gap i gradene på jern

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: gap i gradene på jern

Post by kevin »

Anbefaler videoen som ligger i PGA tour tråden, hvor han forklarer mer om dette og forklarer hvorfor han bruker grepet han bruker også. Han er skikkelig analytisk.

Absolutt et interessant spørsmål dette. Kanskje flere vil prøve det ut om han fortsetter å lykkes på høyeste nivå?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Fabelaktig, gutter! Her tar man en pause fra forumlivet, og når man returnerer har nivået falt til det rene svada! ;)

Tre sider lang tråd - med artig diskusjon, for all del - og ingen har svart på trådstarters spørsmål! Jeg gir dere ut kvelden å svare noe annet enn synsing og rør...
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: gap i gradene på jern

Post by Gundersen »

Franz wrote:Fabelaktig, gutter! Her tar man en pause fra forumlivet, og når man returnerer har nivået falt til det rene svada! ;)

Tre sider lang tråd - med artig diskusjon, for all del - og ingen har svart på trådstarters spørsmål! Jeg gir dere ut kvelden å svare noe annet enn synsing og rør...
Og hvis ikke, så skjer hva?
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: gap i gradene på jern

Post by Rotten »

Gundersen wrote:
Franz wrote:Fabelaktig, gutter! Her tar man en pause fra forumlivet, og når man returnerer har nivået falt til det rene svada! ;)

Tre sider lang tråd - med artig diskusjon, for all del - og ingen har svart på trådstarters spørsmål! Jeg gir dere ut kvelden å svare noe annet enn synsing og rør...
Og hvis ikke, så skjer hva?
Da blir det oppvask! Så da så...

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Hihi, hvis ikke blir man overført til golfsiden.com!!! :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

(Det var naturligvis en spøk, dette)

Poenget var bare at det er ren matematikk som fører til tettere loft i de lange køllene. En perfekt robot med bra svinghastighet får jevn progresjon med dette systemet.

Så er selvfølgelig problemet - som furu var inne på - at den praktiske årsaken til at det har blitt sånn er at man startet dette latterlige langdekappløpet, og at lavere loft er den åpenbare løsningen på å slå jernkøllene lenger. Og dette blir for oss amatører en dobbeltfeil, da vi helst skulle gått andre veien. Fem-seks grader forskjell i de lange køllene ville i praktisk bruk gitt bedre spredning på lengdene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Unnskyld, det var liverglimt som var inne på det. Resten av tråden svarer rett og slett på HELT andre ting enn det trådstarter spør om :)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

gap i gradene på jern

Post by TheBigEasy »

Burde det også bety at det bør være 5-6 grader loft forskjell på hybridene ? Skulle man valgt f.eks 3h/5h og ikke 4/5 h.
Litt utenfor tema kanskje, men jeg prøver meg.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Ja, det betyr det, men kanskje i litt mindre grad enn med jernkøller.

Poenget her er at matematikken tilsier tettere progresjon i de lengste køllene, men praksis tilsier at det blir vanskeligere å treffe godt OG de lengste køllene har mindre "innebygd" hjelp fordi CG havner nærmere ballen. (Altså, en kortere jernkølle har I SEG SELV gravitasjonssentrum lenger unna treffpunktet). I tillegg mener jeg det er lurt å ha færre køller med større avstand mellom snittlengdene i den lange enden av bagen, rett og slett fordi det vil føre til smartere valg på banen, men dette er naturligvis bare synsing. Praktisk bruk og faktiske snittlengder er IKKE synsing, og der vil de aller fleste hobbygolfere tjene på å rydde opp litt.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

TheBigEasy wrote:Burde det også bety at det bør være 5-6 grader loft forskjell på hybridene ?
Veldig bra spørsmål. Hvis du har driver svinghastighet lavere enn 80MPH så vil du ha større utbytte av 5-6 grader forskjell gjennom hele settet. Har du over 80MPH så vil du se større variasjoner mellom hvert steg i bagen og 4 grader er greit.

Dette er ting som en god kølletilpasser/køllemaker ser ved en gjennomgang av bagen og noen svinger med de forskjellige køllene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

liverglimt wrote:
TheBigEasy wrote:Burde det også bety at det bør være 5-6 grader loft forskjell på hybridene ?
Veldig bra spørsmål. Hvis du har driver svinghastighet lavere enn 80MPH så vil du ha større utbytte av 5-6 grader forskjell gjennom hele settet. Har du over 80MPH så vil du se større variasjoner mellom hvert steg i bagen og 4 grader er greit.

Dette er ting som en god kølletilpasser/køllemaker ser ved en gjennomgang av bagen og noen svinger med de forskjellige køllene.
Fornuftig. I tillegg mener jeg altså man på generelt grunnlag kan si at det mest sannsynlig vil være lurt med større gap i den lange enden av bagen, rett og slett fordi treffene i snitt blir dårligere når skaftene blir lenger.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Hvis man har passelig lengde på hybrider og wooder så er det ingen problem. Utfordringen for de fleste er at de leker med alt for lange køller.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: gap i gradene på jern

Post by TheBigEasy »

Har ca 85 i svinghastighet. Kanskje lurt å se etter en hybrid med justerbar loft, slik at man kan finne en fornuftig distanse. Jeg har nemlig to hybrider 22/25 grader og så på trackman at de gikk omtrent like langt. Derfor er kanskje en 3h eller en hybrid med justerbar loft, slik at jeg kan gå ned til 20-21 grader det som gir bedre gap.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Hva er lengste jernet i bagen? Hva slags wooder har du?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

Kom et svar i mellom. Jeg svarte på dette: "Hvis man har passelig lengde på hybrider og wooder så er det ingen problem. Utfordringen for de fleste er at de leker med alt for lange køller."

Et klassisk svar fra en som selger køller. Bare tull, selvfølgelig.

Godt tilpassede wood'er og hybrider vil gi deg det beste mulige utgangspunkt. Så lenge hybriden/wood'en har lenger skaft og mindre loft enn wedgene dine vil de også i snitt gi dårligere treff. Det er et uungåelig faktum. Ingen skam, og ikke noe å gjøre med.

Det betyr ikke at man ikke skal tilpasse, for det gir deg det beste mulige utgangspunkt.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: gap i gradene på jern

Post by liverglimt »

Hva er godt tilpassede wooder og hybrider Franz? Dette må du utdype siden du sier at jeg snakker bare tull. :)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: gap i gradene på jern

Post by TheBigEasy »

liverglimt wrote:Hva er lengste jernet i bagen? Hva slags wooder har du?
For tiden er vel 7i. Jeg har sett at jeg bør få inn et 6i også. 5w bruker jeg både fra tee og FW. Den fungerer den. Det jeg har tenkt litt på er om jeg skulle gått for en høy loftet FW eller 3h/4h. 5h er en XR og den gir bra lengder. Kanskje jeg rett og slett har det greit med 5w/5h.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: gap i gradene på jern

Post by Franz »

TheBigEasy wrote:
liverglimt wrote:Hva er lengste jernet i bagen? Hva slags wooder har du?
For tiden er vel 7i. Jeg har sett at jeg bør få inn et 6i også. 5w bruker jeg både fra tee og FW. Den fungerer den. Det jeg har tenkt litt på er om jeg skulle gått for en høy loftet FW eller 3h/4h. 5h er en XR og den gir bra lengder. Kanskje jeg rett og slett har det greit med 5w/5h.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ville begynt med å slå 5w og 5h på en TrackMan eller (bra) simulator. Hvis de snitter 10-15 meter fra hverandre er jo alt ok. 20 blir kanskje mye, men 15 meter må være helt ok i den enden av bagen.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: gap i gradene på jern

Post by TheBigEasy »

Franz wrote:
TheBigEasy wrote:
liverglimt wrote:Hva er lengste jernet i bagen? Hva slags wooder har du?
For tiden er vel 7i. Jeg har sett at jeg bør få inn et 6i også. 5w bruker jeg både fra tee og FW. Den fungerer den. Det jeg har tenkt litt på er om jeg skulle gått for en høy loftet FW eller 3h/4h. 5h er en XR og den gir bra lengder. Kanskje jeg rett og slett har det greit med 5w/5h.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ville begynt med å slå 5w og 5h på en TrackMan eller (bra) simulator. Hvis de snitter 10-15 meter fra hverandre er jo alt ok. 20 blir kanskje mye, men 15 meter må være helt ok i den enden av bagen.
Tror det er et godt råd. Har credit til gode på fornebu trackman. Jeg har ikke lyst å drasse rundt med for mye køller, dersom det ikke gir fornuftige distanser.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Post Reply