Bare én herre på landslaget

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Sam.

Les mitt forrige innlegg. Jeg sier jo der at ungdom bør støttes økonomisk i en etableringsfase, så jeg har allerede svart på det du spør om. Jeg konstaterer jo at du mener jeg allerede har prestert "årets mest innsiktsløse og stupide innlegg". Hvorfor mener du det? Jeg mener nemlig IKKE det om dine innlegg!

For min del har jeg forståelse for din mening, men jeg for min del mener altså noe annet. Vi står nok et stykke fra hverandre idrettspolitisk, men hva så? Det jeg har uttrykt av meninger, er også et helt greit idrettspolitisk standpunkt som deles av mange i idretts-Norge. Så får det være ditt problem at du synes det er "stupid".
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Bakgrunnen til at jeg mente og fortsatt mener det om ditt innlegg er at du gjør en øyeblikksanalyse uten å se hen til historiske forhold eller suksess for den modellen du prediker i fremtiden. De siste årene har NGF støttet de spillerne jeg nevner på bekostning av spillere som har vist at de kan prestere. Hadde disse fått støtte ville de f.eks kunne brukt tid i Spania på vinterstid og fått gode treningsforhold. Istedet kjører man en ganske risky linje der yngre spillere, noen med til dels ganske middels junior-prestasjoner, foretrekkes. Det blir som om Northug, Eldar Rønning og Ola Vigen Hattestad skulle kastes ut av landslaget - de kan jo enten lett greie seg selv eller har fått nok sjanser til å gjøre det. Det spennende blir om NGF lykkes med sin strategi - om noen år har vi svaret. Imellomtiden er det i realiteten en tapt generasjon i norsk herregolf.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Northug på landslaget koster ikke skiforbundet 5 øre, tvert imot, han genererer inntekter til det landslaget han tilhører. De beste skiløperne er selvfinansierende fordi de er så attraktive i sponsorsammenheng.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Herlig måte å unngå spørsmålet på. NGF har også sponsorer.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by kevin »

Jeg synes det er riktig at Børsheim får støtte nå, på lik linje med Kofstad og Tage. Fordi de 3 er de beste spillerne vi har for øyeblikket. At Elias B er med også er vel også riktig. Han har vel ikke vist det helt store på de nordiske tourene eller på CT når han har fått sjansen, men det virker riktig å satse på han fortsatt.

At Anders K fortsatt er med er litt mer "merkelig" synes jeg. Han har gått skadet utrolig lenge og ikke vist noe som helst. Vet ikke åssen han ligger han nå men han bør vel snart spille noen turneringer for at man skal vite hvordan han ligger han. At han var veldig god og veldig lovende er det vel ingen tvil om, men det begynner å bli en stund siden
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Skjønner du ikke forskjellen? På skilandslaget er sponsorinntektene direkte knyttet til toppløpernes resultater, dvs at hadde de ikke hatt de toppløperne, så hadde de heller ikke hatt de sponsorinntektene. Hvis det hadde vært herregolfere i den type toppklasse, hvor golfforbundets sponsorinntekter var direkte knyttet til dem og deres resultater, da hadde ikke pengene blitt flyttet bort fra dem heller, for det ville det ikke vært anledning til.

Jeg har redegjort tydelig for hva jeg mener og har ikke omgått noen spørsmål. Jeg mener golfforbundet bør støtte ungdomsutøvere på vei opp, dvs utøvere som ennå ikke er kommet dit hvor de store pengepremiene er, men som kanskje kan komme dit. Deretter, hvis man etter hvert har hatt mange starter på Europatouren, til og med over flere år og har blitt en voksen utøver, da har man fått sin sjanse til selv å spille inn inntekter som betaler for videre satsing, så da skal man ikke lenger trenge å få penger av forbundet. Det er så mye penger i golf at det kan en voksen utøver på Europatouren klare hvis han er god og talentfull nok.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Jan E. Espelid »

Anders Kristiansen er i trening igjen, og fortjener absolutt all støtte han kan få dersom ryggen holder. Han er blant de største talentene Norge noen gang har hatt, og det er synd om talentet skal kastes bort fordi det ikke finnes midler eller vilje til støtte. Øyvind Rojahn var et talent på lik linje med Anders K ... men fikk aldri den nødvendige forbundsbackingen til å leve ut talentet.

Nå er han landslagstrener, og mitt inntrykk er at Øyvind Rojahn har ganske stor og god peiling på hva slags støtte utøverne trenger. Denne uken er han i Johannesburg og følger Espen Kofstad og Knut Børsheim i Jo'burg Open samt har med seg Elias Bertheussen og Anders Kristiansen som læregutter. Det er meget klokt at de unge spillerne så tidlig som mulig på nært hold får forståelse for hva som kreves for å hevde seg på ET-nivå.

Det har nettopp vært det å forberede de unge spillerne også mentalt, ikke bare teknisk, som var viktigste ingrediens i den mest vellykkede talentsatsingen de siste 15 årene: Englands A Squad og B Squad. Bare se hvilken bredde England har nå ... etter 2010-sesongen talte jeg for moro skyld opp hvor mange engelskmenn som hadde spilt inn penger på ET det året. Så vidt jeg husker kom jeg til 76 spillere. Og jeg tror ikke antallet er færre for 2011.

Østerrike, Italia og Nederland har brukt England som forbilde for sin satsing - se hva de har fått til de siste årene. At Norge også forsøker å følge Englands eksempel synes jeg er strålende ... og jeg krysser fingrene for at vi lykkes. Men det tar tid.

I mellomtiden, mens vi venter på at de unge skal slå gjennom, så mener jeg fortsatt at det ville være et lurt trekk å sette sammen et nestorlag. Om det så må skje utenfor NGF. Kanskje etter modell av de uavhengige ski-, skøyte- og sykkellagene? Det burde være mulig å få noen med vyer og visjoner til å gå i bresjen og få fram sponsorer til et norsk profflag.
ZPaaMaken
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 06 Apr 2011, 11:44
Hcp: 8,7

Re: Bare én herre på landslaget

Post by ZPaaMaken »

Kanskje en jobb for Fredrik Kracht? Han er god og dreven med sponsorarbeid. Og kanskje en slik jobb kunne fått han til å slutte å leke journalist - noe han så definitvt ikke er.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Jeg tror uenigheten er er ganske enkel; jeg har ingen ting i mot at NGF kjører en modell a la England eller kanskje mer nærliggende; Nederland. Jeg håper bare man denne gangen ikke gjør den tabben man har gjort før og gir en støtte som ikek skaper trygghet for noen års satsning. Tidligere har forbundet kuttet støtten straks det kom en nedtur; det beste eksempelet er behandlingen av Tage. Der vi er uenige er forholdet til de eldre spillerne - og der er toget gått. NGF skulle støttet JAL, Kaensche mfl for to-tre år siden - men slapp støtten på et tidspunkt da de var på vei oppover og samtidig som finanskrisen kom. Det drepte satsningen til disse utøverne. Når så finanskrisen avtok i 2009-10 så valgte man å si at nå går vi bare for ungdommen. Støtten forsvant da, ihvertfall JAL var på vei mot noe - og vips så ble det umulig å fortsette på en god måte. Når det gjelder Kaensche så er det mye folk her inne ikke vet om bakgrunnen for hans vekslende resultater og selv om jeg ikke kan gå ut med info så vil jeg oppfordre til å være litt varsomme med karakteristikker rundt hans resultater og satsning.

Jeg tror ikke at de gutta var "håpløse" i 2009 og jeg tror faktisk at NGF burde sett videre enn unge og lovende i 2009/10. Det ville ikke krevet mye å gi Tage, JAL, Kaensche, og for den saks skyld Brovold og Aron nok midler til vintersatsning - og da ville man - tror jeg (og andre er uenige) sett en utvikling som ville vært positiv og man ville beholdt noen spillere ute på tourene som kunne bidratt med erfaring og kunnskap til de som kom ut på tour bak dem. Slik det er nå er disse vekke og man står igjen med input fra Bjørnstad (det er litt lenge siden Rojahn ga seg). Er Bjørnstad med all sin vantrivsel og motivasjonstrøbbel rett læremester - eller er det bedre å ha JAL der som "playing teacher" med sin ro, kunnskap og gode hode? Der er Snowman (eller er det Boogeyman) uenig og mener at de som har fått sine sjanser skal kastes til ulvene. Poenget er at NGF aldri har gitt dem noen sjanser. De har levd et ekstremt "fattig" journeyman liv der utenlandsopphold i vinterpauser har vært nesten umulig over lengre tid. Men for all del; nå har JAL lagt opp, Aron er mer opptatt av Nordic League (siden det er det han har råd til) og hva som skjer med Kaensche vites ikke. Så da står man igjen med to håpefulle spillere med kort på tourene - det er lenge siden det var så få - og disse er da veteranene til en golfnasjon i en alder av 24....

Et norsk profflag trenger proff ledelse - da må man hente inn flinke folk i flere ledd. Nystuen er ikke lenger hos Tutta - her burde NGF kaste seg over..... kanskje få inn Stensbøl og Aalbu også + knytte til seg gode trenere både på teknikk og særlig på det mentale. Nå gir jo Bjørndalen seg snart så da blir støvsugerselgeren ledig.

Når det gjelder valget av spillere til Rio16; Anders K var et supertalent. Var. Nå har han vært borte i mange år. Jeg ønsker ham alt godt; men det er åpenbart et spørsmål hvor lenge NGF skal vente på ham. Krog var også et godt talent - men der er det enda lenger siden det ble levert noe. Martens har aldri vært super; men har vært best av en gruppe brukbart gode jenter som aldri har levert internasjonalt. Elias B har ikke en sier i manns minne på noe nivå som kvalifiserer til Rio støtte. Hvis han tar en plass i Brasil så vil det være en større sensasjon enn om Sarpsborg vinner Tippeligaen i år (mens de spiller i Adecco). Det underlige er at disse spillervalgene går helt ukritisk hjem i golf-Norge. Hvis man først skal forfølge en "støtt talentene" strategi så bruk alle penga på de talentene som har en snøballs sjanse. Ikke på de som har bevist at de er sjanseløse. Og da er vi ved starten; JAL viste faktisk mens han fortsatt hadde midler til å satse at han kunne levere.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by kevin »

Har ingenting imot Anders K og han var iallefall fantastisk god. Men skulle han jo gjøre comeback i 2010, ref Golferen.no og ingenting skjedde. Så sendte Toppgolf ut ny pressemelding i høst om at han var begynt å trene igjen.

Og hvor skal han evt spille i år? han har ikke kategori noe sted og skal helt sikkert ikke spille Norgescup. Skal de gi han wild cards til Challenge tour og håpe at han takler å bli kastet til løvene med en gang?

Ingenting hadde vært bedre om han klarte det og etablerte seg med en gang. Men det er svært langt fra å være juniorverdensmester for snart 4 år siden, til å spille på meget høyt tour-nivå.

Og kommer ryggen hans noen gang til å bli bra? eller skal man vente i flere år til for å se? At han kan trene igjen sier jo ingenting om hans medisinske tilstand

Nå er han jo med til SA denne uka, sammen med Elias B og noen flere. De kunne jo benyttet sjansen til å prøve og kvale inn til Joburg Open
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

@Sam

Interessant å lese det du skriver, for du har jo veldig gode detaljkunnskaper om golfmiljøet. Mine meninger bygger ikke på den type detaljkunnskaper, men er mer prinsipielt fundert ut fra erfaring fra andre idretter. Jeg er en fersk golfspiller, med bare 3 sesonger bak meg, men jeg har 25 års erfaring som idrettsleder med verv i klubb, krets og forbund fra tre forskjellige idretter. Og det med prioritering av begrensede midler når landslag ikke er gode nok til selv å generere sine sponsorinntekter, det har vært en tilbakevendende diskusjon også i de tre forbundene jeg har erfaring fra, og forsåvidt også ned på klubbplan i elite- kontra breddediskusjoner. Den type idrettspolitiske prioriteringer finnes jo veldig mange steder, ikke bare i golf. For øvrig, jeg har holdt på med idrett hele livet, diverse forskjellige ting, men for tiden er golf definitivt det morsomste :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Skulle likt å se IK Start droppe satsningen på A-laget fordi de rykket ned og istedet brukt alle midler på juniorlaget?

Jeg har også bakgrunn fra annen idrett - opp til flere - og har vel aldri sett at klubber lar eliten gå helt for lut og kaldt vann bare fordi at de ikke klarte å skape inntekter. Man skal selvsagt ikke gjøre som noen klubber gjør - å årelate yngres avdeling til fordel for eliten, men der man er enige om å ha en elite så har man overført midler.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Yorkie »

Noe spesiell grunn til at du plutselig er begynt å reklamere for Skottland SS (blåfargen er forøvrig altfor mørk), skal du begynne å bli gnien kanskje?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Snowman »

Smilende Sam wrote: Man skal selvsagt ikke gjøre som noen klubber gjør - å årelate yngres avdeling til fordel for eliten, men der man er enige om å ha en elite så har man overført midler.
Nei, det er mange steder man er enige om at A-lagene SKAL finansiere seg selv, dvs at de er helt nødt til å lykkes på sponsormarkedet dersom de skal få det til å gå rundt. Det jeg kjenner best er eliteserien i ishockey, og der er A-lagene skilt ut som egne økonomiske enheter med vanntette skott mot junioravdelingenes økonomi. Dette er det bred enighet om at er riktig, både i hockeyforbundet og i klubbene. Skillet er også gjort slik at dersom et A-lag går konkurs, da drar det ikke med seg breddedelen, så kreditorene kan IKKE kunne gå løs på yngres avdeling, og A-lagene kan selvsagt heller ikke bruke oppsparte midler i junioravdelingene for å redde seg i en kritisk situasjon. Det kunne de for en del år siden, men nå kan de ikke det lenger.

Når det gjelder landslagsvirksomheten til hockeyforbundet, finansieres den av sponsorintekter og bidrag fra det internasjonale ishockeyforbundet. Sistnevntes bidrag styres av hvilket nivå landslagene spiller på. Det betyr at nedrykk i VM-systemet svir på pengepungen, mens opprykk pluss vellykkede OL-kvalifiseringer gir ekstra penger. Det er altså flere landslag enn golfspillere hvor inntektene følger direkte av prestasjonene og hvor samlingsdøgn og turneringsvirksomhet innskrenkes når man rykker ned et nivå. Slik er det definitivt i hockey, for det kjenner jeg på nært hold.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Bare én herre på landslaget

Post by Smilende Sam »

Yorkie wrote:Noe spesiell grunn til at du plutselig er begynt å reklamere for Skottland SS (blåfargen er forøvrig altfor mørk), skal du begynne å bli gnien kanskje?
Bare et ønske om profilbytte i det nye året. I finanskrisetider er det viktig å promotere måtehold, tradisjoner og løsrivelse fra England.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply