vedlikehold av utstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

vedlikehold av utstyr

Post by Kaffekannen »

Jeg må ærlig innrømme at jeg har vært tildels uvøren med vedlikeholdet av køllene mine tidligere. Det eneste jeg egentlig har gjort er å børste jernene(sånn lommegolfstriegreie) når det er jord eller gress i dem. Når jeg nå studerer jernene litt nærmere merker jeg at det ikke akkurat er optimale riller. Er det noen mulighet for å "slipe" dem uten at man ødelegger køllene? Noen som i så fall har en grei metode?

Er det andre ting man bør gjøre med køllene for å holde dem i ok stand?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: vedlikehold av utstyr

Post by furu »

Vasker dem jevnlig, helst etter hver trening eller runde.

Finnes verktøy for å fikse riller, men de blir sikkert ikke optimale igjen. Denne dingsen finner du som du ser på ebay. Selgeren er seriøs, har som mange andre nordmenn handlet fra ham. Har lyst til å prøve en slik selv.

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: vedlikehold av utstyr

Post by JanB »

Jeg bruker følgende "verktøy"
1.) Har alltid renvaskede køller hver dag. ( Vasker køller når jeg kommer hjem)
2.) Har et fuktig håndkle hengende i baggen som jeg tørker av køllene etter bruk
3.) Har en lummestålbørste til å renske grooves før slag.

Dette er enkle ting du kan gjøre for å gjøre "verktøyet" ditt mer optimalt for din neste utfordring.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: vedlikehold av utstyr

Post by hanso87 »

vått håndkle? fukter du det før start da?

jeg renser ofte køllene underveis, enten med liten børste. eller bruke vannhull, sidevannshinder osv når det er skikkelig ille å tørker av køllene, men litt usikker på hvor ofte det er på jern som ikke er veldig skitne.
Men når man prøver å bli litt mer seriøs kan fokus på slike ting være viktig og.

Sånn on topic.

Så vasker jeg køllene jevnlig. Kanskje ikke etter hver runde, dette skyldes banen jeg spiller på er par 3 bane med matteutslag så blir lite rusk på utslagene. 60graderen og pitchen er heller mer utsatte, men prøver å ha de så rene som mulig
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: vedlikehold av utstyr

Post by JanB »

hanso87 wrote:vått håndkle? fukter du det før start da?
Jeg har 2 håndkler på baggen. Det ene fukter jeg før start på den nederstedelen. Det holder nesten hele runden. Skal innrømme at det til tider er litt varmt her nede (30 grader i skyggen), men det finnes vannhull underveis.

Det er lettere å vaske / tørke av køllene med en gang enn når de har stått ubrukt en uke.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: vedlikehold av utstyr

Post by zibiri »

Har vell aldri vaska køllene mine tror jeg xD
Bruker bare lomme børsten i værste tilfellene... Men i jernsettet er det kommi så langt at jeg ikke får ut alt så får vell kanskje ta en liten skjau i nermeste framtid kanskje. ?
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: vedlikehold av utstyr

Post by JanB »

Alle bør vaske køllene sine med såpevann en gang innimellom. Jeg tar det omtrent en gang i uken.
Tar en bøtte med lunket vann med vanlig oppvasksåpe. Sitt gjerne ute, det kan bli litt drypping.
Bruk en neglbørste eller noe liknende. Ta først klubbhodet og rengjør grundig. Deretter tar du og rengjør grepet. Du skal bare vite hvordan den syra fra hendene dine påvirker slitasjen på grepet !!!
Tørk så med frottehåndkle før du går på vask av ny kølle.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: vedlikehold av utstyr

Post by Solaar »

Gjør det samme som JanB, men jeg vasker ikke grepene ofte nok. Som regel bare en gang per sesong men jeg tror jeg skal gjøre det oftere fra nå av, merker alltid stor forskjell når det er gjort. Er også alt for sløv til å bytte grep som jo er noe som anbefales at man gjør en gang per år eller noe sånt.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: vedlikehold av utstyr

Post by Long-Hit-Wonder »

Jeg holder alltid klubbene i god stand. Rillene er viktigst å holde flotte og pene, skal ikke mye skitt til før ballen begynner å oppføre seg rart som følge av møkk.

Golfklubber er som våpen, steller man dem godt så kan de enkelt vare hele livet ut.
P2307_03-01-10.JPG
(170.27 KiB) Not downloaded yet
P2256_03-01-10.JPG
(817.79 KiB) Not downloaded yet
P2253_03-01-10.JPG
(698.25 KiB) Not downloaded yet
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: vedlikehold av utstyr

Post by kevin »

Liker å ha orden og ting rent jeg og,gjør det flere ganger i løpet av sesongen. Og etter utesesongen så er det storrengjøring,vasker grepene også
jossi90
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 22 May 2011, 12:08
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Solastranden GK

Re: vedlikehold av utstyr

Post by jossi90 »

Jeg kjøpte noen brukte Callaway X-20 for litt siden. Vasket dem idag da de ikke så ut. Både køllehodet og grepet. Ble utrolig overasket over hvor mye dritt som satt i grepet. Jeg brukte en mild vannbasert avfetting som f. eks brukes til rengjøring av dekk, sammen med en stiv tekstilbørste. Når skummet blir helt svart, da sitter det mye dritt i dem. Ble veldig mye bedre. Kjenner liksom at gummien er myket opp. Alt som var inngrodd av gammel dritt på køllehodene løsnet nesten bare av avfettingen og varmt vann, men gikk over en runde med børste for sikkerhets skyld. Jeg merket det lå igjen ett lite belegg på køllene også, men det gikk lett bort med en slik eraser svamp fra Scotch Brite.
Post Reply