Før tøft å være tourspiller?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Før tøft å være tourspiller?

Post by Jan E. Espelid »

I et intervju med New York Times forteller den svenske LPGA-vinneren Louise Friberg at hun legger opp fordi livet som tourspiller er for tøft. Les saken på Golferen.no.

En tankevekkende sak, som gir oss enda mer respekt for tourspillere som kjemper år etter år for å få endene til å møtes.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Før tøft å være tourspiller?

Post by furu »

Golf har i grunnen aldri føltes som den jeg er. Det har alltid være det jeg gjør.
Det er ikke for alle, slik er det med det meste her i livet. Jeg personlig syns ikke det Friberg sier og gjør er spesielt revolusjonerende og oppsiktsvekkende. Det skjer sikkert hele tiden at spillere legger opp fordi det er slitsomt og langt mellom premiepengene.
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Før tøft å være tourspiller?

Post by CharlieB »

furu wrote: Det er ikke for alle, slik er det med det meste her i livet. Jeg personlig syns ikke det Friberg sier og gjør er spesielt revolusjonerende og oppsiktsvekkende. Det skjer sikkert hele tiden at spillere legger opp fordi det er slitsomt og langt mellom premiepengene.
Enig, det er knallhardt arbeid å etablere seg såpass at man kan leve greit som profesjonell tour spiller, utgiftene er høye - selv på CT nivå. I tillegg så er det mange, mange andre som forsøker å leve ut sin drøm. Det ligger i sakens natur at det er flere som legger opp enn de som lykkes. På ett eller annet tidspunkt så må man forholde seg til virkeligheten og se hvor man står.

Jeg har den største respekt for de som forsøker, de som lykkes og de som legger opp. De har uansett gjort mye mer med *sin* drøm enn de fleste av oss andre gjør.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Før tøft å være tourspiller?

Post by kevin »

Jeg tror Friberg tilhører den andelen av golf-proffer som ser for seg at de skal bare holde på med dette så lenge som de synes det er gøy og det flyter på bra. Men hun har nok hele tiden sett for seg å gjøre noe annet. Hun sier at hun ikke har gløden lengre men at hun skal satse på instruktør-yrket innen golfen.

Det er nok ganske mange som henne, som ikke ser for seg å spille så lenge. De siste verdensenerne, Sörenstam og Ochoa, ga seg tidlig for å stifte familie og drive med andre ting. Andre blir instruktører, blir tv-kommentatorer eller slutter helt.

Så skal det jo sies at hvis man ikke leverer gode resultater på LPGA og LET, da blir det lite penger å leve av. Mens på herresiden er det mye mer penger og man kan spille topp golf og leve av det, uten å spille på PGA touren.

På herresiden er det også mer "kultur" for å holde på lenge. Det finnes egen senior-tour både i USA og Europa. Og det finnes utrolig mange gode spillere som aldri kunne tenke seg å drive med noe annet.

Det er synd for svensk golf at hun legger opp, men tror nok de får glede av henne på andre måter i årene som kommer.

Jeg syntes det var mye mer oppsiktsvekkende at Bjørnstad la opp, mens han enda hadde sjansen til å sikre seg et PGA kort. Og at Thorp la opp i så ung alder

At tour-livet er tøft er det vel liten tvil om
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Før tøft å være tourspiller?

Post by CharlieB »

kevin wrote: Jeg syntes det var mye mer oppsiktsvekkende at Bjørnstad la opp, mens han enda hadde sjansen til å sikre seg et PGA kort. Og at Thorp la opp i så ung alder

At tour-livet er tøft er det vel liten tvil om
Ja, jeg skjønner de samtidig som jeg ikke skjønner de .. Jeg ser en spiller som Mark Wilson som har gått i 10 år på pga, så q-school før endelig han vinner en turnering og snur hele karrieren sin. Men, for å holde sånn i 10 år .. det må koste ganske mye på det personlige plan. Du må virkelig ha ett ego så stort som en flyplass for å kunne ha den trua på å lykkes og en jernvilje for å holde ut.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17378
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 362 times

Re: Før tøft å være tourspiller?

Post by kevin »

Ja,det jeg glemte å si var at motsetningen til typene til Friberg er evighetsmaskinene. Som Wilson og veldig mange på PGA/NW tour. Andersson Hed er vel det beste eksemplet i Europa, 14 ganger har han spilt q-school. Det finnes veldig mange som "grinder" seg gjennom, som tåler motgang, som ser fremover og som aldri kunne tenke seg å gjøre noe annet.
Se på de gutta som får et dårlig år på PGA, de spiller NW året etter og kjemper seg opp igjen, evt tar de et år til på det nivået. Relativt sjelden vi hører om spillere som gir opp etter å hatt en dårlig sesong eller to

Men det koster, man må ha noen form for økonomi i det hele, ellers er det ikke mulig. Men det handler vel om å aldri gi opp, selv om han har flere sesonger hvor resultater og inntjening svikter.

For Friberg er det vel litt annerledes, hun har allerede bevist for seg selv at hun kan vinne på øverste nivå. Og når det hele har blitt en lang nedoverbakke så velger hun å gjøre noe annet, hun er fornøyd og mett, men samtidig finner hun nye utfordringer.
Post Reply