Nytt jernsett

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Nytt jernsett

Post by RealDamion »

Hei,

Dette blir mitt første innlegg på golfsnakk, men har vert ofte inne og lest på all kunskapen som er her inne, og fått mange nyttige svar.
Men nå lurer jeg på om dere kan hjelpe meg litt på vei i valget av nytt jernsett...

Jeg har spillt golf i 1 år nå. Og har hele perioden spillt med Ping G15 jernsett.
Men det begynner å minke på køller i baggen... I utgangspunktet er det jo ikke mer en 6 køller som følgte med (5-pw)
Så klarte jeg å glemme igjen PW på banen en runde, og for en mnd siden klarte jeg å brekke 5ern i et tre.. Så da er det jo bare (6-7-8-9) igjen...

Jeg føler at Ping g15 har litt for bred såle... Som får hodet mitt til å tenke at det blir vanskelig å slå ned på ballen og få med torv... Burde jeg gå til blades? Eller kanskje en mellomting?
Ping er jo også veldig tilgivende, burde jeg få meg noen køller som er mindre tilgivende? slik at jeg blir bedre på å treffe sweetspoten?

Setter pris på alle svar og forslag. :mrgreen:
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Nytt jernsett

Post by Myhren1 »

Hei!
Hva har du i hcp?
Det er jo en haug å velge mellom. Skal du kjøpe nytt eller brukt?
Det er fortsatt en del som selger 2012 modeller til veldig gode priser.
Blades er ikke å anbefale hvis du ikke har et veldig stabilt balltreff, ingen tilgivelse, så du blir veldig hardt straffet ved treff litt utenfor sweetspot.
Kan være lurt å teste litt forskjellige typer jern også. Dumt å kjøpe noe som du ikke er komfortabel med.
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Nytt jernsett

Post by RealDamion »

Jeg spiller på 11 i hcp.
Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe nytt eller brukt... Er det noen store ulemper med brukt?
Trenger ikke å være årets modell, er ikke så nøye på å absolutt ha det nyeste.
Jeg vet at blades ikke er tilgivende... Men lærer man ikke lettere å treffe sweetspoten når du blir straffet hvis du ikke gjør det? Evt, fins det en mellomting?
Har tenkt å teste litt ut, men greit å snevre inn litt av utvalget... Er jo veldig mange forskjellige sett der ute.
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
Myhren1
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 27 May 2013, 09:40
Hcp: 12.4
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten

Re: Nytt jernsett

Post by Myhren1 »

Hvis du spiller på 11 i hcp etter ett år, er det imponerende progresjon:)
Regner med du har et ganke stabilt balltreff siden du spiller med 11 i hcp, så da kan du jo sikkert utelukke såkalte GI og SGI jern hvertfall.
Hvis du er ute etter en mellomting som du sier, så fins det jo smidde jern som veldig gode å spille med hvis du treffer ballen bra.
Ganske tynn såle og topplinje, men litt cavity allikevel, så de er mer tilgivende enn blades. Kanskje det kunne være noe?
Callaway Razrfit 9,5
Cobra AMP Cell 3-4 wood
Cobra AMP Cell 3-4 hybrid
Callaway xForged projectX 6.0 3-pw
TaylorMade ATV 54* 60*
Oddysey Metal x Milled
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nytt jernsett

Post by veggiss »

Image

Image
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Nytt jernsett

Post by RealDamion »

Jeg vet vel ikke om balltreffet er bra før jeg har prøvd noen køller som ikke er så tilgivende? Men ja, jeg ser for meg at det kan være køller som passer meg litt bedre. Hvilke alternativ fins det i den klassen?
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Nytt jernsett

Post by norrbaggen »

Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Nytt jernsett

Post by Hagen »

Mp 53 er veldig bra. Ikke skal han ha noen upris heller, mener det kostet en 6000 når de var nye.
Personlig angrer jeg på at jeg ikke kjøpte Ping i20. Sikkert mulig å få de til en god pris nå, da de kom i fjor. Disse er ikke smidde, men det skulle en nesten tro de var det.

Ellers har du jpx 825 pro, titleist ap2, taylormade rocketbladez tour, callaway xhot pro og cobra amp forged.

Greit å tenke på at flere på tourene spiller med køller i denne kategorien, så å få litt hjelp på dårlige treff er noe alle trenger. Merker jo at en ikke treffer sweetspot uansett.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Nytt jernsett

Post by Gundersen »

Spiller på Callaway X-22 Tour, hvordan vil disse arte seg for meg?

Sendt fra surfefjøla
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nytt jernsett

Post by spiderboy »

Jeg ville sagt at du skal spille med de mest tilgivende køllene du klarer å se ned på. Men...så er det andre faktorer også da. Hvis du har et godt balltreff er smidde jern en mye bedre opplevelse å slå med. Mye mykere følelse i balltreffet. Det har en del å si for meg i hvert fall. Jeg har vekslet mellom å spille med mp-53 og Callaway Diablo forged (som kanskje kan sammenlignes med Mizuno jpx 800/825 pro). Og for meg funker bare rett og slett mp-ene bedre. Til den prisen Norrbaggen skal ha er det en no-brainer spør du meg :) Jeg synes mp-ene er ganske så tilgivende egentlig.

Smalere såle kan være en fordel enkelte gang, fra fairwaybunkere og rough f.eks. Men det kommer an på hva feiltreffet ditt er også. Om du oftere duffer ballen kan det lønne seg med en tykk såle f.eks.
Så med andre ord, bare du kan avgjøre hva du skal spille med, og antagelig må du gjøre noen feilvalg før du treffer blink. Men om du får tak i et billig sett er det ikke noe i veien med å prøve mer "vanskelige" køller, spesielt med det tempoet du spiller deg ned i hcp.
Jeg ville vurdert Ping i20, mizuno jpx 800/825, titleist ap2 eller mp-53 eller kanskje til og med mizuno mx-300 som du kan få tak i ganske billig på e-bay. Kan også anbefale Diablo Forged, men de ligger ganske høyt i pris. Om du bor i Oslo er Veggis sitt Wishon-alternativ visstnok veldig, veldig bra, uten at jeg har prøvd dem selv.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
RealDamion
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 12 Jul 2013, 09:43
Hcp: 6,6
Hjemmeklubb: Sandnes Golfklubb

Re: Nytt jernsett

Post by RealDamion »

Jeg har tenkt litt i bane i20 selv, jeg prøvde et 7er jern på rangen her om dagen, og det føltes veldig bra. Når det gjelder det settet til norrbaggen så hadde det vert et alternativ om jeg bare kunne fått kjøpe jerna, har nettopp fått meg G25 driver og ping forged wedger så trenger ikke bytte de ut med det første. Så hvis du vil selge bare jerna norrbaggen, kan du gi meg en lyd.
Ellers må jeg si takk for alle svar, det er virkelig mye kunskap her inne!

Heller litt mot ping i20...
Driver : Ping G25
Woods : TaylorMade RBZ 3w
Hybrid : TaylorMade RBZ 4h
Jern : Mizuno mp-59 (5-pw)
Wedger : Ping Gorge 50* 52*, Titleist Vokey 60*
Putter : Nike Method Core mc01w
Post Reply