Lakkere opp køller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Lakkere opp køller

Post by JonasB »

Hei, fplkens

Denne går ut til dere som lakkerer og pusser opp køller, eller har prøvd iallefall. Har noen gamle puttere jeg tenkte jeg skulle prøve å lakkere opp igjen og se om de kan bli litt freshere. Lurer da på hva slags type lakk og grunnarbeid som må til for å få et resultat man kan være fornøyd med? Vurderer også etter dette evt se å lære meg å bytte skaft selv og, da på puttere og ikke jern :oops:

Alle tips og triks tas imot med stor takk :D
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lakkere opp køller

Post by veggiss »

Hvis det skal bli skikkelig gjort anbefaler jeg deg å la noen som kan det gjøre det, men om det ikke er så nøye kan du prøve selv. Jeg kjøpte lakk på Torshov, husker ikke hva den heter i farten. Det er en utfordring å få et jevnt resultat, så du må ha mange tynne lag for at det skal bli bra. Et par lag med grunning, som du pusser ned, deretter 3-4 lag med lakk og et par lag med klarlakk til slutt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lakkere opp køller

Post by furu »

Bytte skaft er stort sett veldig enkelt. I hvert fall på en "plumbers neck". De andre går også bra. "Flow neck" og "double bend" må du passe på at du har et skaft med riktig dimensjon. Skal mye til for å kjøpe feil - tror jeg. Er ikke så mange typer der ute. Varmepistol og epoxy er egentlig alt du trenger.

Lakkere putter har jeg sett mange forsøk på. Hvis du klarer det må du love å poste det på alle golfforum i hele verden :) Det virker kanskje som om putteren slites lite. Slår jo ikke hardt med den. Sannheten er at den slites vanvittig fort. Se på TM Ghost putterne. Riper og stygge hakk før du er ferdig med den første runden. De som kan det bruker vel varmebehandling for å få knallhardt ytterlag.

Det kuleste hadde vært å strippe putteren helt og så behandle det rå metallet. "Flammebehandling" heter vel den ene metoden. Og så har du "oil can", som du ser på f.eks. Vokey wedger. Det finnes steder som gjør dette, men det er bare verd å betale for med f.eks. Scotty, Bettinardi osv.

Lakkere toppen på driver, fw og hybrid går som veggiss sier bra. Han har lagt ut noen bilder her på forumet av sitt arbeid. Eller du kan bruke skins på toppen :D Big Wigz er et av flere merker på dette området.
Instagram @christianfuru
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Lakkere opp køller

Post by JonasB »

Noen som har prøvd å pulverlakkere? Ser at det blir et helt annet prosjekt,men er kanskje det som må til for å få et bra resultat
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lakkere opp køller

Post by veggiss »

Da må du vel varmebehandle osv, og det er vel neppe noe hvermannsen har utstyr til å holde på med hjemme.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lakkere opp køller

Post by furu »

Sjekke steder som driver med billakkering?
Instagram @christianfuru
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Lakkere opp køller

Post by radar1 »

Hvis du følget tipset til Furu om å strippe helt ned så har du et par kule alternativer.
Har ikke testet de ut på golfkøller, men burde funke perfekt på en putter :)

Color case hardening, har jeg ikke prøvd men ser kult ut :)
https://www.youtube.com/watch?v=U_KiiMxJDLg


Gun blue,
http://www.youtube.com/watch?v=RNYIJPwqbdA
Veldig enkelt. Puss av den gamle finishen med stål ull /smergel papir. Her gjelder det å være lett på hånden. Riper/skraper du lager når du tar av gammel finish lyser opp når du legger på Gun blue. Anbefaler å legge på mange tynne jevne lag. Har du for mye et sted vil det stedet bli mye mørkere enn resten. Anbefaler også å bruke engangshansker, da fingeravtrykk du setter på metallet vil lyse opp. Veldig enkelt :) men vær tålmodig.
Gun blue får du kanskje kjøpt hos XXL eller en jaktbutikk.

Eller du kan kjøpe alt du trenger herfra:
http://www.brownells.com/gunsmith-tools ... /index.htm
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Lakkere opp køller

Post by JonasB »

furu wrote:

Det kuleste hadde vært å strippe putteren helt og så behandle det rå metallet. "Flammebehandling" heter vel den ene metoden. Og så har du "oil can", som du ser på f.eks. Vokey wedger. Det finnes steder som gjør dette, men det er bare verd å betale for med f.eks. Scotty, Bettinardi osv.
Fant denne bloggen, http://thepowerfade.com/2011/12/12/club ... #more-1806 , blir til å prøve noe sånt på et eller annet emne :D
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lakkere opp køller

Post by furu »

Blir kult det :) Fikk lyst til å gjøre noe slikt selv. Du må poste noen bilder underveis.
Instagram @christianfuru
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Lakkere opp køller

Post by JonasB »

Det skal jeg, må bare finne et bra emne som ikke har for mange rare vinkler og krinker og kroker.
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Lakkere opp køller

Post by Golffreak »

Ingen fare med at putteren min har blitt blå etter å ha vært brennheit i det siste, men hvis du først skal gjøre noe med den så var faktisk det litt kult... :) . Tror lakkering blir dårlig resultat når man ikke har skikkelig lakkeringsverksted/utstyr, men å brenne den blå var litt kult. Dog så bør du putte så bra at du matcher putteren... ;)

Ellers, hvis du har litt for lite å finne på så har jeg noen småting som skulle vært fikset i leiligheten.... Ser at at å bruke flere kvelder på en gammel putter er litt over snittet golf-nerdete... :lol:
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Lakkere opp køller

Post by JonasB »

Golffreak wrote:Ingen fare med at putteren min har blitt blå etter å ha vært brennheit i det siste, men hvis du først skal gjøre noe med den så var faktisk det litt kult... :) . Tror lakkering blir dårlig resultat når man ikke har skikkelig lakkeringsverksted/utstyr, men å brenne den blå var litt kult. Dog så bør du putte så bra at du matcher putteren... ;)

Ellers, hvis du har litt for lite å finne på så har jeg noen småting som skulle vært fikset i leiligheten.... Ser at at å bruke flere kvelder på en gammel putter er litt over snittet golf-nerdete... :lol:
Har en del småtteri som skulle vært gjort her og, rart hva man finner på istedet for å gjøre det :mrgreen:
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Lakkere opp køller

Post by spiderboy »

Anbefaler ingen å pulverlakke (eler brennlakkere som det også omtales som). Jeg har fått en del motorsykkelrammer pulverlakkert, og det blir et hardt, slitesterkt og ganske så tykt lag med lakk som jevner ut ujevnheter fint (også eventuelle riller på putterface). Så jeg vil anta at favorittputteren ikke vil ha noen slags feel igjen etter et slikt prosjekt. Tror ikke det spiller noen rolle om det er karbonstål eller granitt som sitter under 1 drøy mm med knallhard lakk....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Lakkere opp køller

Post by furu »

Rent stål i slagflate + pulverlakkert "kropp" kan funke?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Lakkere opp køller

Post by veggiss »

Jepp...men pulverlakkerer jo ikke hele driten :) Er mange som bruker denne metoden på drivere bl.a.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Lakkere opp køller

Post by radar1 »

Puttere kan man kanskje bruke bengalack på? (ikke slagflaten her heller så klart :) )
Post Reply