Tutta hedres i USA

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Tutta hedres i USA

Post by Jan E. Espelid »

Når LPGA skal bruke Thanksgiving-feiringen til å takke for sesongen, velger de å gjøre det gjennom å hedre Tutta.

Tutta gjør for øvrig en strålende opptreden i intervjuet. Men det er vi vant med. Noe jeg personlig synes det er vanskeligere å være vant med, eller komfortabel med, er at nordmenn ikke innser hvilken stor stjerne vi har i Tutta. Min påstand er at uansett idrett, uansett kjønn, så har vi ingen internasjonal idrettsstjerne som kan måle seg med henne.

Kanskje Ole Gunnar Solskjær var like stor i sin glansperiode, men ellers kan ikke jeg se noen som kan matche Tutta. Men hva i all verden skal vi gjøre for å få den jevne nordmann til å innse det?

For øvrig er ikke dette noe særnorsk ... det gjelder i hele Skandinavia. Jeg tror Annika Sörenstam ble skjøvet enda mer i bakgrunnen i Sverige enn Tutta noen gang har blitt i Norge. Det samme gjelder de mannlige golfspillerne. Jeg husker da Daniel Chopra vant sin første seier på PGA-touren. Det fikk en tilinjers notis i Aftonbladet.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tutta hedres i USA

Post by kevin »

Tutta er superstjerne i internasjonal golf og i USA. De har nok en helt annen måte å "dyrke" idrettshelter på enn vi har her hjemme. Samtidig så er golf en liten sport i Norge, selv om det finnes mange registrerte medlemskap. Golf er lite på tv og får lite spalteplass i aviser, i Norge. I USA er det gigantisk, masse i tv, aviser, nettsteder, store sponsorer, mye penger etc.

Sammenligningen med Solskjær er god, han er vel den største vi har hatt i en så stor idrett som fotball. Han var jo også til tider "bare" super-innbytter, den lojale og sultne spissen som satt på benken. Så kom han innpå og avgjorde kampene. Han har vel knapt hatt annen motgang bortsett fra skader, siden han satte volley`n mot Aserbajdsjan i krysset. Og det fortsetter tydeligvis nå også.

Vår historie og kultur gjør at vi er mest opptatt av mini-idretter som langrenn, skiskyting, skihopp og andre vinteridretter. Mye fordi vi er oppvokst med det, og har blitt foret med det på tv i flere tiår.

Har vel inntrykk av at golf er litt større i Sverige og at stjernene får mer oppmerksomhet. SGF satser på å vise fram golf til almennheten og derfor har de gått inn for at f.eks Nordea Masters på ET vises på svt, og ikke Viasat golf. Når det gjelder Annika så er det vel litt likt som med Tutta, hun flytta tidlig til USA og har blitt der. Men hun gjør en god del for golfen hjemme også, men tror de ser på henne som litt "for amerikansk"

Nå har jeg en liten følelse av at Tutta og hennes "team" kommer til å jobbe med spennende ting framover. Hun er flink til å bruke sosiale medier som FB og Twitter. I går hadde hun en session på Twitter med Q&A, hvor folk fikk spørre spørsmål i 15min, og det var stor respons. Hun har nesten 32 000 som følger henne der. Hun arrangerer "julekalender" på FB i desember hvor man kan vinne signerte premier. Kanskje kommer det andre ting i kjølvannet av at hun har fått ny manager. Hun er et veldig attraktivt sponsorobjekt også.

Det som er litt synd for henne er at det de årene hun har vært i verdenstoppen, så har det alltid vært ei som er bedre. Først Annika, så Ochoa og nå Tseng. Blir tøft å bli verdensener, men er det noen som har hodet og spillet til det så er det henne. Klarer hun det blir hun enda større. Ihvertfall internasjonalt

Men jeg synes faktisk hun får litt tv-tid her hjemme innimellom, korte klipp på tv2 sporten og nrk sporten. Synes hun blir nevnt oftere nå enn tidligere. Men jeg tror ikke sportsgale nordmenn forstår hvor god hun egentlig er, i en så tøff og marginal sport som golf
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tutta hedres i USA

Post by furu »

Min mening er at Tutta får nok oppmerksomhet i media her hjemme. Om hun får folks respekt er en annen ting.

Hun kan forøvrig ikke sammenlignes med Solskjær. Han ble en av verdens mest populære og mest kjente spillere i verdens suverent største idrett. Hvis folk undervurderer Tuttas storhet så vil jeg si at det der er å undervurdere Solskjær.

Er det et problem at hun spiller i USA? Blir hun for amerikansk for det norske folk? Hadde det vært bedre for norsk golf å ha en stjerne på LPGA og ET framfor i USA? Da får vi dem litt nærmere på kroppen, de spiller turneringer vi kan reise på og vi får kanskje et bedre forhold til dem.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tutta hedres i USA

Post by kevin »

Jeg mente at sammenligningen med Sunny var god fordi han er vel den eneste jeg også kan komme på som har blitt så stor, ja større enn Tutta.

Tipper Øystein Pettersen og Vibeke Skofterud får bra med omtale i avisene i morgen, etter å ha kommet på pallen i sprint langrenn i Kuusamo i dag, langt mer enn om Tutta hadde kommet på pallen i en LPGA turnering. Sånn sett får hun alt for lite oppmerksomhet i media, sammenlignet med norske stjerner i mini-idretter som langrenn
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tutta hedres i USA

Post by furu »

Jeg takler ikke langrenn og syns det er altfor mye om det i aviser og på tv. Men folk liker det, de er jordnære og skikkelig norske bondetyper servert rett hjem i stuen og det faller tydeligvis i smak. ØP er riktig nok ikke bondegutt men fyller ellers kriteriene. Tutta er amerikansk. Hun er så fjernt fra hverdagen vår at folk får problemer med å forholde seg til henne. Hadde hun ikke hatt Suzann Junior Challenge så hadde vi knapt sett henne. Den turneringen tror jeg er enormt viktig for unge norske golfere og dere forhold til en verdensstjerne.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Tutta hedres i USA

Post by GunnarBull »

Jeg er også forundret over hvor lite vi nordmenn bryr oss om Suzann. Helt enig med Espelid i at hun er blant våre aller største idrettsstjerner, men av en eller annen grunn er det få nordmenn som bryr seg.

Jeg tror heller ikke det har med media å gjøre. Hun apellerer liksom ikke. Ser det på meg selv også - selv om jeg er imponert, så gidder jeg liksom ikke følge med noe særlig. Rart. Selv om hun absolutt ikke har utseendet mot seg, så er det noe fjernt over henne.

Enda rarere er det jo at hun ser ut til å oppleves annerledes av amerikanerne... Nei, jeg har ingen god forklaring på dette fenomenet. Men det er kanskje litt sånn Annika-syndromet. Jeg tror faktisk hun var mer poppis i Norge enn i Sverige :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tutta hedres i USA

Post by Golffreak »

Tutta er jo veldig fokusert på banen, og husker de amerikanske kommentatorene fra Solheim Cup (eller kanskje det var en annen turnering) som omtalte henne som "steel eyes", "very competitive", "expose fear" etc etc. Litt av det samme de sier om Tiger, og de er virkelig fan av henne der borte.. Her hjemme så klager sånne som Flatland over at hun ikke smiler og er søt etc.... Det handler mye om at vi nordmenn veldig sjelden får se henne på TV i turnering. Vi har Viasat golf, men de har også PGA-tour rettighetene som i all rettferdighet samler flere seere p.t. Dessuten så hevder de at produksjonen er så ødelagt av reklamepauser at det er håpløst å vise på norsk TV. Det hender vel at de klipper til opptak som de sender senere. Uansett så vises hun lite på norsk TV, og Solskjær ble jo eksponert fra Premier league sendinger, sportsnyheter, landskamper, utallige intervjuer etc etc. Fotball er selvfølgelig mye større sport i Norge enn golf. Synes sportsnyhetene prøver å vise litt mer av Tutta når hun spiller nå, men synes NRK kanskje kunne vurdert å kjøpe rettigheter til British Open f.eks. Uansett så er hun langt unna og bedriver en sport veldig få vet omfanget av her hjemme.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tutta hedres i USA

Post by furu »

