Handicapregulering på 9 hulls bane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by goffy »

Er det mange som skriver seg ned i HCP på 9 hullsbaner?
Det jeg har lagt merke til er at de som gjør dette sjeldent klarer å spille til sitt HCP når de skal forsøke seg på en fullverdig 18 hullsbane.
(Ikke meningen å skjære alle over en kam, men dette er erfaringer jeg selv har registrert.)
Er det egentlig slik at det er alt for mange som lurer seg selv ved å justere sitt HCP?

For min egen del så justerer jeg kun HCP på 18hullsbaner.

Interessant å høre om hva andre mener om dette :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by kevin »

Jeg har regulert hcp flere ganger på 9-hulls runder, uten at jeg tror at jeg lurer meg selv. Det kan være litt avhengig av banen også, f.eks er front mye lettere enn back på min hjemmebane erfaringsmessig. Så hvis jeg bare hadde spillt front der og skrevet meg ned der så hadde det kanskje ikke vært helt representativt. Men hvis jeg spiller 9-hullsbanen holder jeg i spillet mitt stort sett like bra på back som front.

Har man en 9-hullsbane som hjemmebane og nesten alltid spiller den og ingen andre, samt at man regulerer hcp ofte der, så vil det kanskje være å lure seg selv litt. Men men, det jevner seg kanskje ut hvis man spiller andre baner og skriver seg opp igjen. Man burde spille andre baner for å teste seg selv også.

Men men, spiller man kanongolf på 9 hull så er man vel så god og burde regulere sitt hcp

For meg er det ett fett hva andre gjør og så lenge det er lov å regulere hcp på 9 hull så får man bare forholde seg til det
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by furu »

Er bare ned til et visst nivå på hcp man har lov til å regulere på 9 hull.
Instagram @christianfuru
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by Tron »

Tror vi må skille på å spille 9 hull, og det å spille på en 9 hullsbane.
Jeg har spilt noen år på våre ni hull, som nå har blitt atten. Jeg har sjeldent justert handicap etter nihullsrunder, i og med at jeg mener golf skal spilles over 18 hull :-)
Ser ikke noe problem i å justere handicap etter 18 hull på nihullsbaner. Det er for meg det samme som å spille 18 forskjellige hull.

HAdde selv en rar runde i dag. Den gikk fra årsverste på Front 9 til tidenes beste på Back 9... Det går opp og ned, men poenget mittt blir at man må holde spillet gjennom 18 hull, og det mener jeg man burde uansett nivå , for å justere.....men det er jo mange som spiller mest nihullsrunder pga tiden, og de må jo justeres de også.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by GunnarBull »

Enig med Kevin og Tron i at det er forskjell på 9 hull av 18 kontra en 9-hullsbane. Miklagard, f.eks, er langt lettere på front enn på back. Jeg har gått temmelig mange frontnine på par, men har aldri klart å gå 18 på bedre enn 76.

Jeg ville ikke skrevet meg verken opp eller ned etter 9 hull der, men jeg kan jo ikke heller, så da så.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by heikkih »

Regulerer handicap på alle runder jeg går med markør, både 9 og 18 hull. Går både ned og opp, men vet at hcp stort sett gjenspeiler spillet mitt ganske bra, og det er det viktigste.

Har fortsatt til gode å gå kun halvparten av en 18-hullsbane, men går 9 hullsbaner (dvs Sætra) ofte. Fint med kveldsrunder på 2 timer.

Dersom det er stor forskjell i vanskelighetsgrad på front- og back-9 for en 18-hullsbane bør de vel ha forskjellig baneverdi og slope? Dersom de ikke har det vil vel tildelte slag pr hull skille litt, men kanskje ikke nok?
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by totenoid »

Jeg registrerer alle runder jeg går, både 9 og 18, og hcp går opp og ned.
Hadde det ikke vært meningen at man skulle registrere 9-hullsrunder hadde vi jo ikke blitt gitt muligheten.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by kristianffs »

Jeg har bare spilt 9-hullsbaner til nå, og regulerer hcp deretter. Er ikke ofte jeg har tid til å gå to runder, så skulle jeg kun regulert ved 18 ville nok hcp mitt vært høyere enn mitt beste spill.
Golf.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by GunnarBull »

heikkih wrote: Dersom det er stor forskjell i vanskelighetsgrad på front- og back-9 for en 18-hullsbane bør de vel ha forskjellig baneverdi og slope? Dersom de ikke har det vil vel tildelte slag pr hull skille litt, men kanskje ikke nok?
Index'en på hvert hull er ikke regulert kun ut fra vanskelighetsgrad. Den viktigste årsaken til slopingen er - så vidt jeg vet - å gi mest mulig rettferdige forhold for matchspill mellom høy- og lavhandicap'ere. Derfor bør f.eks. hull 1 ikke ha lav index, fordi det ofte brukes som omspillhull. Videre bør par 3-hull helst ha en høy index, og ditto med par 5-hull. Når det gjelder front og back så skal front ha partall (2-4-osv), mens back har oddetall. Dermed blir indekseringen lik på front og back, selv om det i praksis kan være stor forskjell på vanskelighetsgraden.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by heikkih »

GunnarBull wrote:
heikkih wrote: Dersom det er stor forskjell i vanskelighetsgrad på front- og back-9 for en 18-hullsbane bør de vel ha forskjellig baneverdi og slope? Dersom de ikke har det vil vel tildelte slag pr hull skille litt, men kanskje ikke nok?
Index'en på hvert hull er ikke regulert kun ut fra vanskelighetsgrad. Den viktigste årsaken til slopingen er - så vidt jeg vet - å gi mest mulig rettferdige forhold for matchspill mellom høy- og lavhandicap'ere. Derfor bør f.eks. hull 1 ikke ha lav index, fordi det ofte brukes som omspillhull. Videre bør par 3-hull helst ha en høy index, og ditto med par 5-hull. Når det gjelder front og back så skal front ha partall (2-4-osv), mens back har oddetall. Dermed blir indekseringen lik på front og back, selv om det i praksis kan være stor forskjell på vanskelighetsgraden.
Det vanlige er å bare dele baneverdi/slope på to for å få front og back, men det er fullt mulig å slope disse separat. Noe som kanskje burde vært gjort i enkelte tilfeller.

Forøvrig er det heller ingen regel om at front skal ha par- og back skal ha oddetall. Ta feks en titt på scorekortet for Sætra: http://www.golfklubben.no/bane/scorekor ... 1283857472" onclick="window.open(this.href);return false;
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by GunnarBull »

Du har sikkert rett i det, heikkih. Jeg har aldri lest hva som står i regelverket angående sloping, så mine ord er stort sett basert på hva jeg har hørt og/eller erfart selv.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by kevin »

Fra forbundets retningslinjer:
De første 9 hull av en 18 hulls runde bør få en indeks med odde/ulike tall, slik at de siste 9 hull får
par/like tall. Dette sikrer at de som kan spille en handicaptellende runde over 9 hull, får minst
halvparten av sitt spillehandicap på disse hullene.
Les mer om indeksering her og her
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by radar1 »

Mulig det har en sammenheng med min stamina (i mangel på et bedre ord), men jeg synes banene jeg pleier å spille på har lettere front enn back.

Drammen, Holtsmark, Kjekstad, Arendal. Spilte forøvrig Drøbak for en tid tilbake, synes også den hadde lettere front enn back :lol: Morsomt å høre hva andre synes om disse.

Problemet løser seg jo selv hvis man spiller annenhver "runde" front og back der dette er mulig.
danielgra
Forumvant
Forumvant
Posts: 51
Joined: 30 Jul 2010, 19:45
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Østmarka GK

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by danielgra »

Jeg synes drøbak hadde lettere back, fikk 22 poeng. Kan skyldes at jeg spilte elendig på front-9 :)
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by goffy »

Stort sett går det knallbra på enten front eller back.
Merkelig at jeg aldri kan spille like stabilt over alle 18 hullene :P
Drøbak er en åpen bane og kanskje ikke den vanskeligste her i landet nei.

For min del så justerer jeg ikke HCP på rene 9-hullsbaner men det er for min egen del.
Muligens en særing jeg da :P
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by DuffyDuck »

Hva er reglene når det gjelder nedskriving av HCP når du er kategori 1 eller 2? Kan man justere seg ned ved ni-hulls runder?
Og man må evnt gå 1-9 om dette skal gjelde?
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by TinCup »

I Norge kan du ikke justere hcp etter 9 hull så lenge man er i kat 1 eller 2.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by kristianffs »

Når er man i kategori 1 eller 2?
Golf.
TeddyK
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 29 May 2011, 10:44
Hcp: 19,0
Hjemmeklubb: Land GK

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by TeddyK »

HCP 11,4 og lavere er kat 1 og 2. Drøbak har vel lettere back enn front ja, selv om hele banen er relativt scoringsvennlig :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Handicapregulering på 9 hulls bane

Post by furu »

Kategori 1 er + til 4.4.
Kategori 2 er 4.5 til 11.4
Instagram @christianfuru
Post Reply