Hvilken bounce på 60 graders wedge

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by raysv »

Hei,
Driver og vurderer å gå til innkjøp av en 60 graders wedge men er jo et hav av forskjellig bounce å velge i.

Hva bør man gå for? 8 ? eller er lavere eller høyere enn fordel på 60 graderen?
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by sumo »

sjekk bouncene på 56 og 52 wedgene dine, så tar du enten litt lavere bounce, eller en mellomting mellom de.
evt så kjøper du en taylormade ATV wedge, så slipper du å tenke på bounce.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Nerd »

Vi har 2 slags Bounce
- Statisk som er sål vinkelen
- Effektiv som er sål areal som fungerer som bounce

Statisk velges ut fra din angreps vinkel på bolden - turf - samt miss hits tendenser
- Picker style - 4-8 grader statisk bounce - lite eller ingen turf, tynne som mis hits
- Meduim - 8-12 grader statisk bounce - medium turf, både tynne og tykke
- Digger style - 12-17 grader statisk bounce - alltid turf, fete som miss hits.

En LOB spilles ofte åpen og til flops, så en LOB med heel og toe grind er aktuel, men da reduceres AREALET, så om den skal ned i sandbunkeren, pass å¨med at den har areal stort nok til å fungere der nede, statisk er IKKE viktig i sand, der er det arealet som avgjør.

Her er noen varienter fra Titleist. Studer differanser i AREAL ift underlaget den skal spilles
M- grind er et godt kompromis av heel og toe grind, men stadig med en godt areal om den skal ned i sand.
Titleist Grind.PNG
(94.38 KiB) Downloaded 82 times
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Golffreak »

Interessant hva du skriver, som alltid Nerd! Du skal virkelig ha kudos for all kunnskapen du deler her!! :-).

Hva mener du om ATV wedgene fra TM? Mener du at det funker med "all terrain"? Jeg har verken prøvd eller studert dem så nøye forøvrig.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Nerd »

Jeg har ikke prøvd TM ATV selv, men det er jo en wedge der de har "stjålet" en hel del ideer fra andre, men hvordan den fungerer i sum kan jeg ikke svare på.

Sålen er inspirert av Vokey P grind, en sak jeg selv kopierer i mange av de wedger jeg grinder, men det ser slettes ikke ens ut, og fungerer nok ikke helt ens heller. Ut fra en ren visuel vurdering, virker det samlede sål areal noe knapt til bruk i sand.
Du kan sammenligne sål areal og kanal volum mellom TM ATV og de jeg laver her ved å studere dette foto. (riktignok et Venstre hode jeg har lavet her).
IMAG0234.jpg
(667.41 KiB) Downloaded 56 times
IMAG0236.jpg
(226.17 KiB) Downloaded 56 times
Som du ser er bredden på sål heel til toe mye længere på de jeg laver, og derav er det mere respons fra sål i sand, samt at "time out" effekten ikke synes å være på plass i ATV. P grind har til opgave å utsette effekten av statisk bounce på en hård fairway, men det fordrer at der er en given avstand fra leading edge til trailinge edge, og her er ATV for kort, og derav har vi ikke den delay av bounce som gjør at vi kan spille en høy statisk bounce på hård fairway. Det er nemlig en del av cluet med denne grind, en sål som er "selvjusterende" alt etter hva slags underlag vi har. DERFOR blir statisk bounce "uviktig" sålen tilpasser seg selv til underlaget, men vi starter altså normalt fra en HØY statisk bounce her (12-14), mens TM ATV er 10 grader hva jeg vet.

Den kan også laves på et hode med lav statisk bounce, der hensikten er å forbedre effekten i sand. Wedgen på bildet er en sånn variant med 6 grader statisk bounce, og det er for lite til å gjøre nytte nede i sand, men når man tilfører denne P kanalen som her, er effekten av bounce større på denne med kun 6 grader, enn et klassisk sandjern med 13 grader.
Der er "hydrofoil effekten" av sålen nede i sand som gjør dette.

TM ATV helt klart en kompromis mellom en hel rekke faktorer, og vil derav kunne fungere godt for riktig mange, men skal den også brukes i green bunkeren. skal du prøve den der nede før du gjør dit valg. Din måte å spille fra sand kan avgjøre om den fungerer godt eller ikke.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Gundersen »

Så bounce på følgende oppsett 52, 56, 60 bør være?
Vi snakker om hobbygolferen som kun har et sett, og ikke kan velge og vrake ut fra hvilken bane som skal spilles.

Gundersen
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Nerd »

Gundersen wrote:Så bounce på følgende oppsett 52, 56, 60 bør være?
Vi snakker om hobbygolferen som kun har et sett, og ikke kan velge og vrake ut fra hvilken bane som skal spilles.

Gundersen
svaret står jo i den post jeg skrev ovenfor den 12 mai kl 9:22
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Gundersen »

Sorry
Takk
Jumper
Legende
Legende
Posts: 596
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 160 times

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by Jumper »

Røk på en ny Titleist 60 grader i Albir i dag. Grillet de grundig angående bounce og fortalte de at den måtte funke under våte, myke forhold på Vestlandet. Sto mellom 4 og 7 i bounce, og ble anbefalt 4. Ble veldig usikker da jeg så guiden til Titleist på nettet der den anbefales til shotmakers på fast underlag. Er det bare å la den ligge igjen i Spania? Er nok mer picker enn digger. Har forøvrig 56-11 og 52-8 i de andre wedgene, med gap'en som en favoritt.
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by CharlieB »

Prøv :)

Bounce på wedger, kanskje spesielt lob wedge er litt preferanse. Jeg har 60 med 04 på vestlandet og trives utmerket med det, 56 graderen er 11 ... Du slår nok ikke 60 graderen ut av tung våt røff, men hva med en steinhard betongbunker med våt tung tung sand?

Det er andre her inne som har mer peiling på det tekniske, men personlig så mener jeg at det viktigste med wedger er at de er forskjellige, det er ikke hvor langt du slår de som er interessant, men forskjellige verktøy til forskjellige "jobber" hvis du skjønner hva jeg mener.
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Hvilken bounce på 60 graders wedge

Post by raysv »

Jeg ble anbefalt 10-12 graders bounce av PROen min på 60 gradern
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
Post Reply