Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by furu »

Jeg har alltid tenkt at de har helt spesielle køller. At Mahans i15 ikke er i nærheten av den i15 jeg tester på BGS. Det kan faktisk være at sannheten er en helt annen. Jeg skrev en liten sak på nettsiden min etter å ha lest en artikkel av Tom Stites (Nikes køllemann).
I assure you now that over 90% of the clubs played by Nike athletes on Tour are the exact same products as offered to the public. The other 10% in our athletes' hands - but not available to the public - is what we are testing for next year's models and most, or all of these, will be offered for sale soon.
Hva tror dere? Som jeg har skrevet så tror jeg ham. Han har ingen grunn til å lyge. Hvis han hadde kommet med en slik løgn for å selge mer utstyr så hadde han blitt avslørt på en eller annen måte. Alt er gjennomsiktig i dag. Wikileaks hadde tatt saken :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by mciljoy »

har også hørt at de spiller med vanlig utstyr bortsett fra at de tilpasser køllene sine mer enn vi hobbygolfere gjør.

denne er ikke akkurat ny, men gir et inntrykk av hvordan de lager guttas køller. her lages ny driver til Sergio Garcia i Taylor Made-bussen :-)
http://www.thehackersparadise.com/forum ... cia-Driver
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by sumo »

det gikk jaggu fort med den drivern til garcia. fy fader. fyren hadde skills.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by Knut »

Det gikk kanskje litt fort i svingene. Hør nøye når han snakker om lengden på Sergios driver kontra de andre tourspillernes. :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by furu »

Sergio bruker 44', de andre spillerne 44'..... Antar at han mente 45'.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by Golffreak »

Med så mye research f.eks. Nike gjør på golfutstyr, så hvorfor ikke tilby produktene de utvikler til markedet? Bortsett fra prototyper de tester ut på touren,så ser jeg ikke noen grunn til at de skulle "holde igjen" teknologi eller justeringer på produktene. Når de store OEMene kan tilby nesten hva som helst av skaft, så er det jo "standard" produkter proffene bruker. Ikke sikkert du finner eksakt samme skaft/hode kombinasjon i proshopen i din hjemmeklubb da..

Ettersom spillerne har sponsorer og køllene må se ut som "vanlige" køller så må designet være det samme. De kunne evt. brukt andre legeringer i materialet, men igjen hvorfor holde igjen teknologi...?!

De har nok nøye valgt utstyr/skaft, samt tilpasset utstyret (spining, frekvens etc). Det har jo også vanlige folk mulighet til å gjøre, bare de betaler...:-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Spiller proffene med "vanlig" utstyr?

Post by spiderboy »

Proffene spiller vel med "vanlig" utstyr går jeg ut fra. Svært få argumenter i mot dette. Selv om det innimellom kommer fram enkelte køller og historier. F.eks. skal visstnok en del av Nike-køllene enkelte av proffene har spilt med de siste årene være smidd og designet av Miura, og fått påstemplet Nike-logo. Golfwrx hadde en sak om dette da overskuddslageret av disse køllene visstnok ble solgt til noen store golfkjeder i USA. Om det er sant er en annen historie :D
Om det er sant, er ikke Nike de første til å bruke Miura. Taylormade, MacGregor m.flere har brukt ham tidligere. Taylormade fikk Miura til å smi Rac-køller til sine tour-spillere. Disse så akkurat ut som de støpte man kunne kjøpe. Etterhvert kom også TM med en smidd versjon som var for salg, men de var definitivt ikke laget av Miura :lol: Man finner mange v disse på e-bay nå. Gjerne godt brukte og ganske dyre....

Men det kølleprodusentene innrømmer at de gjør er det samme som man gjør før produksjonsracing med biler el.l. De "blueprinter". Dvs finner fram hoder og skaft som har de eksakte verdiene de leter etter. Eksakt vekt, eksakt loft osv. En driver som vi kjøper i butikken som det står 9.5 grader på kan godt være 11 grader i realiteten. Produksjonsprosessen er ikke perfekt. Derfor kan det være lurt å få dette sjekket når man kjøper utstyr. Den reelle stivheten i et skaft er også forskjellig, og vekten på skaftene varierer også tilsvarende mye. En del skaftprodusenter tilbyr skaftene sine grovsortert etter vekt, men skikkelig gode køllemakere vil nok enda veie skaftene og sortere dem ytterligere.

Men alt dette kan jo også vi gjøre, bare vi har nok penger og tilgang på en god køllemaker :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply