Vi må avmystifisere golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Vi må avmystifisere golf

Post by furu »

Viser til tråden om video og svingtips.

Golf er ikke heksekunst. Det er ikke jakten på den hellige gral - selv om god sving nettopp er det for mange. Vi må ikke svare på tre spørsmål for å få vite hemmelighetene ved golf.

To påstander jeg har møtt på;
'Vi kan ikke anbefale utstyr til spillere over internett. Man må gå til pro eller golfbutikk og få det tilpasset'
'Vi kan ikke kommentere en sving og gi tips. Man må gå til en pro som ser helheten'

Og vi er overrasket over at ikke flere spiller golf? At folk slutter?

Jo - begge punkt går fint an å kommentere over internett. Jeg vil også påstå at man kan lære veldig mye av å be om tips og tilbakemeldinger på nett. Det er veldig mange flinke golfere på dette forumet som jeg gjerne ser bidrar med alt de sitter inne med av kunnskap.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Vi må avmystifisere golf

Post by Snowman »

I all idrett er det utøveren selv som må gjøre et valg, også den ivrige hobbyutøveren. Hovedalternativene er:

1) Skal jeg jobbe systematisk og målrettet for å bli god?
2) Eller skal jeg bare spille og kose meg, så blir jeg vel etter hvert litt bedre av det også?

Selv har jeg tidligere drevet en annen idrett på høyt nivå, og da var det første alternativ det handlet om. Jeg ble god, men det tok mye tid, og jeg måtte gjennom både prøving og feiling og mye kjedelig og rutinepreget repetisjon, repetisjon, repetisjon.... så jeg repetisjon? jada, det sa jeg, for å få til fremgangen.

Da jeg begynte å spille golf, bestemte jeg meg allerede i utgangspunktet for at jeg IKKE skulle prøve å bli god, for det gidder jeg ikke en gang til. For mitt golfspill gjelder derfor alternativ 2, og jeg stortrives med det. Drivingrange og puttinggreen brukes max en halvtime pr gang og bare som oppvarming. Jeg har aldri tatt en instruksjonstime etter golfkurset, og jeg kommer ikke til å gjøre det heller. Jeg spiller 3-4 konkurranser i året, men fullstendig uten ambisjoner, men 1-2 runder i uka sosialt spill med gode venner, det er golf for meg! Jeg registrerer hver eneste runde jeg spiller, så hcp-scalaen brukes hele tide, som grunnlag for sosialt spill hvor kafferegninga går til den som tapte på poeng. Og selvsagt jager jeg ikke nytt og dyrt utstyr for marginale forbedringer, for utfordringen er jo uansett å gjøre det beste ut av de køllene man har.

Jeg har det veldig moro med golf! Startet for 3 år siden, og er nå på 19-tallet i hcp uten å være det minste seriøs, for hva hadde jeg tjent på det? Jeg hadde selvsagt blitt en del slag bedre dersom jeg hadde holdt på som i min tidligere idrett, men da hadde det blitt som en bijobb igjen, og jeg hadde ikke fått det noe mer morsomt enn jeg har det, tvert imot.

Dette var et indirekte svar på temaet i denne tråden. Ja, vi må avmystifisere golf! For man kan velge hvor seriøst man vil ta det! Det er fullt mulig å være helt useriøs, uten å streve det minste med å bli god, men spille og kose seg på det nivået det da viser seg at man havner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply