Høyt blodtrykk av sakte spill?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Snowman »

Golfblader, nettaviser, nettfora, facebook, osv, alle steder er folk ekstremt opptatt av sakte spill. Jeg fatter ikke at dette spørsmålet skal gjøres så stort! Tvert imot, hvis vi lykkes med en del andre ting, som flere nybegynnere og høyere aktivitetsnivå, da kommer det til å bli flere og ikke færre dager med sakte spill. For det som går fort, er 2er-flighter med rutinerte spillere som jogger rundt hjemmebanen sin, men sånn blir det verken rekruttering eller god klubbøkonomi av.

Hva med å jobbe litt med seg selv og sin egen toleransegrense, slik at man får ned blodtrykk og irritasjonsnivå på dager hvor det tar litt lenger tid?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by veggiss »

Det er jo lett å si, men etter å ha spilt en runde på 5 timer og 25 min i går, så kan jeg skrive under på at det ikke er spesielt lett...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Kaffekannen »

Jeg anser meg selv som en relativt rolig type og om en runde tar opp mot 5 timer så går det helt greit. Hvis jeg har den ekstra timen vel og merke. Og der ligger en av golfens store utfordringer. Det tar så fordømt lang tid og når runden tar en time ekstra så ender det fort med pes hjemmefra og stadig større vanskeligheter med å få spilt neste runde.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Franz »

Jeg har spilt noen public-baner i Skottland. Nybegynnernes lekegrind der borte. Ikke høyt nivå på spillerne, men 18 hull tar forsynemeg maks tre og en halv time. Det er to timer spart. Frister det ikke litt, Snowman?

Hvilken bane, veggiss?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Kaffekannen »

Franz wrote:Jeg har spilt noen public-baner i Skottland. Nybegynnernes lekegrind der borte. Ikke høyt nivå på spillerne, men 18 hull tar forsynemeg maks tre og en halv time. Det er to timer spart. Frister det ikke litt, Snowman?
Har samme opplevelse selv. Man får ikke følelsen av at folk skynder seg i skottland, men det bare glir bedre. Hvis jeg kunne spart inn to timer på hver 18 hullsrunde ville jeg minst spilt en ekstra runde i uken
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Franz »

Kaffekannen wrote:
Franz wrote:Jeg har spilt noen public-baner i Skottland. Nybegynnernes lekegrind der borte. Ikke høyt nivå på spillerne, men 18 hull tar forsynemeg maks tre og en halv time. Det er to timer spart. Frister det ikke litt, Snowman?
Har samme opplevelse selv. Man får ikke følelsen av at folk skynder seg i skottland, men det bare glir bedre. Hvis jeg kunne spart inn to timer på hver 18 hullsrunde ville jeg minst spilt en ekstra runde i uken
De legger bare mindre i hvert slag, og går litt fortere.
Litt som når vi går på ski - relativt høyt nivå i Nordmarka en tilfeldig ettermiddag, men ikke alle forter seg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by kevin »

Jeg er gjerne på banen i 5.5t(men det bør aldri ta så lang tid), koser meg med golfen, hyggelig selskap og naturen. Men ikke hvis det mange andre på banen og det er fare for kø. Tror det handler mye om å være bevisst på sitt eget tempo. Spiller man normalt, med normalt tempo og normal "kø", skal rundene aldri ta så lang tid.

De fleste baner har en maks tid på 4-4.5t, og det burde være nok i massevis. Forutsigbarhet er viktig når man skal ut og spille. Forventer man å bruke 4t og planlegger etter det, bør det helst ikke ta 5.5t. Da blir det til at man tenker seg om neste gang, skal jeg virkelig spille?

Det er utrolig mye å hente tidsmessig på å være litt mer effektiv og jeg synes det er viktig å ha fokus på det. Men selvfølgelig er det viktig at det ikke blir hysteri. På enkelte dager bør man kunne forvente litt tregere spill, som lørd/søn formiddag på en flott sommerdag.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by mully »

Jeg er en person som lett lar meg irritere av trege spillere. Det er mange verdensmestere ute på banen, som ikke kan spille golf. Nesten komisk å se hvordan enkelte leser linjer, prøvesvinger, konsentrerer seg, for deretter ende opp med nada resultat. Jeg gidder rett og slett ikke spille formiddager i helgene lengre, av den enkle grunn at det tar for lang tid.
TaylorMade
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Snowman »

Heldigvis er det noen som har skjønt at det er de utålmodige som selv får ta ansvaret for å holde seg unna på tider hvor de vet det vil gå treigt. For det vet man jo en del om, særlig når man har spilt mange ganger på en bane.

Når det er sommer og vi vil ha mer ut av dagen enn golf, pleier jeg og mine golfmakkere å komme oss ut på Asker i 7-tiden, eller i hvert fall før halv 8, på helgedager, og da kommer vi oss fort og greit rundt på 3 1/2 time. Men hvis vi velger å gå ut kl 11, med 4-flighter så langt øyet kan se, da vet vi jo at den samme banen tar godt over 5 timer. Men da kan vi jo ikke gå og irritere oss over tidsbruken hvis det er vi selv som velger å spille i den type kø!

Det er akkurat som E18 inn til Oslo, vi vet jo når det er køkjøring og ikke!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by CharlieB »

Det hjelper å vise de nye hvordan - gode rutiner ol. På Fana selv i prime time så går det stort sett greit. Det går dessverre også som regel utrolig treigt i turneringer.. Pers er 3,5 timer i en treer ball en ettermiddag midt i sesongen. Verste er fjorårets Fana Oktober open, 6.5 timer... i en rutinert firerballl. (ingen hpc over 16). Jeg blir som regel bare forbanna hvis treige folk hindrer meg i å rekke rundt før det blir mørkt eller hvis det er helt idioti treigt.

Skulle vært fint å reist på studie tur til Skottland for å se hva de gjør som vi kan lære av.. og lære andre.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by CharlieB »

Snowman wrote:Heldigvis er det noen som har skjønt at det er de utålmodige som selv får ta ansvaret for å holde seg unna på tider hvor de vet det vil gå treigt. For det vet man jo en del om, særlig når man har spilt mange ganger på en bane.

Når det er sommer og vi vil ha mer ut av dagen enn golf, pleier jeg og mine golfmakkere å komme oss ut på Asker i 7-tiden, eller i hvert fall før halv 8, på helgedager, og da kommer vi oss fort og greit rundt på 3 1/2 time. Men hvis vi velger å gå ut kl 11, med 4-flighter så langt øyet kan se, da vet vi jo at den samme banen tar godt over 5 timer. Men da kan vi jo ikke gå og irritere oss over tidsbruken hvis det er vi selv som velger å spille i den type kø!

Det er akkurat som E18 inn til Oslo, vi vet jo når det er køkjøring og ikke!
Det er ett godt poeng og veldig riktig. Men det er ikke alltid valget står mellom når du skal spille, for egen del så er det spille DA eller ikke i det hele tatt.
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Terikn »

Er ikke norske baner relativt mye mer kupert og tar litt lengre tid og gå? Mener å huske når jeg spilte i Skottland så var jo alt omtrent helt flatt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by furu »

Jeg tar det stort sett alltid med ro. I 2012 skal jeg ta det med knusende ro :D En del åpenbare "feil" saktespillende golfere gjør irriterer meg, kommer alltid til å gjøre det men jeg skal ta det veldig veldig ekstremt rolig :)

På grønt kort kurset lærte vi veldig mye om at golf skulle foregå raskt. Vi skulle gjøre alt fort. Vi skulle gå i kjapt golftempo. Jeg lurte på om vi spilte golf bare for å bli ferdig men fikk ikke svar på det.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by spiderboy »

furu wrote:På grønt kort kurset lærte vi veldig mye om at golf skulle foregå raskt. Vi skulle gjøre alt fort. Vi skulle gå i kjapt golftempo. Jeg lurte på om vi spilte golf bare for å bli ferdig men fikk ikke svar på det.
Hehe...kan være et betimelig spørsmål det ja. Husker også at det var et voldsomt fokus på dette på kurset. Så mye at jeg det første året omtrent hadde panikk om vi fikk noen i ryggen som måtte vente, selv om det faktisk skyldtes at vi ventet på flighten foran.
Det er egentlig veldig greit i prinsippet, hold ryggen på flighten foran. Klarer du ikke det, slipp igjennom. Må du slippe igjennom flere flighter på hver eneste runde, gå i deg selv - kanskje du kan jobbe med bagplassering, preshotrutiner eller la være å lese putten fra alle vinkler flere ganger? Sakte spill og runder på 5.5 timer er en skikkelig killer. Derfor spiller jeg sjelden på en stappfull bane på en finværsdag i helg. Men så er jeg priviligert i og med at jeg har en fleksibel arbeidstid og får spilt mye golf på ukedager. Enkelte har ikke den luksusen, og jeg har ingen problem med å forstå at frustrasjonsnivået kan stige i takt med tekstmeldingene fra kjæresten (som du dyrt og hellig lovte å komme hjem til middag klokka fire).

Når det er sagt:
Det som irriterer meg mer er nok ræserne, de som SKAL spille på 3.5 timer på en solfylt søndag formiddag. Som roper og hoier til alle foran og skal forbi, selv om det ikke er plass forover. Det verste er å få en slik en i flighten. en som banner og freser på hver eneste tee over flighten foran, kikker på klokka hvert femte minutt, og ikke klarer å snakke om noe annet enn hvor helv.. sakte det går, at det var bedre før og at VTG har ødelagt for spillet fordi man slipper folk ut på banen for tidlig. Der er jeg enig med snømannen, finn for svarte en annen dag å spille på, eller aksepter at det er slik. Eventuelt, finn en annen sport. Bedriftsfotball ser ut til å tiltrekke seg mange av disse verdensmestertypene, så der har man sjansen til å treffe likesinnede....

Herlig å få det ut.... :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Kaffekannen »

Når det er sagt:
Det som irriterer meg mer er nok ræserne, de som SKAL spille på 3.5 timer på en solfylt søndag formiddag. Som roper og hoier til alle foran og skal forbi, selv om det ikke er plass forover. Det verste er å få en slik en i flighten. en som banner og freser på hver eneste tee over flighten foran, kikker på klokka hvert femte minutt, og ikke klarer å snakke om noe annet enn hvor helv.. sakte det går, at det var bedre før og at VTG har ødelagt for spillet fordi man slipper folk ut på banen for tidlig. Der er jeg enig med snømannen, finn for svarte en annen dag å spille på, eller aksepter at det er slik. Eventuelt, finn en annen sport. Bedriftsfotball ser ut til å tiltrekke seg mange av disse verdensmestertypene, så der har man sjansen til å treffe likesinnede...
.

Amen to that. Havnet i turnering CharlieB nevner ovenfor som varte i 6,5 timer med ikke 1 men 2 sånne typer. Er ikke mye som plager meg en golfdag med fint vær, men de to er på hatlisten min :evil:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by goffy »

I kø går man okke som på en golfbane.
Men det jeg er opptatt av er at det er flyt i køen slik at man ikke mister rytmen i spillet.
Ingen liker å miste flyten men det er heller ingen som liker å bli pushet bakfra.
Det som jeg synes er utrolig irriterende er de få gangene jeg spiller ut bak noen som har turnering.
Da kan du banne på at runden tar 5 timer.

Men til syvende og sist står man fritt til å velge når man skal spille, for min del forsøker jeg å spille ut litt tidlig før banen blir overbefolket.
Erfaringene mine tilsier at det ofte ikke er nybegynnerne som bruker lengst tid, veien til golf har fokus på spillehastighet.

Jeg hadde en opplevelse i fjor på en bane som skulle arrangere en større turnering. Vi spilte noen dager før denne turneringen, banen var full og vi gikk i en 3’er ball.
Det var litt(ikke mye) venting på hver tee.
Plutselig kom en singel spiller som var på treningstur og som spurte om han kunne gå igjennom. Vi sa det som det var at det er kø foran oss også, men vi inviterte han inn i flighten vår.
Han gikk helt i fistel og mente vi var skikkelig uhøflige, gå i ball sammen med oss var ikke han sin greie klarte han å lirke ut av seg. Neivel, sa vi og tuslet videre… Hadde han enda oppført seg som folk så kanskje han kunne fått litt godvilje fra oss…
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Høyt blodtrykk av sakte spill?

Post by Snowman »

Noen tror visst det er bedre jo fortere man løper en golfrunde. Men jeg tenker mer på et ord jeg husker fra barneskirenn:

IDEALTID !!!

Det er den gylne middelvei mellom stress og somling som er det beste når man spiller golf! Det er ikke "jo fortere jo bedre"!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply