Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Kaffekannen »

Vi har laget en oversikt over det vi tror blir de store nyhetene innenfor golfutstyr i 2012. Les artikkelen her

Hva synes dere? Har vi glemt noe viktig?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

Savner syvkantede drivere, hybrid mellom putter og driver samt wedger med 72 ulike skrue-innstillinger ;).

Neida, men fra spøk til tips. Kanskje dere kunne skrevet litt om de ulike teknologitrendene/innovasjonene, fremfor bare å fokusere på hvilke køller/merker som er mest "hypet"? Mange spør seg jo om det strengt talt skjer så mye nytt, annet enn ny lakk (farge!?!), noen få gram vekt eller ørten innstillinger som du uansett setter i nøytral uansett... Noe har selvsagt noe for seg, men mange vil jo ha noen "rasjonelle" argumenter for å investere tusenlappene sine iallefall. ;) . Vet dere skriver litt mer inngående om enkeltmodeller, men en artikkel om de ulike teknologivalgene/innovasjonene hadde vært interessant. I den grad dette er tilgjengelig informasjon..

Klart, hype hjelper jo litt. Jeg kommer nok til å ta turen opp til Customgolf for å ta en custom fit for å sjekke om jeg evt. får bedre resultater med RBZ FW enn med min gode gamle Cleveland 3W... :D
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by kevin »

Kommer det i det hele tatt noe "helt nytt" i 2012? Finnes det ingen nye gadgets som er revolusjonerende?

bra oversikt forresten :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

@Golffreak. Det er et bra tips og jeg vil gjerne skrive mer om de tekniske sidene ved f.eks. TMs drivere med FCT, ASP og MWT. Og tri bounce sålen på Trusty Rusty. Og Callaways Razr Fit. Det er i det hele tatt veldig mye jeg vil forklare bedre både for meg selv og alle andre, men da bør jeg se, ta på og teste køllene. Nå er det ikke mange uker til nyhetene er på plass så da blir det testing. Jeg kan skrive generelle artikler om f.eks. justerbare drivere. Det jeg gjerne vil gjøre i 2012 er å teste drivere opp mot noe som allerede er prøvd og fungerer godt. F.eks. de nye driverne mot en 1 1/2 år gammel Adams 9064? Eller RBZ fw mot Nike SQII? Som du sier - er det nye alltid bedre?

Jeg har personlig gitt opp justerbare drivere. Ser fram til å teste Razr Fit, men ellers tror jeg at drivere som Bridgestone J40, Yonex Ezone og Nike VR LE vil få flere fans i 2012.

Når det gjelder noe "helt nytt" slik som kevin etterlyser så vil jeg trekke fram TM RBZ og Adams F12 fw. Begge skal være helt vanvittig rå på lengde. Jeg har lenge sagt at en fw er det ikke så nøye med, noen år gamle modeller presterer fremdeles like godt som de nye. Det tror jeg vil endres i 2012.

På treningsfronten skjer det veldig mye men først og fremst i USA. Produktene blir altfor dyre her hos oss. Jeg skal prøve å få tak i noe av det som kommer men vil vente til etter PGA Show.

Det er også ganske spesielt og sikkert historisk at en produsent har kun hvite køller. Vel, bortsett fra wedger og jern da. De er litt vrien å lage hvite. TM har kun hvitt på programmet for driver, fw, hybrid og putter.

Cobra Puma kommer med en helhetlig kolleksjon der køller og annet utstyr matcher klær/sko/bag/hansker. Det er jo litt spesielt?