Har sett noen turneringer fra LPGA. Bildekvaliteten er utrolig nok ofte svært dårlig. Kommentatorene er i et dullete kosete humør, minner om damefotballkommentering på NRK. De har faktisk enda flere og lengre reklamepauser enn PGA - det virker i hvert fall slik. Det eneste som er verre er turneringer fra Sør-Korea og Japan. Da snakker vi drittdårlig produksjon.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Tutta hedres i USA

Post by Golffreak »

Ja, har sett littegrann når de har vist på Viasat Golf jeg også og det er veldig dårlig. Aner ikke hvordan de klarer å få bildekvaliteten så dårlig, skulle jo tro det var grei skuring i 2011.. Synd at de ikke kan produsere så det passer for hele verden, så kan NBC etc kjøre egne kjappe repriser når de kommer i sending igjen for å "ta igjen" sendingen.. De har jo likevel haugevis av mennesker i arbeid. Er utfattelig mye mer behagelig å se ET sendingene da det produseres kontinuerlig uten å ta hensyn til utallige reklamepauser. Vil jo tro at de ulike landene som kjøper rettighetene må gjøre lokale tilpasninger, men det blir jo deres problem..

The Open samt Masters er årets golf TV-høydepunkt. Produksjonen er ufattelig bra de ukene.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta hedres i USA

Post by Snowman »

I første innlegg her står dette: "Min påstand er at uansett idrett, uansett kjønn, så har vi ingen internasjonal idrettsstjerne som kan måle seg med henne."

Jeg skjønner ikke vitsen med sånne påstander. Tutta er jo veldig stor, men Tour de France har større oppmerksomhet verden rundt enn hva LPGA har. Det samme gjelder Golden League i friidrett, selv om det er løps- og ikke kastøvelsene som er de største. Dessuten er også svømming en verdensidrett, selv om frisvømming har større presistje enn brystsvømming. Alpint er også stort mange steder, og utfor menn er den mest sette øvelsen i OL etter hockey og kunstløp. De som er opptatt av at Tutta og golf ikke må overses, bør derfor definitivt ikke overse verdensmestere som Hushovd, Thorkildsen, Dale Oen og Lund Svindal. Og det gjelder framfor alt at man ikke blander sammen stor i verden med stor i USA.

Hva da med langrenn? Hvor mange så den linken som var lagt ut på Viasat Golf sin facebookside? Den viser vel at det også vil være grovt urettferdig å overse Marit Bjørgens posisjon blant sportsjournalister verden rundt:

http://www.aipsmedia.com/index.php?page ... =7013&tp=n

Er det ikke gøy at Bjørgen vant denne avstemningen blant sportsjournalister fra 79 land? Dessuten, hva er å si om at golfjournalistene ikke hadde golfspillere på sine lister, verken blant menn eller kvinner? Det forteller i hvert fall meg at arvtakerne til Tiger og Annika ikke har bygget seg opp til samme status som de hadde, sammenlignet med stjerner fra andre idretter.

Holder det ikke at Tutta er kjempestor i golf da, og et lyspunkt for oss å følge med på? Hvorfor skal man på død og liv gå inn i diskusjoner med påstander om at hun er større enn alle andre stjerner i andre idretter? Verken hun eller vi golfere trenger den diskusjonen!

PS: ... men bare så det er sagt, det går an for golfere å komme på den lista selv om ingen ble verdsatt såpass i 2011, men i 2010 fikk G-Mac og Yani Tseng hhv 1,42% og 2,28% av stemmene, slik at begge kom på 13.plass blant hhv menn og kvinner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Tutta hedres i USA

Post by Jan E. Espelid »

Touché! Gode argumenter godt argumentert og godt skrevet.

Selv om det heller ikke i Snowmans tilfelle er snakk om den absolutte sannhet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tutta hedres i USA

Post by Snowman »

Neida, det finnes ingen absolutt sannhet her, i hvert fall ikke før man eventuelt blir enige om at sjakk er idrett. Men hvis man inkluderer sjakk, som jeg ikke gjorde i mitt innlegg, da oppstår det en objektiv sannhet om hvilken norsk stjerne som er størst internasjonalt, det tror jeg vi alle kan være enige om.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply