Treningsmetoder og trenere for unge, norske golfere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Treningsmetoder og trenere for unge, norske golfere

Post by furu »

Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive dette eller forklare hva jeg mener - men jeg prøver :D

- Hvorfor er så mange proer utenlandske? Har vi dårlig system for utdannelse i Norge? Liten vilje til å bli pro?
- Er kravet til å trene unge golfere for høyt? Burde vi akseptere at gode golfere med anlegg for å undervise faktisk kan lære bort noe? Altså - må man være pro for å lære bort noe?

Trener unge golfere noe annet enn golf? Jeg mener at de burde treffes 1-2 ganger og trent utholdenhet, bevegelighet og kanskje gjort helt andre ting enn å spille golf. De kunne spilt tennis og gått på skøyter, begge er ting som kan være relevant i forhold til golf (slag og balanse?). Slik trening kan gjennomføres med foreldre og andre i klubben som er kvalifisert til det, det vil si at de kanskje har drevet idrett selv eller er utdannet trener innen en annen gren. Eller at de bare vil være leder for gruppen når de f.eks. spiller tennis. Nå vil sikkert mange (om ikke alle) si at det er umulig å finne noen voksne som vil gjøre dette, ingen vil være trener for ungene. Vel, det er mulig i andre idrettsgrener så golfen burde også få det til.

Jeg tenkte på dette da jeg leste intervjuet med vår nye generalsekretær Hanssen;
– Mitt tredje fokusområde har sikkert med min pedagogiske utdannelse å gjøre: Vi trenger å utdanne trenere.

Hanssen sammenligner dagens trenersituasjon i Golf-Norge med en skole der rektoren er den eneste som underviser.

– Jeg er ett hundre prosent sikker på at den eneste måten som virker på sikt for norsk golf er å kontinuerlig utdanne spillerne, avslutter 9,2-handicapperen med fynd og klem.
Poenget mitt er vel at man ikke trenger å fokusere ensidig på å utvikle vanvittig flinke proer som tar seg av kun det tekniske. Det kan trenes på helt andre måter også og jeg er fullstendig sikker på at å skape en god treningskultur vil hjelpe dem både som ung og talentfull og senere i karrieren.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Treningsmetoder og trenere for unge, norske golfere

Post by kevin »

Jeg tror det har vært mange svenske proer av flere årsaker:

- lønningene i Norge er vel generelt litt høyere
- veldig mange gode proer i sverige, kanskje litt tøffere å få jobb
- noen ser kanskje på norge som et fint sted å få erfaring, relativ ung golfnasjon og golf er en liten sport i norge kontra sverige

Jeg vil tro at endel klubber har "trenere" som ikke er proer, og de trener kanskje de aller minste. Det kan være gode spillere som ikke satser selv, eller foreldre som er habile golfere og som kan lære fra seg.

Håper vel ikke at dette er satsingsområdet fremover, det finnes mye viktigere ting enn det, som f.eks det helt fraværende turneringstilbudet på høyere nivå. Norgescup slik det er i dag gjør det stikk motsatte av å få folk til å satse på golf.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Treningsmetoder og trenere for unge, norske golfere

Post by CharlieB »

Det er sikkert flere grunner til at det er mange utenlandske proer i Norge. Jeg tror at i alle fall noe av forklaringen er at det har vært for få norske rett og slett. Sikkert delvis fordi vi hadde golf boomen og dermed fikk ett akkutt underskudd. I tillegg så har det såvidt jeg har forstått tatt tid, (mange år), å få etablert en skikkelig pro utdannelse her i landet. Det har vi nå, men det tar selvsagt tid å få opp antallet norske proer. Det er vel også sånn at det er få proer som bare er trenere, de fleste gjør vel utrolig mye forefallende arbeid rundt i klubbene. Noe som gjør at gjennomtrekken blir veldig stor. Det er vel ikke helt ukjent at hvis du vil spille golf så begynner du i alle fall ikke å jobbe i en golfklubb.

Jeg vet at i alle fall når det gjelder knøttegolf så er det engasjerte foreldre som står for treningen. Støtten fra klubben er gjerne at proen gir de som driver knøttetreningen endel kursing ol slik at de har litt mer enn bare det de har lært sjøl. Golf på dette nivået handler mest om lek uansett.

Men det er nok helt klart en masse golfere rundt omkring i norge som sikkert kan bidra som instruktører på forskjellig nivå, det er det nok også endel som gjør. Det er mange klubber som har en anstrengt økonomi om dagen.
Chippen
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2011, 01:25
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Holtsmark

Re: Treningsmetoder og trenere for unge, norske golfere

Post by Chippen »

Jeg støtter forslaget om allsidig trening. Barn og ungdom som driver med flere ulike idretter/aktiviteter får en bedre fysisk utvikling og kroppsbeherskelse, så med andre ord holder det ikke å bare spille golf (eller fotball for den saks skyld). Samtidig kan det være greit å få en mental avkobling fra golfspillingen.

Når det er sagt så er jeg ikke bekymret for at barn/ungdom ikke får nok allsidig aktivitet. Jeg er faktisk mer bekymret for at ambasiøse foreldre lager urealistsiske aktivitetsplaner for barna (hvertfall for de yngre barna). Det viktigste er egentlig at barna har et par aktiviteter som de er motivert for å holde på med, og de trenger ikke å målbevisst relateres til golfspilling. Ekstra trening i regi av golfen komme når man eventuelt ønsker å "satse". Som CharlieB sa så er golf først og fremst en lek fram til en viss alder, og det burde også gjelde alle andre idretter.
Post Reply