NGF - "Jo mere vi er sammen"

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by furu »

Kampanje fra NGF med mål om 200.000 spillere :shock: :!: Eller kanskje en :lol: hadde vært på sin plass? Hva med å få de eksisterende spillerne til å faktisk spille golf? Det hadde vært et minst like viktig mål.

Les mer på denne linken.

Tiltaket er selvsagt positivt. Jeg er redd for å virke negativ her men må få lov til å mene at de i stedet for å sikte mot himmelhøye tall heller burde få folk ut på banene.
Det aller viktigste å fortelle omverdenen er at golf er en «sammen-sport». I altfor liten grad har golfsporten klart å få fram de sosiale verdiene som gjør at hele familier kan utøve en felles sportslig aktivitet. Kan vi styrke golfens omdømme som en «sammen-sport», vil vi også knekke tidsklemma. Ingen snakker om at familieturer i skog og mark tar for lang tid. Dit må vi også komme med golf, fastslår Øi.
Passer egentlig golf så godt for en hel familie? Mor/far + et barn eller to? Mor+far+barn+barn? Jeg og Thomas hadde en familie på tur foran oss på en runde. De var fire spillere + en som ikke spilte. Tok laaaaaang tid hele veien. De var rett og slett på tur. Koselig ja, men det passer ikke til alle tider.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by Smilende Sam »

Uenig furu. Golf er en sammen sport for familien - og det er mulig å fikse tempoproblemet hvis man har litt bevissthet rundt det. Litt fornuftig valg av teested, litt fornuftig valg av når ball skal plukkes opp og så går det der greit. Har vokst opp med to brødre og en far som spilte - var aldri noe problem, spiller nå med eldstebarnet og da er kona+minstemann med som caddyer/tilskuere - funker bra og er særdeles trivelig. Når yngstemann blir flink nok blir vi tre.....Tempo på banen dreier seg om en ting - bevissthet. Der er det mange lavhandicappere som sliter mye mer enn en familie på banen.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by veggiss »

Enig. Spiller selv med hushjelpen, og når puddingen blir gammel nok gleder jeg meg til å ta med henne også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by Sticho »

Enig. Jeg har så vidt fått fruen igang. Tassen på 20mnd svinger plastkøllene sine på hjemmebane. I tillegg har vi en liten en på vei. Blir noen år til vi er fullt "operative", men målet er å få alle ut og spille sammen.
Jeg mener banene kan gjøre mye mer for å legge til rette for familier og andre nybegynnere. Nå lager de "grønn tee" på Fana i år. Veldig bra tiltak der man lager nytt tee-sted som vil være på fairway godt foran rød tee. Slipper å slå over vann eller andre hindringer. Perfekt for yngre juniorer og nybegynnere. Billig tiltak som fort kan ha mye å si for spillegleden til mange.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by mciljoy »

Samme her. Har akkurat fått dama interessert og hun tok kortet i fjor. Selv om hun spiller elendig så klarer vi lett å ikke sinke spillet. Det er som Smilende Sam sier et spørsmål om å være bevisst på at du ikke har uendelig med tid på det. Uansett hvor dårlig du er så kan du ha rutiner som gjør at du bruker normalt med tid og når du bruker opp slagene dine plukker du opp. Enkelt.

Man bruker jo ikke automatisk lengre tid i flighten selv om man deler mer genetisk materiale enn normalt.

Det er kanskje ikke så om å gjøre å spille med "madrassen" "regjeringa" "sjefen" "hushjelpen" nå.., det er jo mer stas å spille med gutta boys så klart. Men på sikt er det jo en meget god investering. Ser for meg 40 år med ferie til steder som ligger på en golfbane :-)
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by Sticho »

mciljoy wrote: Man bruker jo ikke automatisk lengre tid i flighten selv om man deler mer genetisk materiale enn normalt.
Håper ikke det er dama du prater om her... :)
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by bentzen »

Hvordan går dere fram for å få hun andre der interessert i golf? Ser også for meg at det kan være gunstig at hun spiller når fremtidige ferier skal planlegges. Guttungen er 9mnd og går snart, tror jeg må investere i plastutstyr til sommeren og få han i gang først som sist :D
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by mciljoy »

Man bruker jo ikke automatisk lengre tid i flighten selv om man deler mer genetisk materiale enn normalt.
hahahhaha
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by mciljoy »

Dama mi så vel selv nytten i å begynne å spille. Hun begynte i fjor og vi har allerede vært på golf-ferie sammen. Gleder meg allerede til å kjøpe det første golfsettet til poden :-)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by Grønne greener »

Her er vi inne på slow play problematikken igjen ;)
Mitt hjertesukk ang dette er: hvorfor må man slippe igjennom når man først har vinket på flighten bak seg.
Tenk om man ble flinkere til å vinke og dersom man da finner ballen(e) raskt så spiller man videre uten å slippe igjennom.
Jeg står ofte og lurer på om vi skal vinke de bak igjennom eller ikke. Det blir veldig ofte til at man leter litt først og lar flighten bak vente. Kan ikke de bare få slå ut? Eller inn? Resultatet er som oftest at det ikke blir vinket.
Hvis vi er i spill igjen før de kommer frem så kan de heller vente da.
Flygende gjennomspill kaller jeg det :D
Er jeg helt på jordet her, eller?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: NGF - "Jo mere vi er sammen"

Post by furu »

Merker meg at man er enig med Sam og uenig med meg selv om jeg ikke har et konkret standpunkt :D Jeg nevner noen problemstillinger. Mitt eksempel var mor og far på banen med to barn + et annet familiemedlem. Lurer på om de ikke også hadde en sjette med. Dette tror jeg dere alle ser på som litt for mye, et følge på seks personer der de faktisk også byttet litt på å slå. Jeg har da aldri sagt at man ikke skal ta med sønnen sin og spille golf, slik mange av dere gjør.

Eller er det målet om 200.000 spillere Sam mener er så bra? Da er vi i hvert fall veldig uenige. Titusenvis av norske golfere spiller sjelden eller aldri, derfor mener jeg at man også burde rette fokus mot dem. Ut i fra svarene deres så tror jeg dere tolker kampanjen slik at de vil ha familier ut på banen men det overordnede målet er jo 200.000 golfere. Å bruke familien i dette er et enkelt grep fra NGF for å nå større grupper, det er ikke et mål i seg selv men et middel.
Instagram @christianfuru
Post Reply