VTG

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: VTG

Post by kevin »

Er jo ikke sikkert at sitter og sjekker dette helt manuelt, finnes andre måter å gjøre det på.

Du synes ikke det er dårlig av klubbene om de ikke har info på hjemmesidene sine?
har mangelfull informasjon om sine kurs eller ikke noe informasjon i det hele tatt.
Hvis klubbene er uenige i hvor mange timer VTG bør være, bør de vel ta det opp med NGF på bred front?
Best uten ball
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 25 Aug 2012, 22:24

Re: VTG

Post by Best uten ball »

Andre idrettsgrener har sjønt det for lenge siden hvordan man trekker til seg ny medlemmer. Håndball, bandy, ishocky, slalom, og andre tildels "farlige" idretter. De har ingen terskel for å bli med. De bare møter opp sammen med en kompis, å blir medlem etter hvert, om de synes dette er morro. Ingen kurs i skarpe kanter på slalomski, stenhåre pucker, innebandykøller, eller terrengsykling . Det er tut å kjør.
Men i golf , der er det krav til VTG før du kan slippes utpå.

Om det er nye og flere medlemer man trenger, så gjør kurset gratis, med gratis medlemskap resten av året. Kurset er som oftest på dugnad, og koster ikke klubben fem øre.

Etter kurset må nye medlemer inkluderes på en måte så de føler tilhørighet til klubben. Ikke bare overlates til seg selv og sitt forgodtbefinnende. Lag noen samlinger hvor nye medlemmer møtes til runder på banen med etablerte medlemmer.

Men i utgangspunkte er jo VTG gået ut på dato.
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: VTG

Post by TJW »

Har akkurat gått igjennom VTG så jeg føler jeg kan kommentere litt med "ferske" øyne.

Min mening er at VTG i seg selv, er en god kickstart. Men jeg skjønner også at folk faller fra. VTG gir en god innføring i grunnleggende teknikk (ekstremt grunnleggende, men alikevel), du får slått en haug med baller og lærer basicen for spill på bane og en del regler. Dette var for meg, akkurat det jeg trengte for å komme i gang. Etter dette står man litt på bar bakke. Jeg tok kurset sammen med dama, og siden begge to synes det var gøy så var vi raske med å bevege oss ut på banen. Her kunne det godt vært lagt opp til mer fadder-løsninger hvor man kjørte noen runder med fadder for å komme i gang med selve banespillet. Vi "prøvde" oss frem, og fant raskt ut at det ikke var så skummelt; vi behøvde sjelden vinke igjennom noen siden vi var bare to pers, det var ikke skummelt om noen med 16 i HCP ble med på flighten vår osv. Men for en del så kan dette være hindringer som gjør at det virker vanskelig / skummelt å komme i gang.

Jeg mener det er lurt å ha ett basic kurs for å få en veldig grunnleggende spilleforståelse, lære LOB modellen etc slik at man slipper at x antall personer står og hakker i bakken på 20nde slaget og ikke kommer videre og folk står og venter. Men, man trenger en type oppfølging i etterkant for de fleste slik at man får en flyt i starten og kommer seg skikkelg i gang. Gjerne oppfølgingssamlinger etc for å skape mer tilhørighet.

Noen tanker fra min side ihvertfall, hilsen en som er hektet etter å ha spilt i 5 uker...

TJ
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: VTG

Post by Golfspilleren »

LOB-modellen har ingenting med golf å gjøre. Bære ballen og slippe den ned utenfor green?
I mine øyne er det klart bedre å begynne hullet lengre fremme.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: VTG

Post by Keyser »

Få bort begrepene dame- og herretee! Sett opp flere (slopede) tee-steder som gir kortere og enklere baner.
Gjør det akseptert å spille en bane kort, gjerne for bedre spillere også.
Ser altfor ofte ferske VTG-herrer som spiller fra gult/herretee på Bjørnefjorden og som havner i store problemer tidlig på hullene.

Snakket med en del Meland-herrer i helgen, da vi spilte turnering der ute fra 56 (gammel blå) og ikke 60 (gammel gul) Er visst mange herrer der ute som har "skiftet" tee etter at de gikk over fra farge/kjønns-teer til "lengde"-teer.
</Keyser>
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: VTG

Post by TJW »

Forsåvidt enig med Keyser her - "dametee" høres negativt ut. Jeg ble fortalt, og forholder meg til, at nybegynnere spiller fra rød tee aka "dametee". Da jeg fortalte det på jobben ble det mye latter, men jeg kjenner mine begrensninger :p
Spilte en runde på Evje (Moss&Rygge) og der opererte de med 4 forskjellige tees, merket med nummer. Tror det er mye lettere for en rookie å velge 49 tee istedet for "dametee" ihvertfall psykologisk, når alle kompisene på død og liv skal slå fra "herre tee".

@Golfspilleren: Er ikke enig med deg der. Med LOB får du trent på alle aspekter av spillet. I begynnelsen så kan du fort slite med å komme deg opp av bunker for eksempel, samme hvilken tee du spiller fra. Da er det bedre å plukke ballen opp av bunker, legge den på gresset (Siden du alikevel ikke får poeng), pitche/chippe inn og putte. Dette gjør at spillet går raskere og at man ikke føler at man må være "pro" for å våge seg ut på banen.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3187
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 20 times

Re: VTG

Post by GolfMickey »

kevin wrote:Kanskje det burde være flere "pay & pray baner"? ;)
det høres ut som en god ide. mer av de i Danmark og vil tro det funker bra
Post Reply