@kevin - Gadgets er kult men det stopper kanskje litt opp for tiden. GPS bølgen har nok nådd toppen med utrolig avanserte modeller og apper. Det er på appfronten jeg tror det kommer til å skje noe. Vi har iPing som har blitt veldig populær og produsentene ser garantert på forskjellige måter å knytte apper mot utstyr. Srixon har en kul app til sin Z-Star driver. Driveren er justerbar og appen gir deg anbefalte innstillinger i forhold til vær og hvilken bane man spiller. Dette får man automatisk oppdatert via når man kommer til banen. Flere apper knyttet mot utstyr, innstillinger og trening er altså min spådom for 2012. Hvis det viser seg at det ikke slår til så er det produsentene som har gått glipp av en mulighet for dette bør de gjøre :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

App hvor du får "spesielle" innstillinger til driveren basert på vær og bane ja... Akkurat det har jeg NULL tro på at blir noe annet enn en tullete gadget som er morsom første gang du parkerer bilen på parkeringsplassen. Man vil jo ha både mot- og medvind på en bane som regel, samt at det er få baner som bare har høyre dogleg f.eks.. At det har regnet mye i det siste, med antagelse om at fairway er våt, tilsier jo at man må slå driven høyere med lengre carry og mindre rull. 99% av justeringer for å slå høyere gjøres jo i oppstiling, sving og pegging. Ikke minst er jo klippehøyde i roughen mer avgjørende for om man i det hele tatt skal ta opp driveren.. At man evt. kan justere loft en grad har jo minimalt å si..

Må også si at jeg smiler litt av iPing også, ikke fordi at app'en sikkert ikke er grei men fordi man tror at gyroskopet og akselerometeret som finnes i en iPhone klarer å fange opp alle ørsmå bevegelser i et puttestroke.. Jon Karlsen som tok doktorgrad i putting, Nike's testlab "The Oven" og andre som driver med vitenskapelig analyse av puttestroket bruker kostbart laserutstyr som måler fra mange ulike vinkler. Har veldig liten tro på at en iPhone er jo måleinstrument i denne sammenhengen, men mange "eple-huer" som kjøper alt man kan prøve å bruke den overprisede dingsen sin til... ;). Det virker som alle prøver litt for hardt å finne "æpp'er" for enhver pris, du har ikke skjønt det hvis du ikke har en app for ett eller annet.. Personlig har jeg veldig liten tro på at mer enn max. 10% av dagens app'er har livets rett, men nok om det.

Når det gjelder Rocketballz så er det er en del interessant spørsmål:
1) Den "kløfta" i sålen (bak trefflaten) er bare på fairwaywood- og hybrid varianten, men ikke på drivermodellen. Hvorfor det?
2) Hva er teorien bak denne "kløfta"? Vil jo tro at den er blant innovasjonene som gjør at man kan slå 15m lengre med denne FW som de jo hevder...

Er kanskje ikke så pen med "kløft" (eller spor) i sålen, men er jo alltid interessant med køller som går 15m lengre evt... ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Apper som kan hjelpe for å finne riktig innstilling på justerbare køller og ikke minst lagre info og la deg finne tilbake til dem har noe for seg. Srixons går litt langt, den er et prøveprosjekt og fungerer så vidt jeg vet kun i USA og Japan. Når det gjelder iPing så har jeg tidligere sagt at den så vidt jeg forstår kun måler hodets posisjon i balltreffet og faktisk ikke puttestroket. Den har sine begrensninger men er en brukbart hjelpemiddel. I hvert fall hvis man sammenligner med ingenting og det er jo det de fleste har på dette området. Ikke alle som har tilgang til Karlsens ekspertise.

Så var det rakettballene. "Kløften" (vi bruker ikke hunkjønn her i Bergen :D ) på RBZ kalles Speed Pocket. De er ikke først ute med noe slikt. Nike har Compression Channel på sin VR driver (allerede fra den første versjonen) og Adams har en stund lekt med det de kaller Velocity Slot (finner den nå på A12 og F12). TM har den ikke på driveren fordi den allerede er helt på COR grensen. På hybrider og fw har man mer å gå på. En slik kanal gir en effekt på disse køllene som kan minne om trampolineeffekten man har på driver. Trefflaten på køllen blir mer fleksibel. Ballhastigheten øker visst nok ganske mye, noe som viser seg på lengdene de oppnår.

Jeg har svingt litt med Adams som har kløft på toppen og kan si at den ikke innvirker i det hele tatt på fokus, konsentrasjon og sving.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

Skal ikke utelukke at noen app'er vil ha noe for seg, men bortsett fra video-/svinganalyse, avstandsmåling og score/statistikk så har jeg ikke sett eller hørt om app'er som er noen killers akkurat. OK, golfreglene er jo kjekt på ha som app så kan du kaste ut den boka fra bagen.. Joda, iPing kan kanskje være bedre enn ingenting men etter kurs/instruksjon av Jon Karlsen så kan jeg bekrefte hva han sier at han er mest opptatt av "ballstart". Altså få ballen på linja (hunkjønn, men du forstår hva jeg mener ;) ). Puttestroke og teknikk påvirker hvor stabil du er til å få ballen på linja, men han var ikke veldig opptatt av detaljer i selve stroket. Det var mer om å trigge kroppens egen intuisjon enn å terpe på pendelen. Tror iPing kan være mer en hemsko enn helbreder for mange. Skal jo ikke glemme at Ping har laget app'en for at folk skal oppdage at de har "feil" putter til sitt stroke ;)

Fant imellom innleggene mine her denne videoen på golfwrx, og skjønner at "kløfta" på RBZ øker COR og at det er greia på FW og hybriden. Hvis lengdene de nevner stemmer, så er det siste spørsmålet om skaftlengden er den samme som på FW de sammenligner med? Har de satt på et 44" skaft så er det jo en driver, som en kommentar på golfwrx nevner..

Uansett, spennende hvis de har klart å maksimere COR også på FW og hybrid. Naturligvis vil det jo føre til økt lengde, og bli et "must for alle" til våren :) . Jammen godt jeg ikke kjøpte FW og hybrid ifjor da jeg leflet med tanken.... Blir spennende å teste, og kanskje det blir økt besøk på golfmessene til våren? :)

[youtube]http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... VZnr3fDesM[/youtube]
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Jeg ser hva du mener med Karlsen og måten å tenke putting. Det er veldig fornuftig.

Kan ikke tro at de har tullet med skaftlengdene for å få gode resultater.

Litt videohjelp ;)
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by veggiss »

ZZZZZZZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz......................

Vekk meg når noen av produsentene kommer med noe spennende, som ikke bare er en markedsføringshype som alle biter på. Det eneste spennende på den listen er ProFound sine nye modeller. Der kan det faktisk være noe som ikke er gammel teknologi pakket inn i et nytt navn og ny farge (RBZ).
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Det er ikke så mange spennende nyvinninger i seg selv og jeg er ikke overrasket over at veggiss ikke finner noe på listen bortsett fra Profound. Det er ikke negativt ment, det er bare den typen golfer du er. En golfer som Yorkie lar seg sikkert heller ikke rive med at RBZ og Amp.

Nyvinningene i golfmarkedet 2012 er kanskje først og fremst markedsføring. TaylorMade er velkjent og kjører på med de hvite køllene og enorme lengder. Det blir spennende å se hva Cobra gjør med spillere som Thompson og Fowler. Callaway har nok noe på lur, de hadde en fin kampanje i fjor som gjorde litt narr av TM R11. Golfkøller ment for spesifikke brukergrupper og målrettede reklamekampanjer er viktig og da vil selvsagt mange føle at det ikke treffer akkurat dem. Det klarer de nok produsentene å leve med.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

Tja Veggiss, det er hyggelig av deg å være patriot ift Bernt, men det der er ikke Golf Digest enig med deg i. Hmmmm. Hvem skal jeg stole på Veggiss eller Golf Digest...... :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Jeg vet at du tar GD med en klype salt Sam, men jeg må allikevel poengtere at de baserer altfor stor del av resultatet på hvor mange som har lyst til å kjøpe køllen. De kaller det "Demand" og bare de største merkene scorer bra der. Dermed beskytter de sponsorene sine som kjøper seg inn på listen :D Men den er grei info om hva som kommer i 2012.
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

Demand er en av fire kategorier, furu. Ta en titt på kompetansen i panelene de trekker på og kompetansen som ligger der (selv om panelene ikke avgir "stemmer".

