Nye handicapregler

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Nye handicapregler

Post by CharlieB »

@Snowman, hpc systemet har sine feil og mangler og det er nok en langt mer interessant diskusjon enn denne. (De fleste her inne, inkludert undertegnede er mer enig med deg enn uenig). Det sagt så synes jeg flere har hatt gode poenger i denne diskusjonen..

Du vil ikke nødvendigvis ha ett riktig hpc selv om du registerer hver eneste runde, det kommer an på hvor mange runder du spiller hver sesong, hyppigheten av dem og ikke minst hva du gjør om vinteren i forhold til å holde sving og nærspill ved like. Alt dette og mer er vesentlige faktorer i forhold til å vedlikeholde et hpc over tid.
Last edited by CharlieB on 31 Jan 2012, 19:12, edited 2 times in total.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nye handicapregler

Post by Kaffekannen »

Det er vanskelig å være uenig med snømannen. Man kan være så uenig i handicapsystemet man bare vil, men det som er sikkert er at det ikke vil fungere hvis det ikke brukes riktig. Er personlig en tilhenger av det amerikanske systemet siden det åpner for større variasjoner basert på form. Hadde meg en lengre periode uten spill i starten av fjoråret og burde nok egentlig hatt minst 3-4 mer i handicap. Men økte i stedet med 0,6 etter noen gode runder i buffer og flere runder rundt 20 poeng
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nye handicapregler

Post by kevin »

jålehandicapper er du KK ;)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye handicapregler

Post by Snowman »

@Charlie: Når man skriver alle runder, da har man til enhver tid riktig hcp, definert av systemet slik det er. For min del spilte jeg altså 50 runder i fjor, og jeg skrev alle sammen.

Jeg holdt IKKE svingen ved like gjennom forrige vinter, derfor endte det med at jeg skrev meg opp de 7 første rundene jeg spilte, totalt +0,7, før jeg endelig greide en runde i buffersonen. Det var ærlig nok fordi det tok tid å komme opp til der jeg var høsten før. Men slik er jo systemet! Mener du jeg skulle avstått fra å skrive de rundene? Jeg spilte jo ikke dårlig med vilje!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nye handicapregler

Post by Kaffekannen »

kevin wrote:jålehandicapper er du KK ;)
Heller jålehandicap enn sandbagger;)

@Snowman: Der er vel litt av problemet. Spiller du 50 runder i året vil du mest sannsynlig ha korrekt hcp. Spiller du derimot 10 runder og ikke vedlikeholder svingen kan man fort spille 10 slag dårligere enn man skulle gjort.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Nye handicapregler

Post by CharlieB »

Snowman wrote: Jeg holdt IKKE svingen ved like gjennom forrige vinter, derfor endte det med at jeg skrev meg opp de 7 første rundene jeg spilte, totalt +0,7, før jeg endelig greide en runde i buffersonen. Det var ærlig nok fordi det tok tid å komme opp til der jeg var høsten før. Men slik er jo systemet! Mener du jeg skulle avstått fra å skrive de rundene? Jeg spilte jo ikke dårlig med vilje!
Selvfølgelig ikke, med 50 runder i året så vil du ikke være så langt unna på noe tidspunkt. Jeg har kompiser som spiller 6-8 runder i året, hvorav de skriver seg opp 7 og ned den siste. De sliter med motivasjonen til tider... Sånn er systemet og de følger det - men de ville hatt ett riktigere hpc med det amerikanske systemet.

Jeg kritiserer på ingen måte din bruk av systemet, for deg så er det fornuftig og ikke minst redelig bruk av det. Jeg sier at det for andre kanskje vil være bedre med ett annet system og at vi se på det eksisterende systemet med kritiske øyne for å identifisere svakheter.

For ordens skyld, jeg spilte i overkant av 40 18 hulls runder i fjor.. skrev meg opp ett ukjent antall og ned fem.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Nye handicapregler

Post by Snowman »

CharlieB wrote: Jeg har kompiser som spiller 6-8 runder i året, hvorav de skriver seg opp 7 og ned den siste. De sliter med motivasjonen til tider... Sånn er systemet og de følger det - men de ville hatt ett riktigere hpc med det amerikanske systemet.

Godt gjort, i såfall, at de klarer å skrive seg ned den 7. runden. For min del, hvis jeg bare hadde spilt 6-8 runder godt spredd utover året, hadde jeg antakelig ikke nådd opp til buffersonen en eneste gang. Det kan være et argument for å ønske seg et annet system med større reguleringer, men det er definitivt ikke noe argument for ikke å skrive alle runder innenfor det systemet vi har.

Hvis jeg bare hadde spilt 6-8 runder i året og derfor ikke hadde klart å spille opp til buffersonen, da ville jeg definitivt skrevet alle de rundene slik at jeg i det minste hadde gått opp 0,6 eller 0,8 i hcp. Det ville gått seint oppover, men i det minste oppover slik det skal.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply