Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by Snowman »

Dette var en interessant artikkel:

http://www.norskgolf.no/node/5409

Særlig bør dette være en vekker:

"Løvberg beskriver den gamle kulturen i norsk svømming som en "kvalifikasjonskultur". Svømmerne var mer opptatt av å komme med i et mesterskap, enn å se på hvilke grep som måtte gjøres når de faktisk ble kvalifisert til det mesterskapet."

Er det ikke akkurat dette vi ser veldig mye av i norsk golf? Det viktigste er liksom å kvalifisere seg til de ulike tourene, ikke å oppnå resultater når man er der. Det Svømmeforbundet tydeligvis har tatt et oppgjør med, er den type "det-viktigste-er-å-delta"-holdning.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by Pepper »

Svømmeforbundets suksess er helt åpenbart noe NGF kan lære av.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by CharlieB »

NGF kan lære masse av svømmeforbundet. Men jeg kjøper ikke at det er noen kvalifiserings tanke som er problemet. Kjernen er vel at man ikke har vært videre opptatt av proff golf i det store og hele?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3200
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 65 times

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by Snowman »

CharlieB wrote:... jeg kjøper ikke at det er noen kvalifiserings tanke som er problemet. ...
Jeg håper du har rett, dvs. at utøvere og trenere ikke tenker mer på kvalifiseringen enn på hva som skal skje etterpå. Men veldig mange av oss som skriver er veldig opptatt av hvem som kan kvale inn til ulike tourer. Og det var jo sprøtt de siste årene med Børsheim og Kofstad at det var mange innlegg om å greie å fornye kortet allerede fra de første turneringene de spilte på ET. Det hadde vel vært naturligere å fokusere mer på forventninger om at de skulle hevde seg i de enkelte turneringene? Og alt det der tullet om at de bare var der for å lære, for erfaringen viser jo at norske som ikke hevder seg, de har veldig lett for å legge opp heller enn å være tålmodige og lære av det.

Neste norske som kommer på ET, der tror jeg lista bør legges høyt i all praten rundt det, slik at det handler om å etablere seg og hevde seg fra første stund, hvor nedrykk etter bare en sesong ikke skal være noen option!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17380
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 363 times

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by kevin »

Løvberg er dyktig og flink til å snakke og handle. Spørsmålet er nå om folka i NGF forstår hvordan de skal lære av dette og hvordan de kan overføre det til golf.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by Pepper »

Min beste kontakt i "spillermiljøet" var rimelig klar. Jeg skal være litt mer rund i kantene; skal NGF klare å lære noe må de være lærevillige, og er vi sikre på at de som nå er i posisjoner er det i tilstrekkelig grad?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by Birdieplayer »

I tillegg må spillerne være flinke til å bidra, det som har kommet de siste årene rundtom har vært veldig lite.
Men mye er kanskje formidlet utenom de snevre golffora?
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Svømmeforbundet treffer spikern på huet!

Post by Pepper »

Det skal være utpekte spillere på Norgescup som forutsetningsvis skal representere spillerne overfor NGF. Mitt inntrykk er at den ordningen med spillerrepresentanter har fungert svært dårlig. Da kan man heller ikke forvente mange innspill hvis den forutsetningsvis organiserte delen av dette ikke fungere. Det er ikke lett for enkeltspillere å komme alene med kritiske kommentarer overfor NGF.

Hvis spillerutvalgene kan bli tatt tak i og fungere som forutsatt vil det hjelpe.
Post Reply