..... Og når du snakker ned GD står du med begge beina i et dilemma med din egen virksomhet.

Jeg leser Hotlist for det den er, et journalistisk produkt fra ganske flinke folk, med bra back up av kompetanse, men med litt mye fokus på de største "brandene". Tror jeg de er litt tett på bransjen? Kanskje, men de er ikke verre enn andre fagpublikasjoner....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by veggiss »

Problemet med så og si alle tester av golfutstyr er at det er subjektive meninger fra en som a) har fått et gratis produkt b) jobber for en publikasjon som har økonomiske interesser at å ha et godt forhold til produsenten. Når så du sist GD robotteste et køllehode med identisk skaft og sving?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Den eneste som er uavhengig i testing er Mygolfspy.com.

Demand tar effektivt knekken på de absolutt aller fleste merkene som utfordrer de etablerte.

Jeg er klar over at de har flere kategorier i vurderingen.
Performance 45%
Innovation 30%
Look/Sound/Feel 20%
Demand 5%

Innovation er også tvilsom. Faktisk burde Demand og Innovation telle vesentlig mindre, kanskje 10% samlet. Kan en golfkølles prestasjon på golfbanen spores tilbake til hvor ettertraktet den er blant golfere? Det er jeg vanvittig sikker på at det ikke kan.

De har super kompetanse i GD. Jeg snakker dem kanskje litt ned men det gjør hele forumverden. Det er knapt noen som helst på golfforum som legger noe som helst i resultatet. Det viktige her er at Hot List er en fin guide for de mange millioner golfere som ikke bruker forumene.

Her kan dere lese hva Mygolfspy har å si om Hot List og hva GD svarer.

Jeg har egentlig ikke noe som helst dilemma i min egen "virksomhet". Jeg har fått ett par sko i løpet av 19 måneder. Når jeg skal teste for Norsk Golf vil det heller ikke bli annerledes.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

GD har nok sikkert interesse av å pleie sine største annonsører selvsagt, men "demand" er en av fire kategorier og er vektet bare 5%:
We internally evaluate every product across our four criteria: Performance (45 percent), Innovation (30 percent), Look/Sound/Feel (20 percent) and Demand (5 percent). Those evaluations take place over several stages, culminating in our annual Hot List Summit. We believe only the truly exceptional products made it to our final list of 98 products on the Hot List this year.

Read More http://www.golfdigest.com/golf-equipmen ... z1iF5kCEms
I mine øyne er deres "hotlist" en helt OK liste av produkter, men det viktigste er jo å finne noe DU liker..

Man kan si at det ikke er store innovasjoner, særlig ikke ett år til et annet. Likevel vil jeg si at hvis TM faktisk har en kølle som går 15m lengre enn andre (med samme loft og skaftlengde), så vil jeg si at det er en stor innovasjon. Hvorvidt dutrenger 15m ekstra lengde er en annen sak, men den "kløfta" med økt COR er jo noe nytt (selv om Nike og Adams har hatt noe lignende..). Fairway woods har ikke endret seg så mye på en del år, men har fått samme teknologi som har vært utviklet for drivere. Dette ser det ut som TM gjør noe med, hvis reklamen holder stikk. Det er det jo bare å teste på en launch monitor selv...

Profound har jeg ikke noen formening om, og vet ikke hva som skulle være nytt der. Er det ikke samme alignment funksjonen som er greia?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Smilende Sam »

....og hva lever Golfspy av ? Jo bl.a. av å sp tvil rundt de etablerte golfpublikasjonene.

Alle tester har svakheter også GD, men de gir en del info og om det virkelig er slik at det er en haug med køller som er mye bedre enn de "store" så tror jeg faktisk at GD ville bragt det frem.

furu; hvorfor bør innovation og demand telle mindre? Det er en "Hot" list. At de da gir demand 5 % er helt i tråd med formålet. Den forteller altså 5% om hva de tror folk vil ha - de sier ikke at det gjør køllene bedre.... Hvorfor innovation ikke skal telle skjønner ikke jeg....

furu; jeg påsto ikke at du mottar noe som helst, men du har gjort deg selv til en del av den skrivende presse og den bransjeetikk som gjelder der - og det blir altså som Dagblad-journalisten som sier at New York Times er rævva på VGs forum... :-)
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Kaffekannen »

Det må da være lov å være kritisk mot andre selv om man er i en perifer del av samme bransje. Furu slakter ikke GD han bare påpeker at HotListen til GD ikke har med alle merker og at det er en svakhet med listen. Du kan selvsagt lese som fanden og oppfatte det at det er tilsvarende som å si noe er rævva, men da gjør du det muligens for å provosere ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by furu »

Jeg ser hva du sier Sam og er ikke helt enig. At jeg gjør det jeg gjør diskvalifiserer meg ikke fra å mene noe om den absolutt aller største "testen" innen golfutstyr.

"Innovation" er svært vanskelig å måle. Er det innovasjon av TaylorMade å inkludere ASP selv om det trolig ikke gjør noe som helst for prestasjonen til køllen?

Jeg har faktisk ikke lest Hot List enda. Tror følgende får "medaljer"
Driver gull - Razr Fit, Ping i20, TaylorMade R11S, Titleist 910
Driver sølv - Cleveland Classic eller Black (usikker.....), TM RBZ, Cobra Amp, Razr X Black

Fairwaywood gull - TM RBZ, Adams Fast12, Ping i20, Titleist 910
Fairwaywood sølv - Callaway Razr Fit, Nike VR LE, Ping G20

Hybrid gull - TM RBZ, Ping i20, Titleist 910h, Cobra Amp
Hybrid sølv - Adams a12/a12OS, Mashie, Razr X, Baffler

Wedge gull - Titleist SM4, Callaway Forged, Cleveland 588
Wedge sølv - Nike VR Pro, Mizuno MP T11, Ping S

Bladputter gull - Scotty California, Scotty Select Newport, Bettinardi SS11, TM Ghost
Bladputter sølv - Cleveland Classic, Byron DH89, Anser Milled, Scottsdale, Odyssey Metal X

Mallet gull - Nike Method Core Drone, Scotty California, TM Ghost, Ping Scottsdale, Odyssey Metal X
Mallet sølv - Cleveland Classic, Bobby Grace, Ping Sydney, NC Sub30
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hva skjer på utstyrsfronten i 2012

Post by Golffreak »

Er da vel fremdeles noe som heter å være kritisk til kilden eller? Man skal jo ikke lese noe som helst som "fasit", med mindre det er fasitheftet i matte vi snakker om....

GD har en helt grei "rangering", men man finner jo aldri svaret på hva man skal kjøpe der.. Det kan jo selvsagt være et greit utgangspunkt, og det er ingen i hele verden som har mulighet til å teste alle golfkøller i hele verden selv om man selvsagt skulle ønske at de hadde med både Royal golf, Olyo og Mgolf der også...;-).

En av spørsmålene jeg stiller meg f.eks., er hvorfor TM ikke har laget en "high-end" versjon av RBZ hvis dette er en så stor innovasjon? Med det mener jeg hode i titanium f.eks. istedetfor støpt stål? Ville ikke det også gjort den enda bedre/langtgående? Hvordan fungerer egentlig den kløfta bak trefflaten? Vil den faktisk "bounce" i trefføyeblikket? Kan den "andre kanten" i sålen lugge i gresset? Alle disse spørsmålene er verken GD eller MyGolfspy inne på, og er litt lei av at alle bare snakker om "hypen" uten å gjøre mer "gravende" journalistikk.. (bokstavelig talt..). At RBZ har høyere COR og mer lengde kan jeg liksom lese på TM sine sider. Et golfblad eller nettsted må by på noe mer....

Regner jo med at flere kommer tilbake til noe av dette når RBZ blir mer tilgjengelig, men ofte står bare "marketing" budskapet i bladene..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply