Ny grense for netthandel - 500,-

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Ny grense for netthandel - 500,-

Post by furu »

Regjeringen ønsker å øke grensen fra 200,- til 500,-. Jippi! Tenker nok noen. Jeg gjorde det før, men nå innser jeg at det blir feil å la oss handle avgiftsfritt fra utenlandske butikker med utenlandske lønninger og kostnadsnivå. Det er urettferdig konkurranse.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stat ... /23311338/
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by furu »

For ordens skyld - jeg syns ikke nettbutikker som netthandelen.no beriker det norske næringslivet spesielt eller nødvendigvis skaper så mange arbeidsplasser. Ekstremimport av drittbillige kinavarer kan vel neppe kalles verdiskapning på norsk jord.
Instagram @christianfuru
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Pepper »

I prinsippet bør kanskje grensen settes til kr 0, men jeg antar staten vil kunne spare en del arbeid og årsverk på å hevde den fra 200 til 500. Skjemaveldet vil bli redusert, noe som er bra.

Og jeg er usikker på at alle de som roper ulv får rett. Noe mer handel fra utlandet vil det klart bli, men jeg er enig med furu i at billige kinavarer ikke bør beskyttes.

Det er åpenbart både fordeler og ulemper som med det meste annet. Personlig har jeg ingen sterke følelser på dette.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by ShooterMacgavin »

Dette kommer til å gå hardt ut over norsk bedrifter som selger varer med høy dekningsgrad

Grensen har ikke vært endret siden 1975. 200kroner i 1975 er en del mer enn 200kroner i 2014...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
LangJakke
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 173
Joined: 20 Feb 2012, 22:59
Hcp: 33

Re: Sv: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by LangJakke »

200 kroner var jo kun småplukk av varer. Feks et dusin med middels baller, en tskjorte, eller en caps. Med å øke til 500 har en plutselig mulighet til å handle "de fleste" hverdagsvarer" gjennom nett. Gensere, sko, spill til Playstation, bukser, en del elektronikk. Er redd dette på sikt vil få store konsekvenser for detaljhandelen i Norge. Vi ser jo allerede mange "norske" nettbutikker som egentlig er utenlandske. Gratis frakt og retur har de til og med. GSE som vel opererer fra utenfor EU, kan jo til og med selge tax free til deg som forbrukettr sittende hjemme, levert på døra. Ikke riktig, og frykter at dette er en gode som vil slå tilbake på oss over tid.
Popularitetspolitikk?
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by yuran »

Jeg tror GSE kan selge tax free til oss nettopp fordi de er i EU, og vi er utenfor. Men så betaler du moms på alt over 500,- (200,- før). De har gratis frakt på kjøp over kr 2000,- så det blir da ikke så mye forskjell?

For meg personlig vil dette bli noe jeg utnytter, helt klart. I forhold til grense i 79 og i dag så er det vanskelig å sammenligne da tilgangen på billige varer er en helt annen gjennom tilgangen til internett. Det vil nok være enkelte norske nettbutikker som vil slite som resultat av dette, men å si kategorisk nå at det vil få enorme konsekvenser synes jeg er for tidlig.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by furu »

GSE kjører ofte fraktfritt på langt lavere beløp enn 2000,- eller til og med fri frakt på alt. På mindre varer er også fraktprisen veldig lav.

Nå skal de 500,- være inkludert frakt. For noen bestillinger blir det et problem, men spesielt ebayforhandlere i UK har ofte ekstremt lave fraktpriser. Handler litt klær hos en som sender en genser for £2!

En pakke Srixon AD333 koster 218,-. Det er altså like over grensen i dag og et uaktuelt kjøp pga det. Frakt koster 52,-. Ta to pakker og frakten er fremdeles 52,-. Totalen blir 488,-.

Med andre ord er fraktkostnaden så lav at man bare kan bestille en haug med småpakker.
Instagram @christianfuru
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

Noen som vet hvor man får Pro V1 billig?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by furu »

435,- hos onlinegolf.no. De kjører priskrig med andre norske butikker på Pro V1. Tviler på at noen tjener mer enn litt lunjspenger på å selge akkurat den ballen :)
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by GunnarBull »

furu wrote:Regjeringen ønsker å øke grensen fra 200,- til 500,-. Jippi! Tenker nok noen. Jeg gjorde det før, men nå innser jeg at det blir feil å la oss handle avgiftsfritt fra utenlandske butikker med utenlandske lønninger og kostnadsnivå. Det er urettferdig konkurranse.
Veldig enig. For min del som driver en nettbutikk (ikke golf) føles dette som en uforståelig konkurransefordel for utenlandske bedrifter. Jeg tror resultatet vil bli at flere norske nettbutikker vil flytte over til Sverige og drive butikken derfra.

Liker det overhodet ikke.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Shankern
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 08 Oct 2014, 10:15

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Shankern »

furu wrote:435,- hos onlinegolf.no. De kjører priskrig med andre norske butikker på Pro V1. Tviler på at noen tjener mer enn litt lunjspenger på å selge akkurat den ballen :)
370,- på GSE, inkl frakt. Fra nyttår u/moms.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by kevin »

GunnarBull wrote:
furu wrote:Regjeringen ønsker å øke grensen fra 200,- til 500,-. Jippi! Tenker nok noen. Jeg gjorde det før, men nå innser jeg at det blir feil å la oss handle avgiftsfritt fra utenlandske butikker med utenlandske lønninger og kostnadsnivå. Det er urettferdig konkurranse.
Veldig enig. For min del som driver en nettbutikk (ikke golf) føles dette som en uforståelig konkurransefordel for utenlandske bedrifter. Jeg tror resultatet vil bli at flere norske nettbutikker vil flytte over til Sverige og drive butikken derfra.

Liker det overhodet ikke.
Er det bedre vilkår for å drive nettbutikk fra Sverige? Tenker ikke da bare på dette med denne grensa.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by GunnarBull »

kevin wrote:Er det bedre vilkår for å drive nettbutikk fra Sverige? Tenker ikke da bare på dette med denne grensa.
Tja, lønningene er jo ganske mye lavere i Sverige, men så er arbeidsgiveravgiften skyhøy. Uansett er det billigere arbeidskraft totalt sett. Men hvis administrasjonen ikke vil flytte, blir det en utfordring med hensyn til kommunikasjon. Frakt fra Sverige til Norge blir også dyrere, men hvis man sender ut større antall så tror jeg ikke vi snakker om så alt for mye mer.

Hvis man først har etablert sjappa i Sverige, så kan man jo prøve å selge til svenskene samtidig. Det er generelt rimeligere å markedsføre i Sverige, men kjøpekraften er dårligere og betalingsvilligheten enda dårligere. Det er faktisk stor forskjell på hvordan svenske kunder oppfører seg i forhold til norske. Dobbelt så mye klaging og problemer, vi nordmenn er mer aksepterende enn svenskene. Generelt, altså.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by kevin »

furu wrote:Regjeringen ønsker å øke grensen fra 200,- til 500,-. Jippi! Tenker nok noen. Jeg gjorde det før, men nå innser jeg at det blir feil å la oss handle avgiftsfritt fra utenlandske butikker med utenlandske lønninger og kostnadsnivå. Det er urettferdig konkurranse.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stat ... /23311338/
At du er opptatt av norske butikkers ve og vel, betyr det at du har sluttet å handle fra utenlandske nettbutikker?
raysv
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 335
Joined: 17 Apr 2013, 19:05
Hcp: 21,9
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Sv: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by raysv »

furu wrote:GSE kjører ofte fraktfritt på langt lavere beløp enn 2000,- eller til og med fri frakt på alt. På mindre varer er også fraktprisen veldig lav.

Nå skal de 500,- være inkludert frakt. For noen bestillinger blir det et problem, men spesielt ebayforhandlere i UK har ofte ekstremt lave fraktpriser. Handler litt klær hos en som sender en genser for £2!
.
Hvor er det du har lest at den nye satsen er inkl. frakt imotsettning til i dag?

Som nevnt over syntes jeg også det er humoristisk å lese alle kommentarene i dag fra nordmenn som er så bekymret for bransjens ve og vel. Er man såpass bekymret skulle man jo tro man så seg selv i speilet selv og kutta ut å importere fra utenlandske butikker.

Er andre bransjer i Norge som overlever helt fint tiltross for konkurranse fra utlandet.

Og hvis økningen nå inkluderer frakt så kan jeg ikke se for meg at det blir total krise i handelsstanden :)


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
Driver: Ping G30 11 reg.
Woods: Ping G30 5w
Hybrids: Ping G30 4h
Irons: Cobra F7 One 5-GW
Wedges: Cleveland 588 reg 56, Cleveland RTX 588 60
Putter: Odyssey Versa Tank 2ball
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Sv: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by yuran »

raysv wrote:
furu wrote:GSE kjører ofte fraktfritt på langt lavere beløp enn 2000,- eller til og med fri frakt på alt. På mindre varer er også fraktprisen veldig lav.

Nå skal de 500,- være inkludert frakt. For noen bestillinger blir det et problem, men spesielt ebayforhandlere i UK har ofte ekstremt lave fraktpriser. Handler litt klær hos en som sender en genser for £2!
.
Hvor er det du har lest at den nye satsen er inkl. frakt imotsettning til i dag?
http://www.statsbudsjettet.no/Statsbuds ... 65150#hopp

"Samtidig som grensen økes til 500 kroner, skal nå frakt- og forsikringskostnader regnes med i beløpsgrensen, slik de alminnelige tollverdireglene er."
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by furu »

kevin wrote:
furu wrote:Regjeringen ønsker å øke grensen fra 200,- til 500,-. Jippi! Tenker nok noen. Jeg gjorde det før, men nå innser jeg at det blir feil å la oss handle avgiftsfritt fra utenlandske butikker med utenlandske lønninger og kostnadsnivå. Det er urettferdig konkurranse.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/stat ... /23311338/
At du er opptatt av norske butikkers ve og vel, betyr det at du har sluttet å handle fra utenlandske nettbutikker?

Nei. På ingen måte. Det finnes fremdeles en mengde ting jeg ikke får tak i her hjemme. Jeg syns det er helt fair å kjøpe produkter fra utlandet og betale mva og gebyrer for det.

Det er vel ikke sånn at man må leve i sølibat? Man kan fremdeles være prinsipielt mot noe. Eller kan man ikke handle på nett hvis man mener at 500-regelen er urettferdig?
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17374
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by kevin »

Du kan selvsagt gjøre helt som du vil. Jeg bare lurte. Tror nok det finnes mange uttalte motstandere av dette forslaget, som også handler på nett. Ord som "prinsippielt imot" klinger ikke så bra da.

jeg har mine tvil om forslaget går gjennom i Stortinget, får vente og se.

Synes det er verdt å nevne at det også foreslås å heve grensa for forenklet tollbehandling også. Fra 1000,- til 3000,- (135,- istedenfor 270,-)
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Golffreak »

Jeg synes det er galskap at vi skal subsidiere utenlandske nettbutikker med mva fritak for ordre under 500 kr. Dette er ikke snakk om at alle bransjer har konkurranse fra utlandet, for det må alle regne med, men at man skal konkurrere å like vilkår og betale de samme avgiftene.

Innen EU mener jeg det det er slik at netthandlerne betaler mva i landet nettshopen sender fra, og ikke til mottakerlandet. Mva satsene kan variere litt mellom landene. Spørsmålet nå er om f.eks. GSE fremdeles slipper å betale UK mva på ordre til Norge, men hvor kunden også slipper norsk mva på ordre under 500 NOK?? Dette kan jo neppe være formålet med verken EU- eller norsk lovgivning...

"Problemet" med netthandel fra utlandet er ikke bare at det legges til mva, men at fortollingsgebyrene hos transportørene svir på småordre. 201 kr i varekjøp, 50 kr i mva og hva koster det for fortolling hos f.eks. Posten? Over 100 kr? Dette betyr jo at varen blir "dobbelt så dyr", og da har det ikke vært lønnsomt. Jeg mener at i 2014 burde det vært mulig å gjøre nesten all fortolling "self-service" og elektronisk, og at myndighetene heller skulle ha forbudt speditørene å ta fortollingsgebyrer e.l. Dette på lik linje med at det er forbudt å ta gebyrer fra forbruker for å bruke bank-/kredittkort. Disse kostnadene måtte i tilfellet vært inkludert i frakten, og så skulle vi betalt mva fra første krone men da uten frakt- og forsikringskostnader. Dette ville likestilt norske og utenlandske butikker, enten de selger på nett eller i butikk.

Til nå har jeg f.eks. kjøpt hansker og baller når jeg har vært på reise i USA. Nå kan jeg heller legge 1-2 ordre fra UK på de årlige forsyningene her.. Som nevnt før, frakt er billig, spesielt hvis det ikke haster..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Pepto
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 22 Feb 2012, 07:40

Re: Ny grense for netthandel - 500,-

Post by Pepto »

Ser ikke helt problemet med økningen av denne satsen. 500 kroner inkludert frakt er fortsatt ikke mye. Det er mye vi ikke får tak i her og det er mye penger ellers som går rett i statskassa. Vi har god råd i Norge, men det er ikke alle som har god råd. Det er jo vanlig forståelse at folk også handler mat og drikke fra Sverige, skal vi si at dette er ulovlig fordi det skader norske arbeidsplasser? Skal vi droppe å kjøpe golfutstyr hvis vi er i utlandet fordi vi burde kjøpe dette hjemme for å redde hvermansen sin jobb?

Nordmenn er på toppen i verden når det kommer til shopping på nett (både innenlands og utenlands), dette ville nok uansett ha fortsatt oppover med eller uten ny grense. Det er slik verden har blitt og bedrifter nedbemanner i hue og ræva for å tilpasse seg ett mer elektronisk business oppsett. Det er vår egen feil, men endringen til 500 vil ha liten påvirkning all over.
Post Reply