Quo vadis, norsk damegolf?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Quo vadis, norsk damegolf?

Post by Jan E. Espelid »

Det ble altså ikke europatourkort likevel på Caroline Martens. Er det en riktig oppfatning at norske golfspillere har en tendens til å sprekke når det gjelder som mest?

Eller det bare er slik det føles for oss som følger det hele tett på? I Norge har vi jo så få spillere å ta av, slik at det er begrenset hvem som kan stige fram når den presumtivt beste går i stå.

Svaret på norsk golfs fremtid er antageligvis større bredde. Så vil enerne stige fram derfra.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Quo vadis, norsk damegolf?

Post by kevin »

Iflg hva hun skriver selv så vil hun få spille en del turneringer på LET og da synes jeg hun har tatt et bra steg framover. Men avslutningen var ikke bra nok nei. Ikke godt å si hvorfor det skjer uten å ha sett henne spille eller hørt henne fortelle det.

Men en ting som virker å være for dårlig er støtteapparatet rundt. Er man enslig svale på en eller annen tour må man klare seg selv stort sett, med hjelp av en caddie og en trener, for de som har det. Men er man med i en satsningsgruppe under NGF`s vinger som satser mot OL i 2016, så må man også følge opp og hjelpe til.

Her var det 3 damer som alle hadde en bra sjanse på å etablere seg på LET, noe som ville betydd masse for deres utvikling som golfspillere. Da må man stille med støtteapparat som landslagstrener, kanskje fysisk trener eller fysioterapeut etc. De

Nå vet jeg ikke om de hadde noen fra NGF der, det kan jo hende. Men en gruppe var jo nylig i SA og fulgte EK og KB. Så skal noen til Thailand snart for oppladning til Challenge tour og Europa tour i India. Får disse damene like bra oppfølging? Jeg tviler på det.

Profesjonalitet i alle ledd må til, ellers er det svært små sjanser for å komme noen vei. Man må tåle disse kvalifiseringene hvor man spiller mange runder under stort press. Flere norske har erfaring med dette, som Bjørnstad fra PGA tour-kval. Tage har erfaring i massevis fra sånt, man burde kunne bruke hans erfaringer.

Allikevel synes jeg det var et lite steg framover. De får spille LET Access og noen turneringer for Martens på LET.

Venter spent på fortsettelsen
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Quo vadis, norsk damegolf?

Post by Jan E. Espelid »

Det var ingen fra NGF tilstede på Q-School. Hver av spillerne hadde en av sine foreldre på plass, i Carolines tilfelle gikk mamma Ingrid caddie.

Caroline fikk også spille en del europaturneringer i fjor før hun ble skadet i Marokko-turneringen.
User avatar
Jan E. Espelid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 113
Joined: 04 Oct 2011, 17:34
Contact:

Re: Quo vadis, norsk damegolf?

Post by Jan E. Espelid »

Men det er også riktig at hun har en bedre kategori i år (9b) enn hun hadde i fjor (11a). Så det er vel et steg fremover ... men et lite et.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Quo vadis, norsk damegolf?

Post by Pepper »

Basert på nivået til disse 3 jentene de siste par årene er nok deltagelse i finalerunden til LET-kvalifiseringen positivt i seg selv. Caroline klarte cuten, men sviktet i den siste runden. Lene var bare 1 slag fra cut, og selv om det er surt nok var det i mine øyne en fremgang for henne. Benedikte er vel heller ikke på LET-nivå.

Det som er synd er at NGF ikke er til stede med en eneste person, hvis informasjonen fra Jan Espelid er riktig, særlig med tanke på at 2 av spillerne er inne i varmen og får støtte fra Rio 16’. En slik støtte er tvilsom i seg selv, men det er en annen sak.

Det er dessverre tynt i norsk damegolf. Av damer som har utmerket seg tidligere og vært på landslag har for eksempel Lene Hafsten-Mørch knapt rørt køllene det siste halve året hvis ryktene taler sant, Amalie Valle har lagt opp, Karinn Dickinson har spilt tidvis bra, tidvis ustadig, men er uansett ikke inne i varmen hos NGF lenger. Hvis ryktene taler sant blir det heller ingen stor overraskelse hvis Marita Engzelius ikke satser på toppgolf etter college. For mange av damene blir lei av golf eller mister motivasjonen, satser på utdannelse, får skader etc. slik at antall som vil prøve seg profesjonelt er sørgelig lite.

Det er helt nødvendig at NGF jobber hardt for å øke bredden og gi de unge talentene muligheter. Ved senere anledninger må i hvert fall NGF late som de er interessert og ha nøkkelpersonell tilstede når vi har spillere i finalerunden til kvalet i LET.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Quo vadis, norsk damegolf?

Post by kevin »

Helt enig med Pepper :)

Jeg kan ikke fatte at man ikke har med noe form for støtteapparat når man spiller om LET kort. For meg virker det som man driter helt i hvordan det går.

Det er sikkert hyggelig å ha med foreldre, men skal man gjennom et slikt nåløye må det være 100% opplegg. At man ikke får det en gang når man er med i en satsningsgruppe er iallefall ikke med til å motivere.

Satt på spissen da: hvis man skulle velge å sende ned en gruppe til SA, med trener og 2 spillere, for å se på ET turneringen og trene sammen med de to andre norsk. Eller om man skulle hatt minst en landslagstrener i Spania i q-school uka for å følge de 3 norske, eller de to som er med i Rio 16. Jeg er ikke i tvil om hva som burde vært prioritert hvis man måtte velge. Vi snakker tross alt om å kvale inn til europatour for damer.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Quo vadis, norsk damegolf?

Post by Yngvebol »

Jan E. Espelid wrote:Svaret på norsk golfs fremtid er antageligvis større bredde. Så vil enerne stige fram derfra.
Helt enig!!. Golf er ikke polulært bland damer/jenter. Det er ikke nok bredde å hente enere fra.

Nå skal jeg synse litt, men jeg antar at i jenter 14-15 år er det max 5 stykker som har under 5 i hcp og ingen under 2 i hcp, i gutter 14-15 er det sikkert 50 under 5 i hcp og kanskje 10 under 2..

Enere kan kanskje være til inspirasjon når de er store nok og nok tilstede i media eller nærmiljø, men aldri i livet om de skaper bredde
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Post Reply