Ecco tour 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ecco tour 2012

Post by kevin »

Mikkelsen spilte en meget god sisterunde i går og avanserte til T10. Friestad hadde sin dårligste runde og falt ned til T10. Begge fikk 7500,- dk for plasseringen.

Bjerregaard leder rankingen ganske klart etter nok en topplassering

noen norske på Ecco tour rankingen:
4. Aronsen
11. Kaensche
13. Engevik
37. Friestad
39. Bertheussen
66. Mikkelsen
82. Kristiansen

Neste turnering er Mørk Masters, på Mørk gk. Den går fra 3.august
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ecco tour 2012

Post by kevin »

På fredag kommer touren til Mørk Gk og Mørk Masters heter turneringen.

Mørk arrangerte turneringen for første gang i fjor og fikk skryt for arrangementet og fasilitetene. Banen var ikke på sitt aller beste, men det ble jobbet knallhardt med å få den i god stand. Håper man har vært litt heldigere i år og at de kan presentere topp kvalitet. Har ikke spilt der i år dessverre. Men turneringen gikk i månedskiftet juni/juli i fjor, mens nå går den jo senere og forholdene bør være bra.

I fjor vant svenske Broberg på imponerende -25, på 3 runder :!: Han vant overlegent foran danske Morten Ørum Madsen som var 4 slag bak. Elias Bertheussen ble nr.3 og danske JB Hansen ble nr.4. Broberg har dominert på Nordic League i år, men stiller ikke på Mørk dessverre. Madsen og Hansen har virkelig etablert seg på Challenge Tour i år og vil begge kjempe om opprykk til ET. Bertheussen spiller endel turneringer på CT, og er heller ikke med her.

Aronsen ble nr.4 her i fjor, kanskje finner han tilbake til god form denne uka? Kenneth Svanum leverte en imponerende 7.plass i fjor, han er også med. Totalt er det 50 norske som stiller til start, for mange til å liste. Jan Are Larsen stiller også ser jeg. Det betyr at rankingmessig er nok ikke dette et av årets sterkeste startfelt breddemessig, men de fleste av de beste på NL er med:
- Lucas Bjerregaard. Tidligere EM mester og nr.1 på NL rankingen. Ble nr.6 på Nordea tour i Finland sist uke
- Johan Carlsson. Nr.3 på NL ranking
- Jens Fahrbring. Nr.4 på NL ranking
- Jeff Winther. Nr.6 på NL ranking
- Jacob Glennemo. Nr.8 på NL ranking. Ble nr.4 på Nordea tour i Finland sist uke.
- Marcus Larsson. Nr.9 på NL ranking
I tillegg vil jeg nevne Almström som har CT kategori men som ikke har spilt like bra i år. Og Robin Askstrand som gikk på 62 slag under 2.runden her i fjor, dårlig sisterunde forspilte hans sjanser til seier.

Påmeldte spillere

Banen:
For disse spillerne vil det være gode eagle-muligheter på:
Hull 1: kort par 5 på 443m, stort landingsområde. Innspill ned mot en stor green
Image

Hull 7: kort par 5 på 456m, kulete fairway og ballens plassering der kan avgjøre mulighetene for å treffe green på neste. O/B langs venstre siden tett
inn på greenen og skog til høyre. Smal og lang green
Hull 8: kort par 4 på 251m, slakt oppover. Bunker foran fanger nok endel baller men her vil mange gå for greenen
Hull 10: veldig kort par 4 på 229m, til en opphøyd green. Pinneplassering blir avgjørende
Hull 16: kort par 4 på 268m, smalt fra tee og bunker foran green og noe trøbbel bak. Men noen vil nok gå for den og

Noen vil nok prøve på hull 12 også, som er 512m. Og i fjor var det flere som drivet greenen på hull 9 og 18 også.

I tillegg vil det nok hagle med birdies på hull 2, det korte par 3 på 85m! Tøff pinneplassering kan gjøre det litt vanskeligere
Hull 2, bildet er tatt fra bak greenen, mot tee. Tatt under dag 2 i fjor
Image

Ecco Tour og NGF har satt opp wild cards til Norwegian Challenge (CT) på Byneset, for beste og nest beste pro. I tillegg deles det ut et wild card til Ecco Tour championship (CT) som spilles om 2 uker. Det burde inspirere de norske som ikke er kvalifisert til de turneringene.

Jeg var tilskuer og "live-reporter" for forumet i fjor. I år er jeg dessverre bortreist hele helgen og får knapt fulgt med på nett :(
Men oppfordrer de som kan, til å reise til Spydeberg og se god golf. Det er en morsom turnering, en bane som innbyr til lave scorer og mye kreativitet.

Skal prøve å få lagt inn litt mer info før fredagen. Og kanskje dukker det opp noen som har litt info fra selve turneringen også. Ser ut til at SirA står på startlisten, så da får vi kanskje litt info om banetilstand osv etterhvert.

PS! et lite hjertesukk om norske golf-mediers dekning av proff-turneringer på norsk jord: Hvordan i all verden skal vi få opp interessen for norsk golf og golf generelt, når "ingen" gidder å skrive noe om turneringene? Man må jo være ute og profilere turneringene/arrangementene, skape litt entusiasme, vise interesse. Istedenfor å knapt lese startlister og skrive 4 linjer. F.eks denne uka: Intervju med Peder Mørk (Mr.Mørk himself), intervju med Flemming Astrup (Mr.Ecco tour). Er alt i rute? Hvordan er banen i år? hvordan har det vært å skaffe sponsorer i år? Publikumstips, oppfordre folk til å møte opp..osv osv.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Ecco tour 2012

Post by kristianffs »

Fin post! Er noen uker siden jeg spilte Mørk nå, men da synes jeg greenene var veldig trege. Antar at de gjør noe med det nå :)
Golf.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Ecco tour 2012

Post by TinCup »

Hull 2 - 85 m?! Wow ! Korteste hullet på touren vil jeg tro... Hvor langt spiller banen totalt ?

Forresten helt enig med siste avsnitt @Kevin...
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ecco tour 2012

Post by sirandrew214 »

Med tee helt bak, og pinnen innpå, er man oppe i hele 100m. :)
Banen er i god stand, men ikke strøken. Rullet greit på greener, ikke superraskt.
Enig med Kevin i hvilke hull som mange kommer til å prøve seg på. Selv er jeg ikke offensiv nok på de fleste der,men hull 10 og 16 er oppført i boka som potesielle kandidater. Drivet greenbunker venstre på 16 i dag, og gjorde en fin up/down for fugl. Hull 18 kan man også komme svært nær, med en fin draw, og riktig vind.
Cut i fjor gikk så vidt jeg husker 3 under par, så jeg ser frem til 2 runder (før cut) hvor man får anledning til å se et profft opplegg og forhåpentligvis spille nogenlunde ok golf ( ikke hver turnering jeg spiller hvor det står en trailer-henger med "ecco-tour / European-tour" merker på siden parkert ved klubbhuset!! :D

Fikk akkurat starttider, og det blir ikke noe fyllekalas på fredagen ihvertfall! Start i god tid før kl 08 på lørdag! :shock: :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ecco tour 2012

Post by Franz »

Lykke til!
Gi gass.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ecco tour 2012

Post by kevin »

Golferen.no har snakket med Peder Mørk :)

Ecco tour Intervju med Aronsen


Det har vel regnet enda mer i dag og banen er sikkert fryktelig bløt nå vil jeg tro. De har nok litt jobb foran seg i morgen tidlig

Livescore
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ecco tour 2012

Post by kevin »

spillet er i gang og birdiene sitter løst allerede, spesielt på hull 1 og 10. Tidligere Europamester, Bjerregaard, smalt likså godt til med en eagle på hull 1.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ecco tour 2012

Post by Franz »

Ålreit start av Aronsen... :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ecco tour 2012

Post by Franz »

Fint gjennomført, sirA.
Vil du snakke om tieren i runde 1?
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ecco tour 2012

Post by sirandrew214 »

Hehe. Kan vel ikke si meg helt fornøyd, men ihvertfall glad for at jeg scoret bedre i dag, selv om totalen er mye...
10eren var kun et resultat av anspenthet, som ga utslag i pull-hooker (nerver i min alder?? :) )
Utslag i vannhinder venstre, dropp. slag 3 til fw. Slag 4 i vannhinder venstre, dropp. Slag 6 i vannhinder venstre, dropp... slag 8 til green, og 2 putter. 3 dropp på det hullet altså. Fint å få den på hull 3, mest lyst til å gå av og kaste settet. :)
Var i skogen venstre på utslaget der i dag også... :o , men "reddet" en dobbel ihvertfall. +7 på det hullet over to dager.
Banen var/er i Ok stand, stort sett fine fw, og greener. LItt vått her og der, og ikke superraskt, men hva annet kan man forvente i Norge? Bunkerene hadde fått ny sand, så de var ikke bra. 10cm toppskikt som var supermykt og fluffy. Ballen plugget når den trillet uti. Men som sagt, ellers i grei stand.
De to som gikk -9 i går gikk +1 og +2 idag. Greit å se at det varierer for de gode spillerene også. ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ecco tour 2012

Post by furu »

Veldig bra runde på 77 :D Det er lov å ha litt nerver.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ecco tour 2012

Post by kevin »

Fantastisk seier for Svanum fra Vestfold :D. Blir spennende å følge han når han blir pro etter college, har et år igjen.

Søbstad, Gerhardsen og Nilbrink hevdet seg også bra. Engell leverte også med sin 14.plass
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Ecco tour 2012

Post by kevin »

Turnering på Himmerland denne uka

Den Roover, Friestad og Engelsgjerd er de norske deltagerne.

Førstnevnte spilte bra i dag og er T13 før sisterunden. De to andre ligger lengre ned men klarte cut.

Livescoring
Post Reply