Par72 til kaffen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Par72 til kaffen

Post by Kaffekannen »

Nei, vi begynner ikke med trykte media. Men det vi har gjort er å publisere noen artikler nå på Par72 slik at dere kan lese noe golfnytt på morgenkvisten. Ha eksepsjonelt god dag :)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Par72 til kaffen

Post by Smilende Sam »

Fint med golf til kaffen. Jeg synes par72 utvikler seg meget bra. En liten korreks til redaksjonen:

"Et golfland jeg sterkt vil anbefale er Portugal. ”Alle” kjenner til algarvekysten og svært mange har vært der, men samtaler med reisearrangører, hoteller og baner i området forteller oss at det ikke er mange nordmenn som reiser der for å spille golf. Det er litt synd. Området har noen av Europas beste baner, prisene er mye lavere enn i for eksempel Spania og ikke minst er portugisere noen av verdens hyggeligste mennesker. Vær og baneforholdene kan være litt mer varierte enn på Kanariøyene men det er grønt gress og gode forhold hele året. Vi besøkte nye Palmares på algarvekysten i fjor og vi likte det vi så."

Mye riktig her (blant annet at portugiserne er meget hyggelige (de snakker til og med engelsk...)), men også en klar feil: Det er faktisk i følge reiselivsnæringen mange nordmenn som bruker Portugal som golfland relativt til antallet norske turister som reiser dit. Golffaktoren er høyere enn de fleste andre land minus Spania. Der Portugal skiller seg fra Spania, Italia og Frankrike er ved at man i de tre landene ser en klar relasjon mellom antall turister og antall kjøp av ferieboliger som man ikke ser i Portugal. Svært få nordiske borgere kjøper hus i Portugal, men antall svensker er svakt økende pga en skatteavtale. Derfor inngikk Portugal og Norge i fjor en tilsvarende gunstig skatteavtale som gjør at når den trer i kraft så vil gæmliser med private pensjonsordninger få meget gunstige bovilkår.

At Furu velger å trekke frem den turistifiserte engelsk/irsk/svenske grenda Algarve må man regne med. Han vet jo ikke bedre stakkar. Det virkelig kule Portugal finner man på Atlanterhavskysten. Algarve er bare som Solkysten uten russere (de må ha visa for komme seg inn i Portugal), uten for mange nordmenn og uten sure spanjoler :D
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Par72 til kaffen

Post by furu »

At Atlanterhavskysten ikke trekkes fram skyldes kanskje at vi ikke ønsker å late som om vi har kunnskap om et område vi ikke har besøkt.

Golfere i forhold til antall turister ja. Det er og et tall å forholde seg til. Portugal er vel #8 eller 9 på listen over land nordmenn vil reise på ferie til. Turistnæringen på Algarve sikter seg for tiden spesielt inn mot Skandinavia i tillegg til Tyskland og vel også Canada. Og det er ikke uten grunn. Land med mer penger enn mange andre og kanskje også forholdsvis dårlig utnyttet i forhold til antall turister.

Russerne er på Algarve...... Skolene fortalte meg at de er der i korte perioder, sikkert grunnet visum som du nevner. Finner dem i Almancil/Vale do Lobo/Vilamoura. Og på restauranten med michelinstjerner i Porches.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Par72 til kaffen

Post by Smilende Sam »

Man må jo forholde seg til det tallet furu. Hvis man skal se på golfturismen i et område må utgangspunktet tas i antallet turister totalt - og så se på hvilke aktiviteter de utøver. Golfturismen i Frankrike og Italia er sånn sett svært begrenset, både fordi det absolutte og det relative antallet er lite.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Par72 til kaffen

Post by furu »

Angående det med golfere relativt i forhold til antall turister - dette er ikke for å være vanskelig - hvis 5 nordmenn reiser til Bhutan og 4 av dem reiser der for å spille golf, er da Bhutan et land med godt grep på norske golfturister?


iPad Tap
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Par72 til kaffen

Post by kevin »

Todaysgolfer har skrevet endel om Algarve nylig
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Par72 til kaffen

Post by Smilende Sam »

Nei, furu for antallet er for lite til å være et representativt utvalg av norske turister og det skjønner du og.

Å komme med innspill til dine artikler skal jeg slutte med også å påpeke at for deg er Portugal og Algarve det samme... Tror ikke jeg til dags dato har kommet med en kommentar som du ikke må forfølge og diskutere in extenso for å forsvare deg - og det gidder jeg ikke lenger.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Par72 til kaffen

Post by Kaffekannen »

*kremt*. Denne artikkelen er det jeg som har skrevet. Jeg har riktignok basert meg noe på tilbakemeldinger fra Furu ettersom han var i Portugal senest i fjor mens jeg ikke har vært der på to år.

Først: Takk for tilbakemeldingene, Sam. Vi setter utrolig stor pris på det selv om vi som de innbarka kverulantene vi er kan gjøre det litt vanskelig.

Personlig er jeg også en større fan av det Portugal man møter lenger nord. Jeg har besøkt Porto og Douro området flere ganger og giftet meg til og med i Braga med hele familien på slep. Grunnen til at jeg trakk fram Algarve nå var fordi jeg kommenterte vintergolf i artikkelen. Når jeg besøkte Porto sist i februar 2009, med en svipptur til Lisboa så var det ganske kaldt og flere av golfbanene var lukket. Jeg har definitivt atlanterhavskysten på den etterhvert lange listen over steder som skal besøkes for intens golfing, så vi skal nok få frem den delen av Portugal også.

Det er nok en høy andel golfspillere blant de norske reisende. Jeg tenkte mer på at andel norske golfere (og dermed norske turister) er lavt i forhold til engelskmenn, tyskere, svensker og en del andre land. Jeg tar kritikk på at det ikke kom klart frem.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Par72 til kaffen

Post by sirandrew214 »

Sam, skjerpings. Han må vel få lov til å kommentere dine kommentarer om sin artikkel? --- -fjernet tekst--------- Sorry, men innimellom ser det ut til at du ikke skjønner hvor mye du kverulerer.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Par72 til kaffen

Post by Smilende Sam »

Skal aldri gjenta seg.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Par72 til kaffen

Post by sirandrew214 »

error!
Last edited by sirandrew214 on 10 Jan 2012, 12:45, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Par72 til kaffen

Post by furu »

Trodde jeg var ganske rolig der. Og jeg er jo enig i at Portugal er mye mer enn turistkysten. Det er bare et tilfelle av dårlig kommunikasjon over internett. Jeg formulerer meg veldig dårlig for tiden, mente bare å komme med en tilbakemelding på tilbakemeldingen.


iPad Tap
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Par72 til kaffen

Post by Smilende Sam »

Nå så jeg kaffekannen sitt innlegg;

Mulig vintergolf er vanskelig rundt Porto, men du skal ikke mye lenger sør før det spilles på julaften hvert år.

Hvis du sammenlignet med antall briter så har du selvsagt rett. Briter/irer dominerer Portugal og faktisk enda mer nord for enn sør for Lisboa.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
Post Reply