Golftinget

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golftinget

Post by furu »

Ting jeg lurer på når jeg har fulgt oppdateringer fra Golftinger på Golferen og Norsk Golf.

84 delegater i Norge, 28 av dem kvinner.
38 delegater i Sverige, 4 av dem kvinner.
Hvorfor så enormt mange flere delegater i Norge? Er det typisk norsk overbyråkratisering? Eller er det svenskene som ikke bryr seg?

Kontigentøkningen på 25,- ble foreslått nedstemt/lagt på is grunnet frykt for at medlemmer forsvinner. Seriøst? 25,- får folk til å slutte med golf eller i hvert fall melde seg ut?

Jeg kjenner ikke Finn H.Andreassen, men basert på alt godt andre har å si om ham så er jeg sikker på at han blir en god president. Men, er ikke prat om Solheim Cup litt 'brød og sirkus' til folket? Litt politikerprat om varm skolemat til alle? Hva ønsker vi egentlig?
Last edited by furu on 22 Nov 2011, 23:26, edited 1 time in total.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget

Post by kevin »

Leste det med kontigenten, og en av de som gikk imot var visst fra min klubb. Ganske overraskende synes jeg, skulle likt å hørt den begrunnelsen. Folk melder seg vel ikke ut pga 25,-? Til sammenligning har man jo økt årskontigenten med nesten 7-10% hvert år de siste årene, det irriterer nok folk mer. Dessuten skal vel disse pengene øremerkes på et vis.

Hvis man virkelig går for Solheim cup så synes jeg det er bare positivt, men det kan også være litt vel ambisiøst og kanskje litt populistisk. Men velger å tro at de skal satse på det

Det virker å ha vært ganske søvndyssende og lite debatt, skjer det virkelig så lite?

Så også at Scheie ble spurt om sin rolle som håndballkommentator. Skulle likt å hørt det svaret selv. Men det virker som at han mente at det var positivt for golfen, får tettere kontakt med sportsjournalister....Ikke visste jeg at Bredeli/Svele var spesielt interessert i golf ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

Det jeg har hørt er at Scheie visst nok får gode kontakter og spredt ordet om norsk golf til mange innen media. Jeg syns ikke vi har sett noen effekt av dette. Jeg mente tidligere at det måtte skrives mer om golf, men nå ser jeg at det nok heller er slik at vi må få til noe stort før vi kan forvente at de skriver noe. Bjørnstad kom i avisen og på tv. Det samme gjør Tutta. Vi kan vel ikke forvente at de skal skrive om og å ha reportasjer om Mikkelsen og Ventura?
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golftinget

Post by Golffreak »

Man må vel seriøst ikke kommentere håndball for å kunne snakke med journalister, og dermed påvirke at det skrives mer om golf?? Er da særdeles få i markedsavdelinger rundt omkring som har deltidsjobb i en avis eller kringkastingsselskap.. Kan godt hende han har tid til begge jobbene, men bruke en deltidsjobb som kommentator som argument for at det skal fremheve golf i media blir litt for enkelt.. Uansett, han kan sikkert en del om toppidrett om kjenner (dessverre) ikke til arbeidet han gjør i NGF..

Har ikke lest hva som var formålet med 25 kr økningen, men hvis det var målrettede tiltak så burde det jo ikke være noe problem. Grunnen til at det ble nedstemt var vel kanskje at det var uklart hva pengene skulle gå til? NGF har jo nok penger på bok, relativt mange ansatte etc så klubbene stemmer vel prinsipielt nei til å pløye mer penger inn i NGF..?

Solheim cup høres spennende ut, og selv om det er ambisiøst for Norge så kan det la seg gjøre. Sverige har jo hatt det flere ganger, vi har Tutta og Karsten Solheim var jo opprinnelig norsk.. Tror nok Norge klarer å få Solheim cup en gang i fremtiden hvis man har et seriøst opplegg og finansene iorden. Det kan passe Norge ganske bra, da dette er et engangsarrangement uten pengepremier. Burde være mulig å finansiere det, selv om det sikkert ikke er gratis.. Videre må man sørge for at vi får en Challenge tour hvert år, og sørge for at dette arrangementet blir bedre og større for hvert år. Skal man i fremtiden få en ET turnering, så må man vise potensial.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

De 25,- ble vedtatt. Tror jeg.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget

Post by kevin »

Enig med Golffreak, det virker jo latterlig at at man må ha kommentatorjobben for å kunne profilere golfen. Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Samtidig sier han jo at kommentatorjobben var en betingelse da han ble ansatt som sportsjef. At han skulle kunne beholde den. Aldri i verden at han da mente det skulle hjelpe han med profilering av golfen.

På den positive siden ser jeg at de har tatt noe lærdom av å arrangere CT på Hauger, og at det blir et annet opplegg neste år med tanke på de internasjonale turneringene. Det kommer visst en LET Access turnering også, dette er nivå 2 i Europa for kvinner. Det blir spennende å se om vi får fram flere jenter/kvinner som kan representere Norge der, pr nå er det vel ganske tynt med norske jenter som er gode nok.

Når det gjelder Solheim cup så må vi nok få på plass minst en LET turnering gjennomført på norsk jord igjen, før man kan tenke på Solheim cup. Helst bør man få til en fast turnering, eller en annethvert år. Denne type turnering krever også en bane som passer, ikke en hvilken som helst type bane
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Golftinget

Post by CharlieB »

Solheim Cup blir litt brød og sirkus slik ting er nå. Vi må sørge for at vi beholder den turneringen vi har på CT nå og viderefører det opplegget kommende år. Vi må også jobbe mot å få en ET turnering og en LET turnering til landet før vi bruker tid på Solheim Cup. Fra der vi er nå til Solheim Cup er det ett såpass stort løft at jeg tror det vi sluke de resursene vi har uten at det nødvendigvis kommer så veldig mye bra ut av det.
CT/ET/LET kommer det økt turneringserfaring og flere wildcards ut av som er viktig for elitesatsningen. Vi kan godt begynne å jobbe mot Solheim Cup nå, men da må vi ha et 20 års perspektiv på det så det ikke kommer i veien for andre og viktigere ting akkurat nå.

Jeg må innrømme at det aldri har vært viktig for meg hva Frode Scheie gjør på fritiden. Det er strengt tatt ikke jobben hans å fore media med golfhistorier. Det har da vitterlig NGF andre folk til å gjøre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golftinget

Post by furu »

Solheim Cup i Norge krever også at de endrer tidspunkt. Høstgolf + Norge kan ikke være bra nok for et slikt arrangement?


iPad Tap
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golftinget

Post by kevin »

Jo, det kan by på utfordringer

Ser at Fredrik kracht/Golfnews har uttalt seg om markedsføringen av golf. Han har ikke vært tilstede på tinget men har vel fått referert essensen:

"Et utsagn som jeg dessverre ikke helt får til å henge sammen er å kun henvende seg mot det kvinnelige markedet. Gjennom kvinnene skal mennene komme tilbake til golfen nevnes det. Den klarer jeg ikke helt å se, men at det tenkes i disse baner er ikke bare interessant men også ganske spenstig. Alle vet at det er flest herrer som spiller golf i Norge og ja tilbudet til det kvinnelige publikum er nok muligens for dårlig. Jeg er helt enig i at det er riktig å satse på å få flere kvinner til å spille, men å satse hele, eller store deler av, markedsplanen på dette er jeg usikker på effekten av"

Bare rette seg mot kvinner? Skjønner godt skepsisen til Kracht, dette høres veldig merkelig ut for meg
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Golftinget

Post by CharlieB »

furu wrote:Solheim Cup i Norge krever også at de endrer tidspunkt. Høstgolf + Norge kan ikke være bra nok for et slikt arrangement?

iPad Tap
Det er også et veldig godt poeng, det er ikke så mange baner som er åpne i Oktober / November i Norge. Og veldig få av de er vel av ett sånt kaliber at Solheim Cup kan gjeste dem.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golftinget

Post by veggiss »

Det er vel strengt tatt ikke noe poeng siden Solheim Cup ikke har blitt arrangert i hverken oktober eller november de siste 10 årene.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

Det er vel september, årets turnering gikk i slutten av måneden. Det er helt på kanten med tanke på norske værforhold.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golftinget

Post by veggiss »

I 2013 går det i august. Uansett så er helgen rundt 20 september sjelden noe problem å spille på østlandet, og jeg kan aldri tenke meg at det er noe stress å få til på f.eks. Stavanger heller. Kan være litt surt, men banene er gjerne i topp stand.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

Jeg tenkte at det ville bli nevnt at banene er i god stand. Ja, det er ikke sikkert ikke et problem. Hvordan er været ellers i slutten av september? Solheim Cup i Irland og Ryder Cup i Wales har vist problemet med sene turneringer i slike strøk.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golftinget

Post by veggiss »

Så lenge det ikke snør og er frost så tillater været at man spiller golf hvert fall. Det blir selvfølgelig ikke like koselig for spillere og tilskuere hvis det bøtter ned og blåser liten kuling, men jeg synes ikke det bør hindre oss fra å prøve å få en turnering.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

At det skal være koselig er vel ikke målet. Det skal være like forhold, men ja det skal også være greit å være tilskuer og det skal se bra ut på tv. Solheim Cup og Ryder Cup skal vel ikke være turneringer som spilles under forhold som er helt greie? Skal man være fornøyd så lenge det ikke snør og er frost? Nei, absolutt ikke. Det må være mulig å legge listen litt høyere enn på bakken.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golftinget

Post by veggiss »

I matchplay har ikke forholdene noe å si, da spillet avgjøres spillerne i ballen i mellom, og med mindre det alltid slutter å regne når det er det ene laget sin tur så vil det jevne seg ut.

Norge i slutten av august-medio september er som regel gode perioder å spille golf i, så det er jo egentlig ikke noe problem?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

Begynnelsen av september vs. slutten av september utgjør veldig stor forskjell. Normaltemperaturen i Oslo er ca.13-14 grader vs. ca.7-8.

Jeg så litt på datoene for Solheim Cup. I USA i fjor arrangerte de i august og i 2013 skal turneringen gå 13-18 august. Jeg hadde fått det for meg at det skulle arrangeres senere på høsten enn dette. Det var noen intervjuer i forbindelse med LPGA at jeg hørte det tidligere i år. Hvis det er åpent for å arrangere når som helst så er det en annen sak. Da går det jo helt greit.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golftinget

Post by veggiss »

August er bra. Folk er hjemme fra ferie, og forholdene på banene er stort sett på topp.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golftinget

Post by furu »

Midten av august hadde vært fint ja. Den er jeg med på. Får de lov til det i USA så må det jo kunne gå her hos oss.
Instagram @christianfuru
Post Reply