Golf og privatøkonomi

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Golf og privatøkonomi

Post by Snowman »

For noen uker siden besvarte jeg en spørreundersøkelse fra Golfforbundet om hva jeg brukte av penger på golf. Tenkte på det etterpå, at det var vel ikke akkurat noe sjakktrekk for å få meg og andre til å spille mer. For der skulle jeg svare på utgifter til medlemsskap, greenfee, utstyr, rekvisita, rangeballer, klær, reiser, besinpenger, overnatting, dvs alt mulig. For min del havnet jeg da godt over 30.000.

Hvis noen hadde spurt meg uten at jeg hadde regnet ut, ville jeg kanskje gjetter litt over 20.000, dvs minst 10.000 mindre enn det som stemte når alt ble regnet inn. Hadde det ikke vært lurere, for medlemstall og aktivitetsnivå, at vi IKKE regnet ut sånne ting, i hvert fall ikke på forespørsel fra forbundet? En liten livsløgn kan være greit noen ganger, ikke sant?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf og privatøkonomi

Post by veggiss »

Det gidder jeg ikke å regne på en gang, bruker så mye jeg kan.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf og privatøkonomi

Post by furu »

Så lenge vi viser at det finnes alternativ i alle prisklasser så går det helt fint.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golf og privatøkonomi

Post by Snowman »

... men det er lurt å ikke regne med alt :-) I det regnestykket forbundet fikk meg til å gjøre, var det kaffe/vaffel/kiosk som endte på 2-3000, bensin-penger på 2-3000, bom-penger på en tusenlapp, osv, (sukk).

Det er summen av alt sånn jeg helst ikke vil tenke på, bare spille og kose meg, så neste gang det kommer en sånn undersøkelse, står jeg nok over :-)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Golf og privatøkonomi

Post by CharlieB »

Sier som veggiss, jeg bruker så mye jeg kan.

I forhold til nyrekruttering og lignende så er ikke vi representative uansett, da er det som furu sier viktig å få frem at det prismessig finnes mange alternativer både i forhold til utstyr og baner / medlemskap.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golf og privatøkonomi

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg prøver å ikke bruke så mye. Jeg prøver. :oops:
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golf og privatøkonomi

Post by Golffreak »

Jeg svarte også på den undersøkelsen, men husker ikke hva jeg estimerte på alt mulig.. Det er jo viktig for de å vite denne infoen, hvis de er smarte nok til å nyttiggjøre seg den;).

Jeg synes det er helt greit å bruke en del titusener på golf, men de fleste her er neppe representative. Noen bruker jo heller mer penger på andre ting, men kan jo hende noen ble litt mer bevisst sitt eget forbruk selvsagt. Hvis de angrer på at de brukte de pengene, så har de jo ikke sAmme interesse som mange av oss. Det finnes alternativer, så golf trenger ikke være så veldig dyrt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Golf og privatøkonomi

Post by kevin »

Jeg vet sånn ca. hva jeg bruker hvert år og har ikke noe problem med det, skulle gjerne brukt mer(hvis jeg hadde hatt mer). Helst på reiser i vinterhalvåret. Det jeg bruker på greenfee er ganske stabilt fra år til år. Kjøper ikke nytt sett hvert år. Investerte i nytt i fjor, sist gang var i -05. Så bytter man kanskje enkelte køller litt oftere, og ikke minst sko.

Golf kommer som oftest bra ut i diverse sammenliginger på pris, i konkurranse med andre idretter. I utgangspunkter kan man jo ganske lett justere hva man bruker selv hvis man er prisbevisst og villig til å fire på kvaliteten i noen tilfeller. Det finnes mange billige alternativer av medlemskap, greenfee, utstyr, klær, sko, overnatting ifbm reiser osv.
Post Reply