer for Kofstad? Nei, ferdighetsbrist i avgjørende øyeblikk og feilvurderinger kanskje?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: European tour 2013

Post by Franz »

Golf ER marginer.
Det er klart det brister på siste ni. Det kommer til å skje mange ganger. Poenget mitt var at marginene er så små i golf at når han henger sammen en hel turnering igjen kan det like godt være snakk om topp ti. Nivået er der.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Paradokset her er vel sammenhengen mellom hvilken tro man har på ham og det å bli skuffet eller ikke.

Jeg for min del trodde Kofstad allerede var på et høyere og mer stabilt nivå, det er jo derfor jeg er skuffet over sesongstarten hans.

Men dere som IKKE er skuffet, det må jo da være fordi dere ikke har hatt så stor tro på ham, eller?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Golf handler ofte om marginer ja, men er det noe som tilsier at noen har dem med seg oftere enn andre? At bedre spillere har de på sin side?

Det handler ikke om å ikke ha tro på Kofstad. For meg handler det om å ha tro på at han over tid vil prestere. Dårlig start på sesongen, men han er i en annen posisjon enn f.eks Børsheim i fjor. Flere turneringer.


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

furu wrote: Det handler ikke om å ikke ha tro på Kofstad. For meg handler det om å ha tro på at han over tid vil prestere. Dårlig start på sesongen, men han er i en annen posisjon enn f.eks Børsheim i fjor. Flere turneringer.

Sent from my iPad using Tapatalk HD
... men jeg minner om at det var en del som skrev akkurat det samme i fjor også, da om Børsheim, om at det bare var å ha tålmodighet, så skulle alt ordne seg etter hvert. Men til slutt ble det "a mountain to climb", og det endte dessverre med nedrykk.

Joda, Kofstad har mange flere sjanser til å spille inn pengene som trengs, men sjansene skal jo settes da!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Det er jeg ikke uenig i. Vi var mange som sa det samme i fjor. Kan Kofstad være annerledes? Han er jo en vinner på CT. Børsheim klarte ikke det.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Instagram @christianfuru
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: European tour 2013

Post by Drizzit »

Furu: Bare en liten digresjon anngående spårsmålet:
Var det Nicklaus som sa "the more I practice the luckier I get"?
Det kan godt være Jack, som mange andre har brukt denne frasen, men det er neppe han som er oprinnelsen.

http://quoteinvestigator.com/2010/07/14/luck/
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: European tour 2013

Post by Franz »

Aldri hørt at Nicklaus blir tilegnet den...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Herlighet. Det kan godt være jeg tar feil. Hvis det er det man henger seg opp i ved en debatt........ ;)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

Alle her inne hadde vel håpet at EK skulle gjort det bedre i sesongstarten, og noen er helt sikkert skuffet. Men så ser man fremover og håper/tror at det skal gå bedre etterhvert. Han dominerte ikke akkurat i de første turneringene på CT i fjor heller. Historisk sett er det liten grunn til å tro at CT-vinneren skal hevde seg veldig høyt på ET året etter. Det blir normalt en kamp om å beholde kortet, og det er god tid igjen til å klare det.

Jeg er mer skuffet over at Børsheim presterer så dårlig, på et mye lavere nivå enn han spilte på i fjor. Men det kan jo snu seg det og, men det tilhører vel i CT-tråden
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: European tour 2013

Post by kevin »

og ja, noen av CT-graduates har klart seg bedre enn Kofstad sålangt. Men er ikke sikkert det ser likedan ut etter 30 turneringer til
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

Men denne er i hvert fall fra Nicklaus:

When you lip out several putts in a row, you should never think that means that you're putting well. When you're putting well, the only question is what part of the hole it's going to fall in, not if it's going in.

- så han kjøpte tydeligvis ikke den om at mange hullkant ut handler mest om uflaks.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

kevin wrote:Alle her inne hadde vel håpet at EK skulle gjort det bedre i sesongstarten, og noen er helt sikkert skuffet. Men så ser man fremover og håper/tror at det skal gå bedre etterhvert. Han dominerte ikke akkurat i de første turneringene på CT i fjor heller.
Det jeg er mest skuffet og også litt bekymret over, er vel ikke spillet hans generelt sett, men dette at han flere ganger har fått en sprekk på siste 9 før cuten. Det er skummelt hvis det blir et mønster over tid, for det ligger gjerne en negativ læring i det, hvor det blir vanskeligere å holde de forstyrrende tankene unna senere i samme situasjoner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: European tour 2013

Post by furu »

Den til Nicklaus handler i mine øyne mer om hva du skal fortelle deg selv. Hva hjernen din bør få høre. Det handler om å overbevise seg selv og bygge selvtillit. Psykologi og det som faktisk skjer henger ikke alltid sammen.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: European tour 2013

Post by Snowman »

furu wrote:Den til Nicklaus handler i mine øyne mer om hva du skal fortelle deg selv. Hva hjernen din bør få høre. Det handler om å overbevise seg selv og bygge selvtillit. Psykologi og det som faktisk skjer henger ikke alltid sammen.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Enig i det, for man skal ikke tenke med seg selv at ting er flaks og uflaks. Man skal tenke på det man kan gjøre noe med selv, dvs. det å bli enda litt bedre, slik at man etter hvert tvinger flere "marginer" over på sin side.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply