Tilpasning av utstyr langrenn vs. golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Tilpasning av utstyr langrenn vs. golf

Post by Golffreak »

Slo meg når jeg så Petter Northug på TV igjen akkurat nå, at han alltid har stavene med seg.. Som de fleste andre på dette nivået så har han spesialtilpassede støvler (såler mm) og overlater aldri dem til andre så de følger han som håndbagasje. Slo meg også når jeg så et innslag om han og bilen han kjører i, at de hadde slått ned ene baksetet og lagt inn stavene hans! Han har jo en hel smørebuss og 14 mann som kunne passet på stavene hans... Mon tro om de er like "spesialtilpasset"? Vil jo tro at de har staver med ulik fleks, vekt etc, men er det andre ting de evt "tilpasser"? Golfskaft er jo en egen vitenskap med flere parametere som bend profile, torque, frekvens, spining.... Noen hardcore skiløpere her som vet om stavene deres er så hellige?

Mange profesjonelle golfere har jo sikkert egne innleggssåler i golfskoene selvsagt, men tror jo at de ikke gjør andre "tilpasninger"?

Skiene og smøringen er en vitenskap som muligens overgår golfindustrien også, så tror ikke vi skal diskutere skismøring her ;)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Tilpasning av utstyr langrenn vs. golf

Post by Yorkie »

Hmm, hva med spesialklister til wedgene for mere spinn, eller zero friction smøring for driver?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Tilpasning av utstyr langrenn vs. golf

Post by kevin »

Tour-trailerne kan vel sammenlignes med smørebuene. Dit går man for å få det beste, nytt og tilpasset. Eneste er at man må teste det selv. Skiløperne har ofte folk som tester for seg, selv om de tester noe selv også.

Sak om "superstaver"
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilpasning av utstyr langrenn vs. golf

Post by furu »

Yorkie wrote:Hmm, hva med spesialklister til wedgene for mere spinn, eller zero friction smøring for driver?
Ikke spesialklister, men vi har et stoff som forhindrer slice :D
Instagram @christianfuru
Post Reply