Preshot rutine

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Preshot rutine

Post by furu »

Har du en preshot rutine?

Jeg har prøvd å legge meg til en rutine men føler at jeg ikke er flink nok til å gjøre det. Ser dumt ut når jeg forbereder meg og duffer ballen etterpå........... Det er med dette som med det å bytte kølle. Noen ganger vet jeg at jeg står med feil kølle men tenker at jeg er jo høyhcp'er så da ser det litt teit ut å bytte. Gjorde det på turneringen forleden. Klinte ballen 15-20 meter over greenen på #6 :lol:

Tror jeg skal prøve å legge meg til en skikkelig rutine som ikke ser så voldsom ut.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Preshot rutine

Post by Grønne greener »

Klart du må ha en preshot rutine.
Det må være en bevisst rutine. ;)
Min rutine innebærer bl.a. at jeg ikke tar prøvesving. :!:
En prøvesving vil bare ødelegge konsentrasjonen som jeg bygger opp i preshot rutinen.
Rutinen min er at jeg går bak ballen og finner en linje som jeg vil at ballen skal følge, samt et siktepunkt der ballen skal lande eller aller helst mye lenger fremme.
Når dette er funnet er fokuset kun på ball og siktepunkt. Hvis jeg ikke umiddelbart finner en linje til ballen så studerer jeg teestedet foran og etter ballen og finner en utgangslinje her. Da kan jeg stille meg opp til ballen og klinke til alt jeg har for jeg har punkter på teestedet som køllehodet skal følge. Dermed VET jeg at jeg slår i riktig retning.
Samme prosedyre gjelder selvfølgelig på fairway.
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Preshot rutine

Post by eaglebooger »

Mine preshots:

[size=85]Driver:[/size]
*Pegger opp ballen, høyde er ikke så viktig
*Ser utover fairway hvor jeg vil lande
*Tar en halv rolig sving med kølla bare for å kjenne vekta, retning> vekk fra fairway
*Står bak ballen med driver i høyre hånd, tar siktemerke foran ballen og ser for meg ballbanen jeg skal slå (høyt, lavt, rett eller draw)
*Gripper Driveren mens jeg går mot ballen
*Setter meg opp til ballen mens jeg er i stadig bevegelse og går igjennom i hodet en siste gang hvordan jeg vil komme inn til ballen, og hvordan jeg vil ha kølla i baksvingen
*Sjekker en siste gang at jeg ser face'n på Driveren før jeg fullfører svingen...

[size=85]Innspill/Transportslag:[/size]
Samme som over, men jeg tar en halv rolig prøvesving bak ballen retning målet for å se an lie og attack-vinkel på ballen

[size=85]chip/pitch:[/size]
Tar flere prøvesvinger for å få inn følelsen i slaget jeg skal gjennomføre. Sjekker linja mange ganger før jeg gjør slaget.

[size=85]Putt:[/size]
Tar linja, og stiller meg opp. Sjekker linja fra ballen til hullet flere ganger. Rett før jeg skal slå mens jeg inntar posisjonen min sjekker jeg at føtter, skuldre og kølleblad er rett i forhold til linja mi. Takeawayen starter jeg med å de-lofte putter en anelsefor å holde den lav og rolig og kontrollert

Postshot soutine:
*Banne og sverte
*Kaste kølla mot baggen
*Stille mange spørsmål uten svar til green, gress, sand, etc...
*tenne en sigg og gå videre
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Preshot rutine

Post by Golffreak »

Har omtrent samme pre-shot rutine som beskrevet av en over vedr. siktelinje etc.. Svinger bare litt løs halvsving (knapt det), for å løse opp litt før jeg tar stance og slår.

Litt morsomt vedr. postshot rutine over her ;) . Men faktisk er dette ganske så viktig. Det finnes som kjent bare et slag som er viktig, og det er det neste.. Selv om man har slått seg inn i problemer, så er det viktig å beholde fokus. Akseptere slaget man akkurat har gjort, og se på det som en utfordring samt tenke taktisk. Kanskje man må fokusere ekstra mye på å slå en bra provisorisk ball, i tilfellet den første er tapt? På par 5 kan man gjøre par selv om man slår ut på tredje slaget (skulle selvsagt vært eagle da men..;-). Spiller du slagspill så er jo hvert slag like viktig, og avhengig av handicap så kan man jo fremdeles redde f.eks. ett poeng i Stableford. Ser veldig mange som faller helt sammen etter et dårlig utslag, og faktisk blir så oppspilt etter et bra utslag at de typisk duffer innspillet.. På greenen er det enda viktigere, og er da ingen grunn til å være mer "redd" for en eagle- eller dobbelbogyey putt enn for par.. Fokus og mental oppbygging til neste slag, konsentrasjon samt å snakke med medspillere om andre ting selvsagt synes jeg er viktig for å holde oppe spillet.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Preshot rutine

Post by kevin »

Dette er en av de tingene jeg har prøvd å jobbe med i det siste. Har greie rutiner til jeg stiller meg opp,deretter har jeg en tendens til å "fryse" til over ballen.....tenker...tenker,og bevegelsen derfra blir ofte ikke så bra. Nå prøver jeg å holde meg litt i bevegelse,ta en prøvesving eller bare røre litt med armene. Føler at det hjelper litt
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Preshot rutine

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg går i hvert fall alltid bak ballen for å finne siktelinjer, regne ut lengder og vurdere værforholdene. Samtidig som jeg finner siktelinjen vurderer jeg også risikoen av å følge denne linjen, og prøver å antyde hva som kan bli det mulige utfallet. Uansett om slaget går som planlagt eller ikke må ballen være i spill. Når jeg har bestemt meg går opp ved siden av ballen og tar et par prøvesvinger mens jeg fokuserer på målet mitt. Før jeg stiller opp for å slå slaget kontrollerer jeg at grepet er nøytralt og gjør en siste vurdering av linjen. Når jeg føler meg komfortabel slår jeg slaget.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Preshot rutine

Post by spiderboy »

kevin wrote:Dette er en av de tingene jeg har prøvd å jobbe med i det siste. Har greie rutiner til jeg stiller meg opp,deretter har jeg en tendens til å "fryse" til over ballen.....tenker...tenker,og bevegelsen derfra blir ofte ikke så bra.
Kjenner meg veldig igjen i dette. Noe som har fungert for meg er å øve på å gjøre ferdig tenkinga før man kommer til ballen. Og så være knallhard med seg selv når man går til ballen, bare utføre det man allerede har tenkt. Hvis jeg fryser eller begynner å tenke over ballen er det bare å gå tilbake og ta det fra begynnelsen. De gangene jeg får til dette skikkelig er det bare bildet av ballflukten som er igjen i hodet når jeg har kommet til ballen.

Det viktige poenget her er å gjøre dette også på rangen. Dermed får man en nøyaktig rutine som man kan utføre hver gang og man blokkerer den evinnelige tenkingen så fort man kommer til ballen. Da er det bare slaget som gjelder.
Nå skal det sies at selv om jeg øver en del på dette, kommer det titt og ofte krypende inn svingtanker når jeg står over ballen. Og ofte er jeg ikke tøff nok til å bakke unna og starte på nytt heller. Det er jo ingen medspillere som liker noen med laaange preshotrutiner :D meg selv inkludert forsåvidt.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Preshot rutine

Post by furu »

Det du sier spiderboy om å starte på nytt, det er et problem for meg. Jeg kan stå over ballen og føle at noe er galt - bare for å svinge til i neste øyeblikk. Jeg bør egentlig stå opp og begynne på nytt. Som du sier er det vanskelig å gjøre fordi man blir oppfattet som treg, at det tar laaaaang tid når man skal slå. Jeg er redd for at folk skal tro dette om meg og gjøre derfor mange dumme valg. F.eks. gå tilbake til bagen og bytte kølle dersom jeg ser at jeg har feil kølle med. For kort tid siden slo jeg et bunkerslag med en spade av en Machspeed PW bare fordi jeg ikke ville gå bort og bytte til SW. Og jeg har slått 8i når jeg egentlig burde slå 6i, av samme årsak.

Jeg er sikker på at mange irriterer seg hvis noen har lang rutine. Jeg er ikke en av dem. Folk må ta så mye tid de bare måtte ønske. Jeg har spilt med tvers gjennom utrivelige folk og herlige folk - alle får lov til å gjøre akkurat det de vil når de skal slå uten at jeg ser negativt på det.
Instagram @christianfuru
Post Reply