Tips til GK for en novice?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Tips til GK for en novice?

Post by aileron »

Hei! Så, utstyret er mer eller mindre plukket ut, så er bare VTG og GK som gjenstår av de "store" valgene (økonomisk sett ihvertfall).
Har ikke spilt noe golf i Norge tidligere, da jeg aldri fikk meg til å ta grøntkort. Er vandt med relativt brede fairways og boliger tett innpå i Florida, og har skjønt det er ganske anderledes her :p
Den nærmeste klubben til meg er Grønmo, som virker god, men det er en del forskjellige i sør-øst Oslo området, og vet ikke så mye mere enn priser (som virker å ligge rundt det samme).

Lurer hovedsakelig om det er noen som har erfaring med medlemskap/spilling på hovedsaklig Grønmo, Krokhol, Gjersjøen og Oppegård. Hvordan trafikken osv er på de forskjellige (vanskelig å få tid, stressende runder, etc.)? Og hvordan forholdene er stort sett?
Har lest noen ting om de forskjellige på banestatus forumet, men ikke så mye detaljert fra fjoråret.

Beklager hvis dette burde være postet et annet sted, men følte ikke den passet helt inn under noen av Golfbane temaene.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tips til GK for en novice?

Post by Snowman »

aileron wrote: ... noen som har erfaring med medlemskap/spilling på hovedsaklig Grønmo, Krokhol, Gjersjøen og Oppegård ...
Hvis du vil teste ut ulike baner i sommer, anbefaler jeg green fee medlemsskap på Østmarka, som er på samme side av byen. Da må du jo betale green fee rundt omkring, men hvis du tar den type medlemsskap der nå før 14. februar, får du 3 stk green fee billetter der på kjøpet. Så kan du jo spille rundt omkring på alle de banene i sommer, før du bestemmer det hvor du vil ha "vanlig" fullpris medlemsskap.

http://www.ostmarkagolf.no/publish.asp? ... ge&pid=833

Østmarka er dessuten, i likhet med Oppegård, 18-hullsbane, mens Grønmo, Krokhol og Gjersjøen er 9-hullsbaner.

---------------

Sjekket nå når de har GK-kurs, og de har nå 10 plasser igjen på første kurs, som er 28.-29. april:

http://www.netbooking.net/BookingServic ... ceTypeID=4
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Tips til GK for en novice?

Post by aileron »

Ah. Ok. Det virker jo som et veldig fint alternativ ja!

Har ikke vært helt sikker på hva alle de forskjellige medlemskapene vil si. Men med et slikt medlemskap trenger jeg altså ikke å betale innmeldingsavgift, eller må det betales uansett?

Har forøvrig ikke noe imot å melde meg inn noe sted på andre siden av byen (nord/vest), men da dette kommer med 40-50 kr ekstra for hver gang jeg skal spille, så er det like attraktivt. (Er student med 10% jobb).
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tips til GK for en novice?

Post by Snowman »

aileron wrote: Men med et slikt medlemskap trenger jeg altså ikke å betale innmeldingsavgift, eller må det betales uansett?
Jeg kjenner jo Holtsmark best, men det er litt langt for deg. På Holtsmark koster VTG-kurs kr 1500, og da får man medlemsskap på kjøpet, uten innmeldingsavgift, en type medlemsskap hvor man betaler halv green fee. Det er det mest nybegynnervennlige tilbudet som finnes, ingen over og ingen på siden, så synd at det er såpass mange km dit!

Det med Østmarka virker bra, og der er antakelig også green fee medlemsskapet uten innmeldingsavgift, men du må jo betale både kr 1500 for VTG, deretter kr 1375 for medlemsskapet inkl 3 green fee billetter hvis du forter deg, men så bare kr 50 i rabatt for hver runde.

Litt surfing får meg derfor til å mene at Oppegård kanskje er bedre:

Der hadde de en pakke på kr 2900 for både kurs og greenfee-medlemsskap (tror jo det må ha vært VTG-kurs i den pakka?), inkl 3 green fee billetter og deretter halv green fee pr runde. Det hørtes faktisk bedre ut enn Østmarka, så kontakt Oppegård og spør dem hva som gjelder der nå i år. For den pakka jeg fant er presentert som et 2011-tilbud, dvs jeg vet jo ikke om det gjelder i 2012:

http://www.opgk.no/publish.asp?avd=16&pt=page&pid=2188

De bør vel kunne svare deg nå slik at du vet hva som gjelder på Oppegård før den 14.februar-fristen på Østmarka går ut.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
aileron
Rookie
Rookie
Posts: 35
Joined: 09 Jun 2010, 12:56
Location: Oslo/Hafnarfjörður

Re: Tips til GK for en novice?

Post by aileron »

Tusen takk! Skal kontakte dem og høre, men må ærlig innrømme at jeg ble veldig fristet av Holtsmark!
50 min er jo ikke så langt. Hehe. Men det er jo utgifter som kommer med den reiseveien også.

Nei, jeg får høre med Oppegård og tenke litt over det :)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Tips til GK for en novice?

Post by Snowman »

aileron wrote: ... men må ærlig innrømme at jeg ble veldig fristet av Holtsmark!
Det er jo også den beste banen av de vi har vært innom her, så hvis du skal spille mest i helgene, så bare gjør det. Men man utsetter seg jo ikke frivillig for å kjøre gjennom Oslo i rushtrafikken på hverdager :x
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply