billigsett vs dyrerere kjente merker

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by Fairway »

http://www.xxl.no/golf-racket/golf/golf ... re-1060755

Kjøpte dette settet da jeg begynte med golf som nybegynner ifjor.. Fikk ikke spillt så mye som jeg ønsket, og ble det meste bare treningsrunder uten å nedskrive handicap..

Liker å ha utstyret i orden, så jeg lurer på om jeg burde se etter nytt utstyr?

Slike billigkøller jeg har kjøpt her, hvordan er forsjellen på disse sammenliknet med de dyrere settene?

Noen anbefalinger isåfall? I prisklassen 2-4000 kr nytt eller evt på bruktmarkedet..
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by furu »

Spesielt grafittskaftene er svake på slike sett. Rett og slett meget dårlige.
Siden grafittskaft over dårlig her så lider driver, fw og hybrid. Gjerne ok hoder men skaftene svikter.
Jernene er ofte overraskende bra.
Putteren man får med slike sett har jeg til gode å bli imponert over. Oftest store mallet puttere med skikkelig dårlig balanse og følelse.

Til jul kjøpte vi Wilson sett hos XXL i gave til min far på 65. Fulgte med bag og hele greien for 1.400,- på tilbud. Jernkøllene er rett og slett ganske gode.
Nok en gang er grafittskaftene et problem. De er litt for myke i regular flex. Driveren har overrasket positivt men det er vanskelig å være stabil med et så dårlig skaft.
Putteren er rett og slett skikkelig drittdårlig. Ubrukelig insert og dårlig balanse. Til og med min far - som ikke bryr seg så voldsomt om utstyr - orker å bruke den :lol:

Hva skal du ha med når du kjøper Fairway? Hele pakken (driver, fw, hybrid, jern, putter og bag)? Eller bare jernsett?
Hva har du i dag som du føler er bra nok og kan beholdes?

Jeg har foreslått noen sett i denne tråden. Adams A7 og Mizuno MX100 er meget gode sett. Lysår foran alt-i-ett settene man kjøper her hjemme. Hvis du kjøper et av dem på ebay kan du jo se om selgeren også har en rimelig putter og driver. Får gode drivere for $85+ og gode puttere for enda mindre.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by Fairway »

Er egentlig ikke så misfornøyd med jernkøllene... Det jeg jeg kan utsette på dem er vel grepene som ikke er allverdens, samt rillene slites raskt, men dette er vel vanlig for de fleste jernkøller...Disse prestige køllene kunne kanskje vært enda litt tyngre for å få litt mer lengde på slagene...Jeg tenker også at det er vel en grunn til at de er så billige iforhold til de kjente merkene, nike, adams, taylormade, callaway, +++

Har allerede kjøpt meg driver, taylor made r9... Den som fulgte med var god den, men jeg som slicer såpass gjør at jeg måtta ha en driver med mulighet til å vri på køllehodet slik at den blir mer riktig ved slicene...

Hybriden er vel egentlig veldig dårlig, det samme er putteren som ikke har noe for seg..kjøpte meg ping craz e, en stor og tung putter:)

Har fått råd fra deg furu før angående hybrid, men har ennå ikke kjøpt nye..

Det er altså nye hybrid og evt. jernsett jeg trenger... Ville bare først finne ut om forsjellen på de billige jernkøllene vs de dyrere...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by furu »

På lettspilte jern som Machspeed og Burner har nok produsentene gjort en bedre jobb med å fjerne vekt fra de "unødvendige" stedene og heller plassert den slik at man får ekstra tilgivenhet og lengde. Den totale vekten på køllehodet er gjerne ikke forskjellige men fordelingen av vekten er så mye riktigere på de dyrere køllene at man føler det i svingen. Uten at jeg skal si noe sikkert om det så kan materialvalg og støping kanskje være av den litt enklere sorten hos XDC og andre billigmerker.

Ping Craz E er en solid putter det. Fortsett med den.

TM R9 er en driver du kan prøve deg fram med og gjøre mye for å tilpasse svingen din. Kaffekannen satt inn tyngre vekter i sin og fikk vanvittig mye bedre lengde og stabilitet.

