Herre- eller Dameutstyr

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Maggie
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 19 May 2014, 13:20

Herre- eller Dameutstyr

Post by Maggie »

Hei,

Jeg skal kjøpe meg nytt golfutstyr. Saken er at er det et kjempebra tilbud på herremodellen av jernsettet som jeg skal kjøpe, mens damesettet er fort 2000 kr dyrere. For herresettet får man også custom fit (bestiller fra nett).

Lurer på om jeg kan bestille herresettet med -0.5 tommer i lengden og regular flex, og få et sett som er likt damesettet? Har hørt at damesett er en halv tomme kortere enn herresettene. Jeg går under kategorien "standard" høyde (170 cm). Er det evt. andre forskjeller mellom herre og damesett?
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Herre- eller Dameutstyr

Post by raysv »

Dame settet er vel i L flex (ladies flex) og ikke regular.

Dette får noen andre her bekrefte, men muligens senior flex i herre er mer likt ladies flex enn det regular her?
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Herre- eller Dameutstyr

Post by furu »

Selve hodet er oftest helt likt i jernkøller. Driver, fw og hybrid kan ha andre tyngdepunkt på dame vs. herre.

Skaftene er forskjellig i flex men også egenskaper. Dameskaft har kickpoint lenger nede mot hodet, altså bøyer det mer langt nede. Da er det lettere å lade det med kraft og få det ut i køllehodet. Herreskaftet vil også være tyngre.

Du kan med fordel kutte ned lengden slik du nevner, men jeg ville nok vurdert å gjøre det med senior flex, eller A flex som det også kalles hos enkelte merker. Men dette er jo avhengig av en del ting. Er du unge eller gammel? Sterk og atletisk? Slår du ballen godt? God lengde på slagene? Fin høy ballbane eller lave slag?
Instagram @christianfuru
Post Reply