Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by Golffreak »

Regner med mange her inne har handlet ny driver/woods og/eller hybrid siste par årene... De fleste merkene har mer eller mindre justerbare hosels, vekter og aller siste er vel "plater" på undersiden av hodet for å "justere" adresseringsvinkel på køllebladet.

Har dere prøvd ulike innstillinger? Spiller dere med køllene i alle nøytrale posisjoner, eller har dere justert noen av disse? Hva var effekten, og er det mer eller mindre stabilt? Endrer dere innstillingene (for banespill) ofte? Har du tro på at det har noe for seg? Var justeringsmulighetene avgjørende for at du kjøpte ny kølle, eller var det andre faktorer som avgjorde?

Beklager litt mange spørsmål, men er alltid interessant å høre hva andre har gjort med all teknologien..:-).

Jeg har justerbar driver, og har fiklet ørlitt med innstillingene. Ettersom jeg har mine jernkøller litt mer upright, og hadde en tendens til å pushe drivene ørlitt ut til høyre så satte jeg den i "neutral upright" som er 1 grad up... Kan vel ikke si at det var den store forskjellen, men etter en protime så klarer jeg å slå drawer igjen iallefall. Vektene har jeg prøvd såvidt å skru på, men har dem i nøytral.. Det var ikke avgjørende for mitt valg av driver, men er jo færre og færre som ikke har justeringsmuligheter og skader jo ikke. Er likevel svingen det er noe "galt" med hvis man slicer eller hooker, så føler det er litt som å ta smertestillende hvis man har vondt et sted..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by Kaffekannen »

Har en R9 driver(420 hode) og har den i neutral upright. Jeg har også byttet vektene med noen tyngre da jeg synes hodet var litt lett fra fabrikken.

Det dumme med justerbar driver er at det er vanskeligere å få tak i nytt skaft. Skulle gjerne forsøkt project X 5,5 da jeg har svært gode erfaringer med det skaftet i en Nike str8 fit jeg testet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by veggiss »

For meg spiller ikke justeringsmulighter noen rolle, jeg får woods håndplukket til spec når jeg kjøper de (noe Wishon tilbyr alle sine kunder).
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by Golffreak »

Så du har Tom Wishon innom jevnlig for å måle specsa til woodene dine? ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Golfmikke
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 05 Jul 2011, 23:20
Hcp: 3,3
Hjemmeklubb: oppegård

Re: Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by Golfmikke »

For meg er det kanskje ikke avgjørende at man kan justere om hodet skal være closed eller open, da syns jeg det er bedre med en time på rangen. Men jeg liker det at man kan justere gradene på driveren. Det er enkelte baner man vet man ikke vil få noe trill, så da liker jeg å kunne sette opp gradene litt.
Det jeg liker klart mest med de nye driverene er at man kan skifte skaft selv. Utstyrsfreaker som vi er, så er jo skaft noe av det morsomte man kan bytte. Det tar deg ikke mere enn 30sec, så har du byttet til et helt annet skaft, og får dermed en helt ny ballbane.
Nike Sumo2
Taylormade R11 3wood Tour shaft, S Flex
Taylormade cb 3-P, Project X flighted 6.0
Taylormade Rac wedger, 50,55 og 60grader
Odyssey Pt82 limited putter 34"
Taylormade penta
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by veggiss »

Golffreak wrote:Så du har Tom Wishon innom jevnlig for å måle specsa til woodene dine? ;)
Den tok jeg ikke.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Har du fiklet med justeringene på wood/hybrid??

Post by Golffreak »

Golffreak wrote:
Så du har Tom Wishon innom jevnlig for å måle specsa til woodene dine?

Den tok jeg ikke.
Var bare at det hørtes ut som du hadde en egen tour-buss du gikk innom for å få woodene laget etter mål;-). Wishon er sikkert bra det, men ved noen endringer i svingen når man jobber med pro så kan det jo tenkes at man også må endre litt på oppsettet.. Det er jo litt enklere med køller man kan fikle med selv og teste hva som funker best.

Og Golfmikke, det er jo fint for deg som har tilgang til alle mulige skaft;-). Kjenner at jeg ikke nødvendigvis kommer til å kjøpe 5 skaft til min TM driver, mest fordi prisen blir litt for høy ift. hva jeg får igjen for å ha ørten ulike skaft.. Har også mer enn nok med å trene med EN driver, om jeg ikke skal ta høyde for ulikt utstyr også. Skulle dog ha vært artig og testet om OEM Fujikura skaftet er optimalt eller ikke. Når jeg kjøpte driveren etter "custom-fitting" så var det jo bare hvilken flex av OEM skaftet som var mulighetene..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply