Norske proffer og amatører - kommende stjerner?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Norske proffer og amatører - kommende stjerner?

Post by furu »

Vi hadde en tråd om dette i 2010. Som vanlig så er jeg udugelig og klarer ikke å finne igjen en gammel tråd :oops: Derfor blir det en ny :D

2010 var vel ikke noe spesielt godt år for norsk golfsport. Kan vi se bort fra Suzann Pettersen? Hun er i verdenstoppen og setter norsk damegolf "på kartet".

Hva skjer på herresiden? Børsheim har blitt proff. Noen norske prøvde seg på ET Q-School. Kofstad er et lyspunkt? Thorp må selvsagt få et pluss i boken for bra innsats belønnet med kort på ET.
Jeg etterlyser jevnlig disse norske collegegolferne. Er noen av dem gode nok til å slå gjennom som proff? Eller blir det med en bra amatørkarriere og gratis utdannelse?
Er de for unge når de er ferdig på college? Må de få flere år på seg og "modnes" gjennom spill på mindre Tour'er i USA, Asia eller Europa?

Og hva med damene? Regner med Skarpnord kommer tilbake i godt, gammelt LET-slag ganske raskt.
Nok en gang etterlyser jeg om det skjer noe med de glade amatører. Noen som kan slå gjennom i 2011?

Jeg har ikke mange år bak meg som golfer men har fulgt med golfsporten siden jeg kunne uttale "bønker" akkurat slik som Flatland.
Jeg syns at norske, unge amatørgolfere ofte roses opp i skyene. De vinner turneringer på college, vinner store internasjonale mesterskap og turneringer - men hva skjer så med dem?

Hvem tror dere har det som trengs? Hvem har potensiale til å faktisk bli noe mer enn en av svært mange lovende, unge amatører?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Norske proffer og amatører - kommende stjerner?

Post by kevin »

Tror nok ikke vi ser så mange tidligere amatører slå gjennom på pro-tourene i år.

Men jeg tror at Kofstad kan bli en stjerne på Challenge Tour og kanskje får han flere sjanser på ET i løpet av sesongen. Han har vist mye bra sålangt

Samtidig tror jeg at Tage bedrer seg ennå litt mer fra i fjor til i år, selv om fjoråret var hans beste noen gang

Kanskje får vi noen norske som gjør det bra på Nordea Tour i løpet av sesongen og som kanskje kan få prøvd seg på høyere nivå. De man venter litt på skal få sitt gjennombrudd er vel Bertheussen og Kristiansen og kanskje noen til

Skarpnord finner seg selv igjen og får en god sesong tror jeg
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Norske proffer og amatører - kommende stjerner?

Post by furu »

Kristiansen - er han frisk og rask? Har ikke han slitt mye med skader (ryggen)?

Kofstad må bare komme i gang på CT. Litt synd at første turnering ikke er før midten av februar. Kunne han vært med i Africa Open? Prøvde han å melde seg på? Ser at Larsen, Tage og Thorp er med, og Kofstad er vel minst like kvalifisert som Larsen?


Kor e alle helter hen? :lol:

Instagram @christianfuru
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Norske proffer og amatører - kommende stjerner?

Post by Boris »

furu wrote:Kofstad må bare komme i gang på CT. Litt synd at første turnering ikke er før midten av februar. Kunne han vært med i Africa Open? Prøvde han å melde seg på? Ser at Larsen, Tage og Thorp er med, og Kofstad er vel minst like kvalifisert som Larsen?
fra
http://www.losby.no/news/South-African-Open

"Over nyttår starter Espen sin nye tilværelse på Challenge Touren, og det kan tyde på at alle kluter settes inn mot å få en god sesong her, og spille de turneringene han kan for å komme inn på Europa Touren gjennom topp 15 plassering sammenlagt. Det er selvfølgelig fristende å spille de Europa Tour turneringene han får komme med i, men samtidig så taper man jo da terreng til de andre som spiller Challenge Tour, og kan bli lidende av dette i det lange løp.

Sesongen på Challenge Tour starter i India andre uken i januar, så da er det bare å sette i gang.
"
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Norske proffer og amatører - kommende stjerner?

Post by kevin »

Jeg skjønner godt at Kofstad legger opp sesongen slik. Det er litt for stor risiko å velge en ET turnering framfor CT, spesielt hvis man ligger bra an til å klare å spille seg inn via CT rankingen. Virker som han gjør de rette tingene og legger gode planer. Men CT har halvparten så mange turneringer som ET og hvis det passer i timeplanen og hvis han får sjansen, håper jeg han også prøver seg på ET med mindre det spilles CT samme uken.

Men fokus bør absolutt være CT,spille på seg selvtillit, kjenne på tour-følelsen og alt rundt det. Det er mye som skal funke underveis, ikke bare det sportslige. Gleder meg stort til å følge med i hans debutsesong som pro.
Post Reply