Valdres GK

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Valdres GK

Post by kevin »

Vi er en gjeng kompiser som skal på vår årlige sommertur til Valdres første helga i august. Da spiller vi fre-lør og søndag. Banen er en naturskjønn 9-hulls bane med en fantastisk atmosfære spesielt rundt hull 1,2 og 3. Nå ser jeg at det spilles Region tour der i helgen og at noen av våre "venner" her på forumet fra Ålesund spiller i den turneringen. Hadde vært moro å høre hva de synes om banen og dens tilstand for tiden.
Steffenakk og Bjermeland ligger greit til etter dag 1.
Livescore: http://www.golfbox.no/livescoring/leade ... 779}&grp=2

Hvis det er noen andre som har spillt den i år så taes tilbakemeldinger og tilstand imot med takk :D
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Valdres GK

Post by stooy »

Flott start av Bjermis og Steffenakk.. Så har jo vi ålesund-spilleren Ole-Magnus på topp også da :) Blir en bra helg for Ålesund GK dette ser det ut som :)
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Valdres GK

Post by stooy »

Ikke fullt så bra avslutnig dog :/
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Så det der,synd. Du som kjenner de Stooy,kan du "mase" på de med å gi tilbakemelding rundt banen? :lol:
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Valdres GK

Post by stooy »

Jepp det skal de få gjort i dag :)
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Valdres GK

Post by bjermis »

Heisann.. :) jeg spilte region tour der i hekga ja.. kom på en 6 plass. veldig misfornøyd.. Begynte dårlig på første 9 med en nydelig 48 runde og siste 9 spilte jeg på par.. så varierende.

Bana valdres var veldig bra... fairwayene er noe av det beste jeg har spilte på noensinne.. det var som ballen var pegget opp for deg når du lå der :) Bunkere, roughen og tee stedene var veldig bra.. men greenene var VELDIG trege, og de var veldig sandete.. Jeg snakket med proen der oppe og han sa at de hadde en veldig dårlig klipper men det var no fikset og de håpte at greenene kom til å bli bedre etter hvert. Greenene var veldig treg over hele bana så du ble vandt til dei etter hvert.

Overall så er jeg veldig imponert over valdres og gleder meg veldig til å spille den bana igjen :)
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Ok,tusen takk for tilbakemeldingen. Greenene der oppe har nok aldri vært veldig raske,men jevne og fine.
Tror jeg har spillt ca. 15 fulle runder minst der oppe de siste årene,og liker banen og omgivelsene utrolig godt. Gleder meg stort til årets tur også. Var ekstra spent på forholdene nå siden de åpnet rekordtidlig,og det ble rapportert om fine forhold ganske tidlig også.

Synd det ikke gikk så bra i turneringa da,bare å ta med seg det positive i spillet,første 9 lørdag og siste 9 søndag ser da virkelig bra ut. :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Var i Valdres fra fredag til søndag og fikk spillt 3 runder der. Alltid morsomt å komme tilbake hit,uformelt,hyggelig og ikke minst en naturopplevelse av de sjeldne. Banen var rapportert å være i super stand,så vi gledet oss stort.

Tees: veldig fine,grønne og med bra med gress,pent klippet

Fairways: en samling av greenkeepere har sagt nå i sommer at disse fairways er noen av norges beste for tiden. Jeg støtter oppunder det,selv uten å ha spillt alle baner i Norge :lol: De er fantastisk flotte,som nydelige tepper. Veldig lite oppslått,overraskende lite synes jeg. Dette må være det beste banen noen gang har hatt.

Greener: grønne,tette og fine. Ganske jevne. Men skulle gjerne sett at de turde å klippe ned fra 4,2mm slik de er nå. For de er veldig trege. En vanesak,men man får fort sjokk de første gangene man putter. De ser utrolig fine ut,men hastigheten skulle gjerne vært litt bedre.

Bunkere: noen er litt harde men det kan skyldes alt regnværet i det siste. Men tørket nok fint opp i helga da det ikke regnet. Men en skikkelig gjennomraking av de kunne nok vært lurt,luftet sanda litt.

Minus: manglende vannpåfylling,krana ved hull 5/8 var ute av drift,det betyr at man må huske å fylle nok vann oppe ved klubbhuset før man går ut. Og så er det langt å gå mellom hullene,men det visste vi jo. Så god trim er det,og det er vel mer positivt :lol:

Naturopplevelse/estetikk: ingen over,ingen ved siden av. Vil påstå at banen i Valdres er noe av det vakreste man kan spille i Norge(igjen,uten å ha prøvd alle baner). Det er helt fantastiske omgivelser,spesielt rundt hullene 1-3.

Anbefaler alle som er i nærheten eller skal forbi om å ta turen innom perlen i Valdres,dere blir garantert ikke skuffet.

Legger ved noen stemningsbilder fra banen,og kommer flere etterhvert
Tatt fra green på hull 3,mot det spesielle teestedet til hull 2
Image
Green hull 3
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Banen er selvfølgelig stengt for vinteren,men se denne artikkelen i bladet svensk golf om "drömbanan". God reklame

side 16-17
svensk golf
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Spillte her i helgen,en av mine absolutte favorittbaner i Norge. Mye pga estetikken. Vi spillte fredag og lørdag her. Det hadde regnet hele uka,men fredag var det stort sett opphold og sola skinte i perioder. Været er mildt sagt ganske skiftende der nede i dalen hvor banen ligger. Banen var ganske bløt fredag,men lørdag var den litt bedre da det var veldig bra bra vær med sol og vind som tørket opp banen godt.

Tees: veldig fine,pent klippet og preparerte
Greener: de har hatt problemer med de tidligere i år,det er synlig på minst et par av de. Men de har kommet seg veldig,men klippes på 4.8mm og oppleves som ganske trege
Fairways: fantastisk flotte,lite oppslått torv og i kanonstand
Bunkere: litt harde pga alt regnet i det siste,kunne trengt litt omvelting av sanden for å tørke de litt. Endel småstein i noen av de
Rough: semi`n er passe seige,og det finnes noen steder hvor roughen er ganske tøff. Men stort sett greit å finne ball

Hull 1,sett fra tee
Image

Hull 4,tatt fra fairway opp mot green
Image

Har sagt det før og sier det igjen: får man sjansen til å spille her bør man absolutt ta en tur. Estetikken er ren magi her :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Var i Valdres i helga og spilte 3 runder. Som balsam for sjelen å være der. Stille og rolig, fantastiske omgivelser og en flott og ikke minst utfordrende bane

Teesteder: er fine og velpleide
Fairways: utrolig flotte med god gressvekst. Et par våte partier men overraskende tørt med tanke på at det har regnet mye i sommer og de har hatt flom minst 2 ganger i år
Bunkere: fine men det er litt småstein i endel av de
Greener: grønne, jevne og fine. Men veldig trege. De klippes på 4.5mm nå og det var virkelig en prøvelse å putte på så trege greener igjen

Høsten nærmer seg i Valdres og det har kommet/kommer mye nedbør. Men vi var utrolig heldig med været og fikk kun litt yr i går, ellers var det veldig bra.

Hull 1 fredag kveld
Image

Hull 2...et bilde sier mer enn tusen ord :)
Image

Green 1
Image

Hull 6/15
Image
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Valdres GK

Post by Yorkie »

kevin wrote:Har sagt det før og sier det igjen: får man sjansen til å spille her bør man absolutt ta en tur. Estetikken er ren magi her :D
Helt enig Kevin!

Ser ut som greene nå er kommet på plass ift når jeg var der i mai, ihvertfall hvis bildet av greenen på hull 1 er representativt for resten, men 4,5mm?, burde vel være greit nå å klippe noe kortere. Men, treigt er ok så lenge det er jevnt treigt:)

Hull 2 er bærre lækkert
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Ja,alle greenene er som hull 1, de er fine. Tror de har vært klippet på 4mm tidligere i sommer. Men nå har det vært ned mot 3-4 grader på natta og da tør de vel ikke klippe noe kortere. Var vel 5-7 grader om natta i helga,ihvertfall litt oppe i høyden hvor vi var. Men skulle gjerne hatt de litt raskere. Men de har lik hastighet virket det som
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Spilte 3 runder her i helga. Fredagen var ganske tørr og fin. Fine, men trege greener. Flotte fairways, tett fint gress men ikke klippet på sitt laveste. Lørdagen var det litt vått på endel fairways men greenene var klippet på morgenen og rullet litt bedre da. Søndagen var det veldig mye regn og banen ble veldig bløt. Men allikevel fine spilleforhold.

Hull 2:
Image

Hull 3:
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Det skjer masse i Valdres i år, mange positive endringer. Anlegget har vært litt "delt" her, med klubbhus, puttinggreener og driving range ovenfor veien. Samt en 6-hulls øvingsbane på vei ned til hovedbanen som ligger ved fjorden. Nå har man stengt øvingsbanen, nytt klubbhus bygges nede ved siden av hull 9, ny range er nylig sådd like ved og 9-hullsbanen har fått nye teesteder på hvert hull. Så nå spilles banen som 18 "forskjellige" hull. Og man har endret litt på routingen av banen.

Jeg tror det er veldig smart å få flyttet alt ned på samme område. Det gjør det lettere og mer interessant å gå på rangen før man går ut, tidligere måtte man gå/kjøre mellom. Klubbhuset ved banen vil gjøre at man kan gå innom etter 9 hull og kjøpe mat/drikke etc før man går videre på neste runde. Betyr også at de som jobber i klubbhuset har bedre oversikt over hva som rører seg på og rundt banen.

Hullene:
1. Tidligere hull 9. Kort par 4 på 292m. Man misser den dramatiske åpningen som det var med gamle hull 1, par 3 hullet ved vannet. Men et bra åpningshull uten for store problemer

2. Gamle hull 1. Par 3 på 128m med vann langs hele høyre siden.

3. Gamle hull 2, men nå er det ny gresstee bak til høyre for green 2. Dette er nå et dramatisk par 5, på 405m. Man må ha minst 140m carry over vannet(droppsone rett over kanten). Men man har en litt annen vinkel mot fairwayen nå, men skal allikevel ha en meget god drive for å ha et greit innspill mot greenen. Vann langs hele høyre siden, og OB venstre. Et av Norges absolutt beste hull, og vakreste.
Image

4. Gamle hull 3, par 3 på 127m. Banens letteste hull, men vann langs høyre siden.

5. Gamle hull 4, par 4 på 372m. Ny tee et stykke framme langs høyre siden. Innspill mot en opphøyd green. Blitt et tøft par 4 hull
Image

6. Gamle hull 5, par 5 på 403m. Ny tee oppe på kulen bak greenen til forrige hull. Føler at man tar høyresiden(OB+ vannhinder først) mer i spill nå. Dogleg venstre
Image

7. Gamle hull 6. Her har det alltid vært forskjellig tee mellom runde 1 og 2. Par 3 på 186m
Image

8. Gamle hull 7. Nå par 4 på 328m. Nytt teested langs venstresiden. Nå er det et ganske greit par 4 hull, ikke for vanskelig

9. Gamle hull 8. Banens vanskeligste fortsatt, og nå er det avslutningshullet. Par 5 på 477m. Dogleg venstre og mye trøbbel underveis. OB høyre, en bekk man krysser 2 ganger, og innspill i nedoverbakke mot greenen. Passer veldig bra som avslutningshull

10. Gamle hull 18(9). Par 4 på 329m. Ny tee litt lengre bak

11. Gamle hull 10(1). Par 3 på 140m. Ny tee litt lengre bak og nede til høyre. Mer vann i spill. Droppsone oppe til venstresiden, ca.50m fra greenen(målte ikke)

12. Gamle hull 11(2). Fortsatt par 4 på 343m. Superlativene står lengre opp :)

13. Gamle hull 12(3). Her kommer banens svakeste hull, og en endring jeg overhodet ikke likte. De har laget et nytt teested langs venstresiden, langt framme. Skal være 82m iflg scorekortet, men når vi spillte var det kun 73m. Det blir altfor kort, passer ikke inn og min personlige mening er at det er dårlig design. Det har jeg også gitt de beskjed om. Slo ut med sandwedge :!: Teestedet er ganske lite, få muligheter til å forlenge hulle noe særlig, annet enn å sette pinnen langt bak på greenen. Selv da blir det neppe opp mot 90m. Man tar også den normale kryssvinden litt ut av spill når man står så nærme. Stor skuffelse synes jeg. Det andre teestedet er veldig langt, kanskje 35-40m langt. Man kunne brukt front og back på det og fått variasjon i lengde der.

14. Gamle hull 13(4). Fortsatt par 5 på 479m.

15. Gamle hull 14(5). Fprtsatt par 4 på 343m

16. Gamle hull 15(6). Fortsatt par 3 på 163m

17. Gamle hull 16(7). Fortsatt par 5 på 514m :!: Et tøft hull, selv om fairway er bred og fin

18. Gamle hull 17(8). Par 5 på 400m. Nytt teested langs høyresiden. Lettere vinkel, tar høyresiden mer ut av spill. Hullet blir endel lettere herfra, derfor er index 4 istedenfor 2 som tidligere.

Banen har blitt litt kortere nå, gått ned fra 5758m til 5512 fra gult. Jeg har ikke vurdert den fra rødt, sorry :)

Tees:
Både de gamle og de nye er knallgrønne, tett og fint gress. Veldig bra

Fairways:
De er normalt utrolig flotte. På noen av de ser man rester av vinterskader, men stort sett er de meget bra som alltid.

Greenene:
Tett og fint gress, men klippes ikke så lavt. Så de er trege, som alltid. Søndag morgen var de nyklippet og da var de veldig fine å putte på
Image

Bunkere:
Var veldig fint preparerte på fredagen. Lørdag kom det masse regn og de rant litt ut, det var delvis sånn på søndag også.

Dagsgreenfee har gått opp i helgene, fra 350,- til 400,-. Har du spilt dårlig i 18 hull, er det en flott mulighet til å gå videre og ta med seg 4 hull til. Den ekstra turen langs vannet og ut på Hestøya er som oftest ren nytelse.
Image

Det har vært tørt i Valdres i sommer og flere områder var ganske tørre og litt brune. På lørdagen kom det over 30mm regn og det ble selvsagt vanndammer på noen fairways. Men på søndagen var det så og si helt tørt igjen :D
Last edited by kevin on 12 Aug 2013, 14:59, edited 1 time in total.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Valdres GK

Post by Yorkie »

Du burde vel snart bli æresmedlem på Valdres så mye som du reklamerer for den ;) Men, jeg er enig, Valdres er veldig fin, og nå ser det ut til at jeg må ta meg en ny tur :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Valdres GK

Post by Bogey »

Noen som vet noe om forholdene der oppe nå?? Kjører forbi på onsdag, så blir nok en aldri så liten pitstop der :) Ser det er meldt bra vær, men ned mot 0°C om natta.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Valdres GK

Post by kevin »

Var du innom?
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Valdres GK

Post by Bogey »

Ble desverre ikke. :( Regna egentlig hele veien når jeg kjørte vestover og var meldt mye regn i Valdres i det tidsrommet jeg hadde vært der. Dessuten var det stengt over Filefjell pga veiarbeid, så det kombinert med litt stramt tidsskjema så tok jeg ikke sjansen på den ekstra halvtimen rundt Gol. Får komme sterkere tilbake neste gang jeg skal forbi.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Valdres GK

Post by GolfMickey »

ingen som vet noe om forholdene? kom sent igang der oppe etter det jeg har hørt
Post Reply