Hybrid har du jo kontroll på skjønner jeg :D Nevnte jeg Adams Super Hybrid den gang? Hvis ikke så kan du se på den nå ;)

Hvis det først og fremst er hybrid og jern du er på utkikk etter så holder jeg fast ved A7 og MX100 som svært gode kjøp.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by veggiss »

drit i å bruke penger på et dyrere jernsett off-the-rack, hvis du skal oppgradere så sørg for at du får køller som er tilpasset din sving. hva som står på køllehodet og skaftene betyr sørgelig lite.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by Boris »

furu wrote: Til jul kjøpte vi Wilson sett hos XXL i gave til min far på 65. Fulgte med bag og hele greien for 1.400,- på tilbud. Jernkøllene er rett og slett ganske gode.
Nok en gang er grafittskaftene et problem. De er litt for myke i regular flex.
Dette har jeg lurt litt på og er det virkelig sant det her eller mest en myte og noe folk tror.

Jeg har kjøpt X22 fordi de var så billige (2300,-) med grafittskaft hos G-Sport (hadde vel valgt stål om de hadde, men det hadde de ikke på disse).

Jeg synes skaftene kjennes rimelig myke ut i.fht andre jeg har hatt, kjent på og prøvd (det er standard Callaway regular graffitskaft), men om man nå vrir alt man kan på køllehodet så vrir det seg jo ikke omtrent det da. Med (for) myke skaft så mener dere at køllehode vrir seg åpent altså, eller er det noe annet som blir problemet (kølla kommer i spenn og hodet kommer for langt etter?)? Jeg har jo sett pro'ene svinge stive drivere og hvordan det ser ut i sakte film, men klarer ikke helt å se for meg at det samme skjer med middels og korte jern?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by veggiss »

ALDRI sjekk flex ved å prøve å vri skaftet ut av køllehodet. gjør du det på et grafittskaft som er litt dårlig limt kan du ødelegge hele skaftet.

stivhet i skaft måles i frekvens. du spenner fast skaftet i ene enden, bøyer skaftet, og slipper det. skaftet oscilerer da opp og ned. et stivere skaft oscillerer raskere enn et mykt. et instrument teller hvor mange ganger skaftet oscillerer, og gir et tall som tilsvarer antall oscilleringer pr minutt. det har altså ingenting med vridning å gjøre i det hele tatt.

regular flex, stiff etc er helt håpløse måter å angi flex på, særlig siden produsentene ikke angir hvilken svinghastighet de forskjellige flexene skal funke for. du får regular skaft for folk som har alt fra 60-90mph svinghastighet. grafittskaft er dessuten mye lettere enn stålskaft (hvert fall de stålskaftene som følger med et oem-sett), og det kan gi et inntrykk at skaftene er mykere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by furu »

Flex i skaft varierer etter type/merke. Regular i en type er ikke nødvendigvis helt lik regular i en annen. Man har også forskjellig aksjon, noen er stivere i tuppen enn andre. Mange variabler, tror veggiss kan svare mer på akkurat dette.

Disse billige settene kommer stort sett med grafittskaft i kun driver, fw og hybrid. Oftest stålskaft i jern. For meg virker de så myke at jeg ikke har kontroll på køllen. Sikkert vibrasjoner og bøying i forskjellige retninger. Gode grafittskaft har klare egenskaper, de bøyer seg på bestemte steder og vrir seg ikke.

Alle grafittskaft bøyer seg til tider voldsomt når man svinger, også de aller stiveste når spillere som Sadlowski og Daly kliner til. Det skal de gjøre, det er på denne måten skaftet lager energi.

-----------------

Og der svarte veggiss samtidig :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by Boris »

Men vil et (for) mykt skaft gjøre at køllehodet vrir seg åpent, eller er det noe annet som gjør at folk sier at grafittskaft gir mindre kontroll (det går bel uansett med på torsjonsstivhet og ikke flex også)? Jeg ser liksom ikke for meg at man kan svinge så hurtig at det vrir seg åpent av luftmotstanden iallefall :D. Jeg skjønner at svingvekt betyr mye for følelse og sånn, men det blir jo litt subjektivt hva man er komfortabel med.
Last edited by Boris on 30 Jan 2011, 14:07, edited 1 time in total.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by Boris »

Oki. Furu kom imellom. Vrir seg ikke åpent og skaper slice altså. Det er jeg som er problemet når det skjer i så fall ;)
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by Boris »

veggiss wrote: et instrument teller hvor mange ganger skaftet oscillerer, og gir et tall som tilsvarer antall oscilleringer pr minutt. det har altså ingenting med vridning å gjøre i det hele tatt.
Oppgir produsentene det tallet noen plass? På det som er standard off the self køller da. Det blir vel forskjellig på korte og lange riktignok.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: billigsett vs dyrerere kjente merker

Post by veggiss »

niks, det er en del køllemakere som fører registre på dette, og man kan få skaft håndplukket til den frekvensen man ønsker.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply