Fana

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Fana

Post by Grønne greener »

Hørte at Fana skal begynne å lage fairways igjen. :o
Hurra! :P
De har allerede begynt å klippe. Hull 16 f.eks. Nå er det fairway fra vannet og helt frem til greenen. :D
Har ikke vært der på et par dager nå så de har sikkert klippet flere fairwayer.
Gresset som måtte få gro og lage gode røtter er ferdig. Nå skal det bli fairway der hvor det tidligere har vært semirøff.
Endelig. :D
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Godt å høre. Synes generelt banen har vært i veldig god stand den siste tiden. Greenene har også vært kanonbra synes jeg. Har ikke vært noen "tørkeperioder" i sommer og det er tydelig at banen har godt av det.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Jepp. Nå er banen perfekt. :D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Fana har vært bra den. Greenene er til tider meget raske og fine.

Men - det må være en viss realisme med her. Det er så mange svake punkter at jeg blir lei av å høre at det er fantastisk på banen nå. Det er bra. Det er greit. Vi har alle spilt skikkelig gode baner. Fana er ikke med der. Vi har alle spilt gode baner. Fana er knapt med der. Den er grei.

Fairwayene har så utrolig mange dårlige områder. #6 er i ferd med å bli en vits. #5 har lenge vært en vits.

Det er ikke meningen å rakke ned på Fana men jeg vil oppfordre alle til å stikke den berømte fingeren i jorden og se forbi noe så utrolig selvsagt som at de faktisk skal klippe fairwayene skikkelig fram til green. De skal altså klippe fairway skikkelig! Jøss! Det skal jo være slik! Det burde heller være pinlig for dem å innrømme at "først nå kan vi klippe skikkelig".

Jeg spiller mye på Fana. Er med i Golfliga med lag fra Fana. Jeg er ingen motstander av Fana men den er ikke mer enn 5 av 10 i min bok.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana

Post by Kaffekannen »

Spilte banen i går og er vel dessverre mest enig med Furu. min vurdering nå:

Greenene er bra
De har laget fringen litt større på enkelte hull = bra
Fairway er for langhåret. Jeg har spilt semirough andre steder som var halvparten så høy.
Semirough er for ujevn og ubehandlet. Masse små hull/flater hvor det nesten er håpløst å slå.
Bunkers er det noe rart med. Sanden er alltid veldig tung. Resten av banen er laget for å tåle mye regn mens bunkers trenger 4 ukers tørke for å oppføre seg normalt :?
Teesteder er greie nok i beste fall. irriterer meg grenseløst over tee på hull 6 selv om jeg vet hvorfor det er matte der. Flere teesteder er litt skeive slik at man blir stående litt lavere eller høyere enn ballen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana

Post by Sticho »

Tror generelt forholdene på Fana vil variere litt pga at bemanningen er for lav. De rekker ikke over alt. Som GG skrev i et annet innlegg så har det sikkert ikke vært klipping i helgen.
Jeg irriterer meg også ofte over at teestedene ikke er i vater, men grunnen er jo enkelt og greit at de på denne måten skal drenere bedre. Er jo på samme måte med hvilken som helst fotballbane. Den "buler" jo opp på midten.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Helt greit på Fana i dag. Det største problemet er enorme mengder klippet gress som ligger på banen. Se tråden jeg laget om dette.

Det er stort sett bra på fairway nå. Vi diskuterte det i dag og kom vel fram til at hovedproblemet nå er semirough. Den er virkelig udefinert, ikke uniform.

Mye nedslagsmerker som ikke var reparert. Tok fem bare på #4. Kjedelig at medlemmenes egen skjødesløshet skal gi dem en dårligere bane.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana

Post by Grønne greener »

Jeg har sett litt nærmere på alle nedslagsmerkene og tror nå at mange av dem rett og slett er merker etter mose som er fjernet. Når det er sagt så er det likevel alt for mange merker som helt tydelig er ballmerker. Jeg vil tippe at jeg tar ca 20 - 30 merker på en runde.
Når det gjelder alt det løse gresset så kan jeg leve med det fordi mesteparten skyldes at de har begynt å klippe semirøffen om til fairway og den semirøffen som er tilbake er mange steder klippet kortere enn vanlig. Altså ned til noenlunde normal semirøff-lengde.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana

Post by furu »

Du hadde ikke klart å leve med de mengdene som lå enkelte steder i dag.
Instagram @christianfuru
Post Reply