Ny jern til sesongen 2012

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

Hei!
Har et spørsmål om svinghastighet og stivhet på skaft, jeg skal til og kjøpe meg nye jern og har ikke mulighet og få gjort en tilpassing å lurer på hva jeg skal ha.
er det mulighet og tolke ballspeed i en simulator og si noe ut i fra den hastigheten hvilke stivhet på skaft jeg bør velge, spiller i dag med reg. på jern og stiff på 3wood og drivern, og slår henholdsvis 190 og 220m ball flight med disse.

Hcp.18

Jernene jeg skal kjøpe er Adams CB2 med KBS90 skaft uten at det betegnelsen på skaftet sier meg så mye!!!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by furu »

Velkommen til forumet :D

KBS 90 kan du lese mer om på denne linken.
Designed for players requiring more distance and a higher shot trajectory, the KBS Tour 90 shaft is very similar to the KBS Tour in performance advancements yet specially designed for players currently having a moderate swing speed or low trajectory. Constructed 21% lighter weight, the KBS Tour 90 shaft blends a similar formula of firm cross-sectional features in the shaft butt and taper section for enhanced shot dispersion, with an advanced MOI design for streamlining energy transfer. This unique combination of shaft weight and design are specially designed for better golfers that need gains in distance without sacrificing shot control or player feel.
Jeg har ikke brukt KBS selv. Alle skaft har ulike egenskaper. Det blir veldig personlig og går selvsagt også på tall man får når man tester. Når du ikke har mulighet til det så blir det vanskelig. Det er ikke uvanlig at man skal ha stiff i driver og fw men regular flex i jern. Jeg syns at jo kortere skaftet blir jo mer utfordrende blir det med stiff. Jern og hybrid blir for stivt for meg, fw og driver er stiff bra.

Hvis du har flere opplysninger (køllehastighet, lengde med 6i) så kan sikkert noen som f.eks. veggiss her på forumet si mer om hva du bør bruke. Uansett blir det litt synsing men vi gjør så godt vi kan :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by veggiss »

190 meter med 3 wood og 220 meter driver er i regular land, så med mindre du skal ha de forlenget så hadde jeg gått for det.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

furu wrote:Velkommen til forumet :D

KBS 90 kan du lese mer om på denne linken.
Designed for players requiring more distance and a higher shot trajectory, the KBS Tour 90 shaft is very similar to the KBS Tour in performance advancements yet specially designed for players currently having a moderate swing speed or low trajectory. Constructed 21% lighter weight, the KBS Tour 90 shaft blends a similar formula of firm cross-sectional features in the shaft butt and taper section for enhanced shot dispersion, with an advanced MOI design for streamlining energy transfer. This unique combination of shaft weight and design are specially designed for better golfers that need gains in distance without sacrificing shot control or player feel.
Jeg har ikke brukt KBS selv. Alle skaft har ulike egenskaper. Det blir veldig personlig og går selvsagt også på tall man får når man tester. Når du ikke har mulighet til det så blir det vanskelig. Det er ikke uvanlig at man skal ha stiff i driver og fw men regular flex i jern. Jeg syns at jo kortere skaftet blir jo mer utfordrende blir det med stiff. Jern og hybrid blir for stivt for meg, fw og driver er stiff bra.

Hvis du har flere opplysninger (køllehastighet, lengde med 6i) så kan sikkert noen som f.eks. veggiss her på forumet si mer om hva du bør bruke. Uansett blir det litt synsing men vi gjør så godt vi kan :D
Jo takk for det, flott forum med masse interessant lesning.
Når det gjelder mine spørsmål var jeg litt spent på om det ville komme noen tips om innkjøp av utstyr, bor langt nord i landet (kirkenes) så det er nettet som blir vår Proshop så det kunne være greit med noen tilbakemelding.
Vet du noe om Adams CB2 jernene jeg tenker på?? spiller i dag med Adams A3 som jeg har spilt meg ned fra hcp 30 til 18.... nu klart jeg å miste Pw på en runde i sommer som da er et godt påskudd til kjerringa for anskaffelse av nytt sett, har vært veldig fornøyd med Adams å ser ingen grunn til og bytte merke;-) http://www.golfsmith.com/product/300474 ... eel-shafts
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by sirandrew214 »

Adams er "kristen"-merke, og dermed har man MER enn nok grunn til å kjøpe noe annet, alt mulig annet faktisk. Kanskje til og med Dunlop! ;)
Taylor Made, Titleist, Nike, Wilson, Cobra, BigBertha. mm. Som du ser, de aller fleste merker har noe som helt sikkert passer en 18 hcper. Pris og tilgjengelighet er viktig, samt at man får ballen opp i lufta, i den generelle retning man vil ha den. Kan anbefale Titleist AP2 og Cobra s-et-eller-annet som jeg ikke husker i farta nå.
Hvis du ikke har noe imot å kjøpe pent brukt, så kan jeg også anbefale www.Golfbidder.co.uk. Har kjøpt flere ting derifra, og det blir levert i løpet av 2-5 dager, og kvaliteten på det som leveres er helt i tråd med det som står på siden.
Lykke til.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Kaffekannen »

sirandrew214 wrote:Adams er "kristen"-merke,
??
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by JonasB »

sirandrew214 wrote: Taylor Made, Titleist, Nike, Wilson, Cobra, BigBertha. mm. Som du ser, de aller fleste merker har noe som helt sikkert passer en 18 hcper. Pris og tilgjengelighet er viktig, samt at man får ballen opp i lufta, i den generelle retning man vil ha den. Kan anbefale Titleist AP2 og Cobra s-et-eller-annet som jeg ikke husker i .
Cobra S3 :D
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by sirandrew214 »

Kaffekannen wrote:
sirandrew214 wrote:Adams er "kristen"-merke,
??
Tror de profilerer seg på å sponse de "ultra"-kristne på Pga-Touren. Men, mulig jeg har drømt igjen...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by furu »

Aaron Baddeley
Chad Campbell
Ryan Moore
Andres Gonzales
Tommy Gainey
Nate Smith
Justin Hicks
Neal Lancaster

Tom Watson
Bernhard Langer
Paul Azinger
Tommy Armour III
Michael Allen
Mike Goodes
Steve Lowery
Dana Quigley
Des Smyth

Yani Tseng
Brittany Lang
Brittany Lincicome
Gerina Piller
Jenny Shin

Langer og Baddeley er super-duper-religiøse.
Instagram @christianfuru
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Fairway »

sirandrew214 wrote:
Kaffekannen wrote:
sirandrew214 wrote:Adams er "kristen"-merke,
??
Tror de profilerer seg på å sponse de "ultra"-kristne på Pga-Touren. Men, mulig jeg har drømt igjen...
Det var da også en ting... rett og slett ikke anbefale et merke pga PGA spillere som bruker samme merke har gitt utrykk for sin religion.

Om det ikke var nok detaljer å ta hensyn til fra før...nei for min del så blir det for dumt...

Når det gjelder kjøp av golfutstyr, prøv forskjellige typer og merker. Om ikke proshopen har demo køller så er det alltids mulighet til å prøve køller av folk på driving range.. Det beste er jo å gå til kølletilpasning for å få ut testresultater med forskjellige merker. De som driver tilpasningen kan da utifra sving og testresultatene analysere seg frem til hvilke merker og modeller som burde passe akkurat deg best. Så kan en teste videre på hva en synes selv føles mest riktig.. Om en betaler en del hundrelapp for tilpasningen så kan man alltids kjøpe settet på nett etterpå..bør kanskje gi beskjed om dette før man bestiller tilpasning slik at det ikke blir så flau stemning etterpå for kjøper..
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by norrbaggen »

Adams är ett i skandinavien kraftigt underskattat märke.
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

norrbaggen wrote:Adams är ett i skandinavien kraftigt underskattat märke.
Helt enig med deg, jeg kjøpte mitt første Adams A3 i Proshopen på golfbanen i Piteå etter prøving av mange kjente merker, jeg skulle kjøpe et TM R7 men det var Adams som føltes best, å vær du trygg på at jeg prøvde og finne følelsen med R7.
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

sirandrew214 wrote:Adams er "kristen"-merke, og dermed har man MER enn nok grunn til å kjøpe noe annet, alt mulig annet faktisk. Kanskje til og med Dunlop! ;)
Taylor Made, Titleist, Nike, Wilson, Cobra, BigBertha. mm. Som du ser, de aller fleste merker har noe som helt sikkert passer en 18 hcper. Pris og tilgjengelighet er viktig, samt at man får ballen opp i lufta, i den generelle retning man vil ha den. Kan anbefale Titleist AP2 og Cobra s-et-eller-annet som jeg ikke husker i farta nå.
Hvis du ikke har noe imot å kjøpe pent brukt, så kan jeg også anbefale http://www.Golfbidder.co.uk. Har kjøpt flere ting derifra, og det blir levert i løpet av 2-5 dager, og kvaliteten på det som leveres er helt i tråd med det som står på siden.
Lykke til.

Hmmm, enig med Fairway at det er ikke noe jeg tar hensyn til når det gjelder valg av køller. Har vært inne på tanken på AP2 men er kommet til etter å ha raset rundt på div. forum i US at de adams cb2 jeg tenker på er veldig nære AP2 men med en liten tanke mer tilgivelse følger med på kjøpet;-) å mulig det er noe jeg trenger på veien mot målet i 2012 som er og komme ned rundt 12-13 Hcp.
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

furu wrote:Aaron Baddeley
Chad Campbell
Ryan Moore
Andres Gonzales
Tommy Gainey
Nate Smith
Justin Hicks
Neal Lancaster

Tom Watson
Bernhard Langer
Paul Azinger
Tommy Armour III
Michael Allen
Mike Goodes
Steve Lowery
Dana Quigley
Des Smyth

Yani Tseng
Brittany Lang
Brittany Lincicome
Gerina Piller
Jenny Shin

Langer og Baddeley er super-duper-religiøse.
Har du sett sånt, det e jo faktisk mange gode golfspillere på den listen enda dem er kristne;-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by furu »

Bare så det er sagt - jeg har ikke noen som helst formening om religion og Adams. Jeg bare listet opp spillerne. Men, i et land som elsker Gud og Golf så hadde det ikke vært dumt å ha en spillerstall full av prester og misjonærer :D
Instagram @christianfuru
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

Har funnet en side som kan levere de jernene som jeg er ute etter, er det noen som har kjennskap til dette selskapet??? http://www.tgw.com
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by veggiss »

Har handlet derfra en million ganger, ingenting å lure på.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Koppen
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 17 Oct 2011, 18:26
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Varanger golfklubb
Location: Bjørnevatn

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by Koppen »

veggiss wrote:Har handlet derfra en million ganger, ingenting å lure på.
Høres bra ut, måtte høre selv om jeg ikke fant det på liste over selger av "piratprodukter"(bra golfbilde du har på profilen din, bare å ta fram putteren;-)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by veggiss »

Du må være forberedt på å måtte sende over en scannet kopi av kredittkortet, eller en utskrift av siste kontoutskrift fra kredittkortet ditt...det er vanlig for nye utenlandske kunder.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Ny jern til sesongen 2012

Post by norrbaggen »

veggiss wrote:Du må være forberedt på å måtte sende over en scannet kopi av kredittkortet, eller en utskrift av siste kontoutskrift fra kredittkortet ditt...det er vanlig for nye utenlandske kunder.
De har sluttet med den proseduren.
Post Reply