Mental trening og tanker på golfbanen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Chippen
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2011, 01:25
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Holtsmark

Mental trening og tanker på golfbanen

Post by Chippen »

En tråd om mental trening og tanke-teknikker er på sin plass. Jeg har gjort meg opp noen tanker om dette, men jeg ønsker først og fremst å vite hva dere tenker om tanker på golfbanen ;)

Jeg har først den senere tid blitt interessert i denne delen av golfspillet. På grøntkort kurset jeg tok for en del år tilbake lærte vi (merkelig nok) ingen ting om dette, og min oppfatning er at dette generelt havner i skyggen av teknikk-prat.

Etter å ha lest noe psykologi-litteratur har jeg plukket ut noen få momenter jeg ønsker å fokusere på:

Tenke i forestillingsbilder (visualisering):
Hjernen baserer seg i stor grad på forestillingsbilder, og vi kan programmere den til å gjøre det vi ønsker ved å forestille oss handlingen og resultatet. Dermed vil jeg visualisere hele slaget, inkludert ballbane, slik jeg ønsker at det skal bli. Samtidig vil jeg memorere tilbake til lignende slag jeg har mestret før, slik at hjernen får det klart for seg hvordan det skal gjøres.

Jeg skal ikke fokuserer på hvor jeg _ikke_ skal havne. Grunnen til dette er; hvis du tenker på ordet "ikke", så dukker det ikke opp som et forestillingsbilde. Hvis jeg sier; "lukk øynene og ikke tenke på en hvit golfball", så vil resultat hos de fleste være at man nettopp tenker på en hvit golfball. "ikke" eksisterer altså ikke i vårt forestillingsbilde. Hvis jeg da tenker at jeg "ikke" skal havne i vannet, så sier jeg i realiteten til hjernen min at jeg skal i vannet. Derfor skal jeg alltid fokusere på hvor jeg faktisk ønsker at ballen skal havne, slik at det kun er dette hjernen fokuserer og programmerer motorikken min til.

Mestre stress og angst-situasjoner:

Frykten for å misslykkes kan lett ta overhånd i situasjoner hvor jeg føler press eller har spesielt risikofylte slag i vente. Jeg får ofte denne følelsen på 1. tee, eller hvis noen jeg ikke kjenner ser på når jeg skal slå. Jeg blir gjerne anspent i kroppen og svetter i håndflatene.

Det første jeg ønsker å tenke når dette skjer er at dette er en naturlig overlevelse-mekanisme i kroppen. Nervesystemet/hjernen er laget slik at kroppen skjerper seg, ved tilføre ekstra ressurser til viktige deler, når vi står overfor utfordringer eller farer. Dermed har man faktisk et fysisk fortrinn i slike situasjoner. Ved å tenke på dette har jeg allerede utnyttet situasjonen til noe positivt.

Videre kan situasjonen løses på to måter; «fight or flight». Et eksempel på «flight» kan være å tenke «jaja, jeg gjør hvertfall et forsøk». Alternativt kan jeg angripe situasjonen og tenke på hva jeg skal gjøre. Da jobber jeg for å oppnå noe positivt istedenfor å unngå noe negativt. Samtidig blir jeg ikke redd for i misslykkes, noe som kunne ført til at hjernen gjør unødvendige korrigeringer.

Mindre fokus på resultat, mer fokus på mestring:
«Å se bak resultatet» kjenner vel alle til. Målet mitt er rett og slett å føle at jeg mestrer selve spillet.

Årsaksforklaringer:
Jeg skal ikke forklare mine bragder eller nederlag med flaks, uflaks eller andre faktorer jeg ikke har kontroll over. Dette skaper ikke motivasjon for videre læring og utvikling; hvorfor gidde å jobbe når det uansett er andre faktorer enn mine tillærte ferdigheter som styrer resultatene. Spiller jeg bra skal jeg tilskrive det til innsatsen og de ferdighetene jeg har opparbeidet meg. Dette vil øke både min selvoppfatningen og motivasjon for å jobbe videre, ettersom at jeg føler at godt arbeid lønner seg.

----------

Håper noe av dette ga mening.

Hvis noen kjenner til noe bra litteratur hadde det vært fint å få vite om det. Det eneste jeg har lest om dette i tilknytting til golf, er deler av boka til Egil Søby; «Det sitter mellom ørene». Han skriver mye fornuftig, men samtidig får jeg et noe dårlig inntrykk av boka fordi den inneholder feilaktige påstandder, moraliseringer som ikke har noe med bokas tema å gjøre, samt en del betraktninger jeg er ganske uenig i.

Hvordan arbeider derer mentalt for å lykkes på golfbanen? :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Mental trening og tanker på golfbanen

Post by Keyser »

Bob Rotella sine bøker "Golf is Not a Game of Perfect" og "Putting Out of Your Mind" er klassikere som jeg ikke har klart å utnytte skikkelig :D
</Keyser>
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Mental trening og tanker på golfbanen

Post by JanB »

Du har mye rett i det du skrive Chippen. Jeg har i flere år brukt dette i min undervisning. I tillegg lærer jeg mine studenter hvorfor de skal gjøre slik og slik.
Du visste kanskje at ordet IKKE finnes ikke i det Chinesiske tegnspråk. De har funnet ut av dette med billedforståelse for flere tusen år siden. Du har helt rett i at hjernen klarer ikke å lage et bilde av ordet IKKE.
En ting du glemmer å nevne i ditt gode innlegg er hvordan du lærer hjernen din hva som er bra slag og ikke.
Her er et av mange triks jeg bruker i min undervisning.
Av og til får du til et virkelig godt slag. Det er i dette øyeblikket du skal memorere hva du gjorde. Du skal samtidig "tagge" gjerningen for minnet ditt ved å gjøre noe som du bestemmer. Selv klemmer jeg 3 ganger i grepet mitt. Jeg står altså i finish posisjonen og ser ballens flukt akkurat slik jeg hadde planlagt (forespeilet/visualisert for mitt indre/projektert). I det øyeblikket memorerer jeg slaget, muskelbevegelsen, balalnsen, rotasjonshastigheten, kroppens mykhet, grepstrykket, alt jeg kan gjenkalle. Så gjør jeg altså det magiske tegnet som er selve "taggingen" for hjernen min.
Nå kommer det geniale;
Når du så har gjort dette noen hundre ganger, så kan du begynne å gjøre ditt signal FØR du slår. Det som da skjer er at du gir en beskjed til hjernen om å gjenskape det som var resultatet av "taggingen" din. (I psykologien snakker vi om "et anker").
Du står altså framfor ballen og har gjort din preshot prosedyre. Så, rett før du kobler inn underbevisstheten, gir du ditt hemmelige signal til hjernen. Du kaller fram den perfekte svingen og der, så enkelt kan det gjøres.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Chippen
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 06 Sep 2011, 01:25
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Holtsmark

Re: Mental trening og tanker på golfbanen

Post by Chippen »

Den øvelsen der virker veldig interessant, og samtidg fornuftig. Det er jo et kanonsikkert behavioristisk læringsprinsipp ;)

Men det er et par ting jeg ikke er helt sikker på i denne sammenheng:
- Knytter du ulike stimulus (eller "tagge") til forskjellige typer slag, eller bruker du den samme på alle? Eventuelt; bruker du dette bare på "standardsvingen", og ikke på nærspillet? Det å f.eks. utføre en chip er ganske ulikt en full sving, så det enklest er vel å knytte ulike stimulus til ulike responser (slag)?

- Når stimulusen er innlært og fører til den responsen (svingen eller slaget) du ønsker; hvor ofte bruker benytter du deg av dette? Hver sving du skal ta eller bare spesielt viktige slag? Jeg vil riktignok anta at kan det være lurt å ikke benytte seg av dette hele tiden. Hvis vi skal være litt realisiske må vi innse at det av og til vil komme dårlig slag. Så hvis man ikke er i flyten og samtidg fortsetter å bruke stimulusen på hvert slag, vil det muligens føre til at den opprinnelige koblingen blir noe svekket, ettersom du forteller hjernen at disse type (dårlige) slagene også er tillatt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Mental trening og tanker på golfbanen

Post by kevin »

Flotte videoer kallt "The mentor project" under her. Hvor unge spillere fra PGA touren snakker med erfarne pga tour/champions tour spillere. Det er jo dette Lars Kolsrud snakker om ifbm sin nye bok. Jeg tror man kan bruke dette på vårt hobbynivå også, å lære av bedre golfere. Selvtillit er et nøkkelord, fokuser på de riktige tingene. Man kan helt klart lære mye av å spille med noen som er mye bedre enn en selv, evt også se gode golfspillere på nært hold. Lære av deres rutiner, deres tankesett om mulig, deres course management.





Post Reply